/گامبهگام با انقلاب اسلامی (۴)/ رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس تشریح کرد:
فروش خدمات با هدف بهبود تولید و افزایش راندمان در واحدهای معدنی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی تربیت مدرس، مهندس مهدی ذاکری رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس با اشاره به ظرفیتهای موضوعی و استانی جهاددانشگاهی بیان کرد: توجه به ظرفیتهای این نهاد و میزان اثربخشی جهاددانشگاهی در خدمت به جامعه، تابعی از چند مساله است که اولین آن رویکرد تخصصگرایی با تمرکز بر ظرفیتهای استانی و دانشگاهی است که تا حدودی مورد توجه جهاددانشگاهی در سطح سیاستهای کلان حاکم بر این نهاد قرار گرفته است. رویکردهای دیگر از جمله نگاه آیندهنگر، تعریف ماموریت و تسهیلگری در سیاستگذاری است.
وی گفت: جهاددانشگاهی بر اساس جایگاه متصور شده در اساسنامه و بر اساس ظرفیتهای موجود در واحدهای تابعه میتواند در دو کارکرد مشخص بر رونق تولید تاثیر بگذارد.
مهندس ذاکری کارکرد اول را در جایگاه رابط بین دانشگاه و صنعت دانست و اظهار کرد: جهاددانشگاهی تربیت مدرس تجربهی روشنی در این حوزه دارد و با بهرهگیری از تجربههای جهانی، توانسته است شیوهی نگارش پروپوزالهای پژوهشی را با رویکرد افزایش اثربخشی نتایج تحقیقات استخراج نماید که در صورت حمایت سطوح کلان جهاددانشگاهی و عمومیت یافتن این برنامه، این نهاد میتواند به شیوهای دقیق و تخصصی، نهاد علم را در خدمت سیاستگذاری و تولید علم نافع قرار دهد؛ این رویکرد قادر است که عمدهترین مشکل بنگاههای تولیدی را که فقدان نگاه علمی در حوزهی تولید و سیاستگذاری است، برطرف نماید.
رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس حمایت از تولید در واحدهای جهاددانشگاهی با رویکرد تخصصگرایی را نیز کارکرد دوم در این زمینه برشمرد و بیان کرد: این واحد طی سالهای گذشته فعالیتهای متمرکزی را در حوزهی فرآوری مواد معدنی داشته است که نهایتا منتج به راهاندازی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی شد؛ این پژوهشکده به عنوان یک حوزهی تخصصی، اکنون پا را از انجام فعالیتهای صرفا پژوهشی فراتر نهاده و اقدام به فروش خدمات با هدف بهبود تولید و افزایش راندمان در واحدهای معدنی نموده است؛ واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با تقویت این رویکرد قادر خواهند بود که نقش موثری در بهبود فضای تولید در کشور ایفا نمایند و این نهاد را در سطحی فراتر از آنکه امروز شاهد هستیم، قرار دهند.
وی با اشاره به گسترش فرهنگ جهادی اظهار کرد: ما نیازمند تعریفی موسع از فرهنگ جهادی هستیم که علاوه بر ویژگیهایی که تاکنون مورد انتظار بوده است، توانایی «ساخت آینده» نیز به آن افزوده شود.
مهندس ذاکری ادامه داد: «تمدن نوین اسلامی» بهعنوان گام نهایی انقلاب و افق آینده باید ساخته شود و این موضوعی نیست که خودبهخود در یک فرآیند شکل بگیرد، بلکه باید نیروهای انسانی هوشمند، متعهد، با اخلاق و آیندهنگر به ساختن آن اهتمام ورزند و جهاددانشگاهی میتواند پرورش نیروی انسانی با توانایی مشارکت در ساخت تمدن نوین اسلامی را بهعنوان یک هدف عالی در دستور کار خود قرار دهد.
نظر شما :