رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی:

پیشران توسعه اقتصاد دانش بنیان توجه به مالکیت فکری است

۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۰ کد : ۷۳۴۳۶ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان
مهندس مهدی عباسی با اشاره به استقرار و راه اندازی دبیرخانه سیاست گذاری، توسعه و ترویج مالکیت فکری از سوی وزارت علوم در پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی تصریح کرد: در سال‌های گذشته موضوع مالکیت فکری با تعدد متولی مواجه بوده و با ایجاد دبیرخانه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری البرز تلاش می‌کنیم این موضوع به صورت هماهنگ و سراسری مورد توجه قرار بگیرد و به توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور کمک کند.
پیشران توسعه اقتصاد دانش بنیان توجه به مالکیت فکری است

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی ، مراسم رونمایی از نسخه آزمایشی سامانه مالکیت فکری کشور با حضور دکتر سجاد محمد علی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هیات همراه، دکتر ترابی معاون دانشگاه علم و صنعت ایران، مهندس مهدی عباسی رییس پارک علم و فناوری البرزجهاددانشگاهی ، دکتر سید حسن میرحسینی عضو هیات مدیره انجمن مالکیت فکری ایران ، دکتر براتی از کانون مالکیت فکری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و تعدادی کثیری از اعضای زیست بوم نوآوری و فناوری کشور برگزار شد.

توسعه اقتصاد دانش بنیان دغدغه دانشگاه ها باشد

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در رویداد «حفظ دارایی‌های فکری» بر نقش کلیدی دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری در توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و اظهار داشت: توسعه اقتصاد دانش بنیان بستر ساز توسعه پایدار است و دانشگاه ها می توانند زمینه ساز توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور باشند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در رویداد «حفظ دارایی‌های فکری» که توسط دبیرخانه مالکیت فکری مستقر در پارک علم و فناوری البرز و به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، گفت: توسعه اقتصاد دانش بنیان بستر ساز توسعه پایدار است و دانشگاه ها می توانند زمینه ساز توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور باشند.

 دکتر محمد علی نژاد در این رویداد که با حضور کارشناسان، اساتید، دانشجویان و علاقمندان و صاحب نظران حوزه مالکیت فکری برگزار شد، خاطرنشان کرد: تولیدات علمی، فناورانه ها مراکز علمی و فناوری کشور باید معطوف به رفع نیاز های کشور باشد.

وی بر جریان سازی علمی و فناوری کشور توسط اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: توسعه مهارت آموزی، تولید محصولات و تولیدات فناورانه تولید ثروت و هدایت جریان دانش به سوی خلق و تولید ثروت و در یک کلام توسعه اقتصاد دانش بنیان منوط به این است که اعضای هیات علمی کشور جریان ساز این حرکت در بستر علمی و فناوری کشور باشند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم بر موضوع مهم مالکیت فکری تاکید کرد و گفت: توسعه فناوری، توسعه نوآوری و تجاری سازی ایده ها و نوآوری و تبدیل فناوری به محصول و ثروت و نیز حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان مستلزم این است که به موضوع مهم مالکیت فکری توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی بر «حفظ دارایی‌های فکری» تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت حفظ و صیانت از دارایی های فکری، دبیرخانه مالکیت فکری با توجه به ظرفیت های خوب پارک علم و فناوری البرز و جهاد دانشگاهی به پارک علم و فناوری البرز واگذار شده است و این موضوع در دانشگاه های سراسر کشور و سایر مراکز علمی و فناوری توسط این دبیرخانه با هدف کمک به اقتصاد دانش بنیان و تجاری سازی فناوری، پیگیری، دنبال و ترویج می شود.

دکتر محمد علی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: خوشبختانه حرکت ها و اقدامات خوبی در دبیرخانه مالکیت فکری آغاز شده است و ما در معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم تلاش در گام اول در قالب یک بسته ده هزار استاد و عضو هیئت علمی را با موضوعات مربوط به مالکیت فکری آشنا کنیم و به حفظ و صیانت از دارایی های فکری اساتید و دانشگاهیان کمک کنیم و بستر تجاری شدن ایده ها و دانش و توانایی های آن‌ها را فراهم کنیم.

وی گفت: دانشگاه علم و صنعت یکی از مهمترین دانشگاه ها و پیشرو در توسعه فناوری است و از این رو نخستین رویداد «حفظ دارایی‌های فکری» نیز در این دانشگاه برگزار شد.

پیشران توسعه اقتصاد دانش بنیان توجه به مالکیت فکری است رییس پارک علم و فناوری البرز در «اولین رویداد ترویجی با عنوان حفظ دارایی فکری نخستین گام تجاری سازی یافته های دانشگاهیان» ، گفت: پیشران توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور توجه به موضوع مهم مالکیت فکری است.

مهندس مهدی عباسی رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی در این رویداد با اشاره به اهمیت مالکیت فکری در تجاری سازی یافته‌های دانشگاهی، خاطرنشان کرد: برای تجاری سازی ایده‌ها و تبدیل آن‌ها به ثروت و نیز توسعه کسب و کار‌ها و برندها، موضوع مالکیت فکری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این موضوع باید در همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری کشور مورد توجه قرار بگیرد.

مهندس مهدی عباسی با اشاره به استقرار و راه اندازی دبیرخانه سیاست گذاری، توسعه و ترویج مالکیت فکری از سوی وزارت علوم در پارک علم و فناوری البرز تصریح کرد: در سال‌های گذشته موضوع مالکیت فکری با تعدد متولی مواجه بوده و با ایجاد دبیرخانه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری البرز تلاش می‌کنیم این موضوع به صورت هماهنگ و سراسری مورد اقای مهدوی: توجه قراربگیرد و به توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور کمک کند.

رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی بر ارائه مشوق‌های مورد نیاز در بخش مالکیت فکری تاکید کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم دادن مشوق‌های لازم برای توسعه مالکیت فکری در کشور از جمله ثبت اختراع، ثبت برند و موضوعات مرتبط در این حوزه است؛ به گونه‌ای که تا ۷۰ در صد هزینه‌های مربوط به مالکیت فکری در زمینه ثبت اختراع و برند و ... از سوی معاونت فناوری و نوآوری و توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اقتصاد دانش بنیان و صندوق نوآوری و شکوفایی تقبل شود.

وی بر تولید محتوای آموزش‌های مرتبط با مالکیت فکری در دبیرخانه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو ساعت محتوای آموزش در حوزه مالکیت فکری تولید شده و بزودی تا هشت ساعت تولید محتوا افزایش یافته و در اختیار جامعه هدف و فعال در حوزه اقتصاد دانش بنیان و فناور و مراکز علمی و فناوری قرار می‌گیرد.

در این مراسم، که با هدف افزایش آگاهی و ارتقای سطح دانش جامعه در زمینه مالکیت فکری برگزار شد، رییس پارک علم و فناوری البرز به راه اندازی سامانه مالکیت فکری اشاره کرد و گفت: برنامه ما این است که همه نیاز‌های مالکیت فکری مخاطبان و متقاضیان در زمینه‌ها و بخش‌های مختلف را از طریق این سامانه پاسخگو باشیم.

 

 

کلید واژه ها: پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی


نظر شما :