معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی تاکید کرد؛ (قسمت دوم و پایانی)

جذب نیرو در جهاددانشگاهی بر اساس شایستگی‌ها/ ‌نحوه انتخاب جهادگران نمونه

/۴۰ سال خودباوری با جهاددانشگاهی(۷۲)/
۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۵ کد : ۲۱۲۷۳ عمومی تاپ خبر
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با بیان این که ماهیت این نهاد با سایر دستگاه‌های اجرایی متفاوت است گفت: جهاددانشگاهی مجموعه‌ای است که بخش عمده‌ی از منابع‌اش توسط خود مجموعه تأمین می‌شود. از طرفی وظایف استراتژیکی هم به عهده‌ی آن گذاشته‌شده که باید بتواند این مأموریت‌ها را به انجام برساند و نیازهای کشور را برطرف کند، چه در حوزه‌ی ارتباط میان دانشگاه و صنعت و یا ایجاد بستری در حوزه‌ی فرهنگ در میان دانشگاهیان که منجر به ارتقای فرهنگ شود.
جذب نیرو در جهاددانشگاهی بر اساس شایستگی‌ها/ ‌نحوه انتخاب جهادگران نمونه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در قسمت اول این گفت‌وگو با اشاره به نحوه تعامل جهاددانشگاهی با ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی به تشریح برنامه‌های توسعه در جهاددانشگاهی پرداخت .
قسمت دوم گفت‌وگو با دکتر احمد شریفی‌زاده، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی را در ادامه می‌خوانید.

 

چه اندازه با دیگر حوزه‌های جهاددانشگاهی، ازجمله پژوهش، اشتغال، آموزش و فرهنگ برای ارتقای این نهاد در ارتباط هستید؟

معاونت هماهنگی جهاددانشگاهی، مجموعه‌ای لجستیک است و در تصمیمات مختلفی ازجمله انتصاب و تغییر مدیران و مسئولان ورود می‌کند و ارزیابی‌ها حول این موضوع به دلیل حساسیت‌ها و مسائل داخلی، درونی و بدون انتشار خبر عمومی است. درروند انتخاب و تغییر مدیران، استعدادها و توانمندی‌های افراد شناسایی می‌شود و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، تغییرات انجام می‌شود. درصورتی‌که در دو حوزه‌ی دیگر این معاونت، یعنی برنامه‌ریزی و امور مجلس، اخبار آن منتشر می‌شود. هدف ما بهره‌برداری از موفقیت‌هاست، به همین منظور اطلاع‌رسانی‌هایی پیرامون بودجه، برنامه، ارتباط با مدیران و کارشناسان انجام می‌شود، همان‌گونه که گزارش‌های خوبی از حضور مدیران و کارشناسان جهاددانشگاهی در کمیسیون‌های مختلف مجلس و رصد فرصت‌هایی که این نهاد می‌تواند در آن‌ها حضور موفقی داشته باشد، منتشرشده است.

 در دیداری که سال 93، مدیران جهاددانشگاهی با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان تأکید داشتند که مأموریت‌هایی برای جهاددانشگاهی تنظیم و تدوین شود. بر اساس این تأکید رهبری، پیگیری‌های مستمر انجام و نهایتاً 7 مأموریت برای جهاددانشگاهی تعریف شد و در برنامه‌ی ششم هم به این مأموریت‌ها توجه شده است. این مأموریت‌ها در نقشه‌ی جامع علمی کشور، جایگاه اجرایی پیدا نمی‌کرد و به همین منظور، تلاش شد با برقراری ارتباط مؤثر با مجلس، بخشی از این اهداف و مأموریت‌ها در برنامه‌ی توسعه‌ی کشور منظور و فرصت‌های همکاری برای اجرایی کردن این مأموریت‌ها فراهم شود. پیگیری‌ها منجر به این شد که در قانون بودجه‌ی کشور، در تبصره‌ها و بندهایی، نام جهاددانشگاهی آورده شود.

 توازن برنامه در ارتباطی که با سایر حوزه‌های جهاددانشگاهی داریم، برای ما مهم است. اگر مجموعه‌ای در حوزه‌ی پژوهش موفق باشد اما در فرهنگ نتواند به کامیابی دست یابد، مجموعه‌ی نامتوازنی را شاهد خواهیم بود. تأکید ما بر این است که همه‌ی مجموعه به شکلی متوازن پیش برود و هر حوزه متناسب با اهدافی که برای این نهاد تعیین‌شده، ادامه حیات دهد. ارتباطات با تمامی حوزه‌ها و سایر مجموعه‌ها در حد مطلوب بوده است، در حوزه‌ی برنامه‌ریزی سعی شده با شورای تلفیق که در آن نمایندگان تمامی حوزه‌های معاونتی جهاددانشگاهی حضور دارند، ارتباطات خوبی برقرار شود. ازاین‌رو، مهم‌ترین مسئله توازن در انجام و توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی است که با همکاری و مشارکت سایر معاونت‌ها به آن توجه داریم.
 


نقش معاونت هماهنگی جهاددانشگاهی در برقراری ارتباط منسجم بین واحدها و دفتر مرکزی این نهاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

جهاددانشگاهی مجموعه‌ی گسترده و پیوسته‌ای است. حدود 7 هزار و 500 نیرو در مجموعه‌ی جهاد و واحدها و نهادهای مختلف آن مشغول فعالیت هستند. در سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی، ستادها بیشتر نقش ویژه‌ای در سیاست‌گذاری و تأمین منابع و از نوع بالا به پایین دارند. در مجموعه‌ی جهاددانشگاهی، ارتباط دوسویه میان واحدها و دفتر مرکزی برقرار است. این نیاز در بخش صف وجود دارد که ارتباط خوبی با ستاد داشته و این ارتباط به‌گونه‌ای باشد که مشکلات خود را بیان و از حمایت‌های ستادی بهره‌مند شوند و متقابلاً در دفتر مرکزی، تسهیل‌گری امور واحدها، رسیدگی به مشکلات آن‌ها، رصد و پایش فعالیتی و همکاری و همراهی با واحدهاست.

 در توجه به قوت‌های هر واحد با توجه به جایگاهی که در آن قرار دارند، سعی شده دفتر مرکزی کمک‌کننده باشد. در جهاددانشگاهی فرهنگ برتری‌جویی وجود ندارد، همین موضوع موجب تسهیل ارتباطات شده است. در دفتر مرکزی به دنبال سیاست‌گذاری و نظارت عالیه و برنامه‌ریزی برای اجرای موفق برنامه‌های واحدهای سازمانی هستیم. بسیاری از دستگاه‌ها نتوانسته‌اند این مدل مدیریتی را به درستی اجرایی کنند، اما جهاددانشگاهی در این زمینه موفق بوده است. یکی از مهم‌ترین وظایف نیز ایجاد ارتباط بین واحدهای جهاددانشگاهی با یکدیگر در اجرای پروژه‌های مشترک بوده است که با پیگیری ستاد و آیین‌نامه‌ی آن نیز ابلاغ و اجرایی شده است و امکان بهره‌مندی از توانمندی واحدها در شبکه‌ی گسترده‌ی جهاددانشگاهی فراهم آمده است.


 
معاونت هماهنگی جهاددانشگاهی با فعالیت‌هایی مانند انتخاب جهادگر نمونه، چگونه می‌تواند به ارتقای نیروی انسانی این نهاد کمک کند؟

در مجموعه‌ی جهاددانشگاهی علاوه بر اقدامات گذشته برای ارتقای منابع انسانی، طرحی تحت عنوان ارزشیابی در حال شکل‌گیری است که مقدمه‌ی ارتقای منابع انسانی است. شروع آن با ارزشیابی در حوزه‌های مدیریتی است و قبل از این کار نیز موضوع شناخت شایستگی‌ها موردتوجه است. انتخاب اعضای نمونه، کار سخت و مشکلی است و رویه هم به این صورت است که در هر واحد سازمانی، مجموعه‌ای از فرم‌ها، بر اساس مدل‌های ارزیابی هر واحد، مطابق یکسال کاری، تکمیل و افرادی معرفی می‌شوند و برای هر واحد، متناسب با تعداد عضوی که در آن مجموعه فعالیت می‌کند، سهمیه‌ای تعیین می‌شود و افراد معرفی‌شده در حوزه‌های کاری مختلف (پژوهش، آموزش، فرهنگ، اشتغال و ...) ارزیابی و افرادی که امتیاز بیشتری کسب می‌کنند انتخاب می‌شوند. پس از آن، در جلسه شورای معاونان افراد نهایی انتخاب می‌شوند. سال 98 تعداد 34 جهادگر نمونه از میان جمعیت 260 نفری معرفی‌شده و راه‌یافته به مرحله نهایی ارزیابی، انتخاب و معرفی شدند. این در حالی است که همه افرادی که معرفی می‌شوند، در حوزه کاری خودشان توانمند هستند. با انتخاب شایستگان و معرفی آنان به مجموعه به‌عنوان عضو نمونه، اقدام کوچکی در جهت توجه بیشتر به نیروی کارآمد صورت می‌پذیرد. هرچند موفقیت‌های جهاددانشگاهی به دلیل وجود مجموعه‌ی نیروهای کارآمد و توانا در آن است.

در سال‌های اخیر تأمل بیشتری به ورود اولیه‌ی افرادی که به مجموعه‌ی جهاددانشگاهی می‌پیوندند شده است تا بر اساس شایستگی‌ها و استعدادهای موردنظر مجموعه‌ی جهاددانشگاهی، افرادی جذب شوند که بتوانند فرهنگ جهادی را توسعه دهند. در ضمن با برگزاری آموزش‌هایی متناسب با جایگاهی که افراد در آن قرار خواهند گرفت، امکان رشد و ارتقای اعضا فراهم شود. مهم‌ترین وجه تمایز مجموعه‌ی جهاددانشگاهی با سایر دستگاه‌ها و نهادهای متناظر، امکان کسب تجربه و رشد افراد در این نهاد است و به این دلیل نیروهای توانمند علاقه زیادی دارند تا در این نهاد فعالیت کنند.


 
معاونتی بانام هماهنگی و امور مجلس، ذیل نهادها و دستگاه‌های مختلفی وجود دارد، وجه تمایز وجود این مجموعه در جهاددانشگاهی با سایر دستگاه‌ها چیست؟

ماهیت جهاددانشگاهی با سایر دستگاه‌های اجرایی متفاوت است، این نهاد مجموعه‌ای است که بخش عمده‌ی منابع (حدود 70 تا 80 درصد) توسط خود مجموعه تأمین می‌شود. از طرفی وظایف استراتژیکی هم به عهده‌ی آن گذاشته‌شده که باید بتواند این مأموریت‌ها را به انجام برساند و نیازهای کشور را برطرف کند، چه در حوزه‌ی ارتباط میان دانشگاه و صنعت و یا ایجاد بستری در حوزه‌ی فرهنگ در میان دانشگاهیان که منجر به ارتقای فرهنگ شود، برای مثال می‌توان به زمانی که مشکل رفع بیکاری مثل امروز معضل نبود اشاره کرد؛ جهاددانشگاهی از مجموعه‌های پیش‌رو درزمینه‌ی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بود و به این دلیل سازمان اشتغال و تجاری‌سازی را پایه‌گذاری کرد. از نکات بارز مجموعه‌ی جهاددانشگاهی توجه به نیازهای فعلی و آینده برای رفع آن و همچنین تبدیل تهدیدات به فرصت است و به دلیل پیشرو بودن در بسیاری از زمینه‌ها نه‌تنها توانسته الگوسازی کند، بلکه برای کشور خلق فرصت می‌کند. تفاوت‌های ماهوی میان جهاددانشگاهی با دستگاه‌های اجرایی کشور وجود دارد. امور مجلس در معاونت هماهنگی، متناظر با سایر دستگاه‌هاست، اگر چه نوع ارتباط ما با نمایندگان و مجلس بسیار متفاوت است. ما از گستردگی استانی و پیوستگی خود، به‌صورت یک شبکه، به‌خوبی استفاده می‌کنیم، پیگیری‌ها مشابه اما ازلحاظ قوت کاری تفاوت‌هایی وجود دارد. در حوزه‌ی برنامه‌ریزی هم بسیاری از دستگاه‌ها چنین مجموعه‌ای دارند، ولی بیشتر توجه آن‌ها به سازمان برنامه‌وبودجه است. در جهاددانشگاهی علاوه بر ارتباط خوب با معاونت برنامه‌وبودجه، بیشتر نگاه ما به درون است، چراکه اکثر منابع را خود تأمین می‌کنیم و این امر باعث شده که بیشتر به درون توجه کنیم تا بیرون؛ هم باید درآمد مناسبی کسب کنیم و هم این درآمدها را هدفمند و در جهت نیاز کشور و توسعه‌ی فعالیت‌های خود هزینه کنیم.
 

کلیدواژه‌ها: چهلمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی جهادگران معاون هماهنگی و امور مجلس


نظر شما :