/گامبهگام با انقلاب اسلامی (۵)/ معاون آموزشی جهاددانشگاهی تشریح کرد: (بخش اول)
گستردگی آموزشی جهاددانشگاهی؛ از آموزشهای عالی و کوتاهمدت تا ارایهی دورههای بینالملل
دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی در گفتوگو با روابط عمومی جهاددانشگاهی به مناسبت سیونهمین سالگرد جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه این نهاد با پشتوانهی 38 سال تجربه علمی، عملی و با برخورداری از ظرفیتهای متنوع و بهروز، قادر به ارایه خدمات آموزشی تخصصی و تخصصی پیشرفته به عموم جامعه و تامین نیازهای آموزشی دستگاهها، نهادها و مراکز صنعتی و اجرایی در سطح کشور است، گفت: آموزشهای جهاددانشگاهی با هدف ارتقای منابع انسانی و متناسبسازی قابلیتهای تخصصی افراد با نیازهای تخصصی کشور بنیان نهاده شده تا در سایه آن کارایی لازم برای پذیرش و ایفای مؤثر وظایف اجتماعی و شغلی حاصل شود.
وی عمده اهداف حوزه آموزش جهاددانشگاهی بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه را تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآفرین، توانمندسازی دانشآموختگان از طریق آموزشهای تکمیلی برای ورود به کسبوکار، توسعه قابلیتهای دانشی و فنآوری جهت نیل به اقتصاد دانشبنیان، طراحی و اجرای آموزشهای مورد نیاز دستگاههای اجرایی و بازار کار مبتنی بر شایستگیها و توانمندیهای شغلی، جهتدهی به تحصیلات تکمیلی به منظور گسترش تحقیقات کاربردی و توسعه فنآوری، ترویج یافتهها و مهارتهای پژوهشی نوین در جامعه و توسعهی آموزشهای الکترونیکی و بینالمللی عنوان کرد.
آموزشهای جهاددانشگاهی
معاون آموزشی جهاددانشگاهی با بیان اینکه آموزشهای جهاددانشگاهی در سه سطح «عالی»، «عالی علمی ـ کاربردی» و «تخصصی کوتاهمدت» ارایه میشود، اظهار کرد: توسعه مشارکت بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی کشور و دستیابی به جایگاه قابل قبول مؤثر با رویکرد نظام «دانشکده ـ پژوهشکده» مبتنی بر استانداردهای نظام آموزش عالی کشور از برنامههای جهاددانشگاهی در حوزه آموزش عالی به شمار میآید. در این ارتباط سرآمدی و الگوسازی در میان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و همچنین دستیابی به ارائه آموزشهای توأم با کارآفرینی و اشتغالزایی از جمله اهداف مهم حوزه آموزش عالی است.
دکتر بیجندی به ساختار آموزش عالی اشاره کرد و گفت: ساختار این آموزش شامل؛ دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه علم و هنر، موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی اهواز، موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی اصفهان، موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی کرمانشاه، موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی همدان، موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی کاشمر و موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی رشت میشود.
وی توسعه گروههای آموزشی ـ پژوهشی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری با همکاری پژوهشگاههای جهاددانشگاهی نظیر دورههای زیستشناسی تکوینی و... با پژوهشگاه رویان، داشتن پنج دانشکده، فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر و معماری، علوم گردشگری و علوم پایه پزشکی، دارا بودن جایگاه علمی ممتاز در آموزش عالی غیردولتی و ایجاد نهادها و ظرفیتهای لازم جهت ارتقای کارآفرینی در میان دانشجویان را از عملکردهای این آموزش عنوان کرد.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی با اشاره به آموزش بیش از 22715 نفر دانشجو (1027 نفر کاردانی، 17،242 نفر کارشناسی، 4293 نفر کارشناسیارشد و 153 نفر دکتری) در ساختار آموزش عالی این نهاد، ادامه داد: تعداد کل دانشآموختگان 60 هزار و 128 نفر (15912 نفر کاردانی، 40،520 نفر کارشناسی، 3674 نفر کارشناسیارشد و 22 نفر دکتری) و تعداد دانشجویان ثبتنام شده در سال 1397، 7 هزار و 422 نفر (212 نفر کاردانی، 5245 نفر کارشناسی، 1930 نفر کارشناسیارشد و 35 نفر دکتری) است.
دکتر بیجندی افزود: همچنین فضای کالبدی این ساختار 110000 مترمربع است و 402 نفر هیأت علمی شاغل (246 نفر تمام وقت و 156 نفر پاره وقت) و 343 کدرشته (44 کاردانی، 181 کارشناسی، 113 کارشناسیارشد و 5 دکتری) دارد.
آموزش عالی علمی ـ کاربردی
وی در رابطه با آموزش عالی علمی ـ کاربردی این نهاد گفت: دورههای رسمی علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی از سال 1377 با امضای موافقتنامه با دانشگاه جامع علمی کاربردی با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر، ارتقای دانش کار، ایجاد مهارتهای شغلی- حرفهای، توسعه فعالیتهای آموزشی فنآوری در کشور شروع شد.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی تصریح کرد: در این ارتباط موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی تأسیس و با مأموریت آموزش در حوزههای مهارتی، فنی و مهندسی، فنآوری اطلاعات و ارتباطات، معماری ساختمان – فرهنگ وهنر – مدیریت و خدمات اجتماعی ـ گیاهان دارویی و گلهای زینتی نسبت به هدایت و هماهنگی مراکز علمی علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی اقدام کرد.
دکتر بیجندی افزود: در حال حاضر آموزش عالی علمی ـ کاربردی این نهاد یکی از بزرگترین مؤسسات آموزش عالی علمی ـ کاربردی در کشور است و دارای 40 مرکز علمی ـ کاربردی در سراسر کشور و دارای 179760 متر مربع فضای آموزشی در 31 استان کشور میباشد. تعداد دانشجویان ثبت نام شده، 12،033 نفر (7097 نفر کاردانی و 4936 نفر کارشناسی)، تعداد کل دانشآموختگان 144888 نفر (86083 نفر کاردانی و 58805 نفر کارشناسی)، تعداد کل دانشجویان شاغل به تحصیل 21،379 نفر (11572 نفر کاردانی و 9807 نفر کارشناسی) و تعداد 933 کد رشته (580 کاردانی و 353 کارشناسی) است.
آموزشهای تخصصی کوتاهمدت
این مسوول در رابطه با آموزشهای تخصصی کوتاه مدت اظهار کرد: جهاددانشگاهی از ابتدا تاکنون با هدف کمک به ارتقای سطح دانش، مهارت و فرهنگ جامعه، آموزش 9 میلیون نفر فراگیر را در سراسر کشور بر عهده داشته و زمینههای مناسب را برای اشتغال و کارآفرینی، توانمندسازی و ارتقای مهارتها فراهم کرده است.
وی به اهداف عمده آموزشهای کوتاه مدت جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: آموزشهای تکمیلی دانشآموختگان با رویکرد گسترش اشتغال و کارآفرینی، آموزشهای تخصصی نیروی انسانی با رویکرد ارتقای شایستگی و توانمندسازی شغلی به منظور افزایش بهرهوری و آموزشهای مبتنی بر افزایش آگاهیهای جامعه با رویکرد تحکیم نهاد خانواده و بهبود مهارتهای شهروندی از مهمترین اهداف آموزشهای کوتاه مدت این نهاد است.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی ساختار این بخش را دارای 160 مرکز آموزشی در سراسر کشور با ظرفیت بیش از 900.000 نفر فراگیر در سال، آموزش 8 میلیون و 696 هزار و 665 فراگیر از سال 1375 تا پایان نیمه اول سال 1397 در دو حوزه آموزشهای آزاد و قراردادی، طراحی، تدوین و تصویب 900 عنوان دوره آموزشی در 9 گروه تخصصی آموزشی (فنی و مهندسی، علوم کامپیوتر، علوم انسانی، علوم پزشکی، فرهنگ و هنر، کشاورزی و منابع طبیعی، زبانهای خارجی، اشتغال و کارآفرینی و یادگیریهای الکترونیکی) و اخذ مجوز مراکز آموزشی درجه یک در سطح ملی از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور دانست.
برگزاری دورههای تحصیلات تکمیلی پژوهشمحور
وی بخش دیگری از فعالیتهای این معاونت را برگزاری دورههای تحصیلات تکمیلی پژوهش محور عنوان کرد و گفت: جهاددانشگاهی با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و توانمند در تولید علم و فنآوری مورد نیاز کشور از طریق به کارگیری ظرفیت پژوهشگاهها و پژوهشکدهها، از سال 1390 با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقدام به اجرای دورههای دکتری پژوهش محور در پژوهشگاههای رویان، ابنسینا و علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و پژوهشکدههای فنآوری اطلاعات و ارتباطات،
برق، توسعه تکنولوژی، علوم پایه کاربردی، توسعه صنایع شیمیایی، فرهنگ و هنر و معماری، گیاهان دارویی، سرطان پستان، زلزله و سوانح طبیعی (کرمان) و گردشگری (مشهد) کرده است.
این مسوول در ادامه عملکرد دکتری پژوهشمحور این معاونت را توضیح داد و افزود: پذیرش 158 دانشجوی دکتری پژوهش محور، 141 دانشجوی دکتری پژوهش محور از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 17 دانشجوی دکتری پژوهش محور از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اخذ 35 رشته تخصصی دکتری پژوهش محور، اخذ 40 کد رشته محل دکتری پژوهشمحور، برگزاری 89 جلسه دفاع دانشجویان از رسالههای نهایی، ارایه 499 مقاله علمی حاصل از نتایج تزهای دکترا، تولید 52 عنوان دانش فنی، اجرای 70 طرح پژوهشی با همکاری دانشجویان دکترا، 65 پروژه کارفرمایی، ثبت 3 اختراع و تعداد دانشنامه صادر شده، 34 نسخه از عملکرد دکتری پژوهش محور این معاونت است.
آموزشهای بینالمللی
دکتر بیجندی ادامه داد: آموزشهای بینالمللی جهاددانشگاهی در سالهای اخیر، زمینهسازی برای آموزش دورههای تخصصی پیشرفته در کشور و مخصوصا دورههای ویژهای که در کشورهای پیشرفته برگزار میشود و با هدف آشنایی متخصصان و کارشناسان کشور با آخرین یافتههای علمی و مهارتی جهان از طریق همکاریهی علمی و فنآوری بینالمللی و ارایه خدمات آموزش تخصصی به مدیران و کارشناسان منطقه و جهان اسلام در دستور کار قرار داده است.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی اظهار کرد: دورههای آموزشی مشترک دندانپزشکی با موسسه AIID، دورههای آموزشی نرم افزار با دانشگاه کلگری کشور کانادا، آموزشهای مشترک با موسسه NIIT کشور هند در حوزه فناوری اطلاعات و ...، دورههای آموزشی فلوشیپ لیزری با کشور آلمان برای دندانپزشکان، لیزرپزشکی با انستیتو تحقیقات لیزر مسکو، طب سنتی با دانشگاه همدرد هندوستان، کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار با سازمانهای بینالمللی ILO، JICO، UNIDO، UNESCO و...، ایمپلنت با انجمن ایمپلنت کانادا، مدرسه تابستانی سلولهای بنیادی رویان، برگزاری کارگاههای آموزشی برای کارشناسان کشورهای منطقه، پروژه آموزش کارکنان وزارت برق عراق، همکاری با کمیسیون مشترک ایران و عراق، مشارکت در کارگروه کمکهای توسعهای وزارت امور خارجه، طرح مشترک با جایکای ژاپن برای تولید محتوای آموزشی در صنعت کشاورزی، اجرای برنامه آموزشی برای کارشناسان و مشاوران هدایت شغلی کشور تاجیکستان و اخذ مجوز برگزاری آزمونهای بینالمللی از مؤسسه ETS – (اولین مرکز جهاددانشگاهی واحد قم) از جمله دورههای آموزش بینالملل است.
نظام جامع یادگیری الکترونیکی جهاددانشگاهی
وی به نظام جامع یادگیری الکترونیکی جهاددانشگاهی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آموزشهای الکترونیکی جهاددانشگاهی با شعار «آموزش در هر زمان، در هر مکان و برای همگان» و با هدف به کارگیری ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی به منظور گسترش فرصتهای یادگیری و کمک به توسعه دانش و مهارت نیروی انسانی با استفاده از روشهای پیشرفته و کارآمد آموزشی در سطح کشور، شکل گرفته است.
دکتر بیجندی تاکید کرد: مهمترین دستاوردهای آموزش الکترونیکی جهاددانشگاهی عبارتند از؛ ایجاد سامانه جامع یادگیری الکترونیکی جهاددانشگاهی i-MOOC، طراحی، تدوین و تولید بیش از 400 ساعت محتوای الکترونیکی، اجرای بیش از 200 عنوان دوره آموزشی مجازی و بهرهمندی بیش از 50،000 فراگیر در گروههای فنی و مهندسی، علوم انسانی و کارکنان دولت از این نوع آموزش؛ تمام واحدهای جهاددانشگاهی از طریق این درگاه امکان بارگذاری محتوای الکترونیکی دورههای با مخاطب انبوه و برگزاری دورههای الکترونیکی برای مشتریان خود را دارند.
نظر شما :