با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد؛

جلسه ویدیو کنفرانس هم اندیشی و پرسش و پاسخ طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان

۰۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۸ کد : ۹۸۹۳ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان
جلسه ویدیو کنفرانس هم اندیشی و پرسش و پاسخ طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان امروز صبح با حضور دکتر عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر سوسن باستانی معاون بررسی های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دکتر مهناز امامدادی دبیر ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور و دکتر محمدصادق بیجندی سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی برگزار شد.
جلسه ویدیو کنفرانس هم اندیشی و پرسش و پاسخ طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، جلسه "ویدیو کنفرانس هم اندیشی و پرسش و پاسخ طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان" امروز صبح با حضور دکتر عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر سوسن باستانی معاون بررسی های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دکتر مهناز امامدادی دبیر ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور و دکتر محمدصادق بیجندی سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی، کارفرما، ناظر و مجریان استانی برگزار شد و شرکت کنندگان به بیان سوالات خود در رابطه با طرح پرداختند.

 

تشکر دکتر منصوری از ابتکار عمل جهاددانشگاهی در طرح

در این جلسه پس از مطرح شدن سوالات از سوی استان ها، مسوولان حاضر در جلسه به پرسش ها پاسخ دادند و دکتر منصوری افزود: این برنامه، برنامه مشاغل خانگی به سبک سنتی و برنامه آموزشی نیست، برنامه پشتیبان فرزدایی و حل مشکل معیشتی مردم هم نیست، حمایت از مددجویان، خرید محصول از زنان سرپرست خانوار و ... هم نیست و ما قرار نیست به سبک همیشگی ورود کنیم، کالا بخریم و وام بدهیم.

وی بیان کرد: الان که به شکل چند دستگاهی بر روی این طرح کار می کنیم کار مشکل تر است و علت ورود جهاددانشگاهی این است که یک سازمان توسعه ای داشته باشیم تا به قضیه ورود کرده و کار کند. فرض این است که جهاددانشگاهی به نمایندگی از تمام دستگاه ها کار می کند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما نسخه از قبل نوشته شده نداریم. بحث زنان سرپرست خانوار با الگوی مشاغل خانگی یک کم فرق دارد.

دکتر منصوری افزود: 10 درصد منابع مشاغل روستایی و 10 درصد سرمایه در گردش را برای مشاغل خانگی و زنان سرپرست خانوار گذاشتیم.

وی تاکید کرد: نیاز داریم یک شیوه نامه فنی به صورت مشترک نوشته شود و با آرام جهاددانشگاهی و وزارت تعاون به استان ها ابلاغ گردد. همچنین یک کتابچه اختصاصی برای زنان سرپرست خانوار چاپ گردد و یک سند پروژه نیز برای این کار تهیه شود.

معاون وزیر تعاون با تشکر از جهاددانشگاهی گفت: ابتکار عمل این نهاد در طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کشور سابقه نداشته است.

 

نتیجه محور بودن اشتغال این زنان هدف این طرح

در ادامه دکتر باستانی در رابطه با نحوه انتخاب سهمیه استان ها اظهار کرد: زنانی که شامل این طرح می شوند براساس تعریفی که انجام شده است شامل چهار گروه می شوند؛ زنانی که همسرانشان فوت کرده اند، زنانی که طلاق گرفته اند، زنانی که همسرانشان از کار افتاده، معتاد، زندانی، متواری و مفقودالاثر هستند و دختران خودسرپرست.

وی افزود: زنانی که همسرانشان کم درآمد هستند شامل این طرح نمی شوند؛ همچنین کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می باشند در اولویت نیستند.  

دکتر باستانی تصریح کرد: هدف طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، نتیجه محور بودن اشتغال این زنان است. برای زنان زندانی در حال پیگیری طرح دیگری هستیم.

 

شبکه سازی و ایجاد شبکه های عملیاتی

در ادامه دکتر بیجندی اظهار کرد: تا کنون چهار جلسه به صورت حضوری و ویدیو کنفرانس برگزار و طرح برای استان ها توضیح داده شده است. این طرح پس از چند جلسه کار به تصویب رسید و وزارت تعاون به عنوان کارفرما و جهاددانشگاهی به عنوان مجری انتخاب شد و نه وام و نه آموزش سنتی در آن اولویت دارد.

سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان گفت: در این طرح به دنبال شبکه سازی و ایجاد شبکه های عملیاتی و نقش توسعه و واسطه بین متقاضی و برندهای ملی، محلی و پیشران هستیم. در نظر داریم تور بازدید از استان های پایلوت را اجرا کنیم.

وی با اشاره به این که در این طرح مجوز مشاغل خانگی نمی دهیم و به دنبال وام هم نیستیم، افزود: در رابطه با فروش علاوه بر حضور پیشران ها از استارت آپ های طراز اول کشور، وزارت بهداشت و ... هم کمک می گیریم.


نظر شما :