کمپ شکار فرصت های نوآوری در پارک علم و فناوری کرمانشاه برگزار شد
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه، دومین کمپ نوآوری و نوآفرینی ویژه مدیران شرکت های فناور و شرکت های دانش بنیان و واحد های صنعتی استان 24 تیر در سالن شهید نوروز نژاد برگزار شد.
در این کمپ آموزشی دکترسید کامران باقری شرکت کنندگان را با مفاهیم نوآوری آشنا و به صورت عملی به تمرین و تکنیکهای نوآوری پرداخت.
دکتر باقری در این برنامه خطاب به شرکت های و واحد های فناور گفت: شرکتی که نوآوری نکند، دیر یا زود به دست رقبایش از بازار بیرون رانده شده و چارهای جز شکست نخواهد داشت. شرکتی هم که بخواهد در مسیر نوآوری گام بردارد، باید تغییراتی در سازمان، فرآیندها و رویههای کاری خود اعمال کند. علم مدیریت نوآوری به کمک این شرکتهای نوآور میآید تا گامهای خود را با اطمینان و شانس موفقیت بیشتر بردارند. اما حرکت شرکتها به سوی نوآوری دارای ابعاد فرهنگی نیز هست که باید همزمان مورد توجه قرار گیرند.
وی از مشتریان، همکاران، خبرگان برون سازمانی، بازار، استارت آپ ها، آینده، قانون، بحران ها و حوادث، پیشرفت علمی ، پیشرفت فناوری، مشکلات و تعارضات و تحقیق و توسعه بعنوان بخش هایی که فرصت های نواوری زیادی در انها پنهان است یاد کرد و افزود:نواوری یعنی اعمال تغییراتی که ارزش آفرین باشند .
وی ادامه داد: نوآوری با کارکنان مقلد شدنی نیست. مراقب باشید که وارد جزییات کار کارکنان تان و شیوه انجام جزییات کارها توسط آنها نشوید. فراموش نکنید که قرار نیست همه نوآوریهای شرکت را شما انجام دهید. این کار شدنی نیست. در عوض کارکنان تان را آنچنان توانمند کنید که کارشان را به بهترین شکل انجام دهند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد :اهداف مشترک تعریف کنید، مسئولیت کارکنان در قبال تحقق آن اهداف را مشخص کرده و سپس آنها را در انجام کارها آزاد بگذارید. دادن آزادی عمل به کارکنان خلاق، علاوه بر افزایش شانس نوآوری در کارها، رضایت شغلی آنها را نیز به شدت افزایش خواهد داد.متاسفانه نظام آموزشی و تحصیلات تکمیلی در ایران همچنان به گونهاست که جسارت تغییر و نوآوری را در جوانان تضعیف میکند. به همین علت، زحمت شرکتهای ایرانی در بازگرداندن این جسارت به کارکنانشان نسبت به دیگر کشورها بیشتر است. اما شرکتهایی که قصد نوآوری دارند، گریزی از این کار ندارند. نتیجه این توانمندسازی شما را شگفتزده خواهد کرد
وی با اشاره به اینکه برای نوآور شدن، تا آنجا که میتوانید اشتراکگذاری در درون شرکت را تقویت کنید، تصریح کرد: اشتراک گذاری ایدهها، نوشتهها، وبسایتها و اطلاعات تماس به اشتراکگذاری، جرقه شکلگیری ایدههای جدید است.
باقری در ادامه به بیان شاخصه های فرصت های نوآوری و سازوکارهای شناسایی آن ها پرداخت و الزامات هزینه ها و ریسک شناسایی این حوزه را تشریح کرد و گفت: نظام مدیریت نواوری در هر شرکتی خاص همان شرکت است.
گفتنی است، این کارگاه با حضور نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای توانمند سازی شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور برگزار شد.
نظر شما :