در راستای توسعه همکاری های دو طرف انجام شد؛
نشست مشترک موسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با معاون آموزشی جهاددانشگاهی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، پروفسور فرهاد افشار مسوول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوییس و موسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با دکتر بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی و رییس و معاونان واحد آذربایجان غربی در راستای توسعه همکاری های آموزشی کشاورزی، مطالعاتی و خدمات تخصصی ترویجی 18 تیر دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار پروفسور فرهاد افشار مسوول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوییس با اشاره به توانمندی های جهاددانشگاهی به ویژه واحد آذربایجان غربی در حوزه کشاورزی اظهار کرد: جهاددانشگاهی با توجه به فعالیت های علمی مطالعاتی عملگرایانه می تواند زمینه های خوبی برای توسعه و ترویج همکاری ها در حوزه های مختلف داشته باشد.
وی در این دیدار برنامه ها و ایده های خود را در حوزه دعوت از اساتید مطرح دنیا برای ارایه یافته های علمی به متخصصان استان و کشور و همچنین ایجاد اتاق فکر اساتید مطرح دنیا و انجام فعالیت های بشردوستانه و خیرخواهانه در بخش های مختلف ارایه کرد.
موسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با تاکید بر این که آموزش های حرفه ای و مهارتی در سیستم آموزشی کشور ایران نیز عملیاتی شود و صرفا بر دروس و آموزش های تئوریک اکتفا نشود، افزود: در سوئیس فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز باید وارد فاز عملیاتی و اجرا شوند و علاوه بر ارایه پایان نامه باید آن را به مرحله اجرا درآوردند.
وی ادامه داد: دانشگاه با ایجاد بستر لازم برای اختراع و با ارایه خدمتی متفاوت از چندین دانش آموخته در رشته های مختلف در قالب شرکتی دعوت به فعالیت می کند و پس از به نتیجه رسیدن طرح مذکور علاوه بر خدمتی جدید توسط دانش آموختگان و اجرایی کردن آموخته هایشان سرمایه اولیه نیز به دانشگاه باز گردانده می شود.
افشار با بیان این که کشور سوئیس کمترین تعداد بیکار را دارد، بر نقش و تاثیر مدل آموزش افراد تاکید کرد و گفت: در مدل آموزشی سوئیس تاکید بر کار و توانمند سازی است، در ایران تحصیل کرده های زیادی در سطوح آموزش عالی بدون مهارت کافی وجود دارد اما به جای توانمندسازی و اشتغال زایی و کارآفرینی از دولت گلایه دارند چرا کاری برای آن ها وجود ندارد.
وی ادامه داد: در سوئیس از هر ۱۰۰ نفر فقط ۷ نفر به دانشگاه میروند و ۹۳ درصد مابقی بدنبال آموزش های حرفه ای و کسب مهارت در رشته های مختلف هستند و به قدری در کسب مهارت تلاش می کنند که از راه اجرا به رده های بالایی هم تراز مهندس و دکترا می رسند.
این استاد دانشگاه برن سوئیس گفت: برای شروع هر کاری باید در مقیاس کوچک وارد عمل شد و پس از موفقیت در مقیاس بزرگتر عملیاتی کرد.
وی با اشاره به نحوه تشکیل خیریه در ایران گفت: بعد از استفاده صدام از سلاح شیمیایی در عرض ۶ هفته ۱.۲ میلیون پناهده در بدترین شرایط که ایران آمادگی پذیرش را نداشت مهاجرت کردند که پس از خیل عظیم ورود پناهنده به ایران اولین NGO با هدف برقراری ارتباط بین المللی مردمی در ایران توسط وزارت خارجه ایجاد شد.
پروفسور افشار با بیان این که در ابتدا مدل مدیریت این NGO تامین مکان چندساله برای پناهندگان بود اما مدل دیگری با هدف جایگزینی مهاجرت بین فرهنگی به جای مهاجرت بین المللی به سازمان ملل پیشنهاد کردیم به طوری که پس از تامین مکان و امکانات زندگی برای پناهنده، فرد با پرداخت قسط صاحب خانه ساکن خود می شد و از حالت مصرفی به فردی کارا و مولد تبدیل می شد.
وی با بیان این که هدف از ایجاد خیریه توانمند کردن افراد است، تصریح کرد: خیریه در نقش کاتالیزور عمل کرده و به جای این که پول را از کسی به کس دیگری برسانیم بستر و امکانات برای فعالیت و تونمندی را برای افراد فراهم می کنیم.
مسوول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوییس گفت: جهاددانشگاهی می تواند در زمینه تحقق اهداف انسان دوستانه و علمی حوزه های مشترکی را با این نهاد علمی و خیریه داشته باشد.
در ادامه دکتر بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی با تشریح فعالیت های این نهاد و زمینه های همکاری آن در استان های مختلف به ویژه آذربایجان غربی گفت: جهاددانشگاهی و خصوصا واحد آذربایجان غربی دارای توانمندی ها و پتانسیل های خوبی در حوزه های مختلف پژوهشی، کشاورزی و آموزش های کوتاه مدت و بلند مدت بوده که می تواند در منطقه فعالیت های ارزشمندی به مردم منطقه و کشور و هم چنین در بعد بین المللی با ارایه خدمات به کشورهای همسایه و درآمد ارزی کند.
وی ادامه داد: سایر واحدهای جهاددانشگاهی نیز توانمدی های خاصی در برخی حوزه های مورد نیاز جامعه دارند به طوری که واحد صنعتی شریف و جهاددانشگاهی خراسان رضوی در حوزه ماشین آلات کشاورزی به موفقیت های خوبی رسیدند، همچنین واحد خواجه نصیر جهاددانشگاهی در حوزه تولید خودروی الکتریکی به سطوح خوبی رسیده است که می توانیم از طریق همکاری مشترک با دانشگاه های سوئیس فعالیت ها و طرح های مشترک خوبی را در حوزه های آموزش و پژوهشی آغاز کنیم.
دکتر بیجندی ادامه داد: درصددیم با دانشگاه های دیگر اقدام به برگزاری دوره های تردد دانشجویی با هدف اتصال بین گروه های دانشجویی دنیا با ایران برای آشنایی با فرهنگ ایران و بالعکس و تعامل علمی کنیم.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی با بیان این که جهاددانشگاهی در سطوح مختلف پژوهشی، آموزشی، کار آفرینی و اشتغال موفقیت های بسیار قابل توجهی کسب کرده است، گفت: 3 پارک فناوری و ۱۸ مرکز نوآوری در جهاددانشگاهی وجود دارد.
وی عدم اجرای پایلوت طرح ها را از علل شکست بسیاری از پروژه ها عنوان کرد و افزود: اگرچه تحریم ها صدمه ایجاد کرد، اما سبب تقویت نیروی خودباوری شد.
در این ابتدای این دیدار رییس و معاونان جهاددانشگاهی آذربایجان غربی ضمن اشاره به فعالیت های این واحد آمادگی این نهاد در سطح استان را برای توسعه همکاری ها در حوزه های مختلف با دانشگاه و موسسه مربوطه اعلام کردند.
نظر شما :