فعالیت تنها مرکز رشد قرآنی کشور در جهاددانشگاهی/ ظرفیت ایدهپردازی برای یک و نیم میلیارد مسلمان
به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ زهرا کامیاب، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی و از اعضای مرکز رشد و شکوفایی فناوریها و هنر قرآنی جهاددانشگاهی درباره علت راهاندازی این مرکز، اظهار کرد: این مرکز فعالیتش را به صورت رسمی از دو سال گذشته آغاز کرده است و هدف آن تجاریسازی ایدههای قرآنی در حوزه مقالات، پایاننامهها و تمامی تحقیقات در زمینههای قرآنی و بعضاً میانرشتهای است.
وی با بیان اینکه مرکز رشد و شکوفایی فناوریها و هنر قرآنی تنها به ایدهها بسنده نمیکند، اظهار کرد: این مرکز تلاش دارد تا ایدهها به یک خدمت تبدیل میشود و قابل استفاده باشد. یکی از اتفاقات مهمی که در طی یک سال اخیر در مرکز رشد رخ داده شناسایی این مرکز به مخاطبان بود تا بدانند که طرح و ایدهشان در حوزه اسلامی ـ قرآنی را میتوانند در مرکزی با آزمون و خطا انجام دهند و بعضاً طرح و ایدههای آنها آسیبشناسی شود.
۱۴ دوره رویداد استارتاپی قرآنی
کامیاب اظهار کرد: تاکنون ۱۴ دوره رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی «طلوع برکت» با کمک شعب جهاد دانشگاهی در سراسر کشور برگزار شده است. همچنین برگزاری کافه محفل در حال حاضر از جمله فعالیتهای این مرکز است.
وی با تأکید بر اینکه این مرکز اولین مرکز رشد در سراسر کشور است که در حوزه اسلامی ـ قرآنی فعالیت میکند، گفت: پایگاه اینترنتی مرکز رشد به نشانی http://quranati.ir در دسترس علاقهمندان است که میتوانند طرحها و ایدههای خود را از طریق تکمیل فرمهای درخواست استقرار در مرکز رشد ارائه کنند. پس از دفاع از طرح خود نزد هیئت داوران، میتوانند به عنوان هسته و یا واحد فناورانه به مدت ۶ ماه پس از ارسال طرح و تأیید به عنوان دوره پیشرشد با بهرهمندی از امکانات ارتباطی و استفاده از مشاورههای مرکز رشد و کلینیک کسب و کارهای مرکز رشد، استفاده کنند و اگر پس از این مدت به ثبت شرکت خلاق رسیدند و توانستند به ثبت شرکت برسند، آنهنگام وارد مرحله رشد میشوند.
عدم انحصار در فعالان قرآنی
کامیاب با تأکید بر اینکه جامعه هدف ما در مرکز رشد تنها فعالان قرآنی نیستند، اظهار کرد: فعالان قرآنی یکی از گروه افرادی هستند که مخاطب ما هستند، اما مدنظر ما افرادیست که دغدغه فعالیت در حوزه قرآنی دارند، لذا افراد در هر رشته تحصیلی و حوزه دانشگاهی چون صنایع دستی، آیتی و یا طب و ... که فکر میکنند، میتوانند فعالیت خود را در حوزه قرآنی توسعه افقی دهند، میتوانند با مراجعه به این مرکز ایده خود را به طرح تبدیل کنند.
این عضو مرکز رشد با اشاره به نمونههایی از طرحهای انجام شده در حوزه اسلامی ـ قرآنی گفت: مثل طراحی لباس با محوریت سوره مبارکه کوثر که با رویکرد قرآنی برای مخاطب خاص انجام شد و یا هتاکون فینتک که در بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم برگزار شد که شرکتکنندگان در آن دانشآموختگان امور مالی و بانکداری و بیمه و بورس بودند.
وی تأکید کرد: به عبارت دیگر این مرکز تلنگریست برای افرادی که علاقهمند به فعالیت در حوزه قرآنی هستند و صرفاً قصدمان توجه به فعالان حوزه قرآنی نیست بلکه شناسایی و معرفی دیگر افراد علاقهمند به توسعه افقی در این عرصه هست در واقع مخاطبان ما تخصصی است.
جای خالی استارتاپهای قرآنی
کامیاب با اشاره به اینکه فضای استارتاپهای قرآنی در کشور خالی است، گفت: مرکز رشد با هدف شناسایی افرادیست که بتواند این فضای خالی را به خوبی درک کند و برای آن طرحی داشته باشد. همچنین باید بگویم دنبال اخذ مجوز برای فعالیت مراکز رشد در واحدهای جهاددانشگاهی در استانها هستیم.
وی درباره محصولاتی که به صورت ملی و بینالمللی مخاطبان را جذب میکنند، بیان کرد: برنامهای را شش ماه گذشته تاکنون در مرکز رشد با عنوان دوره بینالمللی کسب و کارهای اسلامی ایجاد کردیم. این برنامه با هدف رصد کردن و معرفی کردن استارتاپها و فعالیت آنها در حوزه اسلامی ـ قرآنی بود. با این محوریت که بانک اطلاعات افراد علاقهمند در این عرصه فراهم شود. طی این برنامه استارتاپها و اخبار استارتاپی در زمینه برپایی نمایشگاهها، نشستها و دیگر حوزهها با موضوع اسلامی ـ قرآنی رصد میشود تا افراد علاقهمند به فعالیت در این حوزه دید کلی نسبت به فضایی که میخواهند در آن فعالیت کنند در عرصه ملی و بینالمللی، داشته باشند.
رویداد «با پای پیاده»
کامیاب بیان کرد: از جمله این برنامهها رویداد «با پای پیاده» با موضوع اربعین بود که ایدههایی پیشنهاد شد که حدود چهار تا پنج ایده خوب بود؛ در یکی از این ایدهها که در حوزه کودک بود سربندهایی تهیه و جوایزی طی مسیر پیادهروی اربعین به کودکان ارائه شد و همچنین کتابهای کار و تصویری در حوزه کودک به سه زبان مهیا شد. یکی از وظایف مرکز رشد ارائه راهکارها و مشاورهها درباره نحوه حضور در بازارهای بینالملل است.
بنابر گزارش ایکنا، در ادامه محمدابراهیم دهدشتی، مدرس دورههای استارتاپهای قرآنی درباره وضعیت استارتاپها در جهان، اظهار کرد: استارتاپها و کسبوکارهایی که در جهان بر سه دسته هستند؛ یا خدمتی ارائه میدهند، یا محصولی در بازار ارائه میدهند و یا رابط بین چند کار هستند. در زمینه استارتاپها کتابهای زیادی نوشته شده است. استارتاپها یعنی کسب و کارهایی که مقیاسپذیر هستند؛ یعنی با حجم منابع محدود درآمدزایی کنند و خیلی از شرکتهای اینترنتی و ... کسبوکارهای استارتاپی دارند.
وی درباره میزان ایده قرآنی جدید در زمینه استارتاپها تصریح کرد: در ایران در زمینه علوم قرآنی بیشتر استارتاپهای دیده شده در حوزه ارزشافزوده بر یک سرویس کار کردهاند؛ هرچند اطلاعات دقیقی در زمینه تعداد آنها نیست، اما به صورت کلی تعداد و آمار استارتاپهای قرآنی نسبت به جامعه مذهبی و اسلامی بالا نیست با وجود اینکه آمار مبسوطی ندارد. اگرچه در حوزههای مختلف در تهران این نوآوریها دیده میشود، اما در حوزه قرآنی زیاد ورود پیدا نکردهاند و نتیجه آن میشود که افراد علاقهمند که میخواهند در این زمینه ورود پیدا کنند جایگاهی برای خود پیدا نمیکنند و حتی ردههای سنی مختلفی برایشان مطرح نشده است تا بخواهد در این زمینه اقدام به کار کنند.
ظرفیت یک و نیم میلیارد مسلمان
دهدشتی در توضیح اینکه چه میزان از ایدههای قرآنی میتواند تجاری شود و گردش مالی نیز داشته باشد، بیان کرد: آمار این ایدهها بسیار کم است و از بیرون به داخل شاید به ما القا میشود که از این فضا فاصله بگیریم، اما مسئله این است که یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان داریم که وقتی محصولی مبتنی بر اعتقاداتشان ساخته شود قطعاً مزیت رقابتی بالایی برای این افراد پیدا میکند. بنابر علم، طراحی محصولی که در هر جا ارائه میشود باید شخصیسازی و بومیسازی شود و سپس به مخاطب ارائه شود. این باعث میشود که اگر مخاطب دیدگاه ویژهای نسبت به آن محصول نداشته باشد، اصطلاحاً برگردد و به آن محصول نگاه کند.
مدرس دورههای استارتاپهای قرآنی بیان کرد: برای مدرسان عرصه کسب و کار مهم است که آیا مسئله یا مشکل واقعی در جامعه وجود داشته است که به سمت آن رفته یا خیر؟ لذا باید پیش از ایدهپردازی، اعتبارسنجی کرد. اگر قرار است ایدهپردازی کنیم باید اعتبارسنجی انجام دهیم؛ یعنی در بازار اعتبارسنجی کنیم که اگر نیازی هست به دنبال آن مشکل و ارائه طرح و ایده برویم و اگر مشکلی در جامعه نیست به سمت و سوی آن ایده نرویم.
یادآور میشود، این گفتوگو با موضوع «نوآوری در فعالیتهای قرآنی» در برنامه رادیویی «افق» امروز، ۱۱ خردادماه، به صورت زنده پخش شد. این برنامه که تهیهکنندگی آن را فاطمه رحمانی برعهده دارد کاری از گروه اطلاعرسانی و فضای مجازی رادیو قرآن است که شنبهها از ساعت ۱۴:۲۰ از رادیو قرآن به سمع شنوندگان میرسد.
نظر شما :