معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی تشریح کرد؛
جزئیات ایجاد مرکز تخصصی آموزش، سنجش و توسعه مهارتهای نوین جهاددانشگاهی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در نشست فصلی این معاونت با تبریک هفته بسیج گفت: تصویب آیین نامه عضویت وابسته هیأت علمی پژوهشی، تصویب ماده واحده برنامه هفتم توسعه جهاددانشگاهی، تصویب اساسنامه مرکز تخصصی آموزش، سنجش و توسعه مهارتهای نوین جهاددانشگاهی و ... از مصوبات هیات امناء در جلسه اخیر بود.
وی با اشاره به موضوع قدیمی تغییرات ساختاری در جهاد دانشگاهی اظهار کرد: موضوع تغییر ساختاری در معاونت آموزشی یکی از قدیمیترین موضوعاتی است که در حوزه معاونت مطرح بوده است که در تیرماه سال ۱۳۹۷ تقاضایی برای بازنگری در ساختار معاونت آموزشی مطرح کردیم و چهارپنج ماه سلسله جلساتی در این زمینه برگزار شد. در این جلسات به این موضوع رسیدیم که مرکز اطلاع رسانی بازارکار، سازمان همیاری و مرکز علمی کاربردی در یک ترکیب وظایف به الگوی فعالیت جدیدی برسند.
وی ادامه داد: خروجی آن جلسات منجر به ایجاد تغییرات اداری و سازمانی شد و وظایف و مسئولیتهای بخشهای مختلف سازمان مقداری تغییر کرد. متاسفانه تعارض منافعی که در مرکز علمی کاربردی وجود داشت باعث شد چالشهایی در این زمینه ایجاد شود.
غفوریان با اشاره به ارائه پیشنهادهایی برای ساختار مدیریتی معاونت گفت: ۱۲ پیشنهاد در آن زمان تنها بخشی از پیشنهادهایی بود که توسط معاونت آموزشی ارائه شد. این موضوع بارها در شورای مدیران معاونت به بحث و بررسی گذاشته شده است و همه در آن مشارکت کرده اند و این چیز جدیدی نیست.
وی با اشاره به وظایف ذاتی معاونت تصریح کرد: تقریبا همه پیشنهادها در این مورد اشتراک داشتند که معاونت باید یک سازمان تابعه داشته باشد که وظایف اجرایی را بر عهده بگیرد. وظیفه ستاد تنها سیاستگذاری، برنامه ریزی حمایت و نظارت است. ستاد نباید درگیر امور آموزشی یا پروژهها شود.
وی با اشاره به طرحهای مطرح شده در جهاد دانشگاهی و ظرفیتهای موجود برای اجرای آنها گفت: یکی از چیزهایی که در این مدت اخیر مطرح و پیگیری شد نیز احداث مدارس نوآور در شبکه جهاد دانشگاهی بود که البته به نتیجه نرسید، اما تلاش ما این است که دوباره این موضوع را پیگیری کنیم. مورد بعدی واگذاری ماموریتهایی به جهاد بوده است که جهاد دانشگاهی نتوانسته آنها را اجرا کند و چالشهایی در این زمینه وجود داشته است. همچنین موضوع مورد بحث بعدی این بود که جهاد تجربه خوبی در پروژههای ملی دارد و با توجه به تجربه فعلی ستاد این ظرفیتها باید منظم شوند و این نیازمند یک ساختار ملی است چرا که اگر به صورت سازمانی این ظرفیتها دسته بندی شوند تعارض منافع اتفاق خواهد افتاد.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی ضمن تشریح ساختار پیشنهادی کلی خاطرنشان کرد: کلیت ساختار کلان پیشنهادی این است که مرکزی وجود خواهد داشت که در حد سازمان یا اداره بزرگ خواهد بود و اداره کل توسعه کارآفرینی، فناوری به عنوان یکی از معاونتها قرار خواهد گرفت و آزمون و ارزیابی نیز یک معاونت خواهد بود. این موضوع قدیمی یکی از مواردی است که بیشترین کار کارشناسی روی آن انجام شده و تصمیم گیری آن اصلا فردی نبوده است و در جریان آن افراد متعددی دخیل بوده اند.
به گزارش بازارکار وی در انتها ضمن تاکید بر مزیت کنترل منابع توسط خود معاونت و فرصتهای پیش رو با استفاده از این ظرفیت گقت: فضا، بستر و موقعیت فوقالعادهای برای انجام کارهای فناورانه، نوآورانه واقدامات نو در زمینه اشتغال و کسب و کار وجود دارد که نیازمند کار فراوان است. تغییراتی که اخیرا ایجاد شده است میتواند اختیارات بیشتری در زمینه گردش مالی به ما بدهد تا بتوانیم منابع خود را مدیریت و برنامهریزی کنیم. این یک فرصت است که میتواند سبب ارتقا امکانات ما در معاونت و همچنین افزایش سطح عملکرد نیروها شود؛ لذا این مجموعه میتواند با اتکا به این ظرفیتها و فعالیت به عنوان یک خانواده به اهداف بزرگتری برسد و روزبهروز سطح کمی و کیفی فعالیتهای خود را بالاتر ببرد.
نظر شما :