دانشجویان در میدان تفکر و مهارت؛ روایت المپیک بازی‌های فکری

۳۰ آبان ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۱ کد : ۷۸۰۵۴ فرهنگی
رییس جهاددانشگاهی هنر و دبیر اولین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران گفت: این المپیک با هدف تلفیق آموزش و سرگرمی، بستری را برای تقویت تفکر انتقادی، خلاقیت و همکاری تیمی دانشجویان فراهم کرده و به دنبال کشف استعدادها و ایجاد شبکه‌ای پویا برای توسعه صنعت بازی ایرانی و منطبق با هویت فرهنگی ما است.
دانشجویان در میدان تفکر و مهارت؛ روایت المپیک بازی‌های فکری

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی هنر، فراخوان اولین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران در مردادماه سال جاری در سه بخش رقابتی و ویژه دانشجویان سراسر کشور منتشر شد. این رویداد که در نوع خود و در این سطح کم‌نظیر است، توسط جهاد دانشگاهی واحد هنر و به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود. امین مختاری رییس جهاد دانشگاهی هنر و دبیر اولین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران در مصاحبه حاضر به شرح اهداف، فرآیندها و جزییات برگزاری این رویداد پرداخته است.
دبیر اولین المپیک ملی بازی‌های فکری دانشجویان ایران در خصوص اهداف این رویداد، ضمن تاکید بر اهمیت ارتقای توانایی‌های تحلیلی و مهارتی دانشجویان، تصریح کرد: المپیک بازی‌های فکری به دنبال ایجاد بستری برای تقویت مهارت‌های تفکر استراتژیک، تحلیل داده‌ها و کار گروهی در میان دانشجویان است. این رویداد نه تنها دانشجویان را به یادگیری عملی و مشارکتی ترغیب می‌کند، بلکه زمینه‌ای برای شناسایی استعدادهای آنان در حوزه طراحی و تحلیل بازی فراهم می‌سازد.
مختاری در خصوص تاثیر این رویداد بر رشد علمی و فرهنگی دانشجویان توضیح داد: برگزاری چنین رویدادی فرصتی بی‌نظیر برای دانشجویان از دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف ایجاد می‌کند تا به تبادل دانش و تجربه بپردازند و در حوزه سرگرمی نیاز به جای تقلید مطلق از موارد موجود خارجی، به تولید اختصاصی منطبق با فرهنگ و هویت ایرانی بپردازند.
وی افزود: طراحی بازی‌های فکری با تمرکز بر تقویت مهارت‌های استدلال و تحلیل، دانشجویان را با چالش‌هایی جدید روبرو می‌کند و بصورت غیر مستقیم به ارزش‌هایی که دانشجویان به عنوان مهارت نرم باید فرا بگیرند، پرداخته می‌شود. ارزش‌هایی چون احترام متقابل، کار تیمی و مشارکت اجتماعی در قالب فعالیت‌های مختلف این رویداد تقویت می‌شود که تاثیرات عمیقی بر فضای دانشگاهی خواهد داشت.
رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر درباره انتخاب بازی‌های فکری به عنوان محور این المپیک توضیح داد: بازی‌های فکری ابزاری موثر برای تقویت توانایی‌های شناختی، تصمیم‌گیری و خلاقیت هستند. این بازی‌ها دانشجویان را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهند که باید با تحلیل داده‌ها و استفاده از استراتژی‌های خلاقانه به حل مسائل بپردازند. چنین فرآیندی نه تنها جنبه آموزشی دارد، بلکه به دانشجویان کمک می‌کند تا سایر مهارت‌های ارتباطی و کار گروهی خود را نیز تقویت کنند.
دبیر اولین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران در خصوص شیوه برگزاری این رویداد گفت: المپیک دارای سه بخش رقابتی طراحی بازی در حوزه‌های «بازی رومیزی»، «اتاق فرار»، «بازی محیطی ویژه جغرافیای دانشگاه‌» است که شرکت‌کنندگان منتخب این بخش به بوت‌کمپ سه روزه‌ جهت آموزش، تبادل اندیشه و شرکت در لیگ‌های رقابتی دعوت می‌شوند. این رقابت‌ها در سه رشته بازی رومیزی، پانتومیم و بازی نقش‌آفرینی با سناریو شاهنامه خواهد بود.
مختاری درباره فرآیند انتخاب بازی‌ها و طراحی چالش‌ها توضیح داد: انتخاب بازی‌ها بر اساس اهداف آموزشی و تحلیلی رویداد انجام شده است. بازی‌هایی که قابلیت تقویت تفکر انتقادی، تحلیل و خلاقیت را داشته باشند، پس از ارزیابی دقیق توسط تیم متخصصان انتخاب می‌شوند. طراحی چالش‌ها نیز با توجه به موضوعاتی محوری مانند امیدآفرینی، فرهنگ مقاومت و هنجارهای اجتماعی صورت گرفته تا بتواند ترکیبی از آموزش و سرگرمی ارائه دهد و به اهداف فرهنگی این المپیک نزدیک باشد.
وی درباره برنامه‌های جانبی این المپیک گفت: در کنار مسابقات اصلی، برنامه‌های جانبی مانند کارگاه‌های طراحی بازی و بازی‌واره‌سازی، نشست‌های تخصصی درباره بازی‌های بومی و نمایش‌های تعاملی برای شرکت‌کنندگان طراحی شده است. این برنامه‌ها به دانشجویان کمک می‌کنند تا در محیطی تعاملی، مهارت‌های خلاقانه خود را توسعه دهند و با دیدگاه‌ها و تجربیات جدید آشنا شوند. هدف ما این است که این المپیک به بستری جامع برای یادگیری و تبادل ایده برای فعالان دانشجوی عرصه بازی در سراسر کشور تبدیل شود.
دبیر این رویداد درباره تاثیرات فرهنگی این المپیک توضیح داد: این مسابقات می‌توانند روحیه خودباوری و کار گروهی را در دانشجویان تقویت کنند. فضای رقابتی و آموزشی این رویداد به دانشجویان کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را بشناسند و در محیطی پویا و تعاملی توانایی‌های خود را به کار گیرند. انتظار داریم این تاثیرات به شکل‌گیری فضایی مثبت و مشارکتی در دانشگاه‌ها کمک کند و دانشجویان را به ایفای نقش فعال‌تر در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی ترغیب کند.
وی افزود: همچنین این رویداد در دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم، فرهنگ‌سازی و مشارکت‌جویی برای دانشجویان در خصوص اولویت‌های فرهنگی کشور بر اساس شاخص‌های و ارزش‌های منطبق با هویت ما را در دستورکار دارد و اساساً بخش‌های مختلف رویداد نیز بر این مبنا طراحی شده اند.
مختاری درباره ساختار اجرایی و تیم‌های برگزارکننده این رویداد اظهار داشت: برگزاری این المپیک با ارائه طرح از سوی جهاد دانشگاهی واحد هنر به وزارت علوم و تایید طرح آغاز شد و پس از آن دبیرخانه این رویداد در واحد هنر شکل گرفت. دبیرخانه اجرایی وظیفه هماهنگی امور مختلف، از اجراییات، طراحی محتوا تا مدیریت مسابقات و برنامه‌های جانبی را بر عهده دارد و بیش از 10 نفر به عنوان مدیر و مسئول بخش در دبیرخانه مشغول به فعالیت بوده و حدود ۴۰ نفر در تیم اجرایی رویداد مشارکت دارند. علاوه بر این، تیم‌هایی از گیم مسترها، منتوران رویداد، داوران و اساتید طراحی بازی نیز در اجرای دقیق و کیفی رویداد نقش کلیدی دارند و ما را همراهی می‌کنند.
در پایان، دبیر این المپیک درباره چالش‌های برنامه‌ریزی و برگزاری رویداد توضیح داد: در نظر داریم تا با حضور و مشارکت برترین‌های حوزه بازی کشور، فضایی را فراهم کنیم تا این رویداد به محل ظهر و بروز برترین تولیدات بازی ایرانی تبدیل شود و تولیدکنندگان شاخص کشور از محل برگزیدگان المپیک بازی‌های فکری دانشجویان، آثار تولیدی خود را بیابند. در همین راستا مجموعه‌هایی مانند گروه سرگیم دن و اسکیپ‌زوم در کنار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از حامیان این رویداد هستند.

کلیدواژه‌ها: المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران جهش کاپ مرکز مبنا


نظر شما :