فرصت‌ها و زمینه‌های آموزشی، مهارتی و اشتغال در حوزه پزشکی جهاددانشگاهی

۰۳ آبان ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۱ کد : ۷۶۹۵۲ آموزش و کارآفرینی
در نشست مشترک مدیران اداره کل آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و مدیران پژوهشگاه ابن سینا، فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری در حوزه آموزش، مهارت و اشتغال بخش پزشکی و درمانی بررسی شد.
فرصت‌ها و زمینه‌های آموزشی، مهارتی و اشتغال در حوزه پزشکی جهاددانشگاهی

به گزارش روابط‌عمومی جهاددانشگاهی نشست مشترک مجتبی ابراهیمی رومنجان سرپرست اداره کل آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و دکتر علی صادقی تبار رئیس مرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاددانشگاهی و صفورا سلیمانی فخر معاون آموزشی این مرکز ، با هدف بررسی فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری در حوزه آموزش، مهارت و اشتغال رشته‌ها و مهارت‌های پزشکی برگزار شد.

سرپرست اداره کل آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در این نشست با اشاره به اینکه ظرفیت‌های مهارتی فراوانی در بخش‌های مختلف جهاد دانشگاهی بویژه حوزه پزشکی برای کارآفرینی وجود دارد گفت: آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی سه اداره فعال دارد که می‌توانیم در بخش‌های مختلف بویژه حوزه رسانه فعالیت‌های خوبی را برای دانش آموختگان رشته‌های مختلف پزشکی تعریف و اجرا کنیم.

 مجتبی ابراهیمی رومنجان با اشاره به اینکه با فارغ التحصیلان بیکار و جویای کار در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم گفت: این اداره کل آمادگی دارد در حوزه پزشکی و رویداد‌ها و رشت‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلف با پژوهشگاه مهم و موفق ابن سینا همکاری‌هایی را شکل دهد و این کار‌ها را در سطح ملی و در استان‌های مختلف اجرایی نماید.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌های همکاری در حوزه رسانه با پژوهشگاه ابن سینا گفت: در حوزه رسانه بازارکار شامل پایگاه خبری بازارکار، هفته نامه و ماهنامه بستر خوبی برای همکاری هستند. در همین راستا حضور فعال بازارکار در مجلس و دولت و دستگاه‌هایی اجرایی می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های بیشتر با این پژوهشگاه نیز باشد. 

سرپرست کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی بر سیاستگذاری و ریل گذاری در حوزه آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با واحدهای مختلف اشاره و تاکید کرد: یکی از حوزه هایی که از اهمیت ویژه برای توسعه سیاستگذاری مطرح است حوزه پزشکی و دوره های آموزش و کارآفرینی این حوزه است که در واقع افتخاری برای جهاد دانشگاهی است.

ابراهیمی رومنجان با اشاره به اینکه تلاش ما در ستاد جهاد دانشگاهی شنیدن پیشنهادات و دریافت ایده ها از سوی واحدها و پژوهشکده هاست گفت: با هم افزایی و همکاری و استفاده از شبکه سراسری جهاد دانشگاهی می توانیم اقدامات و فعالیت های خوبی را رقم بزنیم و این فرصت ها در حوزه پزشکی بیش از سایر حوزه هاست.

وی بر توسعه زیست بوم کارآفرینی و اشتغال در حوزه آموزش های پزشکی اشاره کرد و گفت: مطمئن هستیم می توانیم در این حوزه اقدامات خوبی را در توسعه مهارت، آموزش های کارآفرینی و آموزش های شغل محور طراحی و به هدف برسانیم. در این زمینه معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با نظر مساعدی که دارند و با هماهنگی که انجام شده تلاش کردیم این نشست با اهداف عملیاتی برگزار شود.

سرپرست کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه می توانیم برنامه های ملی و سراسری در حوزه مهارت و آموزش و مشاغل مرتبط با حوزه پزشکی رقم بزنیم گفت: حوزه کسب و کار های پزشکی و مشاغل مرتبط می تواند به گونه ای طراحی و اجرا شود تا طیف بیشتری از علاقمندان و خانواده ها بتوانند از این آموزش ها و مهارت ها بهره برداری کنند.

پژوهشگاه ابن سینا توسعه مهارت‌های تخصصصی را با هدف توسعه شغل دنبال می‌کند

دکتر صادقی تبار نیز در این نشست با ابراز خرسندی از توجه خوب معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی به همکاری و تعامل خوب با این پژوهشگاه با اشاره به اینکه این پژوهشگاه یکی از ماموریت‌های خود را ایجاد پل ارتباطی میان آموزش و صنعت قرار داده است گفت: پژوهشگاه ابن سینا توسعه مهارت‌های تخصصصی را با هدف توسعه شغل دنبال می‌کند، یکی از نقاط قوت پژوهشگاه ابن سینا، همکاری نزدیک با صنعت و شناسایی نیاز‌های واقعی بازار کار است. این پژوهشگاه می‌تواند با مشارکت شرکت‌های دارویی، مراکز درمانی، و سایر نهاد‌های صنعتی، دوره‌های آموزشی سفارشی را بر اساس نیاز‌های خاص این سازمان‌ها طراحی و اجرا کند. این همکاری‌ها به جذب سریع‌تر دانش‌آموختگان در بازار کار کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود که پژوهشگاه به عنوان یک مرجع معتبر آموزشی و علمی در جامعه شناخته شود.

وی برای امضای تفاهم نامه ای با معاونت آموزش و کارآفرینی و نیز اداره کل کارآفرینی و اشتغال اعلام آمادگی کرد و افزود: دوره‌های تخصصی و فوق‌تخصصی پژوهشگاه ابن سینا با جذب دانشجویان و متخصصان داخلی و خارجی، توانسته‌اند منابع مالی پایداری برای پژوهشگاه ایجاد کنند. این منابع مالی به پژوهشگاه امکان می‌دهند که در توسعه زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی سرمایه‌گذاری کرده و به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای نیرو‌های متخصص بپردازد. علاوه بر این، درآمد حاصل از برگزاری دوره‌های بین‌المللی و برنامه‌های کارآموزی، به تقویت جایگاه اقتصادی و علمی پژوهشگاه در سطح ملی و بین‌المللی کمک کرده است.

وی افزود: مشاغل پزشکی بستر بشدت متنوعی برای کار دارند. با نگاه خوب و رویکرد مناسب میتوان اقدامات بسیار خوبی در زمینه پزشکی انجام داد. همه این اقدامات در راستای رسیدن به هدف نهایی است که آن خدمت به مردم است. امروزه کشور به جمعیت جوان نیاز دارد و باید مشکل ناباروری زوجین را نیز حل کنیم. سازمان های بیمه نمیتوانند برای حل چنین نیازی کمک چندانی کنند‌. بیمه نمینواند اعتبارات را به صورت درست توزیع کند.

پیشنهاد ما این است که ما میتوانیم با ده مرکز جهاد طرحی را به صورت پایلوت اجرا کنیم‌. با ایجاد این شبکه، هر زوجی که به هر کدام از مراکز ما برود وارد شبکه خودمان خواهد شد و اعتبارات آن نیز در صندوق خواهد بود.

وی با اشاره به چالش هی مسئله ناباروری و هزینه‌های درمان ناباروری و پوشش بیمه‌ای در درمان ناباروری اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل نبود ساختار درست و عدم درک هزینه‌های حوزه درمان باروری بودجه‌های تخصیص یافته به خزانه باز می‌گردد و بیمه‌ها ساختار مناسبی برای تامین هزینه‌های ناباروری ندارند.

نیاز بازارکار اولویت تدوین و طراحی دوره‌ها در حوزه پزشکی

صفورا سلیمانی فخر نیز در این نشست با اشاره به بخش‌های مختلف آموزشی این پژوهشگاه گفت: ادارات این پژوهشگاه شامل آموزش و تحصیلات تکمیلی، آموزش مهارتی و حرفه ای، آموزش مداوم جامعه پزشکی، دفتر آموزش کارکنان، دفتر ارزشیابی و ارتقای اعضای هیات علمی و اداره نشر کتب علمی است.

وی با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی تخصصی و فوق تخصصی در دستور کار این پژوهشگاه قرار دارد گفت: دوره‌ها تخی و فوق تخصصی درمانی و نیز دوره‌های علوم پایه و علوم پزشکی با هدف مهارت آموزی و ورود داوطلبان به بازارکار و اشتغال طراحی و تدوین شده و با استقبال مخاطبان همراه است.

معاون آموزشی مرکز درمان ابن سینا، با اشاره به اینکه، دوره‌های این پژوهشگاه به‌طور خاص بر مهارت‌های عملی و نیاز‌های روز بازار کار تمرکز دارند خاطرنشان کرد: پژوهشگاه ابن سینا دوره‌های متنوعی در زمینه‌های مختلف پزشکی و زیست‌فناوری ارائه می‌دهد که شامل آموزش‌های پیشرفته در لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی، روش‌های کمک‌باروری (IVF)، تکنیک‌های ژنتیکی و علوم پایه می‌شود. دانش‌آموختگان این دوره‌ها با مهارت‌های عملی و تخصصی موردنیاز در حوزه‌های درمانی، پژوهشی و آزمایشگاهی تجهیز می‌شوند که به طور مستقیم بر افزایش اشتغال و تقویت توانمندی‌های کارآفرینانه آن‌ها تأثیر می‌گذارد. طراحی این دوره‌ها با در نظر گرفتن چالش‌ها و نیاز‌های روز بازار کار، فراگیران را برای مواجهه با محیط‌های حرفه‌ای آماده می‌کند.

وی افزود: پژوهشگاه ابن سینا دوره‌های متنوعی در زمینه‌های مختلف پزشکی و زیست‌فناوری ارائه می‌دهد که شامل آموزش‌های پیشرفته در لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی، روش‌های کمک‌باروری (IVF)، تکنیک‌های ژنتیکی و علوم پایه می‌شود. این دوره‌ها به‌طور خاص بر مهارت‌های عملی و نیاز‌های روز بازار کار تمرکز دارند. دانش‌آموختگان این دوره‌ها با مهارت‌های عملی و تخصصی موردنیاز در حوزه‌های درمانی، پژوهشی و آزمایشگاهی تجهیز می‌شوند که به طور مستقیم بر افزایش اشتغال و تقویت توانمندی‌های کارآفرینانه آن‌ها تأثیر می‌گذارد. طراحی این دوره‌ها با در نظر گرفتن چالش‌ها و نیاز‌های روز بازار کار، فراگیران را برای مواجهه با محیط‌های حرفه‌ای آماده می‌کند.

سلیمانی فخر با اشاره به اینکه پژوهشگاه رویان فعالیت‌های خوبی را در بعد بازارکار بین المللی دارد اظهار کرد: پژوهشگاه ابن سینا توانسته است با برگزاری دوره‌های بین‌المللی و جذب شرکت‌کنندگانی از کشور‌های مختلف، به‌ویژه کشور‌های همسایه مانند عراق، افغانستان، و کشور‌های حوزه خلیج فارس، اعتبار علمی خود را افزایش دهد. دوره‌های بین‌المللی مانند لاپاراسکوپی و جراحی‌های کم‌تهاجمی به زبان‌های مختلف ارائه می‌شوند و سطح آموزش در این دوره‌ها به‌گونه‌ای است که متخصصان خارجی می‌توانند با بهره‌گیری از دانش و مهارت‌های کسب‌شده، تکنیک‌های جدید را به کشور‌های خود منتقل کنند. این تعاملات علمی و شبکه‌سازی بین‌المللی، زمینه‌ساز توسعه فرصت‌های همکاری پژوهشی و اشتغال‌زایی است. پژوهشگاه می‌تواند از این پتانسیل برای گسترش برنامه‌های آموزشی خود و افزایش جذب دانشجویان و متخصصان خارجی استفاده کند، که این خود به درآمدزایی و تقویت جایگاه بین‌المللی پژوهشگاه کمک خواهد کرد.

او در ادامه با اشاره به اینکه آموزش‌های پژوهشگاه ابن سینا به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فارغ‌التحصیلان نه تنها در محیط‌های شغلی موجود جذب شوند، بلکه توانایی راه‌اندازی کسب‌وکار‌های نوپا را نیز داشته باشند. یادآور شد: دوره‌های آموزشی این پژوهشگاه به توسعه مهارت‌های کارآفرینانه و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی کمک کرده‌اند. به‌عنوان مثال، بسیاری از فارغ‌التحصیلان دوره‌های IVF، لاپاراسکوپی، و تکنیک‌های پیشرفته ژنتیکی، توانسته‌اند کلینیک‌های خصوصی، مراکز درمانی یا شرکت‌های تحقیقاتی خود را تأسیس کنند. این نوع کارآفرینی نه تنها به افزایش اشتغال منجر می‌شود، بلکه نوآوری و ارائه خدمات جدید را در حوزه‌های پزشکی و درمانی تقویت می‌کند.

سلیمانی فخر پیشنهاد داد: معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ارزیابی واحد ها در حوزه آموزش بر کیفیت و هدفمند بودن آن ها توجه کند و صرفا تعداد فراگیر و تعداد دوره ها را ملاک ارزیابی قرار ندهد.

وی از برگزاری جشنواره ایده تا محصول، توسط این پژوهشگاه خبر داد و گفت: از تمام علاقمندان به هوش مصنوعی در حوزه درمان ناباروری دعوت کرد تا در این رویداد مهم شرکت کنند. این جشنواره در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۴۰۳ در محل مرکز درمان ناباروری ابن سینا برگزار خواهد شد که بستر خوبی برای همکاری دو مجموعه در عرصه کسب و کار‌ها و مهارت‌های حوزه درمان و تجاری سازی اده‌ها در این حوزه است.

توسعه همکاری معاونت آموزشی و پژوهشگاه در زمینه های مختلف

در این نشست وحید امینی نژاد مدیر اداره بازارکار، امیر علی بینام مدیر مسئول بازارکار، پرویز خورشید فر مسئول فناوری اطلاعات بازارکار ، مهری اسدی مدیر اداره ترویح و توسعه کارآفرینی، زهرا رحمانی کارشناس توانمند سازی و هدایت شغلی نیز حضور داشتند و دیدگاه‌ها و نظرات خود را در حوزه‌های مختلف همکاری مثل برگزاری رویداد‌ها و کارگاه آموزشی، تدوین دوره ها، ارائه مشاوره‌های آنلاین پزشکی و از راه دور بر بستر فناوری اطلاعات با استفاده از نرم افزار‌های تخصصی و کاربردی، اطلاع رسانی و انعکاس رویداد‌ها و توسعه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازارکار کسب و کار‌های پزشکی و درمانی، ایجاد پلتفرمی برای مشاوره آنلاین بیماران و ... بیان کردند.


نظر شما :