رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه:

«پژوهشکده توسعه کالبدی» می‌تواند راهگشای مشکلات استان باشد

۲۴ مهر ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۱ کد : ۷۶۵۹۹ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان
رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه با اشاره به اقدامات ارزشمند پژوهشکده توسعه کالبدی، گفت: این پژوهشکده می‌تواند راهگشای بسیاری مشکلات استان باشد و این امر می‌طلبد که حمایت های بیشتری از این پژوهشکده بویژه در حوزه اعتباری صورت گیرد.
«پژوهشکده توسعه کالبدی» می‌تواند راهگشای مشکلات استان باشد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه دکتر مسلم حدیدی در نشست با دکتر محمد رشیدی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در محل برج فناوری استان، با اشاره جهش فعالیت‌های سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه در دوسال گذشته، گفت: طی این مدت هشت ساختار فناورانه جدید در سازمان ایجاد شده است و هدفگذاری برای ورود به بازارهای بین المللی هم انجام شده است.

وی افزود: خوشبختانه از سوی مرکز ارتباطات بین المللی جهاد دانشگاهی، مجوز فعالیت سازمان کرمانشاه به عنوان مسول پیگیری جهت صدور محصولات دانش بنیان و ارائه خدمات فنی و مهندسی و پزشکی به کشور عراق را صادر نموده است.

حدیدی از تدوین برنامه راهبردی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه خبر داد و افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته جهش قابل توجهی در حوزه فناوری و نوآوری استان شاهد خواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه علی رغم حجم بالای فعالیت‌های سازمان، میزان تخصیص اعتبارات با فعالیت‌های صورت گرفته متناسب نیست و شاهد هستیم علی رغم اینکه پارک علم و فناوری کرمانشاه و پژوهشکده توسعه کالبدی ردیف اعتباری در بودجه دارند، متاسفانه اعتبارات آنها بسیار ناچیز است.

حدیدی افزود: پژوهشکده توسعه کالبدی که یکی از مراکز مهم تحقیقاتی استان محسوب شده و بسیاری طرح های ارزشمند از دل آن بیرون آمده، امسال تنها 800 میلیون تومان اعتبار برای آن لحاظ شده است و این درحالی است که پژوهشکده هایی با رویکردهای مشابه بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار داشته اند.

وی گفت: پژوهشکده توسعه کالبدی یکی از مهم ترین مراکز مطالبه‌گری استان در حوزه اقتصادی و اجتماعی است و بسیاری طرح‌های آن به رفع مشکلات استان منجر شده است.

وی افزود: تدوین سند مسئله‌شناسی استان و سند توسعه خارجی از اقدامات مهم پژوهشکده توسعه کالبدی استان می باشد.

حدیدی گفت: پژوهشکده توسعه جهاددانشگاهی می‌تواند در حوزه‌ مسائل و مشکلات استان ورود کرده و با ارائه راهکار عملیاتی به دستگاه‌های مربوطه گام اساسی و مهم درجهت رفع مشکلات استان بردارد.

 

پیگیر راه اندازی مجتمع فرآورش قیرطبیعی در استان هستیم

رییس سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه در بخش دیگر صحبت‌های خود از هدفگذاری این نهاد برای راه اندازی مجتمع فرآورش قیرطبیعی در استان خبر داد و افزود: کرمانشاه منبع غنی ذخایر قیرطبیعی کشور است و متاسفانه این محصول ارزشمند بدون فرآوری از استان خارج می شود.

وی افزود: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی و برای حفظ این سرمایه ارزشمند استان، سازمان جهاددانشگاهی اقدام به فرآوری این ماده معدنی باارزش کرده است.

وی افزود: خوشبختانه در گام اول توانستیم از قیرطبیعی، کربن فعال تولید کرده واین محصول را به مرحله تولید نیمه صنعتی برسانیم، در حال حاضر نیز تولید سه فرآورده ارزشمند دیگر از قیرطبیعی را هم در دستور کار داریم که تولید این محصولات در مقیاس آزمایشگاهی با موفقیت صورت گرفته است.

حدیدی گفت: با توجه به این اقدامات و پیگیری برای تولید این سه فرآورده در نظر داریم یک مجتمع فرآورش قیرطبیعی در استان راه اندازی کنیم.

 

وی افزود: این مجتمع یک نیاز ضروری برای استان است و اگر حمایت های لازم صورت گیرد با راه اندازی این مجتمع تا حد زیادی از خام فروشی قیرطبیعی استان جلوگیری می شود.

 

از راه‌اندازی «مجتمع فرآورش قیرطبیعی» حمایت می‌کنیم

 

 

دکتر محمدرشیدی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به منابع سرشار قیرطبیعی استان و لزوم فرآوری این محصول، گفت: کرمانشاه به یک مجتمع فرآورش قیرطبیعی نیاز دارد و همه باید جهاددانشگاهی را در مسیر راه‌اندازی این مجتمع حمایت کنیم.

 

وی به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس گذشته اشاره و تصریح کرد: در دوره قبل این قانون را در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب کردیم تا اقدامی جدی در حمایت از این شرکت ها رقم بخورد و بازهم از هیچ حمایتی در این زمینه دریغ نمی کنیم.

 

این نماینده مجلس به ظرفیت خوب استان در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان یاد کرد و با اشاره به وجود حدود ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در استان، افزود: خوشبختانه کرمانشاه از نظر تعداد کمی و کیفیت شرکت‌های دانش بنیان در غرب کشور پیشتاز است.

 

رشیدی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان کرمانشاه در زمینه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: فعالیت این شرکت‌ها ما را از واردات بسیاری از این محصولات بی نیاز می‌کند و حمایت های جهاددانشگاهی از این شرکت ها قابل تقدیر است.

 

وی در ادامه به اقدامات خوب جهاددانشگاهی در زمینه فرآوری قیرطبیعی هم اشاره و تصریح کرد: 70 درصد ذخایر قیر طبیعی کشور در کرمانشاه قرار دارد و متاسفانه این ذخایر ارزشمند بدون فرآوری از استان خارج می شوند، در این بین سازمان جهاددانشگاهی توانست برای اولین بار در زمینه فرآوری این ماده معدنی گام برداشته و از قیرطبیعی، کربن فعال تولید کند.

 

رشیدی گفت: قطعا فرآوری این ماده معدنی ارزشمند علاوه بر جلوگیری از خام فروشی آن، ارزش افزوده بسیاری برای استان به همراه خواهد داشت و در همین راستا نیاز است که از سازمان جهاددانشگاهی در زمینه فرآوری قیرطبیعی حمایت شود.

 

وی با اشاره به هدفگذاری سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه در زمینه راه اندازی مجتمع فرآورش قیرطبیعی گفت: استان به چنین پروژه مهمی نیاز دارد و همه باید از جهاددانشگاهی در این مسیر حمایت کنیم.

 

رشیدی در ادامه با تاکید بر لزوم حمایت مالی از سازمان جهاددانشگاهی با اشاره به ردیف اعتباری پژوهشکده توسعه کالبدی و پارک علم و فناوری کرمانشاه در قانون بودجه گفت: با توجه به اقدامات مطلوب این دو مجموعه حتما پیگیری هایی در خصوص افزایش اعتبار این دو مرکز خواهیم داشت.

 

وی همچنین تاکید نمود از طریق «ایمیدرو»، سرمایه گذاری و تولید صنعتی کربن فعال از قیرطبیعی پیگیری گردد.

 

 

اجرای 160 طرح در پژوهشکده توسعه کالبدی جهاددانشگاهی کرمانشاه

 

دکتر خلیل جلیلی معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه هم در این نشست با اشاره به فعالیت 10 ساله پژوهشکده توسعه کالبدی گفت: علی رغم اقدامات و فعالیت های بسیار شاخص و اثرگذار این پژوهشکده متاسفانه اعتبار سالانه آن حدود 800 میلیون تومان است و این درحالی است که پژوهشکده‌هایی با سطح فعالیت کمتر بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار گرفته‌اند.

 

وی از انجام بیش از 160 طرح در این پژوهشکده خبر داد و افزود: در این پژوهشکده ساختارهایی مانند مرکز هم اندیشی توسعه استان، مرکز تجاری سازی نتایج تحقیقات و مرکز کسب و کارهای خانگی شکل گرفته که هرکدام راهگشای بسیاری مشکلات در استان بوده اند.

 

دکتر سیامک آزادی رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه هم در این نشست با اشاره به حمایت های پارک علم و فناوری از شرکت های دانش بنیان، گفت: یکی از ساختارهایی که می‌تواند کمک حال شرکت‌های دانش بنیان استان باشد صندوق «نوآوری و شکوفایی» است که بسیاری استان ها کمک های فنی و اعتباری خود را به این صندوق اختصاص می دهند تا از این طریق حمایت ویژه تری از شرکت های دانش بنیان صورت گیرد. این درحالی است که در سال گذشته، تنها 9.5میلیارد تومان به این موضوع تخصیص داده شده است.

 

وی افزود: کمک های فنی و اعتباری استان امسال 65 میلیارد تومان است که اگر بخواهدمیان حوزه های مختلف کشاورزی، گردشگری، صنعت و ... تقسیم شود قطعا نمی توان کاری از پیش برد، اما اگر همین اعتبار به صندوق نوآوری وشکوفایی استان اختصاص پیدا کند با تزریق آن به شرکت‌های دانش بیان گامی موثر در کمک به این شرکت‌ها و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان برداشته خواهد شد.

 

 

کلید واژه ها: سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه


نظر شما :