نماینده مردم مشهد:

نیازمند تکثیر نهادهایی همچون جهاددانشگاهی در تکمیل حلقه نوآوری هستیم

۲۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۴ کد : ۷۶۴۵۸ عمومی
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: ما نیازمند تکثیر الگوهایی همچون جهاددانشگاهی در تکمیل حلقه نوآوری و حمایت از ایده هستیم، چراکه بسیاری از نهادها متمایل‌اند تا حلقه آخر را خودشان به جای تسهیل‌گری، تصدی‌گری کنند.
نیازمند تکثیر نهادهایی همچون جهاددانشگاهی در تکمیل حلقه نوآوری هستیم

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکترمیثم ظهوریان در نشستی که با حضور دکتر محمدامین صالحی نژاد مدیرکل امور مجلس جهاددانشگاهی،دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و دکتر حسین امینی‌مشهدی، رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در جهاد خراسان رضوی برگزارشد،اظهار کرد: جهاددانشگاهی یکی از معدود نهادهایی است که در زمان انقلاب تاسیس شد و همچنان کارکرد خود را حفظ کرده است، چراکه در زمان انقلاب به صورت موقت نهادهای زیادی به دستور امام(ره) برای نظارت و انجام امور محوله در بخش‌های مختلف کشور ایجاد شدند و به مرور نیز کارکرد خود را از دست دادند اما جنس فعالیت‌های جهاددانشگاهی به گونه‌ای بود که توانست به نحو مطلوبی جای خود را در عرصه علم و فرهنگ دانشگاه و خدمت رسانی به مردم باز کند.

وی بیان کرد: ارزش فعالیت‌های نوآورانه‌ای که در نهادهایی همچون جهاددانشگاهی انجام می‌شود کمتر از پیشرفت‌هایی که در حوزه صنایع دفاعی کشور به دست آورده‌ایم نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات با بیان این که جهاددانشگاهی در تکمیل حلقه‌های حمایت از ایده، کمک در رسیدن ایده به محصول و فروش دانش فنی محصول توفیقات خوبی کسب کرده است، گفت: ما نیاز داریم که این الگو را در سایر مجموعه ها تکثیر کنیم و این در صورتی است که خیلی از نهادها متاسفانه تصمیم دارند تا حلقه آخر را به جای تسهیل‌گری، تصدی‌گری کنند.

وی در رابطه با نقش‌آفرینی نهادهای اجرایی در اتصال پیوند مراکز علمی و جامعه صنعتی بیان کرد: بخشی از فضای علمی ما باید به سمت کاربردی شدن علم حرکت کند و جهاددانشگاهی یکی از نهادهایی است که میتواند در این زمینه نقش آفرینی داشته باشد. کشور ما در شاخص‌های علمی و مقالات پژوهشی رشد قابل توجهی داشته‌ ولی بخش زیادی از علم تولیدی ناظر به نیازهای واقعی کشور نبوده است. از سوی دیگر بخش صنعت نیز باید انگیزه بیشتری در ارتباط با نهادهای دانشگاهی و سرمایه‌گذاری بر تحقیق و توسعه داشته باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و دستگاه‌های اجرایی نباید به دنبال تصدی مستقیم در تمام زنجیره علم و فناوری باشند، بلکه باید به دنبال حمایت از فناوری، بسترسازی برای نوآوری و کمک به رساندن علم به حوزه تولید و صنعت باشند.

وی در رابطه با نقش واسط جهاد دانشگاهی میان مراکز علمی و جامعه اظهار کرد: خلأ اصلی ما در وجود چنین نهادهایی است؛ در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اتفاقات خوبی در حوزه‌هایی همچون حمایت از ایده، محصولات دانش بنیان و کمک به تجاری‌سازی دانش فنی رخ داده است. 
نمایندگان خراسان رضوی توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های جهاددانشگاهی داشته باشند

در ادامه این نشست، دکتر محمدامین صالحی نژاد، مدیرکل امور مجلس جهاددانشگاهی با تاکید بر ضرورت شناخت جایگاه جهاددانشگاهی توسط بدنه مدیریتی کشور در دولت و مجلس اظهار کرد: تمام تلاش همکاران ما در بخش‌های متنوع جهاددانشگاهی معطوف بر این بوده که به دولت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی را نشان دهیم و بر اساس آن ماموریت‌هایی را مطابق با برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشور برعهده بگیریم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص فعالیت‌های جهاددانشگاهی، بیان کرد: در این چهل و چهار سالی که از تاسیس جهاددانشگاهی می‌گذرد حمایت‌های مقام معظم رهبری بوده است که این نهاد را به یکی از معدود رویش‌های انقلاب اسلامی تبدیل کرده است. حال انتظار ما از دولت‌ها اعتماد هرچه بیشتر به جوانان پژوهشگر و فناور جهاددانشگاهی برای خلق نوآوری و رفع نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف می‌باشد.

مدیرکل دفتر امور مجلس جهاددانشگاهی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه، 3 ماموریت بر عهده جهاددانشگاهی گمارده شده است که ما به دولت و مجلس اعلام آمادگی کردیم که جهادگران جهاددانشگاهی در سراسر کشور قادرند تا ماموریت‌های بیشتری را برعهده بگیرند.

صالحی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گستردگی فعالیت‌های جهاددانشگاهی خراسان رضوی، این سازمان را بزرگترین واحد جهاددانشگاهی چه به لحاظ نیروی انسانی و چه به لحاظ حجم کار در کشور برشمرد و ادامه داد: این سازمان برای توسعه فعالیت‌های خود در استان خراسان رضوی نیازمند سرمایه‌گذاری است و با توجه به جلسه کمیسیون بهداشت و درمان که در 2 سال گذشته در همین سازمان با حضور اعضای کمیسیون برگزار شد و بودجه‌ای برای فعالیت‌های توسعه‌ای این واحد در نظر گرفته شد اما برای تخصیص آن نیازمند حمایت‌های نمایندگان مشهد می‌باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان استان خراسان رضوی باید نگاه ویژه‌ای به جهاددانشگاهی داشته باشند، افزود: اگر درصدی بودجه به جهاددانشگاهی تخصیص پیدا کند چند برابر آن با خدمات جهاددانشگاهی به کشور بازگردانده می‌شود بنابراین تخصیص بودجه به این نهاد نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

خدمات بی‌بدیل جهاددانشگاهی خراسان رضوی در حوزه رسانه

در ادامه این جلسه، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن تشریح فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی، بیان کرد: یکی از اقدامات ارزشمند جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ، قدرتی است که این نهاد در حوزه رسانه در استان خراسان رضوی دارد، در حوزه خبررسانی خدمات بی‌بدیلی توسط رسانه‌های جهاددانشگاهی انجام می‌شود که با کمک نمایندگان مجلس این خدمات باید با توسعه بیشتری همراه شود.

وی تصریح کرد: در تغییر نظام ادراکی، نقش رسانه بسیار مهم است و حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی در این زمینه بسیار با نفوذ و قدرت بوده است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ارتقای ارزش افزوده در حوزه فعالیت‌های دانشگاهی را یکی دیگر از رسالت‌های حوزه فرهنگی این نهاد برشمرد و افزود: تلاش ما مبتنی بر این است تا در بخش‌هایی از فعالیت‌های دانشجویی که دانشگاه توان به کمال رساندن آن را ندارد ما در جهاددانشگاهی این وظیفه را به نحو احسن به سرانجام برسانیم. مناظرات دانشجویی که توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که به دنبال ارتقا قدرت مفاهمه و مباحثه دانشجویان است.

وی با اشاره به تغییر ماموریت و رویکرد انتشارات جهاددانشگاهی در سال گذشته به سازمان ترویج مطالعه و نشر، بیان کرد: در این حوزه نیز به دنبال توسعه حلقه‌های مطالعاتی و دانشجویی و ارائه الگویی جدید در این زمینه بودیم تا به ارتباط مستحکم مردم و نخبگان و افزایش میزان مطالعه در جامعه دامن بزنیم.

کلانتر مهرجردی یکی دیگر از رسالت‌های حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی را توسعه و تقویت زیست جمعی در جامعه معرفی کرد و افزود: کمتر نهادی در کشور وجود دارد که این گونه فعالیت کند و در این رابطه ضرورت اعمال حمایت‌های جدی تر از مجموعه‌هایی همچون جهاددانشگاهی دو چندان می‌شود.

جهاددانشگاهی به دنبال نقش‌آفرینی در شبکه نظام مسائل خراسان رضوی است

دکتر حسین امینی‌مشهدی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به ساحت‌های متنوع و متکثر فعالیت‌های جهاددانشگاهی در استان، بیان کرد: تمام تلاش ما در بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی این است تا در حل شبکه نظام مسائل استان سهیم باشیم.

وی با بیان این که در سال گذشته جهاددانشگاهی بیش از یک میلیون و 100 هزار خدمت به بیش از 800 هزار نفر در استان ارائه کرده است، افزود: هدف ما این است تا دامنه خدمات‌مان افزایش یابد. با توجه به ساختار چابکی که در جهاددانشگاهی نسبت به دستگاه‎های دولتی وجود دارد امیدواریم در بهبود کیفیت زندگی مردم نقش موثری ایفا کنیم.


نظر شما :