امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند/ تأکید بر توسعه همکاری‌های دو مجموعه

۰۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۱ کد : ۷۵۶۱۴ پژوهش و فناوری تاپ خبر
جهاددانشگاهی و مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند به منظور توسعه همکاری‌های علمی در حوزه بین‌المللی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند/ تأکید بر توسعه همکاری‌های دو مجموعه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، صبح امروز (یکشنبه یکم مهرماه) نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند با حضور دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری، دکتر محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی، مهندس محمود پوربافرانی سرپرست دفتر همکاری‌های علمی و ارتباطات بین‌الملل و  نماینده سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی و دکتر محمدرضا سنجابی رییس مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند برگزار شد و معاون پژوهش و فناوری و رییس این مرکز تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی طی سخنانی در این نشست ضمن اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌‌های این نهاد در حوزه‌های آموزش، فرهنگ، پژوهش و فناوری، فنی مهندسی و... بیان کرد: جهاددانشگاهی در این حوزه‌ها دارای توانمندی و ساختار‌های بسیار خوبی است که با بهره‌گیری از ظرفیت مجموعه‌های پیشرفته خود مانند رویان، ابن سینا، معتمد و ... توانسته است در بسیاری از موارد مانند آموزش، درمان ناباروری، پیشگیری و درمان سرطان، صنعت نفت و ...کارهای اساسی در کشور انجام دهد و در موارد بسیاری پرچم کشورمان را در سطح بین المللی به اهتزاز درآورد.

وی در ادامه چالش ورود دستاوردهای علمی و فناوارانه جمهوری اسلامی به بازارهای جهانی را موضوع استاندارد و کسب مجوزها از موسسات بین المللی ذکر کرد و با بیان این که تا این کار رخ ندهد هیچ کالایی را نمی توان در بازار ارائه کرد و افزود:  این کار پیچیده ای است و دسترسی به بازار و تولید کالای بازار پسند با استانداردهای جهانی خودش ظرفیت سازی خاصی نیاز دارد که معمولا شرکت های صادراتی ما در حوزه انتقال فناوری ضعیف عمل می کنند هر چند شرکت های دانش بنیان در کشور مجهز به برخی فناوری های خاص شده اند و ورود به بازار بین الملی کار ساده ای نیست، اما شاید اتحادیه شما با توجه به تجربیاتی که دارد بتوانید مسیری برای مبادلات فناورانه بین ایران و کشورهای دیگر به خصوص در حوزه اقیانوس هند باشد.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی ادامه داد:امیدواریم این موضوع از سطح تفاهم‌نامه فراتر برود و دو مجموعه بتوانند به خصوص در حوزه گیاهان دارویی تعاملات بسیاری خوبی داشته باشند.

در ادامه این نشست، دکتر محمدرضا سنجابی رییس مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند با اشاره به اقدامات و توانمندی‌های این مرکز عنوان کرد: از جمله ظرفیت‌های این مرکز ایجاد ارتباط بین کشورهای حوزه اقیانوس هند و افزایش توانمندی‌های آنها است که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی پروژه‌های مشترکی را اجرا کنیم.

وی بر ایجاد مراکز همکاری‌های منطقه‌ای بین جهاددانشگاهی و مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند عنوان کرد: این مرکز در کشورهایی مانند چین، هندوستان، آفریقای جنوبی و... فعالیت دارد که یکی از دلایل عمده ایجاد همکاری دو مجموععه می‌تواند کمک به اتصال جهاددانشگاهی و به خصوص پژوهشکده گیاهان دارویی این نهاد به بازارهای کشورهای نامبرده باشد.

رییس مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های ارزشمندی که جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه گیاهان دارویی انجام داده، این ظرفیت وجود دارد که بتوانیم از توانمندی‌های این نهاد به عنوان بازوی عملیاتی و شریک داخلی استفاده کنیم.

دکتر سنجابی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم از نیروها و توانمدی‌های جهاددانشگاهی استفاده کرده تا از دوباره کاری در این کشورها جلوگیری کنیم. برای مرکز ما موجب افتخار است که در خصوص انتقال فناوری به داخل کشور و همچنین انتقال فناوری داخلی به خارج از کشور همکاری کنیم. همچنین امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه حلقه‌ واسطی برای ایجاد اتصال جهاددانشگاهی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند باشیم.

در ادامه این نشست مشترک، دکتر محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی، دکتر غفاری نماینده سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی  به ارائه گزارشاتی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های معاونت متبوع خود پرداختند و از توسعه همکاری‌ها بین جهاددانشگاهی و مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند ابراز خرسندی کردند.

همچنین مهندس محمود پوربافرانی سرپرست دفتر همکاری‌های علمی و ارتباطات بین‌الملل جهاددانشگاهی در تشریح زمینه‌های همکاری در این تفاهم‌نامه گفت: با هماهنگی دفتر همکاری‌های چندجانبه اقتصادی وزارت امور خارجه و برگزاری جلسات کارشناسی، زمینه همکاری این نهاد با مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در حوزه‌های تقویت همکاری‌های علمی پژوهشی، آموزشی، انتقال فناوری، صدور خدمات علمی و صنعتی و حل چالش‌های کشورهای عضو اتحادیه فراهم شد.

وی از حوزه‌های مهندسی و علوم پایه (صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، حفاری، سیستم‌های کنترل آلاینده هوا، مخابرات، حمل‌ونقل، نمک‌زدایی آب و...)؛ بهداشت و پزشکی (سلول درمانی، درمان سرطان، درمان ناباروری و...)؛ کشاورزی و صنایع غذایی؛ داروهای گیاهی و تولیدات و فرآورده‌های دارویی و آموزش (آموزش عالی، دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی و حرفه‌ای و...) به‌عنوان زمینه‌های همکاری در تفاهم‌نامه فوق نام برد.

گفتنی است، توسعه و گسترش همکاری در آموزش‌های حرفه‌ای ، تحقیقات و تکنولوژی بین طرفین؛روابط علمی و تکنولوژیکی  و همچنین ارتقای پژوهش و تحقیقات در زمینه‌های علاقه‌مندی متقابل تحت قوانین و مقررات قابل‌اجرای طرفین؛همکاری مستقیم بین مؤسسات و مراکز تحقیقاتی فناوری پیشرفته؛تبادل دانشمندان و محققین برای هدایت تحقیقات و پژوهش‌ها، تبادل اطلاعات در مورد فعالیت‌های تحقیقاتی در حال انجام، اتخاذ روش‌های علمی، ایجاد ارتباطات علمی برای توسعه پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و شکل‌های دیگری از همکاری‌های علمی و تکنولوژیکی مشترک طرفین ازجمله اهداف این تفاهم‌نامه است که به امضای دکتر فتح‌الهی معاون پژوهش و فنلوری جهاددانشگاهی و دکتر سنجابی رییس مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند رسید.


نظر شما :