توسط پارک‌ علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی؛

رویداد مدیریت دارایی های فکری ویژه استان های مازندران و گلستان برگزار شد

۲۸ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۸ کد : ۷۵۵۳۳ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان
به همت دبیرخانه سیاستگذاری توسعه و ترویج مالکیت فکری پارک‌ علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی ؛ رویداد مدیریت دارایی های فکری « ویژه اعضای هیئت علمی و واحدهای فناور » با هدف آشنایی مخاطبان در استان مازندران و گلستان در دانشکده علوم کشاورزی ساری برگزار شد.
رویداد مدیریت دارایی های فکری ویژه استان های مازندران و گلستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی حسین بختیاری با اعلام این خبر گفت: به همت دبیرخانه سیاستگذاری توسعه و ترویج مالکیت فکری پارک‌ علم و فناوری البرز؛ رویداد مدیریت دارایی های فکری « ویژه اعضای هیئت علمی و واحدهای فناور » برگزار شد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری البرز با اشاره به اینکه این رویداد توسط دبیرخانه مالکیت فکری با هدف آشنایی استان مازندران و گلستان در بخش هایی شامل کارگاه آموزشی، معرفی خدمات حمایتی و انتقال تجارب موفق در دانشکده کشاورزی ساری برگزار شد.

بختیاری افزود: این رویداد با حضور اساتید کارکشته برگزار و این اساتید نیز تجارب خود را در زمینه ثبت اختراع و پتنت به اشتراک گذاشتند.

وی ادامه داد: همچنین در این رویداد درباره نیازها و چالش‌های پیش روی این حوزه و سیستم‌های حمایتی و تشویقی دبیرخانه سیاستگذاری توسعه و ترویج مالکیت فکری بحث و تبادل نظر شد. همچنین دو فعال در حوزه پتنت نیز در این زمینه صحبت کردند.

معاون فناوری پارک علم و فناوری البرز خاطرنشان کرد: این رویداد در راستای توسعه مالکیت فکری به طور ویژه برای اساتید دانشگاهی و فعالان حوزه مالکیت فکری برگزار شد.

وی ادامه داد: در این رویداد کارگاه های مختلف و پنل های انتقال تجربه وجود داشت که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، این طرح طرحی ملی است و باعث می شود اساتید و مخترعان بتوانند با بهترین شرایط و فراغ بال اختراع خود را ثبت کنند، همچنین اطلاعات بیشتر در این زمینه در سامانه صدف‌ها که متعلق به دبیرخانه است‌ وجود دارد.

وی درباره این برنامه که در سه فاز آغاز شده است توضیح داد: فاز اول فاز آشنایی است تا بتوانیم با شناخت چالش‌ها آیین نامه را اصلاح کنیم و در فاز دوم دوره‌هایی به صورت آنلاین و آفلاین برگزار می‌شود تا بتوانیم فرایند توانمند سازی را به خوبی اجرا کنیم، در این فرایند ما قرار نیست تنها از ظرفیت دوره‌های حضوری استفاده کنیم و تلاش می‌کنیم فعالیت‌های زیادی را نیز در بستر آنلاین و وب انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: مرحله سوم طرح ها نیز مرحله اقدامات حمایتی است‌. در این مرحله هزینه‌های مختلف نگارش ثبت اختراع و ... تا حد زیادی حمایت می‌شود‌. البته پیش از آن باید فرایند آگاه سازی و ترویج دانش به درستی انجام شود‌. همه این موارد در سامانه صدف‌ها (صنعت دارایی های فکری هدفمند و ارزشمدار) به طور مفصل و کامل توضیح داده شده است و در این سامانه امکان ثبت درخواست توسط دانشگاه های مختلف کشور نیز وجود دارد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری البرز در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت ثبت اختراع در دانشگاه های کشور خوب نیست. اساتید و پژوهشگران اختراع خود را به شکل حقیقی ثبت می‌کنند و در نتیجه دانشگاه منتفع نمی‌شود و بالتبع نمیتواند حمایتی نیز انجام دهد. این موضوع سبب شد تا ما به این فکر بیندیشیم تا این مشکل را برطرف کنیم.

امیدواریم در آینده با استفاده از ظرفیت کارشناسان مالکیت فکری در دانشگاها از ظرفیت های علمی دانشگاه و پژوهشگران علمی بهره مند شویم.

گفتنی است دبیرخانه سیاستگذاری توسعه و ترویج مالکیت فکری از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پارک‌ علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی محول شده است.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی


نظر شما :