توسط انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل؛

۳ عنوان کتاب جدید در حوزه کشاورزی منتشر شد

۲۶ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۷ کد : ۷۵۴۸۰ فرهنگی
انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب های« بیولوژی و بیوتکنولوژی سیب‌زمینی»، « پیمانکاری جاده‌های جنگلی » و « ارزیابی کیفی منابع پروتیینی دام و ژنومیکس تغذیه‌ای » را با رویکردی به حوزه علوم کشاورزی و به ویژه کشاورزی، زراعت، ژنتیک، بیوتکنولوژی، بیولوژی، جنگل، منابع طبیعی، فنی و مهندسی، علوم دامی، تغذیه دام و طیور و اصلاح نژاد دام را منتشر کرد.
۳ عنوان کتاب جدید در حوزه کشاورزی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب« بیولوژی و بیوتکنولوژی سیب‌زمینی » توسط داود حسن پناه دانشیار بخش تحقیقات زراعی و باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان)، علی بابازاده اناری دانشجوی دکتری رشته علف های هرز دانشگاه محقق اردبیلی، سولماز امیری دانش آموخته دکتری ژنتیک ملکولی و مهندسی ژنتیک دانشگاه ایلام، شیوا حمیدزاده مقدم محقق بخش تحقیقات زراعی و باغی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل (مغان) و سودا شنوائی اصل دانشجوی دکتری رشته زراعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تالیف گردیده است.

در این کتاب آماری از وضعیت سیب زمینی به عنوان یکی از گیاهان مهم زراعی در جهان پرداخته شده و می گوید: میزان مصرف آن بعد از برنج، گندم و ذرت که در جایگاه چهارم قرار دارد؛ به همین دلیل این گیاه جزء گیاهان حافظ امنیت غذایی محسوب می‌شود. میزان بالای تولید سیب‌زمینی در واحد سطح و زمان در مقایسه با سایر محصولات زراعی موجب شده است تا به سیب‌زمینی به‌ عنوان ماده غذایی مهمی در جهان توجه شود.

در این کتاب آمده است: طبق آماری که سازمان فائو در دهه‌های اخیر ارائه‌ کرده، همه ساله در جهان حدود 365 میلیون تن سیب‌زمینی تولید شده است که متوسط عملکرد این محصول در هکتار حدود 20 تن بوده است. با این ‌حال شواهدی وجود دارد که در صورت تأمین شرایط مناسب تولید، تا بیش از یک‌صد تن سیب‌زمینی در هکتار می توان ‌برداشت کرد. براساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال 1401، کل سطح زیرکشت سیب زمینی در ایران حدود 109 هزار هکتار بوده است. میزان تولید در کشور در این سال بیش از 9/3 میلیون تن بوده و از نظر سطح برداشت شده و تولید استان های همدان و اردبیل به ترتیب مقام های اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.

میانگین عملکرد سیب زمینی کشور حدود 37 تن در هکتار اعلام شده است. غده سیب زمینی از نظر غذایی بسیار با ارزش بوده و دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، کارتنوئیدها و چربی است. درصد ماده خشک غده در سیب زمینی به ویژه برای کارخانجات فرآوری دارای اهمیت می باشد. معمولاً حد قابل قبول کارخانه‌ها برای تحویل سیب زمینی جهت تهیه خلال بیش از 21 درصد و برای تهیه چیپس بیش از 22 درصد است، اما برای مصارف تازه خوری معمولاً از ارقام با درصد ماده خشک غده 19 درصد و بالاتر استفاده می‌شود، در این کتاب سعی شده است ویژگی های ژنتیکی و بیوتکنوژی سیب‌زمینی و نکات کلیدی و مهمی در ارتباط با چگونگی مدیریت تولید آن ارائه شود.

کتاب« بیولوژی و بیوتکنولوژی سیب‌زمینی »، 330 صفحه ای، در 9 فصل گردآوری شده است و به قیمت 13000000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

 

کتاب« پیمانکاری جاده‌های جنگلی: ساخت‌وساز، تعمیر و نگهداری برای مالکان جنگل‌های کوچک» تالیف برایان‌دبلیو. کرامر است و توسط دکتر فرشاد کیوان‌بهجو استاد تمام دانشگاه محقق اردبیلی و  مهدی اشرع ترجمه گردیده که رویکردی آموزشی دارد.

این کتاب راهنمای جامعی برای ساخت و نگهداری جاده های چوبکشی مقرون به صرفه و قابل قبول برای محیط زیست است که مخصوص مالکان جنگل های خصوصی غیر صنعتی در غرب اورگان و واشنگتن در نظر گرفته شده است، اما از اصول مهندسی جاده های جنگلی و شیوه اساسی قابل اجرا در سایر برنامه های جنگلداری استفاده می کند. متن تا آنجا که ممکن است با اصطلاحات غیرفنی برای آن دسته از مالکان جنگل نوشته شده که ممکن است دانش مهندسی جاده سازی کمی داشته باشند یا اصلاً دانشی نداشته باشند.

دو نوع جاده جنگلی، جاده های شیب کناری دار و جاده های جوی کناری دار( جاده های شیب داخلی دار)، مفصل مورد بررسی قرار گرفته اند. ساخت و نگهداری جاده ها در انواع آب و هوا و فصل خشک ارائه شده و اطلاعاتی برای کمک به مالک جنگل در نوشتن قراردادهای موفقیت آمیز ساخت جاده جنگلی، بازسازی و نگهداری ارائه گردیده است.

این کتاب بخاطر دارا بودن سطح علمی بسیار خوب برای تدریس به عنوان منبع در رشته های منابع طبیعی و دروس (برنامه ریزی شبکه جاده، ساخت و نگهداری جاده، حمل و نقل) در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد، قبل از ترجمه این کتاب، تدریس بصورت انگلیسی تحت الفظی برای دانشجویان صورت می گرفت که دانشجویان درک صحیحی و دقیقی از موضوعات تدریس شده را دریافت نمی کردند، بنابراین کتاب برای تدریس بهتر و قابل فهم تر در رشته های منابع طبیعی، حتی برای رشته های فنی نیز کاربرد دارد.

کتاب« پیمانکاری جاده‌های جنگلی »،180 صفحه ای، در 7 فصل گردآوری شده است و به قیمت 1500000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

کتاب« ارزیابی کیفی منابع پروتیینی دام و ژنومیکس تغذیه‌ای » هم تالیف دکتر جمال سیف‌دواتی و دکتر رضا سیدشریفی اعضای هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی می باشد.

پروتئین جیره غذایی نیتروژن و اسیدهای آمینه، تمامی آمینواسید طبقه‌بندی شده در جیره غذایی ضروری را به بدن می رساند. پروتئین‌های غذایی در محصولات حیوانی، محصولات گیاهی و موجودات تک‌سلولی یافت می‌شوند. پروتئین‌ها به نسبت‌های متغیر در منابع غذایی مختلف وجود دارند و پروتئین‌های مختلف نیز در ترکیب اسیدآمینه و محتوای اسیدآمینه ضروری جیره غذایی متفاوت هستند.

اسیدهای آمینه از طریق مسیرهای پروتئوژنیک و غیر پروتوژنیک برای سنتز خاص پروتئین‌های بدن استفاده می‌شوند. مناسب‌ترین و دقیق‌ترین راه برای اندازه‌گیری کیفیت پروتئین منبع پروتئین، آزمایش آن در گونه «هدف» است، بااین‌حال، اکثر آزمایش‌های زیستی مشکلات مختلفی مانند هزینه بالا، زمان‌بر بودن، ناتوانی در رسیدگی به یک منبع پروتئینی را نشان می‌دهند.

مولفان ادعا دارند که به دلیل نبودن منابع کافی در معرفی ارزیابی منابع پروتئینی از جنبه کیفی تا ژنومیکس تغذیه‌ای و فنون آزمایشگاهی مربوطه و همچنین آشنا نبودن دانشجویان با تجهیزات آزمایشگاهی و کاربرد آن‌ها، در ارزیابی منابع پروتئینی از جنبه کیفی تا ژنومیکس تغذیه‌ایف تلاش شد در قالب این کتاب، دانشجویان با این حوزه و فنون و روش‌های آزمایشگاهی مربوطه ضروری طبق سرفصل درس پروتئین و اسیدهای آمینه در تغذیه دام و طیور آشنا شوند.

در این کتاب، اصول ضروری و پروتکل‌های ارزیابی منابع پروتئینی از جنبه کیفی تا ژنومیکس تغذیه‌ای و فنون آزمایشگاهی مربوطه به همراه عکس و کاربرد آن‌ها از منابع و مقالات معتبر اخذشده است و لذا با توجه به اینکه این راهنما برای دانشجویان دکتری علوم دامی طراحی‌شده است، لیکن در معرفی هر وسیله و روش و مواد طوری عمل شده که با توضیحات اضافی روش‌ها، اصول و اساس کار به‌طور مشروح ارائه‌ گردد و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و حتی پایین‌تر هم براحتی بتوانند از آن، استفاده کنند.

کتاب« ارزیابی کیفی منابع پروتیینی دام و ژنومیکس تغذیه‌ای» ، 338 صفحه ای، در 21 فصل گردآوری شده است و به قیمت 1200000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

 

کلید واژه ها: انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل


نظر شما :