چاپ کتاب «اُمیکس‌ها در علوم کشاورزی» توسط انتشارات جهاددانشگاهی خراسان رضوی

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۹ کد : ۷۵۴۱۳ فرهنگی
توسط انتشارات جهاددانشگاهی خراسان رضوی کتاب«اُمیکس‌ها در علوم کشاورزی» به چاپ رسید.
چاپ کتاب «اُمیکس‌ها در علوم کشاورزی» توسط انتشارات جهاددانشگاهی خراسان رضوی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، این کتاب توسط دکتر نسرین مشتاقی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی و دکتر آزاده خادم، عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در 13 فصل و 192 صفحه تدوین و گردآوری شده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است؛ جمعیت رو به رشد انسانی و تغییرات آب و هوایی از چالش‌های بی‌سابقه‌ای است که جوامع انسانی و دولت‌ها را با مشکل تامین غذا مواجه ساخته است.

برای مقابله با این فشارها بایستی به دنبال افزایش کمی و کیفی محصولات زراعی و همچنین افزایش سازگاری و مقاومت آن ها در برابر شرایط متغیر محیطی باشیم؛ در سال های اخیر توسعه فناوری امیکس با ارائه نسل جدید روش های گزینش و اصلاح پربازده، افق جدیدی را در فرآیند بهبود صفات گیاهی و نیز افزایش پایداری محصولات کشاورزی گشوده است.

مجموعه داده‌های حاصل از اُمیکس‌ها برای مطالعه نحوه تعامل گیاه با سایر موجودات زنده و محیط زیست آن‌ها بسیار مفید خواهد بود، با این حال، علی رغم پیشرفت‌های حاصل در فناوری‌های موجود و افزایش توان محاسباتی در مطالعات اُمیکس‌ها ، همچنان در مراحل آغازین شناخت مسیرهای بیوشیمیایی و شبکه‌های سلولی در اغلب گیاهان قرار داریم، از این رو لزوم انجام مطالعات اُمیکس‌ برای اصلاح هدفمند گیاهان، کشاورزی دقیق و تولید پایدار در بخش کشاورزی از ضروریات مهم و چالش‌های اصلی در بخش تحقیقات کشاورزی محسوب می‌شود.

در کتاب حاضر سعی شده است اطلاعاتی هر چند مختصر درباره روش‌های اُمیکس‌ و کاربرد آنها در کشاورزی ارائه شود تا خوانندگان این کتاب به ویژه افرادی که دغدغه پیاده‌سازی برنامه‌های اصلاحی در بخش کشاورزی را دارند بتوانند سرنخ‌ها و اطلاعات مفیدی را برای تحقیقات بیشتر در این زمینه و پیشبرد برنامه‌های خود به دست آورند.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به لینک http://www.jdmpress.com/books/653 نسبت به خرید این کتاب اقدام نمایند.

 


نظر شما :