رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد:

تلاش جهاددانشگاهی برای کارآفرینی و امیدآفرینی بین پژوهشگران جوان کشور

۰۷ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۶:۲۶ کد : ۷۵۱۱۰ پژوهش و فناوری تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به این که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های علمی کشور مورد توجه محققان منطقه و جهانیان قرار گرفته است، گفت: هدف این نهاد تبدیل شدن به یکی از زیست بوم‌های نوآوری نخبگان ایرانی، در کنار کارآفرینی و امیدآفرینی بین پژوهشگران جوان کشورمان است.
تلاش جهاددانشگاهی برای کارآفرینی و امیدآفرینی بین پژوهشگران جوان کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان(بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان؛ بیستمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رویان و نوزدهمین سمینار پرستاری و مامایی) و ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رییس فرهنگستان علوم، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر مهدی اسلام پناه رییس سازمان استاندارد و دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، امروز چهارشنبه 7 شهریورماه در محل مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر حسن مسلمی‌نائینی رییس جهاددانشگاهی در این کنگره ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی بنیان گذار پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی در ایران، با اشاره به این که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های علمی کشور مورد توجه محققان منطقه و جهانیان قرار گرفته است، گفت: جهاددانشگاهی از آغاز تشکیل خود در سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون توجه ویژه‌ای به تولید دانش، کاربردی کردن آن در حوزه صنعت و پزشکی و ارتقای فناوری و خدمات تشخیصی درمانی داشته است تا همه بتوانند از نتایج دستاوردهای علمی آن بهره‌مند شوند.

وی در ادامه با تاکید بر این که جهاددانشگاهی در بیش از چهار دهه فعالیت خود در علوم مختلف نظیر علوم پزشکی، علوم انسانی، علوم پایه، مهندسی، پتروشیمی، کشاورزی، فرهنگ و هنر تمرکز داشته است، افزود: فعالیت‌های علمی این نهاد در حوزه پزشکی و زیست‌شناسی، در شاخه‌های پزشکی تولیدمثل، زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی، سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی، زیست فناوری، گیاهان دارویی و بیولوژی سرطان تمرکز کزده و همیشه تبدیل دانش به فناوری و خدمات تشخیصی درمانی هدف غایی این فعالیت‌ها بوده است.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: با افتخار اعلام می‌کنم هدف جهاددانشگاهی تبدیل شدن به یکی از زیست بوم‌های نوآوری نخبگان ایرانی، کنار کارآفرینی و امیدآفرینی بین پژوهشگران جوان کشورمان است.

دکتر مسلمی نائینی تصریح کرد: جهاددانشگاهی در عرصه فنی و مهندسی، علوم انسانی و کشاورزی موفقیت‌های تأثیرگذار نیز داشته است که می‌توان به «طراحی و ساخت آنتن BTS شانزده باندی ۵G »، «طراحی و ساخت سیستم رانش یک رام قطار ۷ واگنه مترویی»، «شناسایی موقعیت‌ها و مصادیق تعارض منافع»، «تهیه سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور»،‌ «کسب فناوری تولید چهار نوع بذر هیبرید سبزی و صیفی»، «کسب فناوری و تولید نیمه صنعتی پروبیوتیک‌های پرکاربرد»،‌ «تولید جنین منجمد برای اصلاح نژاد گاوهای شیری و گوشتی»، «تامین قطعات فلزی با دانش فنی بالا دارای کاربرد در تولید ژنراتورهای برق» و «ایجاد پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی».

وی افزود: در بخش پزشکی نیز اتفاقات بسیار ماندگاری رخ داده است که می‌توان به پژوهشگاه‌های رویان و ابن‌سینا و پژوهشکده معتمد و جهاددانشگاهی واحدهای علوم پزشکی تهران و خراسان رضوی اشاره کرد.

وی به موفقیت‌های پژوهشگاه رویان اشاره و تصریح کرد: پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی یک نمونه از مراکز موفقی است که به دلیل دستاوردهای علمی و فناورانه خود توانسته در جایگاه قابل قبولی در سطح ملی و بین‌المللی قرار گیرد. یکی از دلایل موفقیت پژوهشگاه رویان علاوه بر داشتن محققان کارآمد و نوآور، برقراری تعاملات بین‌المللی مؤثر از طرق مختلف نظیر برگزاری جشنواره و کنگره بین‌المللی رویان بوده است. گواه این ادعا، معرفی رویدادهای بین‌المللی رویان در مجلات بین‌المللی توسط بعضی از دانشمندانی است که در دوره‌های گذشته در جشنواره و کنگره بین‌المللی رویان شرکت کرده‌اند و برخی دیگر نیز به انتشار مقالاتی در خصوص یافته‌های پروژه‌های مشترک تحقیقاتی خود با محققان ایرانی پرداخته‌اند.

دکتر مسلمی‌نائینی یکی از فعالیت‌های شاخص جشنواره بین‌المللی رویان را اعطای جایزه دکتر کاظمی‌آشتیانی به محققان برجسته، صاحب نظر و تأثیرگذار در حوزه زیست‌شناسی دانست و گفت: این جایزه بعد از درگذشت دانشمند زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی‌آشتیانی مؤسس و بنیانگدار پژوهشگاه رویان به منظور تکریم تلاش‌ها و زنده نگه‌داشتن یاد وی در میان دانشمندان ملی و بین‌المللی و به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب شکل گرفت تا به دانشمندی اعطا شود که پیشرفت قابل توجهی در زمینه علوم زیستی داشته‌اند.

وی ادامه داد: این جایزه با همکاری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و معاونت علمی و فناوری ریاست اعطا می‌شود و از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون به پنج محقق برجسته از کشورهای آمریکا، آلمان، بلژیک و ایتالیا اعطا شده است و امسال شاهد اعطای ششمین دوره آن هستیم.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: به عنوان رییس جهاددانشگاهی یاد و خاطره بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان زنده‌یاد دکتر کاظمی‌آشتیانی را که به حق مدیری خلاق، نوآور و بنیانگذار جشنواره بین‌المللی رویان بود را گرامی می‌دارم و از تمامی عزیزانی که در انتخاب و معرفی منتخبین این جایزه همکاری داشته‌اند تشکر می‌کنم. از مدیریت فعلی و گذشته پژوهشگاه رویان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به خاطر تلاش بسیار و بی‌وقفه در اعطای این جایزه سپاسگزارم. همکاران پژوهشگاه رویان تلاش فراوانی در تصویب اساسنامه این جایزه در کشور و اعطای آن در سطوح بالای بین‌المللی طی ۱۴ سال داشته‌اند.


نظر شما :