رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی:

نیازمند عزم ملی برای پیشگیری از ناباروری هستیم

۰۶ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۶:۲۶ کد : ۷۵۰۷۸ پژوهش و فناوری
رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با اشاره به تأثیر سبک زندگی و تغذیه در گسترش ناباروری در جامعه خواستار عزم ملی برای آموزش مردم در راستای پیشگیری از ناباروری شد.
نیازمند عزم ملی برای پیشگیری از ناباروری هستیم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان در پاسخ به این سؤال که متخصصان ناباروری تغییر سبک زندگی، نوع تغذیه و فشارهای عصبی را از دلایل ناباروری عنوان می‌کنند، با توجه به موفقیت‌های مراکز جهاددانشگاهی در درمان ناباروری، آیا برنامه‌ای برای پیشگیری از ناباروری در کشور دارید؟ گفت: زندگی‌هایی که در شهرهای صنعتی با سبک زندگی، تغذیه‌ و ... وجود دارد تحولات عجیبی در زندگی بشر ایجاد کرده است. این تغییرات هم در میزان چاقی تأثیر گذاشته و هم در شیوع انواع بیماری‌ها مثل دیابت نقش اصلی را دارد.

وی با اشاره به این که بسیاری از مشکلات مثل چاقی و دیابت ارتباط تنگاتنگی با بحث ناباروری دارد، گفت: سعی کرده‌ایم در بخش آموزش به خصوص آموزش‌های عمومی با تعاملی که با آموزش و پرورش و دانشجویان دانشگا‌ه‌ها برقرار می‌کنیم مفاهیم پیشگیرانه را به نسل جوان منتقل کنیم.

رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی تصریح کرد: واقعیت این است که باید عزم ملی اتفاق بیفتد و به خصوص معلمان و دانشگاهیان بتوانند این موضوع را برای نسل جوان تبیین کنند. یکی از موارد بسیار ناراحت کننده، دختران جوانی هستند که زود به یائسگی می‌رسند و ذخیره تخمدانی آنها زود تمام می‌شود؛ آنها دچار یک سری چالش‌ها، مشکلات و مسائل مختلف می‌شوند که هم از نظر روحی برای خودشان و هم خانواده‌هایشان بسیار دشوار است.

وی تصریح کرد: سعی و تلاش ما این است که از طریق برنامه‌های آموزشی اما به صورت غیر رسمی این مباحث را دنبال کنیم و با مقالاتی که در این زمینه به چاپ می‌رسد پیگیر مباحث عملی آن باشیم.

دکتر شاهوردی ادامه داد: رویکرد جدیدی که در پژوهشگاه رویان طراحی شده این است که گزارش‌های علمی برای مسئولانی که سیاست‌گذار هستند و در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند تهیه و ارسال و این دانش را به آنها منتقل کنیم تا در قانون‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از مباحث علمی بهر‌ه ببرند و مصوباتی داشته باشند که جامعه را نسبت به این موضوعات هوشیار کنند.

وی گفت: مشکل ناباروری فقط مشکل جامعه ما نیست و جامعه جهانی با این مشکل مواجه است و اکنون شاهد هستیم بسیاری از کشورها که قبلاً کنترل جمعیت را در پیش گرفته بودند با قدرت در حال ترویج فرزندآوری هستند.

رییس پژوهشگاه رویان اعلام کرد: با تنوع و پراکندگی واحدهای جهاددانشگاهی در بحث جوانی جمعیت و موضوعاتی از این قبیل می‌توانیم با پشتوانه علمی پژوهشگاه‌‌هایی مثل رویان و ابن‌سینا و مراکزی مثل معتمد و خبرگزاری‌هایی مثل ایسنا و ایکنا در این قضیه نقش مؤثری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال ایکنا که از وزیر بهداشت جدید چه انتظاراتی دارید؟ گفت: اکنون برای بسیاری از خانواده‌‌ها بیماری یک یا چند نفر از اعضای خانواده و تأمین دارو و هزینه‌های دیگر به دغدغه تبدیل شده است و امیدواریم دکتر ظفرقندی که فرد پای کاری است بتواند بر این مشکلات فائق آید و بیمه‌ها به کمک بیایند و این بار را از روی دوش خانواده‌‌ها بردارند.  


نظر شما :