در نشست خبری مشترک روسای جهاددانشگاهی اصفهان مطرح شد:

از عملیاتی شدن سند توسعه گردشگری استان تا تبدیل اصفهان به قطب درمان ناباروری

۱۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۴ کد : ۷۴۵۱۲ عمومی
به مناسبت چهل و چهارمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، نشست خبری مشترک روسای جهاددانشگاهی اصفهان، با حضور دکتر زاهد شفیعی رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان، دکتر محمدحسین نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان و مهندس ابوذر مدنی پور رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با حضور جمعی از خبرنگاران در سالن جلسات جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد.
از عملیاتی شدن سند توسعه گردشگری استان تا تبدیل اصفهان به قطب درمان ناباروری

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، دکتر زاهد شفیعی، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در این نشست خبری، فاز دوم طرح جامع گردشگری با رویکرد طراحی و تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان، تأسیس میز گردشگری اصفهان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نهایی شدن سند توسعه روستایی استان و واگذاری تهیه سند جامع صنایع دستی استان به جهاددانشگاهی اصفهان را از مهمترین طرح‌های پژوهشی واحد اصفهان عنوان کرد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان بیان کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ساختار پویایی تعریف شده که به عنوان بازوی علمی مدیریت و کمک به عرصه‌های حکمرانی تبدیل شود و تنها استانی که 3 مجموعه جهاددانشگاهی در آن مشغول فعالیت هستند، استان اصفهان است.

وی در همین خصوص افزود: در استان‌های دیگر همه بخش‌ها ذیل یک واحد یکپارچه هستند، اما در اصفهان فعالیت 3 مجموعه فرصت مغتنمی است چون هر مجموعه فعالیت مشخصی دارد، رویان یک مجموعه شاخص است که نشان داده می‌تواند دستاوردهای ارزشمندی با تفکر جهادی و جریان علمی به دست آورد، واحد صنعتی نیز در حوزه‌های فنی مهندسی مشغول فعالیت است و واحد اصفهان نیز نشان داده در حوزه‌هایی که می‌توان مزیت رقابتی ایجاد کرد، تمرکز کند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: در اولین طرح جامع اصفهان که نوشته شده به صنایع فرهنگی و خلاق اشاره شد و تمرکزی که جهاددانشگاهی واحد اصفهان دارد در این حوزه‌هاست. سال گذشته اتفاقات ارزشمندی در واحد اصفهان افتاد، از جمله اتمام فاز اول طرح جامع گردشگری استان اصفهان که نقشه راه توسعه گردشگری استان را مشخص می‌کند و مزیت رقابتی اصفهان است که کمتر توانسته‌ایم از این موضوع بهره ببریم.

طرح جامع گردشگری استان اصفهان نگاه عالمانه‌ای به حوزه گردشگری دارد

زاهد شفیعی با بیان اینکه طرح جامع گردشگری استان نگاه عالمانه‌ای به حوزه گردشگری دارد، تصریح کرد: گردشگری صنعت دوم دنیاست. طرح جامع گردشگری جایگاه هریک از شهرستان‌ها را در این اکوسیستم دیده است و فاز یک به اتمام رسیده و وارد فاز دوم در حوزه سرمایه‌گذاری و پروژه‌های پیشران شده است. مدیریت و تسهیلگری این پروژه‌ها توسط جهاددانشگاهی قرار است دنبال شود و سامانه توسط واحد اصفهان فعال شده و تمام پروژه‌ها در شهرستان‌ها در این سامانه بارگذاری و احصا خواهند شد.

وی افزود: فاز دوم طرح جامع گردشگری با رویکرد طراحی و تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری استان استان اصفهان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اداره کل سرمایه‌گذاری استانداری و جهاددانشگاهی اصفهان دنبال خواهد شد. همچنین اتاق بازرگانی نیز مشارکت خواهد داشت و این یکی از پروژه‌های موفق بود که مرجعیت گردشگری را در جهاددانشگاهی در حوزه‌های نوآوری، گفتمانی و همچنین حوزه‌های برنامه‌ریزی ایجاد کردیم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات، تدوین سند جامع صنایع دستی استان است که آغاز شده و اصفهان شهر خلاق صنایع دستی و شهر جهانی صنایع دستی است که با تجربه زیسته جهاددانشگاهی و نگاه به موضوعات برای اولین بار با مرجعیت علمی و تجارت دانش، نگاه مأموریت گرا داریم. نگاه ما این است که جهاددانشگاهی اصفهان در این حوزه‌ها به صورت مأموریت‌گرا حرکت کند.

زاهد شفیعی گفت: سند توسعه روستایی استان در جهاد اصفهان نهایی شده و همین سند نقشه راه توسعه روستایی است که توسط سازمان برنامه و بودجه و استانداری دنبال خواهد شد. این سند باید فصل‌الخطاب باشد، چراکه بسیاری از فرصت‌ها در توسعه روستایی از دست رفت، اما این سند با رویکرد تسهیلگری و توانمندسازی به سمت ایجاد اکوسیستم‌های کارآفرینی نوین در روستاها خواهد رفت.

ثبت اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق در جهاددانشگاهی اصفهان

وی با بیان اینکه یکی از صنایعی که می‌تواند مزیت رقابتی برای استان اصفهان با مختصات و دارایی‌ها و مفاهیمی که می‌توانیم استناد کنیم ایجاد کند حوزه هنر است،  اظهار کرد: به همین منظور اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق را در جهاد اصفهان راه‌اندازی و ثبت کرده‌ایم. دانشگاه هنر در این زمینه مرجع علمی است، اما این حوزه بسیار وسیع است و جای کار ویژه دارد. در مرکز خواجو تمرکز بر حوزه هنر داشتیم و در چندماه گذشته توفیقات ارزشمندی به دست آوردیم و راه توسعه اصفهان از این مسیر می‌گذرد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به اینکه اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید بر این حوزه تمرکز کنیم گفت: به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه هنر منعقد شد و مرکز تخصصی آموزش هنر فعال خواهد شد. ارائه بازنگری و روزآمد نمودن طرح جامع گردشگری استان اصفهان(تهیه بسته سرمایه‌گذاری گردشگری استان اصفهان)، ارائه و تصویب طرح تعیین الزامات و نیازهای مرکز اجتماعی ویژه سالمندان شهر اصفهان، ارائه و تصویب طرح آسیب شناسی تهیه و تدوین طرح‌های جامع شهری(کلانشهرهای اراک، شیراز، کرمانشاه)، تهیه طرح تدوین الگوهای توزیع جمعیت در استان اصفهان با رویکرد آینده‌پژوهی از دیگر طرح‌های پژوهشی است که توسط جهاددانشگاهی واحد اصفهان اجرا شده است.

دکتر شفیعی خاطرنشان کرد: همچنین اولین دوره اعطای گرنت پژوهشی جامپ(ایده ممتاز پژوهشی) با هدف حمایت از طرح‌های پژوهشی اساتید و دانشجویان در این واحد انجام شد.

ارتقاء جایگاه جهاددانشگاهی در نظام حکمرانی

وی با بیان اینکه اگر جایگاه جهاددانشگاهی را در نظام حکمرانی ارتقاء دهیم اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد، گفت: جهاددانشگاهی نهادی است که بودجه دولتی ندارد و باید مأموریت‌های بیشتری به آن محول شود. معتقدم همانطور که در رویان موفق شدیم، در حوزه صنایع خلاق و اقتصاد هنر نیز می‌توانیم موفق شویم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدد نهادها را داریم و دچار ازدحام و پیچیدگی در وظایف دستگاه‌ها در اکوسیستم نوآوری و دانش بنیان هستیم، تصریح کرد: اگر به مسائل نگاه عالمانه داشته ‌باشیم و امور به اهل آن واگذار شود بسیاری از مسائل حل می‌شود. اگر امروز میز گردشگری و سند جامع صنایع دستی به جهاددانشگاهی اصفهان واگذار شده است، باید پیوست‌های لازم تدوین شود تا در سطح جهانی قابل عرضه باشد، نه اینکه صرفا به یک کار مطالعاتی اکتفا کنیم که استفاده نشود.

جهاددانشگاهی راهگشای بسیاری از مسائل در کشور است

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان در این نشست خبری، اظهار کرد: یکی از نهادهایی که بعد از انقلاب پایه‌گذاری شد جهاددانشگاهی بود. هدف از تأسیس این نهاد فعالیت در حوزه‌های علمی و فرهنگی و برقراری ارتباط با جوانان بود و هم اکنون نیز مراکز جهاددانشگاهی در سراسر کشور فعال است و در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند که راهگشای بسیاری از مسائل هستند.

وی افزود: توانسته‌ایم در جهاددانشگاهی با حداکثر زمان و حداقل دغدغه فعالیت‌ها را به نتیجه برسانیم و در سال‌های گذشته بسیاری از افرادی که در مسئولیت‌های مهم قرار گرفتند از دل جهاددانشگاهی برآمدند. جهاددانشگاهی مدیرپرور است و مدیران خوبی از جهاد به عرصه‌های مسئولیت راه یافتند. پژوهشکده رویان را مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی پایه‌گذاری کرد و یک روز به علت اینکه درمان ناباروری در کشور ما انجام نمی‌شد زوج‌های زیادی از کشور راهی خارج از کشور می‌شدند و علی‌رغم اینکه در دوران جنگ تحمیلی بودیم بازهم دولت به زوج‌های نابارور کمک می‌کرد تا برای درمان خود اقدام کنند.

یکی از برجسته‌ترین مراکز درمان ناباروری ایران متعلق به پژوهشگاه رویان است

رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان اصفهان، ادامه داد: در آن زمان برآوردی انجام شد که برای هر فرزند متولد شده حدود صد هزار دلار هزینه شده بود و این سؤال را مطرح کرد که چرا خودمان این کار را انجام ندهیم و همت کردیم اولین مرکز درمان ناباروری و پژوهشگاه رویان که یک مرکز درمانی بود در تهران تأسیس شود. امروزه یکی از برجسته‌ترین مراکز درمان ناباروری ایران متعلق به پژوهشگاه رویان است که این دستاورد باعث ایستایی مرحوم کاظمی آشتیانی نشد و پروژه‌های بزرگی را برای جهاددانشگاهی و پژوهشکده سلول‌های بنیادی پایه‌ریزی شد.

نصر اصفهانی تصریح کرد: از نتایج این کار بانک خون بند ناف است که امروز می‌توانیم ذخیره و در صورت نیاز، استفاده کنیم. به دنبال آن مراکز سلول درمانی در ایران راه‌اندازی شد که یکی دیگر از پروژه‌های ایشان شبیه‌سازی حیوانات برای اولین بار بود که در پژوهشکده زیست‌فناوری رویان اصفهان انجام و خبر آن جهانی شد و اصفهان را به عنوان یک مجموعه موفق در این زمینه در کشور می‌شناسند.

وی اظهار کرد: حیوانات تراریخت تولید شد و به دنبال آن شبیه‌سازی بین‌گونه‌ای انجام دادیم که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پروژه شبیه‌سازی جنبش نرم‌افزاری بود و جوانان ما به این خودباوری رسیدند که می‌توانیم پروژه‌های بزرگی در زمینه زیست‌فناوری انجام دهیم. درحال حاضر تنها کشور منطقه‌ای هستیم که پروتئین‌های نوترکیب تهیه و به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم. این خودباوری در زمینه زیست‌شناسی در پژوهشکده رویان اصفهان به علت سابقه تحقیقاتی بنده، دستاوردهای بزرگی در زمینه ناباروری بود و برای مثال فعال‌سازی تخمک برای زوج‌هایی که لقاح آزمایشگاهی ندارند برای اولین بار در پژوهشکده رویان و مجموعه ما انجام شد.

تحقیقات پژوهشگاه رویان در رتبه‌های اول جهانی است

رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان اصفهان، گفت: امروز تحقیقات این پژوهشکده رتبه اول جهانی را دارد و در بسیاری از روش‌های درمان ناباروری رتبه‌های اول تا دهم تحقیقات دنیا را داریم. به همت رویان مراکز ناباروری در سراسر کشور آموزش دیدند. بنابراین تعداد زیادی از مراکز ناباروری ایران، بنیان‌گذار آن رویان بوده است و یکی از سرآمدان در درمان ناباروری است.

نصر اصفهانی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که اخیراً با توجه به کاهش جمعیت آغاز کرده‌ایم توصیه به فرزندآوری نه بر اساس احساسات بلکه بر پایه دلایل علمی است. یکی از علل ناباروری در کشور تغذیه ناسالم بوده که در چند سال گذشته تحقیقات زیادی در زمینه سلامت غذایی انجام داده‌ایم. اگر به رسالت خود عمل کنیم و بتوانیم به جامعه این تفکر را منتقل کنیم که اهمیت غذای سالم تا چه اندازه است می‌توانیم بیش از 50 درصد از بیماری‌های کشور را پیشگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در دین مبین اسلام نیز به غذای سالم توصیه و تأکید زیادی شده است که امیدواریم با اطلاع رسانی صحیح از بلندگوهای جهاد دانشگاهی بتوانیم قدمی در زمینه سلامت جامعه برداریم. البته می‌دانیم زمان‌بر و طولانی است اما امیدواریم با آموزش‌های صحیح بتوانیم در زمینه سلامت جامعه گام برداریم.

رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان اصفهان با تأکید براینکه ما تمام درمان‌های ناباروری را در اختیار داریم، گفت: هیچ کاری نیست که نتوانیم انجام دهیم و در لبه‌های مرز دانشی درمان ناباروری هستیم، امیدواریم تسهیلگر بهتری باشیم و بتوانیم اصفهان را به قطب درمان ناباروری بشناسانیم و از زیرساخت‌های پژوهشی و تحقیقات علمی بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

تدوین طرح مطالعاتی اکتشافی آب‌های عمیق 

مهندس ابوذر مدنی پور، رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان نیز در این نشست خبری، گفت: مأموریت جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در بخش پژوهشی در زمینه فنی مهندسی، علوم پایه و علوم کشاورزی است. واحد صنعتی اصفهان به طور کلی در 4 حوزه پژوهش، آموزش و کارآفرینی، فرهنگی و تجاری‌سازی مشغول فعالیت است.

وی با بیان اینکه در معاونت پژوهشی 5  ساختار مصوب داریم، گفت: 3 گروه پژوهشی و 2 مرکز خدمات تخصصی کشاورزی در این معاونت وجود دارد که یکی از گروه‌های باسابقه گروه پژوهشی ژئوشیمی است که زمینه فعالیت آن اکتشاف و فرآوری مواد معدنی و اکتشاف منابع آب است. پروژه‌های شاخص آن در فرآوری مواد معدنی برای اولین بار در کشور طرح استحصال نیکل از منابع معدنی کم‌عیار است. نیکل از فلزات تحریمی است که برای واردات آن ارز زیادی از کشور خارج می‌شود و تمام مراحل این طرح انجام شده و در مرحله جذب سرمایه‌گذار است که امیدواریم بتوانیم کارخانه تولید نیکل راه‌اندازی کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان افزود: با توجه به مشکلات آب در کشور و استان اصفهان، طرح مطالعاتی اکتشافی آب‌های عمیق را داریم که خوشبختانه به نتیجه رسیده است. به طور کلی در زمینه آب‌های عمیق و سطحی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در حال فعالیت است. گروه دیگر ما گروه پژوهشی برق  است که در زمینه تجهیزات تست و اندازه‌گیری و تجهیزات کنترلی فعالیت می‌کند. بیش از 30 سال است تجهیزات تست و اندازه‌گیری مورد نیاز صنایع دفاعی کشور را در اقصی نقاط کشور تأمین می‌کنیم که یکی از اقدامات شاخص است.

ایجاد هسته تحقیقاتی هوش مصنوعی در گروه پژوهشی برق

مدنی پور ادامه داد: جدیداً یک هسته تحقیقاتی هوش مصنوعی در گروه پژوهشی برق ایجاد شده است که آخرین پرژوه هوشمندسازی آبیاری بوده که با بنیاد نخبگان اصفهان به صورت مشترک انجام شده و به زودی محصول آن قابل ارائه است که نقش مهمی در مصرف آب کشاورزی و تشخیص بیماری‌ها دارد. چند سالی است در بحث فراوری ضایعات کشاورزی فعالیت می‌کنیم و یکی گروه پژوهشی در این زمینه داریم. خیلی از مواقع در کشور استفاده نادرست باعث تولید ضایعات بسیار محصولات کشاورزی می‌شود که این گروه پژوهشی برنامه‌ریزی برای عدم ایجاد ضایعات و استفاده از ضایعات موجود فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: چند طرح داریم که یکی از این طرح‌ها تولید نشاسته‌های اصلاح شده در صنایع غذایی و دارویی و بهداشتی است و عمدتاً وارداتی است که امیدواریم به زودی به نتیجه برسیم و وارد بازار کنیم. طرح دیگر تولید فروکتوز از خرماهای ضایعاتی است که مزیت‌های زیادی دارد و اگر به تولید انبوه برسد از خروج ارز جلوگیری می‌کند. طرح دیگر تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده از بلوط است، حدود یک میلیون تُن بلوط در جنگل‌های غرب کشور و جنگل‌های زاگرس داریم که اگر بهینه استفاده شود مصارف غذایی، دارویی و بهداشتی دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، گفت: تولید آفت‌کش‌های گیاهی از ضایعات تنباکو هم از طرح‌های مهم دیگر ماست. اخیراً طرح کلان و پیشران علمی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری داریم که تولید ترکیبات با ارزش افزوده از محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی است. 6 محصول در سطح کشور انتخاب شده که امیدواریم بتوانیم نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.  همچنین 2 مرکز خدمات تخصصی داریم مرکز خدمات تخصصی مهندسی شیمی که عمده فعالیت آن در زمینه تولید محصولات شیمی و پلیمری است محصولاتی مثل رزین، مواد فسفاته و سوپر جاذب که در کاهش مصرف آبیاری مؤثر است.

تأسیس دپارتمان‌های تخصصی در حوزه آموزش

مدنی پور افزود: از طرفی در سیستم‌های تصفیه پساب و فاضلاب هم چند طرح در حال انجام است. مرکز خدمات تخصصی توسعه بهره‌وری نیز عمدتاً در زمینه چرخه بهره‌وری و مدیریت دانش و مهندسی صنایع فعالیت می‌کند. در معاونت آموزشی دو قسمت آموزش کوتاه مدت و بلندمدت داریم. در کوتاه مدت 8 مرکز آموزشی داریم که 6 مرکز در اصفهان است و 2 مرکز در خمینی‌شهر و نجف‌آباد از آموزش‌های عمومی مثل زبان و کامپیوتر و ... ولی اکنون رویکرد اصلی ما تأسیس دپارتمان‌های تخصصی است.

وی ادامه داد: سال به سال آموزش‌های عمومی کم و تخصصی اضافه می‌شود. آموزش‌های مهارتی در جهاد صنعتی اصفهان در دستور کار است که متناسب با نیاز کارخانه‌ها و صنایع نیرو آموزش می‌دهیم و تضمین شغلی و جذب بازار هم دارد. در آموزش‌های بلندمدت موسسه غیرانتفاعی را داریم که بیش از 30 سال است مشغول فعالیت است و جزو رتبه‌های برتر مؤسسات غیرانتفاعی استان است. تمرکز در موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی تبدیل از نسل دانشگاه اول به دوم و سوم و چهارم است و در آنجا هم مرکز مهارت‌آموزی، مرکز نوآوری و شتاب‌ده‌ی داریم که دانشجو از ابتدا با فعالیت‌های مهارتی آشنا و فاصله فارغ‌التحصیلی تا جذب به کار کم شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: طرح هدایت شغلی را داریم تا دانشجو از ابتدای شروع آموزش و در کنار آن، آموزش‌های غیررسمی مورد نیاز بازار کار را ببینند. اسم طرح تکمیل تحصیلات است تا بتوانند به سرعت جذب بازار کار شوند. رشته‌های خاص مثل نفت، انرژی و هوافضا نیز در این موسسه داریم. معاونت فرهنگی نیز چند کار اساسی از جمله برگزاری مناظرات دانشجویی، کرسی‌های آزاداندیشی و مطالعات فرهنگی را در دست اقدام دارد.

مدنی پور افزود: سازمان تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان با نام اختصاری ستفا نیز در حال فعالیت است و از تیم‌های فناور دانشجویی حمایت می‌کند و تیم‌های منتخب فضا و امکانات اختصاص می‌دهیم تا وارد مراحل بالاتر شوند و بتوانند فعالیت‌های خود را توسعه دهند. یکی از مشکلات کشور و استان اشتغال است به همین دلیل به سمت آموزش‌های تخصصی رفتیم و حتی در موسسه آموزش عالی نیز دانشجویان آموزش‌های مهارتی دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: یک مرکز مشاوره کار داریم که افراد مختلف راهنمایی می‌شوند. در بحث فرونشست زمین فعالیت تخصصی نداشته‌ایم، اما در بحث آلودگی هوا، وضعیت کوره‌های آجرپزی اطراف اصفهان را بررسی کردیم و به صورت یک پکیج به مسئولان استان ارائه کردیم. در بحث مشکلات آب هم چند گروه هم‌زمان کار می‌کنند، گروه کشاورزی در زمینه کاهش مصرف آبیاری، گروه شیمی در تولید سوپر جاذب برای کاهش مصرف آب فعالیت می‌کند و تبدیل آب خاکستری برای آبیاری فضای سبز و مطالعات اکتشاف منابع آب جدید و اکتشاف آب‌های عمیق و فوق عمیق انجام شد و در اختیار مسئولان قرار گرفت.

پورمدنی استفاده از آموزه‌های عصر چهار در آموزش و تأسیس دپارتمان‌های تخصصی خاص را از اهداف جهاددانشگاهی واحد صنعتی برشمرد و تأکید کرد: در حوزه پژوهشی قصد داریم به قطب علمی فرآوری ضایعات کشاورزی و  قطب اکتشاف آب و فرآوری مواد معدنی تبدیل شویم.


نظر شما :