تولید ۳۵ فناوری در زمینه حل چالشهای موجود در کشور در پژوهشکدده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی / شناسایی طرح های فناورانه و سوق دادن آنها به سمت کارفرمامحوری

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۳ کد : ۷۴۴۶۳ پژوهش و فناوری تاپ خبر
رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با اشاره به عزم جدی این پژوهشکده از انجام بیش از ۵۰ طرح کارفرمایی ارتباط با صنعت و تولید ۳۵ فناوری در حوزه گیاهان دارویی و داروهای طبیعی، سخن گفت.
تولید ۳۵ فناوری در زمینه حل چالشهای موجود در کشور در پژوهشکدده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی / شناسایی طرح های فناورانه و سوق دادن آنها به سمت کارفرمامحوری

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر رضا غفارزادگان رئیس این پژوهشکده به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، ضمن گرامیداشت این مناسبت با اشاره به دستاوردهای شاخص این پژوهشکده در یکسال گذشته اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور و محدود بودن منابع، تلاش کردیم پژوهش‌ها را به سمت کاربردی شدن، کارفرمامحوری و رفع نیازهای مردم و کشور سوق دهیم. در این راستا موفق به کسب 35 فناوری در زمینه حل چالشهای موجود در کشور در حوزه داروی آنتی‌بیوتیک دامی بر پایه گیاهان دارویی، آفت‌کش های گیاهی برای صیفی جات و گیاهان گلخانه‌ای ، مکمل های ورزشی با پایه گیاهی، تولید استانداردهای دارویی در پژوهشکده پرداختیم. 

وی در ادامه افزود: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در طول عمر بیست و پنج ساله خود همواره سعی داشته است با روحیه جهادی و خودباوری طیف وسیع و متنوعی از محصولات و خدمات دانش بنیان در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی را به جامعه هدف ارائه نماید که دراین بین می توان به داروی ترک اعتیاد دتوکسین، داروی کنترل و پیشگیری از آلزایمر با نام ملیتروپیک، داروی بهیود کیفیت خواب با نام ول اسلیپ، داروی پایین آورنده کلسترول با نام لیپوویا ، داروی پایین آورنده قند خون با نام اورتی هرب و همچنین داروی درمان کبدچرب با نام لیورسیل اشاره کرد که همه آنها حاصل مساله محور بودن گروه های پژوهشی مجموعه گیاهان دارویی و ارتباط تنگاتنگ به منظور برطرف کردن مسائل و مشکلات حیاتی کشور در زمینه سلامت بوده است.

وی افزود: این پژوهشکده در حوزه پژوهش با انجام تحقیقات کاربردی در زمینه های تخصصی و با روحیه خلاقانه توانسته اقدمات دانش بنیان بخصوص در زمینه فناورانه به مجموعه گیاهان دارویی کشور ارائه نماید.

این عضو هیات علمی به برگزاری دوره های تخصصی در حوزه گیاهان دارویی و طب اسلامی اشاره کرد و گفت: درحوزه آموزش با بهره گیری از اساتید مجرب پژوهشکده و همچنین تعامل با اساتید مجرب کشور گام مهمی را در عرصه آموزش پزشکان ، داروسازان، دانشجویان و علاقه مندان به گیاهان دارویی برداشته ایم. 

 دکتر غفارزادگان با اشاره به برنامه‌های آینده این پژوهشکده با تکیه بر مدیریت جهادی و عزم جهادی جوانان، بر توسعه رشته‌های جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی و گسترش فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی تأکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها، توسعه رشته‌های جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی است؛ در این راستا، این پژوهشکده با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ و انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی،  با تامین استانداردهای لازم از جمله اعضای هیات علمی مرتبط، موفق به اخذ مجوز راه اندازی دو  رشته مهندسی داروسازی و فیتوشیمی در مقطع کارشناسی ارشد گردیده است.این همکاری سه جانبه که توسط بخش آموزش، پژوهش و صنعت شکل گرفته است در راستای کاربردی نمودن علوم و برای اولین بار در نظام آموزش عالی کشور روی داده است.

وی با تاکید بر توسعه تعاملات و هم‌افزایی این پژوهشکده با دیگر نهادها و سازمان‌ها افزود: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی درراستای افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیتهای پژوهشی اقدام به تعریف فعالیتهای مشترک با مراکز تحقیقاتی گیاهان دارویی کشور و سازمانهای مرتبط و همچنین به منظورتولید محصول فناورانه اقدام به ایجاد ارتباط با مراکز صنعتی و دانشگاهی کشور مرتبط با گیاهان دارویی برای برطرف کردن نیازهای حیاتی کشور دراین زمینه کرده است که از آن جمله تولید سه واریته زنجبیل هندی، چینی و ژاپنی از طریق کشت بافت و تکثیر ریزوم با همکاری و حمایت وزارت کشاورزی می باشد که هم اکنون دانش فنی تولید و تکثیر پایه زنجبیل آماده می باشد و گام مهمی در کاهش نیاز کشور به واردات این محصول برداشته است.

وی همچنین همکاری با شرکت پخش مواد اولیه دارویی (تماد) بعنوان شرکتی با محصولات دانش بنیان و اولیـن و بزرگ‌ترین تـولـیدکننده مـواد اولیه دارویی نارکوتیک و غیر نارکوتیک کشوردر صنعت داروسازی کشور و همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد که منجر به راه اندازی اولین پایانه گیاهان دارویی در کشور گردید را از جمله این تعاملات دانست.

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با اشاره به ظرفیت های فراوان این پژوهشکده گفت: مشارکت با بخش خصوصی با هدف تاسیس یک شرکت دانش بنیان جهت تولید و فروش داروهای گیاهی از اولویت های این پژوهشکده در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری (مدظله) در جهت کاهش تصدی گری و کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی بوده و ما در پژوهشکده گیاهان دارویی سعی کردیم در راستای تحقق شعار سال، محصولاتی که دانش فنی و سطح فناوری (TRL) آنها به سطح مناسبی رسیده و قابلیت عرضه به بخش خصوصی دارد را به این بخش واگذار کنیم و خودمان از تولید این محصولات کنار بکشیم و کل فرایند تولید، فروش و بازاریابی را به این بخش و با مشارکت مردم واگذار کنیم.

وی افزود: این اقدامات در این جهت انجام می‌گیرد که فرایندهای تجاری سازی در پژوهشکده تسهیل شود و ما هر دانش فنی که از این به بعد در پژوهشکده تولید می‌کنیم با همین فرایند وارد بخش خصوصی ‌کنیم تا با مشارکت بخش خصوصی و صنعت در اختیار کل کشور قرار بگیرد، چراکه رسالت اصلی جهاددانشگاهی از ابتدای تأسیس تولید دانش فنی و فناوری بوده و قرار نبوده است که وارد حوزه بازاریابی و فروش شود و از این به بعد هم علاقه نداریم به این عرصه ورود کنیم. بخش خصوصی ابزارهای مناسب برای این کار دارد و می‌تواند در بازارهای داخلی و بین المللی به خوبی این کار را انجام دهد.

دکتر غفارزادگان اظهار کرد: انتقال دانش فنی چهار داروی ترک اعتیاد، پیشگیری از آلزایمر ، داروی درمان کبد چرب و داروی لاغری و چربی سوز پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی به بخش خصوصی انجام شده و منجر به تاسیس یک شرکت مشترک دانش بنیان گردیده است. این شرکت با مشارکت پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی و با سرمایه گذاری صندوق پژوهش فناوری البرز تشکیل شده که متشکل از شرکت‌های معتبر استان البرز است و ما در این شرکت سهامدار جزء هستیم و سهامدار اصلی آن بخش خصوصی و فناوران مرتبط با داروهاست و کل فرایند تولید دانش فنی و مجوزهای تولید این چهار دارو از سازمان غذا و دارو و نهادهای ذی‌ربط اخذ شده و پس از تولید، وارد بازار خواهد شد که در واقع با این اقدام جهش تولید با مشارکت مردم تحقق یافته است که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و به عنوان شعار سال 1403 انتخاب نموده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت وجود زیرساختهای استاندارد جهت تولید داروهای گیاهی ، خط تولید داروهای گیاهی و معطر پژوهشکده گیاهان دارویی برای اولین بار توانست پروانه تاسیس از سازمان غذا و دارو را کسب کند و زمینه برای تولید داروهای گیاهی، سنتی و مکمل در فرمهای دارویی ، کپسول، شربت، قطره، پودر و ساشه فراهم شده است.

دکتر غفارزادگان در ادامه به مهم‌ترین طرح‌های آینده پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: با استقرار دولت جدید، ما در پی اجرای چندین طرح کلیدی هستیم. طرح شبکه سازی فعالیتهای دارویی کشوردر حوزه گیاهان دارویی با تاکید بر اقتصاد دانش بنیان و افزایش رشد تولید ناخالص ملی کشور ، طرح استانداردسازی داروهای گیاهی تولید شده در کشور در جهت افزایش ارتقاء سطح کیفیت محصولات دارویی برای افزایش صادرات و طرح ارتقاء زنجیره ارزش گیاهان دارویی برای افزایش میزان تولید و صادرات گیاهان دارویی و فرآورده های مرتبط، از جمله این طرح هاست.

دکتر غفارزادگان تاکید کرد: فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی در کشور "مطلوب" نیست. در حوزه فرهنگی تلاش می‌کنیم مردم را هرچه بیشتر با بحث گیاهان دارویی آشنا کنیم. کتاب مرجعی به نام دایره‌المعارف گیاهان دارویی ایران توسط پژوهشگران پژوهشکده تهیه شده است که قابل استفاده توسط عموم مردم و متخصصان است. مقاله‌هایی نیز به صورت منظم توسط اعضای هیأت علمی آماده می‌شوند که از طریق وب‌سایت پژوهشکده، در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. همچنین تلاش می‌کنیم از طریق روابط عمومی پژوهشکده، پاسخگوی سؤالات مردم و متخصصان در زمینه گیاهان دارویی باشیم.

وی در پایان، یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در حوزه توسعه فناوری داروهای گیاهی در کشور را نبود ارتباط منسجم و اثربخش میان محققین و صنعت دانست که نمود آن در عدم توفیق آنها در تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی آنان مشاهده می‌شود. در همین راستا این پژوهشکده با درک این موضوع، و به دلیل دارا بودن تمام زیر ساخت های مورد نیاز برای تبدیل یک ایده در حوزه داروهای گیاهی به محصول نهایی مناسب ترین گزینه برای راه اندازی فب لب تخصصی داروهای گیاهی می باشد که در آستانه چهل و چهارمین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، اولین فب لب (کارگاه ساخت سریع) تخصصی داروهای گیاهی کشور در این پژوهشکده افتتاح خواهد شد. 

 

 

کلید واژه ها: سالگرد44 چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی


نظر شما :