نقش آفرینی جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در زمینه رفع بخشی از محدودیت انرژی در کشور/راه اندازی نخستین مرکز نوآوری قطعه‌سازی و ماشین آلات پیشرفته با رویکرد انرژی

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۷ کد : ۷۴۳۱۷ عمومی تاپ خبر
رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی از نقش آفرینی این سازمان در زمینه رفع بخشی از محدودیت انرژی در کشور خبر داد و گفت: راه اندازی نخستین مرکز نوآوری قطعه‌سازی و ماشین آلات پیشرفته با رویکرد انرژی از کارهای شاخص این سازمان در یکسال گذشته است.
نقش آفرینی جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در زمینه رفع بخشی از محدودیت انرژی در کشور/راه اندازی نخستین مرکز نوآوری قطعه‌سازی و ماشین آلات پیشرفته با رویکرد انرژی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، علی‌اصغر فاتحی‌فر رییس این سازمان با اشاره به دستاوردهای یکسال گذشته این سازمان اظهار کرد: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی کارهای شاخص متعددی در این مدت انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به ایجاد دفتر جهاددانشگاهی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایجاد دفتر جهاددانشگاهی در دانشگاه صنعتی سهند، اخذ موافقت قطعی مرکز خدمات تخصصی GISو RS در پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی و راه اندازی نخستین مرکز نوآوری قطعه‌سازی و ماشین آلات پیشرفته با رویکرد انرژی اشاره کرد.

وی افزود: توسعه فعالیت‌های کلینیک درمان زخم در پانسمان‌های نوین، راه اندازی مرکز لنفوسیت تراپی در مرکز درمان ناباروری، شبکه سازی و ایجاد بستر همکاری با سازمان ها و نهادهای بخش دولتی و خصوصی استان و منطقه، انجام طرح‌های پژوهشی تدوین برنامه عملیاتی شهر و شهرداری‌های استان و اجرای طرح های پژوهشی در حوزه بهره وری منابع انسانی از دیگر اقدامات شاخص این سازمان طی سال گذشته است.

فاتحی‌فر یادآور شد: طی یک سال گذشته در حوزه فنی و مهندسی توسط مرکز فناوری انرژی‌های تجدید پذیر دو مورد نیروگاه خورشیدی نصب شده و مجوز نصب و راه اندازی نیروگاه انشعابی در کل کشور اخذ شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه پزشکی طی یکسال گذشته بیش از 25 هزار نفر-خدمت از خدمات درمان ناباروری جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی بهره مند شدند، گفت: همچنین خدمات آزمایشگاهی و تشخیص طبی به بیش از 75 هزار نفر ارائه شد، در حوزه طب کار و مشاوره شغلی نیز بیش از 10 هزار نفر از خدمات مرکز طب کار جهاددانشگاهی استان بهره مند شدند.

وی ادامه داد: در حوزه طب پیشگیری و درمان زخم بیش از 5 هزار نفر و در زمینه ذخیره سازی و ارائه خدمات بانک خون بند ناف بیش از 8 هزار نفر از خدمات این سازمان استفاده کردند.

وی گفت: پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی نیز دارای گروه های پژوهشی مدیریت توسعه، جامعه شناسی توسعه، برنامه ریزی منطقه ای و مرکز خدمات تخصصی GIS و RSمی باشد که طی سال گذشته عقد بیش از 10 عنوان قرارداد پژوهشی با سازمان ها و نهادها، اجرایی 22 طرح پژوهشی و خدمات تخصصی ، تالیف 4 عنوان کتان تخصصی، تالیف، چاپ و ارائه بیش از 25 عنوان مقاله تخصصی و برگزاری بیش از 10 عنوان کارگاه و نشست تخصصی از جمله فعالیت های این پژوهشکده بوده است .

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی یادآور شد: در حوزه آموزش عالی طی سال گذشته در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز 440 نفر در 12 عنوان زرشته فارغ التحصیل شدند.

وی اظهارکرد: همچنین 9 مرکز آموزش کوتاه مدت در مجموعه جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی فعالیت دارند که طی سال گذشته بیش از 25 هزار نفر از دوره‌های آموزشی این مراکز بهره مند شدند. همچنین 43 دوره آموزشی برای 13 دستگاه اجرایی استان توسط معاونت آموزشی سازمان برگزار و 3200 نفر در این دوره ها آموزش دیدند.

وی در خصوص فعالیت‌های حوزه فرهنگی نیز، اظهار کرد: انتشار 13 هزار خبر در خبرگزاری ایسنا منطقه آذربایجان شرقی، انتشار 5 هزار خبر درخبرگزاری ایکنا شعبه آذربایجان شرقی، انجام 10 طرح نظرسنجی ملی استانی و خویش فرمایی در مرکز افکارسنجی(ایسپا)، انتشار 4 عنوان کتاب در انتشارات شعبه آذربایجان شرقی و اجرای 73 عنوان برنامه فرهنگی نیز از فعالیت‌های معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان است.

فاتحی فر تاکید کرد: گسترش تعاملات سازمان جزو اصلی‌ترین اولویت ما بوده و در این راستا علاوه بر توسعه همکاری‌ها و امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای متعدد با سازمان‌ها و نهادهای استانی، با واحدهای جهاددانشگاهی سایر استانها نیز تفاهم نامه هایی امضا شده است، همچنین این سازمان به عنوان دبیرخانه منطقه ای همکاری‌های بین واحدی واحدهای جهاددانشگاهی شمالغرب، تاکنون 5 نشست برگزار کرده و خروجی این نشست‌ها نتایج بسیار خوبی داشته است. 

وی گفت: با توجه به چالش اساسی کشور در زمینه محدودیت انرژی در دهه گذشته اقدام به راه اندازی مرکز تخصصی انرژی‌های نو و تجدید پذیر در استان به عنوان اولین مرکز تولید نیروگاه‌های هیبریدی کرده ایم تا بتواند بخشی از نیاز های مناطق مختلف را به انرژی پاسخ دهد و با توجه به چالش اساسی آینده کشور در این زمینه، سعی کرده‌ایم فعالیت‌های خود را در این حوزه توسعه دهیم و در این زمینه اقدام به طراحی نیروگاههای برق پرتابل برای مناطق محروم و اقشار عشایر و روستاها کرده و در مناطق مختلف کشور نصب و راه اندازی کرده ایم.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی ادامه داد: همچنین جلسات متعددی با اداره برق و صنعت جهت مدیریت انرژی و ایجاد نیروگاه‌ها برگزار شد تا در راستای تامین 20 درصد انرژی توسط صنعت به دولت کمک شود و باعث رفع مشکل انرژی شود که در این راستا در مردادماه امسال، اولین مرکز نوآوری قطعه‌سازی و ماشین آلات پیشرفته با رویکرد انرژی را با هدف توسعه دانش بنیانی در حوزه انرژی راه اندازی کرده ایم.

وی با اشاره به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و استقرار دولت جدید در خصوص مهمترین برنامه‌های پیش روی سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: با توجه به توصیه‌های رهبری در حوزه جهاد تبیین، برنامه‌های متنوعی توسط ایسنا و ایکنا انجام شده تا خدمات دولت را به مردم و مشکلات مردم را به گوش دولت برسد. همچنین در راستای مشکل اشتغال به دنبال دوره‌های تخصصی اشتغال محور هستیم و تلاش می‌کنیم در مناطق محروم حضور یابیم.

فاتحی فر ادامه داد: طراحی و اجرای طرح‌های کلان پژوهشی و فناورانه با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار، با هدف ارتقای سطح علمی و فناوری منطقه و کشور؛ توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های پژوهشی و فناورانه برای انتقال دانش و تجربیات روز دنیا به بخش‌های مختلف استان؛ تقویت زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی با تمرکز بر نیازهای واقعی جامعه و بازار کار برای تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص؛ طراحی و اجرای برنامه‌های توسعه کارآفرینی و اشتغال‌زایی با تکیه بر پتانسیل‌های بومی و تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و فناورانه و ارائه خدمات مشاوره‌ای و حمایتی به بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان از برنامه های این سازمان بوده که این برنامه‌ها با تکیه بر روحیه جهادی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جوانان مومن و متخصص این نهاد در راستای پاسخگویی به نیازهای مردم استان و توسعه همه‌جانبه خواهد بود.

کلید واژه ها: سالگرد44 چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی


نظر شما :