اجرای طرح های فناورانه تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین از گیاه دارویی بذرالبنج در جهاددانشگاهی آذربایجان غربی

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۰ کد : ۷۴۳۱۳ عمومی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از اجرای طرح های فناورانه و کارفرمایی در استان خبر داد و اظهار کرد: تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین از گیاه دارویی بذرالبنج در بیوراکتور یکی از این طرح هاست که هشتاد درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
اجرای طرح های فناورانه تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین از گیاه دارویی بذرالبنج در جهاددانشگاهی آذربایجان غربی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی، دکتر رضا حسین زاده رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از اجرای طرح های فناورانه و کارفرمایی در استان خبر داد و اظهار کرد: تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین از گیاه دارویی بذرالبنج در بیوراکتور یکی از این طرح هاست که هشتاد درصد پیشرفت فیزیکی داشته و کارفرمای آن سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است.

وی ادامه داد: طرح دیگری که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کارفرمای آن است  و پیشرفت 40 درصدی دارد طرح  دستیابی به دانش فنی تولید کلرین E6 جهت استفاده در پرتودرمانی سرطان است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی توسعه کشت ریزجلبک اسپیرولینا با گرید دارویی در فتوبیورآکتور را دیگر طرح استانی در حال اجرا برشمرد که به کافرمایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان غربی توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان به اجرا درآمده و خاتمه یافته است.

وی همچنین از دو طرح کارفرمایی واگذار شده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان به جهاددانشگاهی استان خبر  داد و گفت :  طرح شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر ترویج فرهنگ زکات در بین افراد جامعه  توسط گروه پژوهشی مدیریت و کسب و کار واحد به پایان رسیده است و طرح ارائه مدل عملیاتی راه اندازی مشارکت و نظارت شرکتهای دانش بنیان برای اشتغال بیشتر بخش مددجویی کمیته امداد امام خمینی استان آذربایجان غربی است که در این واحد در حال اجراست.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی همچنین از اجرای سه طرح  فناورانه کشوری در این واحد خبر داد و گفت : طرح تولید پایدار و زیست سازگار روغن امگا 3 با استفاده از فتوبیورآکتور به ارزش 32 میلیارد ریال به صورت همکاری مشترک با جهاددانشگاهی شهید بهشتی، طرح بومی سازی دانش فنی و راه اندازی واحد تولیدی ابسولوت کانکریت از گیاهان معطر استان بخصوص گل محمدی به ارزش 45 میلیارد ریال به صورت همکاری مشترک با جهاد دانشگاهی شهید بهشتی با اعتبارات دفتر مرکزی در حال انجام است .

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود به  طرح های پژوهشی اشاره کرد که توسط معاونت پژوهشی واحد از محل اعتبارات دفتر مرکزی در حال اجرای آنهاست .

دستیابی به دانش فنی تولید بیشترین میزان ایندول آلکالوئیدهای وین کریستین و وین بلاستین در توده زیستی ریشه های مویین گیاه پروانش (Catharanthus roseus L.)  در مقیاس آزمایشگاهی، دستیابی به دانش فنی استخراج و خالص سازی وین کریستین و وین بلاستین از بیومس ریشه های موئین گیاه پروانش و طرح طراحی الگوی سنجش آمادگی فضای کسب و کار (مطالعه موردی استان آذربایجان غربی) طرح هایی هستند که جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی موفق به دستیابی به دانش فنی آنها شده است.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی همچنین در بخشی از سخنان خود به طرح های پژوهشی داخلی واحد اشاره کرد و گفت : طرح داخلی اثرات القای پلی پلوئیدی بر برخی خصوصیات مورفولوژیکی و فیتوشیمیایی گیاه پروانش،طرح داخلی بررسی تجارت الکترونیک بر توسعه صادرات محصولات کسب و کارهای دانش بنیان مورد مطالعه محصولات دانش بنیان جهاددانشگاهی آذربایجان غربی و تاثیر روشهای خشک کردن بر ترکیبات بیوشیمیایی عناب و سنجد طرح های داخلی هستند که  توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی در حال اجراست.

دکتر حسین زاده تولید 8 مقاله پژوهشی و شرکت در 18 همایش ملی و بین المللی را از دستاوردهای علمی همکاران گروههای پژوهشی در سال گذشته برشمرد و گفت  در  سه ماهه گذشته سال نیز 4 مقاله isi اکسپت شده ،4 مقاله تحت داوری و 5 عنوان شرکت در همایش  از دستاوردهای علمی گروههای پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی می باشد.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت مراکز خدمات تخصصی  این واحد اشاره کرد و گفت: مرکز خدمات تخصصی آنالیز مواد غذایی و شیمیایی یکی از این مراکز است که در سال 1401 تعداد 20 قرار داد و در سال 1402 نیز 27 قرارداد خدماتی منعقد و اجرایی کرده است ؛ضمن آنکه این مرکز در ارائه خدمات آنالیز به پایان نامه های دانشجویی در سراسر کشور در غالب آزمایشگاه رفرانس زیر مجموعه آزمایشگاه های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری کارهای وسیع و وزینی انجام داده است .

وی همچنین با اشاره به  فعالیت های مرکز تولید و فروش پایه و نهال کشت بافتی گفت: این مرکز در سال 1401؛ بالغ بر 3 میلیارد و ششصد میلیون ریال و در سال 1402 بالغ بر چهار میلیارد و 750 میلیون ریال و در چهار ماهه نخست امسال بالغ بر 20 میلیارد ریال پایه و نهال عرضه داشته و به فروش رسانده است و امید است تا آخر سال بالغ بر 80 میلیارد فروش داشته باشد .

دکتر حسین زاده فعالیت های نمایندگی خدمات تخصصی مرکز بانک خون بند ناف را در استان ارزنده و مفید و روبه رشد و توسعه ارزیابی کرد و گفت : این مرکز در سال 1401 ؛856 نمونه به ارزش 8 میلیارد ریال و در سال 1402 ؛880 نمونه به ارزش 15 میلیارد ریال را تحت پوشش داشته است که در این راستا موفق به کسب رتبه دوم کشوری در کمیت و کیفیت ارائه خدمات گردید.

وی راه اندازی آزمایشگاه پژوهشی بیورآکتور ،توسعه پایلوت با هدف تولید فیتوکمیکالهای درمانی و ترکیبات مواد اولیه را از دیگر اقدامات مهم حوزه پژوهشی واحد برشمرد و گفت:توسعه مرکز تولید کشب بافت گیاهی و همکاری با شرکت افرند نهال و اخذ مجوز تولید و فروش نهال های کشت بافتی ،عضویت در انجمن کشت بافت گیاهی ایران و اقدام برای اخذ مجوز کشت بافت از موسسه تحقیقات بذر و نهال کشور،عضویت در کمیته علمی گیاهان دارویی،اخذ مجوز همکار سازمان غذاو دارو و عضویت فعال در شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی از دیگر فعالیت های ارزنده  حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی است.

وی افزود : با حمایت سازمان تجاری سازی فناوری جهاددانشگاهی این فعالیت مشارکتی و فرآیند اجرایی آن می تواند به عنوان الگوی ارزنده ای برای سایر واحدهای جهاددانشگاهی مورد بهره برداری واقع شود.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های فرهنگی این نهاد اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی آذربایجان غربی  طی سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری بیش از 84 رویداد فرهنگی در سطح استان آذربایجان غربی  به اجرا درآورده است .

وی ادامه داد: این برنامه ها در ابعاد استانی و برای دانشجویان و دانشگاههای استان آذربایجان غربی،همکاران عضو جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و فراگیران و دانشجویان جهاد دانشگاهی اجرا شده است.

وی ادامه داد : از ابتدای سال گذشته تا کنون 147 هزار نفر به ساعت دانشجو و 3700 نفر به ساعت همکار و استاد دانشگاه از طرح های فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی بهره مند شده و در آن مشارکت داشته اند.

وی با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در قالب 6 کانون دانشجویی در 4 دفتر فرهنگی در دانشگاه ارومیه و پیام نور انجام می شود ادامه داد: با همکاری و مشارکت  و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی استان و پی گیری این معاونت ،دفتر فرهنگی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آذربایجان غربی برای اولین بار در این دانشگاه افتتاح شده است.

وی افزود: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان با استقرار در دانشگاه علوم پزشکی استان برنامه های فرهنگی متنوعی را برای دانشجویان این دانشگاه تدارک دیده و انتظار بر این است که سال تحصیلی پیش رو دوره بسیار پر رونقی از لحاظ فرهنگی برای فعالیت های جهاد دانشگاهی در این دانشگاه باشد.

حسین زاده  طرح های هماهنگ  و اجرای آن ها را یکی  از سرفصل های مهم طرح های فرهنگی واحد برشمرد و گفت: جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در سال گذشته توانست 10 عنوان فعالیت  فرهنگی در قالب طرح هماهنگ کشوری را به اجرا درآورد.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی فعالیت های آموزشی را نیز یکی از سرفصل های مهم فعالیتی این واحد برشمرد و از بهره مندی  بالغ بر 23 هزار نفر از خدمات آموزشی جهاددانشگاهی در سال گذشته خبر داد.

وی برنامه ریزی برای اجرای دوره های ضمن خدمت کارکنان استان  را یکی از اهداف مهم معاونت آموزشی واحد برشمرد  و ضمن اشاره به تعاملات سازنده با سازمانها و ادارات استان در سال 1402 گفت: با  12 مجموعه دولتی  و غیر دولتی در قالب اجرای دوره های ضمن خدمت کارکنان تعامل ارزنده ای انجام گرفت .

وی اخذ مجوز وزارت نیرو جهت اجرای دوره های ضمن خدمت شرکت های آب و برق استان ،تمدید مجوز سازمان مدریت و برنامه ریزی  در زمینه اجرای دوره های آموزشی در حوزه اداری- مالی و بازرگانی ،اخذ مجوز مرکز مشاوره کارآفرینی از اداره کار ،تعاون و رفاه اجتماعی ،تدوین و درخواست برگزاری بیش از 150 دوره آموزشی  عمومی و اختصاصی ،اخذ مجوز نمایندگی بازار کار  در استان ،برنامه ریزی در خصوص تولید محتوای آموزشی و آکاده سازی اتاق مربوط به تولید محتوای آموزشی ،برگزاری آزمون های استخدامی دستگاههای اجرایی ،اجرای طرح سرباز ماهر  و برگزاری کانون ارزیابی ویژه متقاضیان استخدامی را از فعالیت های شاخص حوزه آموزشی واحد برشمرد .

وی همچنین با مقایسه میزان درآمد  سال 1402 نسبت به سال ماقبل گفت: درآمد گروه زبانهای خارجه 47 رصد ،علوم کامپیوتر 76 درصد و علوم پزشکی 132 درصد رشد داشته است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی  ورود به دوره های آموزش تخصصی و فوق تخصصی مهارتی را جزو اهداف آتی واحد برشمرد و گفت: تلاش داریم تازیرساخت هایی مورد نیاز برای اجرای این دوره های وزین را آماده سازی کنیم.

رییس جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود از تبدیل مرکز رشد واحد های کشاورزی جهاددانشگاهی واحدهای آذربایجان غربی  به پردیس تخصصی کشاورزی خبرداد.

دکتر حسین زاده  با اعلام این خبر افزود: بازدیدهای مقدماتی این امر انجام گرفته، فرم ها و پروپوزال طرح ارائه شده و تاییدات مقدماتی مراجع ذیربط اخذ شده است.

وی ادامه داد: سازمان تجاری سازی فناوری و اقصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی نیز با این موضوع موافقت کرده و مجوز لازم را صادر کرده است .

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی و رییس مرکز رشد واحدهای کشاورزی؛ با اشاره به مزایای راه اندازی این پردیس گفت: این پردیس قرار است در یک مجموعه مجتمع پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با زیرساخت‌های مناسب در شهر ارومیه راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه این پردیس بین جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی و پارک علم و فناوری مشترک است، ادامه داد: با راه اندازی این پردیس جذب اعتبارات ملی و استانی مرتبط با موضوع  فعالیت های تعریف شده برای پردیس روند سریع تر و روبه رشد تری به خود خواهد گرفت  .

رییس جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی از عضویت مرکز رشد کشاورزی مدرن جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در انجمن علمی پارک های فناوری و سازمانهای نوآوری ایران خبر داد و گفت: مراتب عضویت مرکز رشد کشاورزی مدرن جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با ابلاغ گواهی نامه عضویت به این نهاد اعلام شد.

وی ادامه داد: انجمن علمی پارک های فناوری و سازمان های نوآور ایران یک سازمان مردم نهاد غیر دولتی است که شبکه سازی فعالین حقیقی و حقوقی حوزه  نوآوری و فناوری ،ارزیابی و پایش نظام های نوآوری و فناوری،همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در  راستای ارتقای نظام  نوآوری در کشور ،برگزاری تورهای فناوری و گردهمایی های علمی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی ،برگزاری کارگاه های  آموزشی و توانمندسازی و انتشار نشریات علمی مرتبط با حوزه نوآوری و فناوری را در برنامه های خود دارد.

حسین زاده  از نهایی شدن مذاکرات برای  استقرار و ایجاد گلخانه ده هزار متر مربعی در مجتمع پژوهشی جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: این موضوع با مشارکت سرمایه گذار ترکیه ای انجام شده و مذاکرات اولیه کار، بازدیدها و توافقات اولیه انجام شده و مراحل بعدی کار در دست اقدام می باشد.

وی ادامه داد : این مرکز  شامل 13  هسته و شرکت فناور می باشد که سال گذشته تعداد 5 شرکت که در مجموعه مرکز رشد مستقر بودند پس از توانمند شدن  از این مجموعه خروج پیدا کرده اند.

رییس جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی  در ادامه با اشاره به فعالیت های حوزه پشتیبانی و منابع انسانی واحد ؛  شناسایی منابع درآمدی پایدار را ماموریت مهم و اساسی تیم مدیریتی خود برشمرد و گفت : تلاشهای خوب و ارزنده ای در این راستا شده است و مساعدت های خوب استانی برای ورود به این بحث صورت گرفته است و بزودی شاهد به بار نشستن این اقدامات خواهیم بود.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از تجمیع توان و انرژی واحد برای سوق دادن منابع درآمدی واحد به منابع پایدار در حوزه پژوهش و فناوری خبرداد و افزود : تمام تلاش تیم مدیریتی و برنامه های تدوین شده این است که منابع پایدار درآمدی شناسایی شده و مسیر جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی به سمت همین موضوع باشد.

وی ادامه داد: تلاشهای خوب و ارزنده ای در این راستا شده است و مساعدت های خوب استانی برای ورود به این بحث صورت گرفته است و بزودی شاهد به بار نشستن این اقدامات خواهیم بود که لازم است از فرصت استفاده کرده و از حمایت های استانداری آذربایجان غربی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و سایر دستگاههای حامی و نیز معاونت های مختلف دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی قدردانی شایسته داشته باشیم .

وی  با اشاره به بحث طرح های فناورانه و تجاری سازی محصولات گفت: در مجتمع پژوهشی جهاد دانشگاهی یک سوله به این موضوع اختصاص داده شده و تجهیزات لازم خریداری شده است و با حمایت های استانی در صدد هستیم که زمینه های تجاری سازی محصولات فناورانه واحد را که دانش و نیروی انسانی آن در مجموعه فراهم میباشد را تحقق بخشیم.

حسین زاده  موضوع دیگر  در بحث درآمدهای پایدار را ورود به مباحث درمانی برشمرد و گفت با اخذ  مجور مرکز درمان در منزل  زمینه فعالیت پزشکی واحد سمت و سوی بهتری خواهد یافت و تلاش داریم که در کنار آن حمایت های استانی و ملی را برای ورود به موضوعات درمان ناباروری و نیز سرطان را داشته باشیم.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی مدیریت هزینه ها را یکی دیگر از سرفصل های  فعالیتی برشمرد و گفت : با توجه به افزایش هزینه های جاری و هزینه های نگهداشت و تعمیر و سایر هزینه های مرتبط با همکاری تمامی اعضای واحد برنامه مدون و مشخصی برای مدیریت هزینه های جاری صورت گرفته و عملا تا حد زیادی از انجام  هزینه های پراکنده جلوگیری شده است.

وی  با تاکید بر لزوم همدلی و همکاری تمامی اعضای جهاد دانشگاهی در پیشبرد اهداف جهاد دانشگاهی  اظهار داشت :  برای رصد ماهانه فعالیت های قسمت های مختلف مجموعه از یکسو ونیز فراهم آوری فضای صمیمی و دوستانه جلسات ماهانه با حضور معاون مربوطه و کلیه مدیران زیر مجموعه در حضور رییس واحد برگزار می شود.

وی ادامه داد این جلسات علاوه بر جلسات حضوری در معاونت ها،بازدیدهای حضوری و غیره است.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غری همچنین از برگزاری جلسات دیدار صمیمانه اعضا با شورای معاونین و رییس واحد در بازه های سه ماهه خبر داد و گفت : در این جلسات تک تک اعضا می توانند دغدغه های شخصی خود یا دیدگاهها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای بهبود روند ادامه  فعالیت واحد ارائه نمایند.

وی   در ادامه به بحث نیروی انسانی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت : این مجموعه دارای 61 نفر نیروی انسانی شامل 46 نفر عضو تمام وقت غیرهیات علمی ،8 نفر هیات علمی و 7 نفر نیروی پاره وقت است .

وی ادامه داد : در مدت سه سال گذشته  13 نفر از اعضای جهاد دانشگاهی تبدیل وضعیت شده اند، ارتقاء مدارک تحصیلی 10 نفر از همکاران اعمال شده و تبدیل وضعیت 14 نفر از خانواده ایثارگران واحد به طور کامل انجام شده است.

کلید واژه ها: سالگرد44 چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی


نظر شما :