امضای توافق‌نامه ایجاد مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب/ توفیق جهاددانشگاهی در گرو ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان و مردمی کردن اقتصاد است

۱۵ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۴ کد : ۷۴۳۰۳ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تاپ خبر
معاون علمی رییس‌جمهور در مراسم امضای توافق‌نامه سه‌جانبه راه‌اندازی «مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب» با بیان این که جهاددانشگاهی یکی از پیشران‌های اصلی تولید علم نافع و به خدمت گیری دانش و فناوری در کشور است، تداوم توفیقات این نهاد در شرایط کنونی را در گرو ارتباط هر چه بیشتر با شرکت‌های دانش بنیان، توسعه اقتصاد دانش بنیان و مردمی کردن اقتصاد عنوان کرد.
امضای توافق‌نامه ایجاد مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب/ توفیق جهاددانشگاهی در گرو ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان و مردمی کردن اقتصاد است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی بر اساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری،  دکتر روح الله دهقانی در آیین امضای توافق‌نامه ایجاد «مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب» که با حضور دکتر حسن مسلمی نایینی رییس جهاددانشگاهی برگزار شد، عنوان کرد: امروز و مقارن با چهل و چهارمین سالگرد تاسیس شجره مبارک جهاددانشگاهی، یک موافقت‌نامه سه‌جانبه بین جهاددانشگاهی، بخش خصوصی همکار و سرمایه‌گذاری معاونت علمی امضا شد تا یکی از زیرساخت‌های بدون استفاده، به زیرساختی برای توسعه نوآوری‌های زیستی و تولید داروهای نوترکیب ارتقا پیدا کند.

دهقانی در ادامه افزود: بر اساس این توافق‌نامه سه جانبه، ساختمانی در استان اصفهان که قریب به 40 هزار متر زیربنا دارد و سال‌ها نیمه کاره رها شده است، با همت و پیگیری جهاددانشگاهی، همکاری بخش خصوصی و حمایت جدی معاونت علمی، به یکی از بزرگ‌ترین مراکز توسعه محصولات، خدمات و فناوری‌های زیستی تبدیل خواهد شد به طوری‌که بتواند در منطقه به عنوان یکی از قطب‌های توسعه زیست‌فناوری مطرح شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: قرار است این مرکز طی این همکاری سه جانبه، ظرف دو سال آینده به بهره برداری برسد. در این توافق‌نامه، جهاددانشگاهی در اختصاص ساختمان و زمین مشارکت داشته است. همچنین مشارکت هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی که در حوزه دارو فعالیت می‌کند و 500 میلیارد تومان اعتبارات مالیاتی و سایر حمایت‌های معاونت علمی به تکمیل و بهره‌برداری از این مرکز کمک خواهد کرد. علاوه بر این حمایت‌ها، یک اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه 200 میلیارد تومانی هم برای حمایت از شرکت دانش بنیان و مجموعه های تحقیقاتی که در این مرکز مستقر می‌شوند، اختصاص می‌یابد تا معنای واقعی مولد سازی، همکاری مردم و بخش عمومی در ایجاد ثروت و ارزش افزوده محقق شود.

مشارکت اثربخش جهاددانشگاهی و بخش خصوصی

معاون علمی رییس‌جمهور با بیان این‌که جهاددانشگاهی یکی از پیشران‌های اصلی تولید علم نافع و به خدمت گیری دانش و فناوری در کشور است، افزود: اگرچه متاسفانه در برهه‌هایی از زمان به عمد یا غیر عمد، بی توجهی هایی به جهاددانشگاهی صورت گرفت و در حالی که جهاددانشگاهی ظرفیت های لازم را داشت، نهادهای دیگری تشکیل شدند اما باز هم توسط جهاددانشگاهی اتفاقات خوبی به معنای واقعی کلمه محقق شد و نقش خود را در مردمی‌سازی اقتصاد، مولد سازی و ایجاد ثروت به کمک بخش عمومی - نسبت به بسیاری از دستگاه ها و نسبت به ابعادش - به خوبی ایفا کرد. جهاددانشگاهی به سراغ افراد توانمند رفت و افرادی را از بخش خصوصی پیدا کرده که توانمند و امین هستند.

دهقانی تأکید کرد: جهاددانشگاهی با توجه به ساختارهای کنونی کشور با تکیه به ساختارهای دولتی نمی تواند اتفاق ویژه ای را رقم بزند بلکه در پیوند با شرکت های دانش بنیان و‌ توسعه این اقتصاد است که می تواند کار اساسی را با مردمی ساختن اقتصاد محقق کند.

وی با بیان این‌که مرکز هم‌آفرینی که ایجاد خواهد شد می‌تواند یکی از قطب‌های توسعه زیست‌فناوری منطقه باشد، افزود: اصفهان در میان تمامی شهرهای دیگر شهری است که توانسته نخبگانش را به دلیل زیرساخت های فرهنگی اقتصادی و ... در خودش نگه دارد. این استفاده از نخبه بومی، هزینه های پایین‌تر و ظرفیت های بومی، یک فرصت ویژه ایجاد کرده است تا افق روشنی پیش روی اقتصاد دانش‌بنیان این استان و به ویژه توسعه فناوری‌های زیستی قرار بگیرد.

نقش اثرگذار معاونت علمی در حمایت از جریان فناوری و نوآوری در کشور

رییس جهاددانشگاهی نیز در آستانه چهل و چهارمین سالگرد تاسیس این نهاد از حمایت‌های جدی معاونت علمی از جهاددانشگاهی و توسعه محصولات دانش‌بنیان به ویژه در عرصه زیست‌فناوری تشکر کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مسلمی نائینی در آیین امضای توافق‌نامه همکاری سه‌جانبه راه‌اندازی مرکز هم‌آفرینی زیست‌فناوری و داروهای نوترکیب با معاونت علمی و بخش خصوصی با اشاره به حمایت‌های جدی معاونت علمی از فرآیند توسعه محصولات دانش‌بنیان به ویژه در عرصه زیست‌فناوری گفت: از شخص دکتر دهقانی که واقعا از حامیان جدی جهاددانشگاهی بودند تشکر می‌کنم. ایشان در دوره‌ای که رییس جهاددانشگاهی بودند بنیان‌گذار اقدامات بسیار خوبی شدند و اکنون مسیر زحماتی را که ایشان شروع کردند ادامه می دهیم.

وی با تبریک چهل و چهارمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی گفت: یاد و خاطره زنده‌یاد مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی - بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان - را هم زنده می‌کنیم که کار بزرگی انجام داد و تشکری ویژه از بخش خصوصی دارم. بخش خصوصی واقعا در کشور ما بسیار غنی است و در مدتی که با این بخش ارتباط ایجاد کردم متوجه این ظرفیت بالا شدم و باید از این ظرفیت استفاده شود.

مسلمی نائینی گفت: امیدوارم در چهل و چهارمین سالگرد جهاددانشگاهی بتوانیم اصل 44 قانون اساسی در جهاددانشگاهی پیاده کنیم و با استفاده درست از این ظرفیت بزرگ و ارزشمند بخش خصوصی را محقق کنیم.

دکتر عبدالحسین شاهوردی، رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در این نشست عنوان کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری، همراهی و پیگیری جدی ای داشتند تا این کار به نقطه قابل قبولی برسد. سپاسگزار بخش خصوصی هم هستیم که با جدیت همراهی کردند و توافق‌نامه‌ راه‌اندازی مرکز هم‌آفرینی زیست‌فناوری و داروهای نوترکیب در اصفهان که امروز به نقطه‌ای قابل قبول رسیده، ماحصل همکاری سه جانبه جهاددانشگاهی، بخش خصوصی و معاونت علمی ریاست جمهوری است.

وی با بیان این‌که در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی از توانایی و تجربه در حوزه زیست‌فناوری و تولید داروهای نوترکیب برخوردار است، افزود: در قالب پروژه‌های مختلفی که بخشی از آن‌ها در تهران و بخشی دیگر در اصفهان دنبال می شوند محصولات مختلفی می‌توانند به بازار وارد شوند. اما به دلیل مشکلات و مسائل اقتصادی نتوانسته بودیم برخی از این طرح‌ها را به سرانجام برسانیم که راهنمایی‌های کارشناسان معاونت علمی، در رفع این مشکلات بسیار راه‌گشا بوده است.

شاهوردی با اشاره به نقش کلیدی معاونت علمی در پیش بردن پروژه مرکز هم‌آفرینی زیست‌فناوری و داروهای نوترکیب گفت: جهاددانشگاهی گام اول را برداشت و دانشی را که در زمینه زیست‌فناوری دارد، با کمک بخش خصوصی به بازار برساند در این میان معاونت علمی، حلقه وصلی شده است تا به کمک بخش خصوصی و دولت، زیست بومی در زمینه تولید داروهای نوترکیب و محصولات بیوتکنولوژی مهیا شود.

 وی ابراز امیدواری کرد که با کمک بخش خصوصی به خصوص مجموعه هایی که توانایی تولید و خط تولید دارند، سرعت کار تولید این دانش را در کشور افزایش داده و به زودی محصولات زیست‌فناوری را در بازار شاهد باشیم.

کلید واژه ها: چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی سالگرد44


نظر شما :