راه‌اندازی مراکز توسعه و تولید قراردادی ساختمان، پتروشیمی و صنعت خودرو در پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۰ کد : ۷۴۲۹۵ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تاپ خبر
رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی با تشریح برنامه‌های این پارک در سال ۱۴۰۳ به راه‌اندازی چند مرکز توسعه و تولید قراردادی اشاره کرد و گفت: در مرحله اول راه‌اندازی مراکز توسعه و تولید قراردادی ساختمان، پتروشیمی و صنعت خودرو با همکاری صنایع پیشران، در مرحله دوم توسعه فعالیت‌های نهضت احیای واحدهای اقتصادی در شهرستان‌های استان و نیز توسعه زیرساخت‌ها و فضای فیزیکی از طریق همکاری با سایر سازمان‌ها همچون دانشگاه پیام نور و ... از برنامه‌های پارک علم و فناوری البرز است.
راه‌اندازی مراکز توسعه و تولید قراردادی ساختمان، پتروشیمی و صنعت خودرو در پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی، مهندس مهدی عباسی رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی با اشاره به نقش آفرینی ملی پارک علم و فناوری البرز در حوزه‌های علم و فناوری و تولید ثروت گفت: انتخاب پارک علم و فناوری البرز به عنوان دبیرخانه سیاست‌گذاری، توسعه و ترویج مالکیت فکری کشور و همچنین دبیرخانه زنجیره ارزش راهبردی فناوری‌های صنعت دارو از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگ زرینی از موفقیت پارک علم و فناوری البرز در یک سال گذشته است و حاکی از این است که مجموعه نهادهای حاکمیتی مثل معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز نهاد جهاددانشگاهی و سایر دستگاه‌های ملی و استانی به‌ویژه استانداری البرز حساب ویژه‌ای روی این پارک باز کرده‌اند.

وی با ارائه تعریفی از پارک علم و فناوری گفت: پارک علم و فناوری سـازمانی اسـت کـه متخصصیـن حرفه‌ای آن را مدیریـت می‌کنند و هـدف اصلـی آن افزایـش ثـروت در جامعـه از طریـق ارتقای فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میـان شرکت‌های حاضـر در پـارک و مؤسسه‌های متکـی بـر علـم و دانـش اسـت. پارک‌های علـم و فنـاوری عـلاوه بـر امـکان فعالیـت شرکت‌های کوچک و متوسـط دانـش محـور و کارآفریـن در یـک محیــط اقتصــادی، بســتر لازم را جهــت انتقــال و توســعه فنــاوری، تولیــد بــا ارزش افــزوده بـالا، جـذب سرمایه‌گذاری خارجی و ورود کارآفرینـان و واحدهـای صنعتـی بـه بازارهـای جهانـی را فراهــم می‌کند. این پــارک بــا قــرار گرفتــن در مرکــز قطــب علــم و فنــاوری کشــور و دارا بــودن امکانــات فــراوان و زیرساخت‌های مناسـب، ضمـن ارائـه خدمـات متنوعـی از قبیـل اسـتقرار، مشـاوره، بازاریابـی و تجاری‌سازی محصـولات و خدمـات، برگـزاری رویدادهـای کارآفرینـی و دوره‌های آموزشـی، ارائـه تسـهیلات و... جهـت واحدهـای فنـاور عضـو پـارک و مسـتقر در اسـتان، بـا ایجـاد فضـای مناسـب بـه منظـور بهره‌مندی بنگاه‌های کوچــک و متوســط از قوانیــن حمایتــی، معافیت‌ها و خدمــات پشــتیبانی متمرکــز، موجبــات توســعه کارآفرینــی و تجاری‌سازی نتایــج تحقیقـات دانشـگاهی و توسـعه اشـتغال و تولیـد داخلـی را فراهـم می‌کند.

پــارک علــم و فنــاوری البــرز آماده پذیرش مأموریت‌های ملی بیشتر در دولت چهاردهم

مهندس عباسی با تصریح اینکه پــارک علــم و فنــاوری البــرز آماده پذیرش مأموریت‌های ملی بیشتر است یادآور شد: مجتمع تحقیقاتی جهاددانشگاهی و پــارک علــم و فنــاوری البــرز از یک طرف و ساختارهای خوب فناورانه استان البرز و نیز صندوق پژوهش و فناوری استان و مجموعه شرکت‌های بزرگ و شهرک‌های صنعتی استان و نیز دانشگاه‌های بزرگ و توانمند استان مثل دانشگاه خوارزمی و دانشگاه آزاد و سایر نهادهای علمی و فناوری بستری را فراهم کرده که می‌توانیم با اطمینان اعلام کنیم پــارک علــم و فنــاوری البــرز آماده پذیرش مأموریت‌های ملی بیشتر در سطح ملی و استانی در دولت چهاردهم است.

اشتغال بیش از 1600 نفر در مجموعه پارک علم و فناوری البرز

مهندس عباسی با اشاره به دستاوردهای این پارک در یکسال گذشته گفت: راه‌اندازی مرکز ملی مهارت و نخستین مرکز نوآوری و احیای واحدهای اقتصادی کشور در پارک علم و فناوری البرز، رونمایی از سامانه مالکیت فکری کشور، استقرار بیش از 130 شرکت دانش‌بنیان و فناور در این پارک و تلاش برای ارتقاء رتبه دانش‌بنیانی استان البرز به جایگاه چهارم بخش دیگری از موفقیت‌هاست که در این مدت به انجام رسیده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی به عنوان حامی سازمانی این پارک مهم علم و فناوری یادآور شد: مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی در فضایی بالغ بر ۱۰۰ هکتار واقع شده که ۲۶.۲ هکتار از آن مستقیماً در اختیار پارک علم و فناوری البرز است. در حال حاضر ۱۳۳ شرکت فناور دانش‌بنیان و خلاق در این پارک مستقر هستند و برای حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است. در سال گذشته فروش شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری البرز به بیش از سه هزار میلیارد تومان رسید و با تلاش‌های خوب پارک و مجموعه دستگاه‌های استان، اکنون ۴۶۶ شرکت دانش‌بنیان در البرز مشغول فعالیت هستند.

محور توسعه و تولید ثروت از علم و فناوری در غرب پایتخت

عباسی با اشاره به مأموریت‌های کلان پارک علم و فناوری البرز، گفت: پارک علم و فناوری البرز به محور توسعه و تولید ثروت از علم و فناوری در غرب پایتخت تبدیل شده است.

وی افزود: راه‌اندازی دبیرخانه مالکیت فکری و بورسیه دانشجویی در پارک علم و فناوری البرز حاکی از اعتماد دستگاه‌های متولی به فعالیت‌ها و برنامه‌ها و نیز مأموریت‌های این پارک کلیدی در غرب پایتخت است.

رییس پارک علم و فناوری البرز در خصوص برنامه‌ها و موضوعات توسعه مالکیت فکری در کشور مانند؛ تهیه شیوه‌نامه‌ها، آیین‌نامه و ضوابط، حضور همه بازیگران و صاحب نظران این حوزه و ...، گفت: ما طی پیگیری‌های مکرر خواهان این بودیم تا دفتر پیشخوان مالکیت فکری به پارک علم و فناوری البرز اختصاص داده شود که با حمایت وزارت علوم این امر در حال تحقق است.

وی در تشریح برنامه‌های این پارک در سال ۱۴۰۳ به راه‌اندازی چند مرکز توسعه و تولید قراردادی اشاره کرد و گفت: در مرحله اول راه‌اندازی مراکز توسعه و تولید قراردادی ساختمان، پتروشیمی و صنعت خودرو با همکاری صنایع پیشران، در مرحله دوم توسعه فعالیت‌های نهضت احیای واحدهای اقتصادی در شهرستان‌های استان و نیز توسعه زیرساخت‌ها و فضای فیزیکی از طریق همکاری با سایر سازمان‌ها همچون دانشگاه پیام نور و... از برنامه‌های پارک علم و فناوری البرز است.

وی تصریح کرد: همچنین واگذاری اراضی به شرکت‌ها در فازهای بعدی و پیگیری هم‌زمان توسعه زیرساخت‌های لازم و راه‌اندازی گروه‌های تخصصی کسب‌وکارهای هوشمند (کشاورزی، صنایع غذایی، فناوری زیستی و ...)، ایجاد کارگزاری‌ها از دیگر برنامه‌های پارک البرز است.

صدور اولین سند حدنگاری و اعیانی کشور در پارک علم و فناوری البرز برای اولین بار

رییس پارک علم و فناوری استان البرز از صدور اولین سند اعیانی کشور در این مجموعه خبر داد و گفت: در ماه‌های گذشته صدور اولین سند اعیانی کشور در این مجموعه برای اولین بار اتفاق افتاد و زمینه برای توسعه علمی و فناوری و تولید ثروت بیش از پیش فراهم شد.

شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور محور جهش تولید با مشارکت مردم

وی به عناوین و افتخارات ملی این پارک در سال گذشته اشاره کرد و گفت: کسب عنوان غرفه برتر در هفته پژوهش ملی در دو سال متوالی، عضویت در کمیته مالکیت فکری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کسب رتبه برتر از لحاظ فروش داخلی و خارجی شرکت‌های عضو، کسب رتبه برتر در سامانه جان در میان پارک‌های علم و فناوری کشور و ... را تنها بخشی از این افتخارات است.

 رییس پارک علم و فناوری البرز با اشاره به شعار سال مبنی بر "سال جهش تولید با مشارکت مردم"، تصریح کرد: موضوع شعار سال افزایش تولید است و این طلب می‌کند دستگاه‌های علمی و اجرایی استان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را در سطوح مختلف از تجاری‌سازی تا فروش و صادرات حمایت کنند.

اشتغال دانش‌بنیان و دانش محور باید محور مشترک همه برنامه‌ها باشد

وی در تشریح برنامه‌های این پارک در سال ۱۴۰۳ به راه‌اندازی چند مرکز توسعه و تولید قراردادی اشاره کرد و گفت: در مرحله اول راه‌اندازی مراکز توسعه و تولید قراردادی ساختمان، پتروشیمی و صنعت خودرو با همکاری صنایع پیشران، در مرحله دوم توسعه فعالیت‌های نهضت احیای واحدهای اقتصادی در شهرستان‌های استان و نیز توسعه زیرساخت‌ها و فضای فیزیکی از طریق همکاری با سایر سازمان‌ها و نهادهای علمی همچون دانشگاه خوارزمی، آزاد و دانشگاه پیام نور و... از برنامه‌های پارک علم و فناوری البرز است.

وی در پایان اشتغال دانش‌آموختگان و حمایت از فناوران را محور فعالیت این پارک عنوان کرد و گفت: اشتغال دانش‌بنیان و دانش محور باید محور مشترک همه برنامه‌ها باشد، از همه دستگاه‌های ملی و استانی و همچنین رسانه ملی و رسانه‌های استان در مسیر کسب این موفقیت‌ها و موفقیت‌های بعدی تقدیر و تشکر می‌کنم.

کلید واژه ها: چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی سالگرد44


نظر شما :