همزمان با چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی انجام گرفت؛

افتتاح خط تولید و اولین کارگاه ساخت سریع داروهای گیاهی(فب لب) توسط جهاددانشگاهی

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۴ کد : ۷۴۲۷۰ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تاپ خبر
همزمان با چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی و با حضور رییس این نهاد خط تولید دارو و اولین فب لب(کارگاه ساخت سریع) تخصصی داروهای گیاهی در پژوهشکده گیاهان دارویی افتتاح شد.
افتتاح خط تولید و اولین کارگاه ساخت سریع داروهای گیاهی(فب لب) توسط جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، همزمان با چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی و با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس این نهاد، خط تولید داروهای گیاهی و معطر و اولین فب لب(کارگاه ساخت سریع) تخصصی داروهای گیاهی در پژوهشکده گیاهان دارویی افتتاح شد.

فب لب گام جهاددانشگاهی درراستای جهش تولید با مشارکت مردم

دکتر مسلمی نائینی در حاشیه این مراسم اظهار کرد: مشارکت با بخش خصوصی با هدف تاسیس یک شرکت دانش بنیان از اولویت های جهاددانشگاهی در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری (مدظله) در جهت کاهش تصدی گری و کوچک سازی دولت و تقویت بخش خصوصی بوده و ما در پژوهشکده گیاهان دارویی سعی کردیم در راستای تحقق شعار سال، محصولاتی که دانش فنی و سطح فناوری (TRL) آنها به سطح مناسبی رسیده و قابلیت عرضه به بخش خصوصی دارد را به این بخش واگذار کنیم و خودمان از تولید این محصولات کنار بکشیم و کل فرایند تولید، فروش و بازاریابی را به این بخش و با مشارکت مردم واگذار کنیم.

دکتر نائینی افزود: این شرکت با مشارکت پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی و با سرمایه گذاری صندوق پژوهش فناوری البرز تشکیل شده که متشکل از شرکت‌های معتبر استان البرز است و ما در این شرکت سهامدار جزء هستیم و سهامدار اصلی آن بخش خصوصی و فناوران مرتبط با داروهاست و کل فرایند تولید دانش فنی و مجوزهای تولید داروهای مربوطه از سازمان غذا و دارو و نهادهای ذی‌ربط اخذ شده و پس از تولید، وارد بازار خواهد شد که در واقع با این اقدام جهش تولید با مشارکت مردم تحقق یافته است که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و به عنوان شعار سال 1403 انتخاب نموده‌اند.

 

افزایش سرعت در فرآیند تبدیل ایده تا محصول و کاهش ریسک برای صاحبان طرح؛ دو ویژگی فب لب

در ادامه دکتر رضا غفارزادگان رئیس این پژوهشکده، افزایش سرعت در فرایند تبدیل ایده تا محصول و کاهش ریسک برای صاحبان طرح را دو ویژگی بسیار مهم فب لب عنوان کرد و گفت: این طرح از اتلاف زمان و هدر رفت سرمایه جلوگیری می کند.

غفارزادگان، مزیت دیگر این فب لب تخصصی را کسب درآمد این پژوهشکده از طریق سهام در شرکتهای صاحب ایده و فروش دانش فنی و خدمت برشمرد که نه تنها پژوهشکده گیاهان دارویی می تواند از این جهت منتفع گردد بلکه کمک شایانی به متخصصان و کارآفرینان این حوزه جهت تولید محصولات نوآورانه و فناورانه خواهد بود.
وی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی را به دلیل دارا بودن تمام زیر ساخت های مورد نیاز برای تبدیل یک ایده در حوزه داروهای گیاهی به محصول نهایی مناسب ترین گزینه برای راه اندازی فب لب تخصصی داروهای گیاهی دانست.

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با توجه به اهمیت وجود زیرساختهای استاندارد جهت تولید داروهای گیاهی تصریح کرد: خط تولید داروهای گیاهی و معطر پژوهشکده گیاهان دارویی برای اولین بار توانست پروانه تاسیس از سازمان غذا و دارو را کسب کند. در این پروانه که توسط مدیرکل امور فرآورده های طبیعی ، سنتی و مکمل صادر گردید مجوزهای لازم جهت تولید داروهای گیاهی، سنتی و مکمل در فرم های دارویی ، کپسول، شربت، قطره، پودر و ساشه صادر شده است.

گفتنی است، FABLAB مخفف Fabrication Laboratory و به معنی آزمایشگاه ساخت است و محیطی است که در آن لوازم و تجهیزات کارگاهی، آزمایشگاهی و صنعتی را به صورت اشتراکی در اختیار متقاضیان قرار می دهند. اگر ایده ساخت یک محصول را داشته باشید، برای ساخت نمونه اولیه آن نیاز به تجهیزات کارگاهی، آزمایشگاهی یا حتی دستگاه های صنعتی دارید.

این جنبش بر اساس مفهوم «هر چه که رویا و تصور می‌کنی را بتوانی سریع بسازی» شکل گرفت و به سرعت تحول یافت و تبدیل به نهضتی در جهان شد. پس از سال ۲۰۱۱ ساختارهایی در جهان به وجود آمدند به نام آزمایشگاه‌های ساخت سریع؛ جایی که شما بتوانید نمونه هر ایده نوآورانه‌ای را با حداقل زمان ممکن، حداقل انرژی و حداقل اتلاف وقت بسازید و آزمایش کنید و اطمینان یابید که آیا آن را می‌خواهید یا نه. بر این اساس می‌توانید پیش‌نمونه (prototype) هر چیزی را در هر صنعتی به سرعت بسازید، به شکلی که بتوانید آن را آزمایش کنید، بازخورد بگیرید و نظرات مشتریان را در مورد آن دریافت کنید.

پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به دلیل دارا بودن تمام زیر ساخت های مورد نیاز برای تبدیل یک ایده در حوزه داروهای گیاهی به محصول نهایی مناسب ترین گزینه برای راه اندازی فب لب تخصصی داروهای گیاهی است. فرایند تبدیل ایده به محصول به اختصار به شرح ذیل است:

1-         جذب ایده های فناورانه و نوآورانه در حوزه داروهای گیاهی

2-         توسعه ایده های جذب شده

3-         تبدیل ایده به دانش فنی

4-         تولید نمونه محصول اولیه

5-         کارآزمایی بالینی

6-         کسب مجوزهای لازم از ارگان های ذیربط

7-         تولید نیمه صنعتی و صنعتی داروهای گیاهی

افزایش سرعت در فرایند تبدیل ایده تا محصول و کاهش ریسک برای صاحبان طرح دو ویژگی بسیا رمهم فب لب می باشد و از اتلاف زمان و هدر رفت سرمایه جلوگیری می کند. مزیت دیگر فب لب کسب درآمد جهاد دانشگاهی از طریق سهام در شرکتهای صاحب ایده و فروش دانش فنی و خدمت می باشد که نه تنها پژوهشکده گیاهان دارویی می تواند از این جهت منتفع گردد بلکه کمک شایانی به متخصصان و کارآفرینان  این حوزه جهت تولید محصولات نوآورانه و فناورانه خواهد بود.

همچنین با توجه به اهمیت وجود زیرساخت های استاندارد جهت تولید داروهای گیاهی، خط تولید داروهای گیاهی و معطر پژوهشکده گیاهان دارویی برای اولین بار توانست پروانه تاسیس از سازمان غذا و دارو را کسب کند. در این پروانه که توسط مدیرکل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل صادر شد مجوزهای لازم جهت تولید داروهای گیاهی، سنتی و مکمل در فرم های دارویی، کپسول، شربت، قطره، پودر و ساشه صادر شده است.

 

کلید واژه ها: چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی سالگرد44


نظر شما :