برخورداری ۷۵۰ هزار فراگیر از دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی/ آمادگی این نهاد برای همکاری با دولت در حوزه اشتغال و کارآفرینی

۱۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۷۴۲۰۴ آموزش و کارآفرینی تاپ خبر
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۷۵۰ هزار فراگیر در دوره‌های آموزش مهارتی و کوتاه مدت تخصصی جهاددانشگاهی در سراسر کشور شرکت می‌کنند گفت: این آمادگی و تجربه در این نهاد وجود دارد که با مجموعه دولت در حوزه کارآفرینی و اشتغال همکاری کند.
برخورداری ۷۵۰ هزار فراگیر از دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی/ آمادگی این نهاد برای همکاری با دولت در حوزه اشتغال و کارآفرینی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در نشست خبری چهل ‌و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی که امروز 14 مردادماه برگزار شد، در خصوص فعالیت‌های حوزه آموزشی این نهاد اظهار کرد: حوزه آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی نسبت به سایر حوزه‌های فعالیت کمی متأخر ایجاد شده است و در ابتدا پیدایش در دو حوزه پژوهشی و فرهنگی خدماتی را ارائه می کرد و از دهه 70 حوزه آموزشی هم به این فعالیت‌ها افزوده شد. رویکرد ما در این حوزه نیز کمک به رفع نیازها و مسائل کشور باشد.

وی افزود: مسأله اشتغال یکی از نیازهای مستمر در سال‌های گذشته بوده و همیشه در تمامی برنامه‌های توسعه‌ای کشور موضوع اشتغال و کارآفرینی یکی از تأکیدات برنامه‌ای بوده که به و ما هم در حد بضاعتمان در مجموعه جهاددانشگاهی تلاش کردیم تا وارد این حوزه شویم.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در ادامه گفت: ورود جهاددانشگاهی به حوزه اشتغال رسما از ایجاد سازمانی با عنوان سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان آغاز شده است و بنا شد در اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی جهاد به کمک رسان و معین دولت باشد و در سال های اخیر دچار تغییر و تحول شد اما اصل این موضوع در مجموعه آموزشی این نهاد ادامه دارد. در حوزه کارآفرینی و اشتغال دو نوع فعالیت را در مجموعه جهاددانشگاهی پیگیری کردیم که بخشی از آن فعالیت‌های عام است که با هدف مهارت آموزشی در کشور انجام شده و به منظور کمک به بخش کارآفرینی و اشتغال کشور است.

دکتر غفوریان با بیان اینکه سالانه بیش از 750 هزار فراگیر در دوره‌های آموزش مهارتی و کوتاه مدت تخصصی در مجموعه جهاددانشگاهی شرکت می‌کنند که قریب به 40 درصد است، گفت: بر این اساس سالانه حدود 300 هزار نفر از آموزش‌های تخصصی این نهاد استفاده کرد و با هزینه‌ خود و هدف دار وارد این دوره‌ها می‌شوند. بخشی دیگر از حوزه فعالیت‌های اشتغال و کارآفرینی جهاددانشگاهی مستقیما بر اساس توافقات با دستگاه‌های اجرایی بوده که از جمله آنها همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح ملی برای توسعه مشاغل خرد خانگی را انجام دادیم تا جهاددانشگاهی بر اساس آن مکلف شد در کنار دستگاه‌های دیگر 54 هزار شغل پایدار را در کشور ایجاد کند که در 31 استان اجرا شد.

وی تأکید کرد: این آمادگی و تجربه همچنان در جهاددانشگاهی وجود دارد که با مجموعه دولت برای حوزه کارآفرینی در کشور همکاری کند.

معاون آموزش و کارآفرینی تصریح کرد: جهاددانشگاهی در تمامی سال‌های گذشته رویکرد خود را بر این اصل قرار داده که همیشه در کنار دولت‌های مستقر بوده و معین و کمک کار دولت باشد.

دکتر غفوریان یادآور شد: در حدود پنج سال گذشته در دو زمینه فعالیت جدیدی را در مجموعه جهاددانشگاهی ایجاد کردیم که مشخصا می‌تواند در خدمت دولت و تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه دولت قرار گیرد. یکی از آنها ایجاد کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران است. طبق مقررات، مجموعه‌های دولتی مکلف و ملزم هستند به صورت دوره‌ای برای ارتقای مدیران خود کانون ارزیابی برگزار کنند تا مدیران در آن فرآیند تبدیل وضعیت یابند و ارتقا گیرند. این امر در دولت علاوه بر مدیران به حوزه استخدام هم تسری پیدا کرده است. جهاددانشگاهی از سال 97 کانون ارزیابی خود را با اخذ مجوز راه انداخته است. در این رابطه ظرفیت ارزیابی از حدود 700 نفر در سال 1401 را به 8000 نفر در سال 1402 ارتقا دادیم و حدود 17 هزار نفر در این پنج سال در کانون ارزیابی جهاددانشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه مرکز آزمون جهاددانشگاهی طی پنج سال اخیر بیش از 75 آزمون استخدامی برگزار کرده است با مشارکت سازمان امور اداری و استخدامی و سایر وزارتخانه‌ها و مراکز برگزار کردیم، گفت: جمعیتی در حدود بیش از یک و نیم میلیون داوطلب در این آزمون‌ها شرکت کرده‌اند که عمده‌ترین آن مربوط به آزمون مشاغل کیفیت بخشی آموزش و پرورش می‌شود که اخیرا برگزار شد.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه رویکرد کلان مجموعه جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی  کمک به رفع نیازها و مسائل کشور است گفت: مساله اشتغال نیز یکی از نیازهای تقریبا مستمر در سالهای قبل بوده است و در سنواتی نزدیک به بحران شد، هرچند در سنوات اخیر شرایط مساعدتر بود. به هر حال ما در حد بضاعت خود در مجموعه جهاددانشگاهی پیگیر این امر بودیم.

دکتر غفوریان با بیان اینکه انجام فعالیت‌های کارآفرینانه در جهاددانشگاهی با سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان آغاز شد، خاطرنشان کرد: بنا شد در اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی جهاددانشگاهی معین دولت باشد. در سال‌های قبل کمی این مسیر دچار تغییر شد؛ اما اصل این امر باقی ماند، برای حوزه کارآفرینی و اشتغال دو نوع فعالیت را پیگیری کردیم، که یکی از آن فعالیت عام با هدف تقویت مهارت آموزی در کشور است که غیر مستقیم به کارآفرینی و ایجاد اشتغال در کشور کمک می‌کند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به آغاز طرح ملی توسعه مشاغل خرد و خانگی در جهاددانشگاهی درباره اهداف این طرح یادآور شد: بر اساس این طرح جهاد مکلف شد 54 هزار شغل پایدار را در 31 استان کشور ایجاد کند. کارآفرینی و بازاریابی برای محصولات مشاغل خرد و خانگی انجام شد و همچنان این آمادگی وجود دارد. در قانون بودجه تسهیلاتی برای این امر دیده شده است تا این تسهیلات توسط دولت توزیع شود که جهاددانشگاهی نیز در این رابطه سهم دارد. بالغ بر 660 میلیارد تومان تسهیلات از مجرای جهاددانشگاهی به کسانی داده می‌شود که پروسه‌ای را طی کنند و در سامانه‌ای مربوط مشخصات خود را ثبت کنند. این کار با همکاری جهاد دانشگاهی، وزارت اقتصاد، وزارت کار و شبکه بانکی کشور انجام می‌شود.

دکتر غفوریان خاطرنشان کرد: سیاست جهاددانشگاهی در تمامی سال‌ها با توجه به تحولات در بدنه دولت‌ها این بوده که نگاه حمایتی خود را در کنار دولت‌های مستقر ادامه دهد و به عنوان معین آنها باشد. همچنین در خصوص کانون ارزیابی و شایستگی مدیران همچنان آمادگی توسعه خدمات و همکاری با دولت جدید را داریم. از زمان راه اندازی مرکز آزمون جهاددانشگاهی بیش از 75 آزمون طی 5 سال گذشته برگزار شد که جمعیتی بیش از یک و نیم میلیون نفر در این آزمون‌ها شرکت کرده‌اند. این ظرفیتی است که قابلیت توسعه و دارد و جهاددانشگاهی در خدمت دولت‌ها قرار داده است.

کلید واژه ها: سالگرد44 چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی سالگرد44


نظر شما :