برگزاری نشست خبری چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی/ آمادگی این نهاد برای شناسایی ظرفیت نهفته داخل کشور

۱۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۹ کد : ۷۴۱۹۹ عمومی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی در نشست خبری چهل و چهارمین سالگرد تشکیل این نهاد بیان کرد: همانگونه که طی ۴۴ سال قبل جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد، معین دولت های مختلف بوده است و به آن کمک کرده(از مدیریت دانشگاه ها تا انجام طرح های تحقیاتی مختلف)، هم اکنون نیز در خدمت دولت هستیم تا این ظرفیت نهفته داخل کشور را به منصه اجرا بگذاریم.
برگزاری نشست خبری چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی/ آمادگی این نهاد برای شناسایی ظرفیت نهفته داخل کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در آستانه فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، نشست خبری این نهاد، امروز 14 مردادماه با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی، دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری، دکتر محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی، دکتر ابراهیمی رییس سازمان تحاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان، دکتر نجمه یزدانفر مشاور رییس در امور بانوان و دکتر علیرضا آزادخانی مشاور رییس در امور ایثارگران  برگزار و جدیدترین دستاوردهای این نهاد در حوزه های مختلف تشریح شد.

دکتر حسن مسلمی نائینی در ابتدای این نشست با اشاره به شهادت دکتر اسماعیل هنیه و جنایات رژیم اشغالگر قدس، بیان کرد: در ابتدا جنایات رژیم اشغالگر قدس که هفتاد سال است بر بشریت وارد شده و ظلم می‌کند را محکوم می‌کنم به ویژه که این کار در چند ما اخیر شدت گرفته است. این رژیم به این خیال که شاید بتواند حماس و گروه‌های جهادی را نابود کند این کارهای کورکورانه و احمقانه مثل ترور و به شهادت رساندن اسماعیل هنیه را درپیش کشیده است؛ اما کورخوانده است. شهادت منجر به تقویت جبهه مقاومت و نابودی این غده سرطانی می‌شود.

وی با تاکید بر این که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که جهاددانشگاهی یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ و سمت‌گیری است که همه باید در گسترش این فرهنگ کوشا باشند و جدیت به خرج دهند، گفت: چند روز پیش نیز در جریان جلسه تنفیذ  رئیس جمهور مقام معظم رهبری توصیه‌ای کردند که کلیه مسئولان به صورت جهادی عمل کنند. ایشان مطلبی مبنی بر اهمیت کار جهادی گفتند که با این روحیه می‌توان کوه مشکلات را جا به جا کرد و این امری است که ۴۴ سال است در جهاددانشگاهی انجام می‌شود و موظفیم این فرهنگ را به جامعه بشناسانیم تا جامعه از این فرهنگ استفاده کند.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: با توجه به روی کار آمدن دولت جدید ضمن تبریک به دکتر پزشکیان و آرزوی موفقیت برای ایشان، این نکته را عرض می‌کنم که مقام معظم رهبری در روز تنفیذ مساله ای را مطرح کردند مبنی بر اینکه در کشور ظرفیت بالای نیروی انسانی و منابع طبیعی وجود دارد و دولت باید از این امر استفاده کند. خدمت دولت عرض می‌کنم که همانطور که طی ۴۴ سال قبل جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد، معین دولت های مختلف بوده است و به آن کمک کرده(از مدیریت دانشگاه ها تا انجام طرح های تحقیاتی مختلف)، هم اکنون نیز در خدمت دولت هستیم تا این ظرفیت نهفته داخل کشور را به منصه اجرا بگذاریم.

دکتر مسلمی نائینی افزود: مشکلات، مسایل، موانع متعدد، طرح های به زمین مانده زیاد، کارهای نو و کارهایی که نیاز به خلاقیت های بالا دارد در این نهاد در حال انجام است و با همت والا و شعار ما می توانیم که از ابتدای تشکیل جهاددانشگاهی شکل گرفته به همراه ایمان، علم و تلاش خستگی ناپذیر و بودجه کم کارهای بزرگی انجام می شود.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: جهاددانشگاهی منابع انسانی و امکانات فراوانی دارد که دولت می‌تواند از آن‌ها استفاده کند، این نهاد در تمام دوران حیات خود معین دولت‌ها بوده و امروز نیز همه جهادگران جهاددانشگاهی در خدمت دولت هستند تا ظرفیت‌های نهفته کشور را احصا کرده و مشکلات را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی امروز بیش از ۶۴۰ نوع تولید علم دارد که دولت‌ها می‌توانند به خوبی از این علوم استفاده کرد و وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف دولتی را موظف به خریداری محصولات جهاددانشگاهی کنند تا هم درآمدی برای این نهاد ایجاد شده و هم از محصولات تولید داخل استفاده شود.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به حذف کرسی جهاددانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بیان کرد: در حال پیگیری این مساله هستیم و با گفت‌وگوهایی که با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده امیدواریم بتوانیم کرسی جهاددانشگاهی در شورا را دوباره به دست آوریم.

دکتر مسلمی نائینی درباره بودجه پایین جهاددانشگاهی در تمامی ادوار نیز توضیح داد: از ابتدا جهاددانشگاهی با بودجه کمی مواجه بوده است. گرچه بودجه جهاددانشگاهی را در این یک سال ۲.۵ برابر کردیم؛ اما باز هم نمی‌توانیم به اندازه کافی حقوق اعضای این نهاد را پرداخت کنیم. از طرفی پاداش بازنشستگی اعضا نیز به موقع پرداخت نمی‌شود. از این رو به سمت بخش خصوصی میل پیدا کردیم. در این زمینه چند کار موفق با بخش خصوصی داشتیم که ثمرات آن در آینده نزدیک در حوزه بودجه ای و فنی شامل حال جهاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: شرکتی را برای اولین بار بین پژوهشکده گیاهان دارویی و بخش خصوصی ایجاد کردیم که برای چهار نوع گیاه دارویی مجوز لازم را کسب کرد که از جمله آن داروی گیاهی ترک اعتیاد، درمان آلزایمر، کبد چرم و لاغری است که مجوز سازمان غذا و دارو را دارد ادامه داد:به تازگی این شرکت بزرگ مجوز دانش بنیانی را اخذ کرده است؛ امیدواریم که در سال ۱۴۰۴ حداقل با فروش و تامین نیاز داخل، صد میلیارد تومان به جهاد تزریق کند و پیش بینی می شود که بیش از یک میلیون دلار صادرات داشته باشد.

گفتنی است در بخش دیگری از این نشست خبری رییس جهاددانشگاه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

کلید واژه ها: سالگرد44 چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی


نظر شما :