جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

لزوم فعال کردن ظرفیت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی توسط جهاددانشگاهی

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان
۰۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۸ کد : ۷۳۸۵۸ عمومی تاپ خبر
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم فعال کردن ظرفیت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی توسط جهاددانشگاهی، گفت: این نهاد انقلابی باید بستر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی را مهیا کرده و توسعه دهد تا سهم کشاورزی از حوزه دانش بنیان افزایش یابد.
لزوم فعال کردن ظرفیت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی توسط جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر نادرقلی ابراهیمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مردادماه سالروز تشکیل جهاددانشگاهی در خصوص تنوع و گستردگی خدمات و فعالیت‌های این نهاد و برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از دستاوردهای جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی جوشیده از انقلاب اسلامی است و در قالب یک مجموعه علمی تخصصی برای حل مسائل کشور در ابعاد مختلف شکل گرفت. این نهاد با برخورداری از یک فضای علمی و دانشگاهی و به صورت یک نهاد مستقل دستاوردهای دانشی زیادی برای نظام اسلامی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی یک مجموعه اثرگذار در تولید علم، دانش و فناوری و ثروت آفرینی به شمار می‌رود، اظهار کرد: فعالیت این نهاد انقلابی در طول سال‌های گذشته منجر به تغییر نظام تولید علم و ورود علم و دانش به عرصه تجاری سازی و استفاده از علم در حوزه‌های درآمدزایی و اشتغال شده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی فعالیت با رویکرد و نگاه جهادی را از ویژگی‌های ممتاز این نهاد برشمرد و افزود: در جوامع دانشگاهی بروکراسی خاصی حاکم است، اما نهاد جهاددانشگاهی توانسته است اقدامات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع، کاربردی و ارائه خدمات دانش بنیان انجام دهد که تاثیرات فراوانی در رونق تولید و اشتغال آفرینی برای کشور دارد.

دکتر ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» و اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران بهره گرفت، گفت: یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور با ایجاد اشتغال برای افزون بر چهار میلیون نفر، بخش کشاورزی است که به سنت، تاریخ، قدمت و فرهنگ تولیدات کشاورزی ایران در دنیا بر می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بزرگترین مشارکت را در حوزه اقتصاد کشور دارد، اظهار کرد: حرکت‌های علمی، جهادی، فناورانه، پژوهشی و دانش‌بنیان در بخش کشاورزی می‌تواند موجب جهش در حوزه تولید بخش کشاورزی شود و جریان جدیدی از افزایش بهره‌وری را به دنبال داشته باشد. در واقع جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف آب و خاک، زراعت، باغبانی، دامپروری، اصلاح نژاد و ژنتیک گیاهی و جانوری و درختان مقاوم به کم آبی، آفات و بیماری‌ها و از همه مهمتر مقاوم به شرایط شوری و استرس زا اقدامات خوبی انجام داده است اما باید این نوع فعالیت‌ها تقویت و همه گیر شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم فعال کردن ظرفیت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی توسط جهاددانشگاهی، گفت: این نهاد انقلابی باید بستر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی را مهیا کرده و توسعه دهد تا سهم کشاورزی از حوزه دانش بنیان افزایش یابد.

دکتر ابراهیمی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه دامی نیز، گفت: در حوزه‌های مربوط به نژادهای برتر، دوقلوزایی و چندقلوزایی در گوسفند و بز و نژادهای پرتولید دام سنگین برای تولید فرآورده‌های لبنی و پروتئینی نیز اقداماتی صورت گرفته است که یک حرکت جدید منجر به افزایش بهره وری تلقی می‌شود.

نماینده مردم در خانه ملت با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی، مردمی و خصوصی است، افزود: جهش تولید با مشارکت مردم زمانی محقق خواهد شد که مداخلات مردمی در آن شکل بگیرد و از آنجا که بخش کشاورزی یک بخش خصوصی و مردمی است و بنیاد و پایه آن بر مبنای مردم پایه گذاری شده است، قطعا بستر اصلی برای تحقق شعار سال فراهم است و کشاورزان می‌توانند با رونق تولید در این بخش ضمن درآمدزایی و تصاحب بازارهای جهانی با صادرات محوری محصولات، نقش موثری در خودکفایی کشور داشته باشند.

وی در خصوص عملکرد جهاددانشگاهی به عنوان نهاد معین دولت‌های مستقر، در تقویت روحیه خودباوری و کادرسازی برای نظام اسلامی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در دوران فعالیت خود عملکرد موثری در حوزه ماموریت‌های خود داشته و خدمات این نهاد به ویژه در حوزه ایجاد و توسعه پژوهشکده‌ها و مجموعه‌های ایجاد شده نظیر پژوهشکده رویان، ناباروری، خون بند ناف و ... تاثیرگذار بوده است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه خدمات جهاددانشگاهی در حوزه‌های گوناگون علمی، تحقیقاتی، پژوهشی، آموزشی، درمانی و ... موجب تامین نیازهای کشور شده است، افزود: عملکرد جهاددانشگاهی بیانگر آن است که در مرزهای دانش جهان امروز قدم برداشته است که نشان از برنامه ریزی، خلاقیت، ایده پروری و استفاده از تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌های علمی کشور و جهان دارد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در پایان، خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت‌های علمی و مردمی جهاددانشگاهی و با اتکا به دانش نخبگانی و دانشمندان می‌توانیم نیازهای کشور را برطرف کرده و مشکلات را از سر راه برداریم و قطعا تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی تاثیری در توسعه و پیشرفت کشور نخواهد داشت. با بهره گیری از دانش جوانان کشور می توانیم بسیاری از گره‌ها و موانع تولید به ویژه تولیدات غذایی را برطرف کنیم چراکه اگر کشوری امنیت غذایی داشته باشد قطعا امنیت ملی آن تضمین شده و با اتکا به داشته‌های ملی مذهبی، مشارکت مردمی، علم درون‌زا و برون‌نگر مراحل توسعه را با سرعت برای رسیدن به قله طی خواهد کرد.

کلید واژه ها: سالگرد44 چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی


نظر شما :