معاون سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی:

جهاددانشگاهی صلاحیت «مراکز نوآوری سراسر کشور» را ارزیابی می‌کند

۳۰ تیر ۱۴۰۳ | ۰۹:۲۴ کد : ۷۳۵۸۶ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان
معاون سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی اعلام کرد: مسئولیت «ارایه گواهی تایید صلاحیت به مراکز نوآوری سراسر کشور» به «جهاددانشگاهی» واگذارشده است.
جهاددانشگاهی صلاحیت «مراکز نوآوری سراسر کشور» را ارزیابی می‌کند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمدصادق سبط الشیخ انصاری، در گفتگو با بازارکار عنوان‌کرد؛ مسئولیت «ارایه گواهی تایید صلاحیت به مراکز نوآوری سراسر کشور» به «جهاد دانشگاهی » واگذارشده است و این نهاد در مرحله اول ارزیابی حدود یکصد مرکز نوآوری را در دستور کار دارد.

وی  با اشاره به اینکه بیش از 400 مرکز نوآوری اعم از دولتی و بخش خصوصی در سراسر کشور فعال است گفت: هفته گذشته اعطای گواهینامه صلاحیت فعالیت به ۴ مرکز نوآوری با حمایت دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، برگزار شد و این فرآیند برای سایر مرکز نوآوری نیز در دست انجام است. فرآیند کار به این شکل است که درخواست‌ها به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ارائه می‌شود و معاونت علمی این درخواست‌ها را به سازمان تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی ارجاع می‌دهد.

 دکتر سبط الشیخ انصاری با بیان اینکه این مراکز شامل مراکز نوآوری دستگاه‌های اجرائی، پارکی، دانشگاهی و شرکتی هستند افزود: جهاددانشگاهی  با دارا بودن بیش از چهل مرکز نوآوری در سراسر کشور، در زمینه تاسیس، توسعه و ترویج مراکز نوآوری خوش درخشیده است و این نهاد انقلابی کارایی و کارآمدی خود را در این حوزه با تنوع مدل درآمدی اثبات کرده است از این رو معاونت علمی مسئولیت ارزیابی مراکز نوآوری را به جهاد دانشگاهی واگذار کرد.

وی با اشاره به اینکه مراکز نوآوری از دستگاه‌های مختلفی چون معاونت علمی، جهاددانشگاهی، وزارت علوم، جهاد کشاورزی و وزارت کار و ... مجوز گرفته‌اند ادامه داد: به این منظور دو رویکرد اعتبارسنجی و صلاحیت بخشی توسط سازمان تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان  جهاد دانشگاهی دنبال می‌شود تا مراکز فعال گواهی تایید صلاحیت دریافت کنند و به این منظور این مراکز ابتدا باید اعتبارسنجی و صلاحیت بخشی شوند تا بر مبنای خروجی حاصل‌شده حمایت لازم از واحدهای فعال صورت بگیرد.

 معاون راهبری ساختارهای فناوری و نوآوری سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی توضیح داد: طبق تعریف صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، مرکز نوآوری، «مرکزی متشکل از یک یا چند تیم نوآوری است که با همکاری مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های متقاضی محصولات جدید، در چارچوب برنامه‌ای بلندمدت باهم همکاری می‌کنند. » ازجمله عواملی که ایجاد مراکز نوآوری را به یک نیاز تبدیل کرده است، به وجود آمدن تغییرات سریع در فناوری‌های روز دنیا و مسائل اجتماعی جامعه امروز است. مرکز نوآوری فضایی است که در آن سازمان‌ها، فضایی ایجاد می‌کنند برای استارتاپ ها و کارآفرینان جهت نمایش نوآوری‌ها و محصولات جدید به کارکنان، سرمایه‌گذاران یا حتی مشتریان که افراد و تیم‌های کاری می‌توانند با بهره‌گیری از تجربه‌های همدیگر و یا کار گروهی به رشد و ارائه محصول و تکامل ایده بپردازند.

وی یادآور شد: در فضای فوق‌العاده رقابتی اقتصاد امروز، نوآوری بسیار حائز اهمیت شده است. بررسی‌های اخیر شرکت‌های بزرگ نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از مدیران ارشد با فشار حاصل از فضای رقابتی حاصل از نوآوری مواجه هستند. در سال ۲۰۱۴ تقریباً ۶/۱ تریلیون دلار درمجموع صرف بخش توسعه و تحقیق سازمان‌ها شده است. علی‌رغم این سرمایه‌گذاری گسترده ۸۵ درصد از محصولات ناشی از این نوآوری‌ها با شکست روبه‌رو شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی دو دهه اخیر بسیاری از شرکت‌های پیشرو و نامدار (مانند جنرال موتورز، IBM، کداک، نوکیا، بلک بری، موتورولا، یاهو، AOL، زیراکس و ...) یا کاملاً از بین رفته‌اند، یا سهم بازار خود را ازدست‌داده‌اند و یا توسط شرکت‌های دیگر خریداری و ادغام‌شده‌اند. نکته‌ای که عموماً در داستان شکست این شرکت‌ها تکرار می‌شود فقدان نوآوری است.

از سوی دیگر شکل‌گیری کسب‌وکارهای خطرپذیر، نوآور و چابک در قالب استارت‌آپ‌ها سهم بازار شرکت‌هایی سنتی و قدیمی را مورد تهدید قرار داده‌اند و تحول در مدل‌های کسب‌وکار اکنون یک ضرورت است. بررسی‌ها حاکی از آن است که 38درصد از 200 شرکت برتردنیا در قالب‌های مختلف اقدام به راه‌اندازی مرکز نوآوری کرده‌اند که بیش از نیمی از این مراکز نوآوری در سیلیکون ولی مستقر هستند.

درواقع مراکز نوآوری با ایجاد یک اکوسیستم شامل دانشگاه‌ها، سرمایه‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها نقش مهمی در تبدیل دانش به ارزش‌دارند. ضعف‌های فراوان سیستم نوآوری قدیمی باعث شد که تعدادی از سازمان‌های بلندهمت در پی روش‌های جدیدی در نوآوری باشند و این سازمان‌ها مراکز نوآوری را در جهت شتاب گیری در فضای دیجیتال امروزی ایجاد کردند.

این عضو شورای فناوری پارک‌های علم و فناوری جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد اهداف مراکز نوآوری، حمایت از تحقیقات با ظرفیت مناسب جهت عرضه دستاوردهای فناورانه و تجاری‌سازی آنها، کمک به ارتباط بیشتر بین صنعت، دانشگاه و دولت بسترسازی برای پیاده‌سازی ایده‌های نو مبتنی بر دانش توسط صاحبان ایده، کمک به اشتغال نخبگان کشور،ایجاد زمینه مناسب برای ظهور و حمایت از خلاقیت نیروهای جوان، توسعه فرهنگ نوآوری در کشورپذیرش نوآوران و کمک به ایجاد، پرورش و بقاء فعالیت نوآورانه و هدایت آنها به سمت فعالیت‌های گروهی، کمک به یکپارچگی در آموزش، پژوهش، فناوری، تولید و کارآفرینی به منظور تعالی جامعه رویکرد جامع و جهانی به نوآوری و تمرکز بر نیازهای ملی، توجه به جهان پایدار در توسعه فناوری‌های جدید و ... است.
 


نظر شما :