چاپ کتاب «تکنولوژی گلخانه هوشمند» توسط انتشارات جهاددانشگاهی خراسان رضوی

۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۳۲ کد : ۷۳۳۵۴ فرهنگی
توسط انتشارات جهاددانشگاهی خراسان رضوی کتاب «تکنولوژی گلخانه هوشمند» به چاپ رسید.
چاپ کتاب «تکنولوژی گلخانه هوشمند» توسط انتشارات جهاددانشگاهی خراسان رضوی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، این کتاب در 5 فصل و 155 صفحه توسط دکتر مرتضی گلدانی، دکتر محبوبه ناصری و مهندس احمد الفت تالیف شده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است که؛ توسعه کشت گلخانه‌ای و تنوع بخشی به تولید محصولات این بخش می‌تواند در سهم خواهی از بازارهای صادراتی نقش آفرین و کارگشا باشد.

توسعه محصولات باغبانی یکی از سیاست‌های امروز در راستای تامین امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، تثبیت اشتغال و نیز جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، توسعه صادرات و ارزآوری است که در این مسیر، توسعه و ترویج کشت گلخانه‌ای با توجه به مهمترین مزیت آن یعنی نیاز کمتر به آب در مقایسه با سایر انواع کشت، به عنوان یکی از راهکارهای مهم به شمار می‌رود.

صرفه جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و اقلیم، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به خاطر امکان کنترل و اقدامات پیشگیرانه ، برخی ازمزایای کشت گلخانه‌ای است.

همچنین در بخش دیگری از پیشگفتار این کتاب آمده است که؛ ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نیز از اهداف موکد در تمامی بخش‌ها بوده و به عنوان ضرورتی برای افزایش توان اقتصاد کشور است که بخش کشاورزی به عنوان تولیدکننده اصلی غذا و تامین کننده امنیت غذایی با افزایش تولیدات باغی، زراعی و دامی و افزایش درآمدهای ارزی جایگاه مهمی در این زمینه دارد.

در این میان، در کنار همه شیوه‌های کاشت گونه‌های گیاهی، کشت گلخانه‌ای دورنمای مطلوب‌تر و آینده روشن‌تری را پیش رو دارد و علت آن نیز افزایش توانمندی کشاورزان در این زمینه و نیز پیشرفت دانش بشری در این عرصه است.

 

کلید واژه ها: سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی


نظر شما :