برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری ششمین «جایزه دکتر کاظمی آشتیانی»/تصمیم گیری در خصوص برگزاری هرچه بهتر این رویداد

۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۹:۱۹ کد : ۷۳۳۳۵ پژوهش و فناوری تاپ خبر
جلسه شورای سیاست‌گذاری جایزه دکتر کاظمی آشتیانی با حضور رییس جهاددانشگاهی برگزار و در آن بر تأثیرگذاری پژوهش‌های منتخب به منظور رفع نیاز جامعه تأکید شد.
برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری ششمین «جایزه دکتر کاظمی آشتیانی»/تصمیم گیری در خصوص برگزاری هرچه بهتر این رویداد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست شورای سیاست گذاری جایزه دکتر کاظمی آشتیانی با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان، دکتر حسین بهاروند عضو هیأت علمی و رییس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی و دکتر پروانه افشاریان معاون پژوهشی این پژوهشگاه و دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و دکتر شقایق حق‌جوی رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌ جمهوری، دکتر مصطفی پویاکیان نماینده وزارت بهداشت و دکتر عبدالله زاده به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

دکتر مسلمی نائینی در ابتدای این نشست ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) بیان کرد: جهاددانشگاهی نهادی انقلابی و دانش بنیان است و طی 44 سالی که از تشکیل این نهاد می‌گذرد، ثمرات بسیاری برای کشور داشته است.

وی در ادامه با ذکر یاد و خاطره دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و سلول‌های بنیادی در ایران اظهار داشت: یکی از ثمرات بزرگ انسانی جهاددانشگاهی ایشان بودند که رهبر معظم انقلاب نیز بارها در بیاناتشان از دکتر کاظمی آشتیانی به عنوان یکی از نخبگان بزرگ کشور یاد کرده‌اند، چراکه با اقداماتی که انجام داد توانست پرچم علمی جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های سلول درمانی و درمان ناباروری در سطح جهانی برافراشته نگاه دارد.

رییس جهاددانشگاهی به روند برگزاری جایزه بین المللی دکتر کاظمی‌آشتیانی اشاره کرد و گفت: این موضوع طی جلسات متعددی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.دکتر مسلمی نائینی در پایان سخنانش گفت: امیدواریم بتوانیم فرهنگ اعتلای علمی کشورمان که دکتر کاظمی آشتیانی بنیانگذار آن بودند را در جهان ترویج دهیم.

در ادامه این جلسه دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: در نظر داریم تا در شهریورماه سال جاری همزمان با کنگره بین المللی رویان، جشنواره جایزه دکتر کاظمی آشتیانی را نیز برگزار کنیم.

رییس پژوهشگاه رویان با بیان اینک یک جشنواره رویان داریم و یک جایزه دکتر کاظمی آشتیانی ادامه داد: تصمیم داریم کسی را انتخاب کنیم که در این عرصه تأثیرگذار باشد. وی تأکید کرد: رویکرد ما از جوایزی که ارائه می شود سدشکنی و راه باز شدن برای برنامه‌ها و طرح‌های آینده جایزه دکتر کاظمی است تا راهنمایی برای دست اندرکاران باشد و در آینده بتوانیم کار خوبی را به ثمر برسانیم.

رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: هدف ما از برگزاری این کنگره این است که زمینه حضور افراد پژوهشگر و مسیر پژوهش را در کشور بیشتر ایجاد کنیم.

در ادامه دکتر پروانه افشاریان معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی به ارائه گزارشی در خصوص روند برگزاری جایزه دکتر کاظمی آشتیانی ارائه کرد و گفت: این جایزه در سال 1385 در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی جهاددانشگاهی مطرح و تصویب شد. در سال 1402 نیز اساسنامه جایزه دکتر کاظمی آشتیانی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از این پس سازوکار انتخاب نامزدها بر اساس این آیین نامه انجام خواهد گرفت.

وی افزود: پس از تشکیل جلسات 37 نامزد از کشورهای مختلف معرفی شدند و پس از بررسی‌های لازم از جمله در مورد اینکه چه کسانی می‌توانند به صورت حضوری در این مراسم شرکت کنند، 8 نفر باقی ماندند که از بین این تعداد پژوهشگر یک نفر برگزیده می‌شود.

در ادامه دکتر حسین بهاروند، عضو هیأت علمی و رییس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی بیان کرد: امسال سعی کردیم کسانی را انتخاب کنیم که دارای تحقیقات آنها دارای شاخصه موثر و تأثیرگذاری در حوزه پژوهش باشد. به دلیل مشکلات مالی چند سال این طرح متوقف بود.

وی توضیحاتی در خصوص انتخاب هشت کاندیدای نهایی این جایزه ارایه کرد و گفت: یکی از شروطی که برای انتخاب 8 نفر نهایی تعیین شد این بود که در مراسم حضور داشته باشند که بر این اساس 2 نفر در مراسمی که برگزار خواهد شد حضور می‌یابند.

در ادامه این جلسه نمایندگان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌ جمهوری، وزارت بهداشت و درمان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به ارائه پیشنهاداتی پرداختند و از جمله موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد تعیین شاخص‌های مرجعیت بر اساس تأثیرگذاری بیشتر، اعطای جایزه به 2 نفر از برگزیدگان نهایی، اصلاح آیین نامه و ایجاد باشگاه پژوهشگران، بود.

شایان ذکر است؛ مرحوم کاظمی آشتیانی از چهره‌های برتر علمی کشور بود که دستیابی نظام جمهوری اسلامی ایران به دانش و فناوری سلول‌های بنیادی، مرهون ایمان، همت و پشتکار این جهادگر دانشگاهی است. پس از درگذشت دکتر سعید کاظمی آشتیانی مؤسس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در سال ۱۳۸۴، رهبر معظم انقلاب به منظور تکریم تلاشها و زنده نگه داشتن یاد وی در میان دانشمندان ملی و بین المللی، اختصاص جایزه ای با عنوان «جایزه دکتر کاظمی    (KazemPrize)» را پیشنهاد کردند تا به طور سالانه به دانشمندی اعطا شود که پیشرفت قابل توجهی در زمینه علوم زیستی داشته است.

این جایزه در جهت تکریم از تلاش‌های بی وقفه دانمشندی اعطا می‌شود که زندگی خود را وقف ایجاد تحول و پیشرفت در کیفیت زندگی انسان‌ها و کاستن از دردها کرده است. 

این موضوع در جلسه 588 به تاریخ 1385/5/13 شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تصویب شد. اما ابلاغ آن تا سال 1402 به طور انجامید، به همین دلیل موضوع مجددا در سال 1402 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و اساسنامه جایزه دکتر کاظمی کاشتیانی به تصویب رسید و توسط رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی ابلاغ شد. 

بر اساس اساسنامه مصوب  شورای عالی انقلاب فرهنگی، محوریت اصلی جایزه شناسایی، معرفی و ق دردانی از برترین دانشمندان و فناوران حوزه زیست شناسی سلول های بنیادی، ناباروری و پزشکی بازساختی در جهان با اولویت کشورها هم‌سو، منطقه و جهان اسلام است که این امر از طریق ارزیابی طرح های علمی و فناورانه و اعطاای جایزه به دانشمندان و متخصصان برتر صورت می گیرد تاکنون به 5 نفر از کشورهای آلمان، آمریکا، هلند و ایتالیا اعطا شده است. 

 


نظر شما :