برگزاری نشست مشترک رییس جهاددانشگاهی با نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان/ این نهاد با مشارکت بخش خصوصی در مسیر جهش تولید گام بر می‌دارد

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۹ کد : ۷۲۰۵۴ عمومی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی در نشست مشترک با نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان از اقدامات این نهاد در راستای تحقق شعار سال « جهش تولید با مشارکت مردم» سخن گفت و تاکید کرد: مشارکت با بخش خصوصی و حمایت این نهاد از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، واگذاری زمین و دانش فنی فناوری‌های به بلوغ رسیده به این بخش و همچنین شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه و حرکت در مسیر رفع آنها از جمله برنامه‌های جهاددانشگاهی برای تحقق شعار سال است.
برگزاری نشست مشترک رییس جهاددانشگاهی با نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان/ این نهاد با مشارکت بخش خصوصی در مسیر جهش تولید گام بر می‌دارد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی امروز (چهارشنبه 9 خردادماه) در نشست مشترک با آیت‌الله علی خاتمی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه زنجان، با تسلیت شهادت خادمان ملت و در صدر آنان رئیس‌جمهور مردمی شهید آیت‌الله رئیسی و تاکید بر اینکه و همچنان همانند قبل مسیر خدمت‌رسانی به مردم ادامه دارد اظهار کرد: مقام معظم رهبری از جهاددانشگاهی به‌عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی نام برده‌اند و این نهاد انقلابی با الهام همه‌جانبه از آرمان‌های این انقلاب بزرگ جهانی و بنیان‌گذار کبیر آن با مأموریت گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه نوآوری برای نیل به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه و ایجاد پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور تشکیل شد.

در این نهاد انقلابی همواره به دنبال انجام کارهای تحقیقاتی برای رفع نیازهای کشور بوده است، در دوران دفاع مقدس این نهاد تمام توان تحقیقاتی خود را در خدمت جبهه و جنگ قرار داد که با تلاش جهادگران جوان با تولید و تعمیر هر کدام از تجهیزات دفاعی، نیاز رزمندگان اسلام  برطرف شد.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در کنار فعالیت‌های فنی و مهندسی و لجستیک جنگ از امور فرهنگی نیز غافل نشد، افزود: پس از جنگ نیز این نهاد تلاش کرد تا کارهای بر زمین مانده مورد نیاز مردم را دست بگیرد و با بودجه کم و اعتقاد قوی به سرانجام برساند.

دکتر مسلمی نائینی با ذکر مثالی به راه‌اندازی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: با تلاش جهادگران این پژوهشگاه اکنون جزو ده مرکز بزرگ جهان در درمان ناباروری است و امروز از نقاط مختلف دنیا برای درمان به این پژوهشگاه می‌آیند و تاکنون 50 هزار نوزاد به کمک آنها به دنیا آمده و در سلول درمانی و ژن‌درمانی نیز اقدامات ارزشمندی در حال انجام است.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: این نهاد از ابتدای تشکیل همواره مصمم بوده تا با اعتماد به جوانان و اتکاء بر مدیریت جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه به دنبال ارائه دانش، فناوری و تجاری‌سازی و ایجاد زیرساخت فرهنگی مورد نیاز آن در راه عزت و پیشرفت دانش‌بنیان کشور قدم بردارد.

وی با اشاره به انجام فعالیت‌های کم‌نظیر در بالغ‌بر 102 واحد سازمانی جهاددانشگاهی، عنوان کرد: زمینه‌های فعالیت تخصصی حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی شامل فنی مهندسی و علوم پایه؛ پزشکی؛ کشاورزی و منابع طبیعی و علوم انسانی، اجتماعی و هنر است که در هر کدام از این حوزه‌ها توانسته به دستاوردهای شاخصی دست یابد.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت سیستم رانش قطار مترو برای اولین بار در کشور، طراحی و ساخت دکل‌ها و مته‌های حفاری نفت باز جمله دستاوردهای شاخش جهاددانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی است، افزود: تلاش داریم با اتکا به توان داخلی در جهاد به امور رونق دهیم و یکی از دلایل ماندگاری جهاددانشگاهی ایمان، علم و تلاش جهادگران است.

دکتر مسلمی نائینی با بیان اینکه از ابتدای شکل‌گیری جهاددانشگاهی، فعالیت‌های فرهنگی بخش اساسی و جدانشدنی در این نهاد به شمار آمد، ادامه داد: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن؛ فعالیت خبرگزاری ایسنا به‌عنوان اولین خبرگزاری غیردولتی و دانشجویی ایران؛ ایکنا؛ نخستین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآن کریم در جهان اسلام با انتشار محتوا به ۲۲ زبان؛ ایسپا؛ معتبرترین مرکز افکار سنجی ایران گوشه‌ای از دستاوردهای فرهنگی جهاددانشگاهی است.

رییس جهاددانشگاهی همچنین به برگزاری مرحله نهایی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران توسط این نهاد اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی به دنبال اشاعه فرهنگ گفت‌وگو و مناظره، اعتماد به جوانان، تلاش جهادگونه و فرهنگ عزت آفرین و امیدبخش است و این مسابقات نیز با تأسی به اندیشه امام(ره)، مقام معظم رهبری و شهیدانی همچون شهید مطهری(ره) و ... مورد توجه قرار گرفته است و مقام معظم رهبری نیز در سال ۸۸ در دیدار با نخبگان علمی کشور تأکید کردند که کرسی آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها به وجود آورند.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به حمایت این نهاد از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور گفت: در سه پارک علم و فناوری البرز؛کرمانشاه و علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی از بالغ‌بر هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان، فناور و استارت آپی حمایت می‌شود.

وی مشارکت با بخش خصوصی در راستای تحقق شعار سال را از اولویت‌های جهاددانشگاهی ذکر کرد و افزود:  در همین راستا چهار قطعه زمین پارک علم و فناوری البرز در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری‌ها با اجاره طولانی مدت در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قرار گرفت که امیدواریم تا پایان سال مشارکت‌های این نهاد با بخش خصوصی افزایش یابد.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این اقدام توسعه زیست‌بوم نوآوری کشور را به دنبال خواهد داشت ادامه داد: در این نهاد سعی داریم محصولاتی که دانش فنی و سطح فناوری  آنها به بلوغ رسیده و قابلیت عرضه به بخش خصوصی دارد را به این بخش واگذار کنیم که مدتی پیش دانش فنی چهار داروی گیاهی جهاددانشگاهی به بخش خصوصی انتقال داده شد.


نظر شما :