در افتتاحیه مرحله کشوری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران مطرح شد؛

سخن از آزادی بیان در غرب دروغی بیش نیست /جهاددانشگاهی پیشقراول مناظرات دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی

۰۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۹:۵۳ کد : ۷۱۸۶۶ فرهنگی
در مراسم افتتاحیه مرحله کشوری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که امروز آغاز شد، سخنرانان به دروغ بودن آزادی بیان در غرب و پیشقراولی جهاددانشگاهی در برگزاری مناظرات دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی تأکید کردند.
سخن از آزادی بیان در غرب دروغی بیش نیست /جهاددانشگاهی پیشقراول مناظرات دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، امروز شنبه (5 خردادماه 1403) مراسم افتتاحیه مرحله کشوری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران آغاز شد که ۶۴ گروه دانشجویی برگزیده طی روزهای آینده به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. این مراسم  با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و عضو هیأت امناء جهاددانشگاهی و دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی سخنانی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مسابقات مناظره دانشجویان و عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه، اظهار کرد: اتفاقات اخیر شاید از یک‌ جهت مناسبت خوبی برای فهم جایگاه دیدگاه و مناظره در نظام باشد. بسیاری از اوقات جامعه و نظام ما متهم به بسته بودن و عدم اجازه برای ارائه نظرات می‌شود، اما این روزها که دنیای استکبار جلوی سخن گفتن دانشجویانی که فقط قصد ارائه دیدگاه خود در باب حمایت از فلسطین را دارند، می‌گیرد، به خوبی می‌توان فهمید که سخن از آزادی بیان در غرب دروغی بیش نیست و ادعای آزادی بیان رنگ باخته است.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشجویان خواسته‌های زیادی ندارند اما دنیای استکبار به بهانه‌ حمایت از مردم مظلوم فلسطین و دفاع از آزادی بیان ایشان را اخراج می‌کند. نگاه اسلام به انسان بسیار بلند است. آزادی جان و فکر انسان برای سیر و سلوک در زمین و آسمان و تفکر در تمامی شئون در دین اسلام کاملاً مشهود است. روزه‌داری به ظاهر محدود کننده برخی از امور است اما با این محدودیت‌ها کام جان انسان باز می‌شود.

عضو هیأت امناء جهاددانشگاهی افزود: جریان استکباری از آزادی فقط فحشا و ناسزا را می‌فهمد.‌ آزادی مطالبه‌شده‌ برای بهره‌وری تن‌پروران یک قرائت و آزادی فکر و اندیشه قرائتی دیگر از آزادی است. امروز چشم دشمنان از آنچه در مراسم میلیونی تشییع پیکر مطهر رئیس‌جمهور شهید و هیأت همراه اتفاق افتاد، کور شده است و آنها این شکوه را بیان نمی‌کنند و حقیقت را نمی‌پذیرند‌.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی اظهار کرد: اگر زندگی چهار پادشاه آخر ایران را مطالعه کنیم‌، مشاهده می‌کنیم که هر چهار نفر به دور از کشور از دنیا رفتند و مردم نیز از مرگ آنها ناراحت نشدند و بعضا شادی نیز کردند، اما همه دنیا مراسم تشییع و وداع مردم با شهید آیت‌الله رئیسی را مشاهده و سوگواری مردم ایران را نظاره کردند. فهم ارتباط عمیق مردم با خدمتگزاران خود نیازمند بررسی و کاوش است‌.وی افزود: امروز باید این حقایق را مشاهده و در مورد آن‌ها گفت‌وگو کرد. شهید آیت‌الله رئیسی در مراسمی که با حضور دانشجویان برگزار شد، با اینکه سخنان و انتقادات تند و بعضا بی‌انصافانه از سوی برخی ایراد شد، اما با سعه صدر به سخنان تمام دانشجویان گوش داده و پاسخ لازم را به ایشان ارائه کردند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: این الگو یعنی سیره زندگی شهید آیت‌الله رئیسی، قابل تکثیر است. مناظره‌کنندگانی که به مرحله نهایی این مسابقات رسیده‌اند، زبان و بیان دانشگاه‌ها هستند و باید با دیدگاه‌ها و بیان قوی خود زبان گویا و مطالبه‌گر حقایق باشند. دانشجویان باید با لسان خود شیوه خدمت‌رسانی و خدمتگزاران ملت را برای جامعه بیان و تکثیر کنند. حقیقت همواره راه خود را خواهد رفت و هیچ چیزی جلودار آن نیست.

جهاددانشگاهی پیشقراول مناظرات دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی است

در ادامه این مراسم دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تسلیت درگذشت شهادت گونه مجاهدانی که در راه خدمت به خلق جان به جان آفرین تقدیم کردند، اظهار کرد: مسابقات مناظرات دانشجویی تکثیر عقلانیت و گفت‌وگو در متن دانشگاه است، با تشکر از عزیزان در مجموعه جهاددانشگاهی فضل تقدم در مناظرات دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی با این نهاد علمی بوده است، در واقع زمانی که این مطالبات از سوی مقام معظم رهبری مورد مطالبه قرار گرفت کما فی السابق جهاددانشگاهی پیشقراول این موضوع بود و صف شکنی و خط شکنی کرد و مسیر را برای برگزاری سایر رویدادها هموار نمود.

وی افزود: ما هر چقدر برای این حوزه هزینه کنیم، در واقع سرمایه گذاری برای فرهنگ کشور است، چراکه مرتبط‌ترین برنامه فرهنگی با منطق دانشگاه همین رویداد و امثال این رویداد است، تکثیر و تقویت عقلانیت و مدنیت در متن دانشگاه است. کارکرد دانشگاه حقیقت جویی است و حقیقت حاصل تضارب آرا و اندیشه ارتقای عقلانیت اجتماعی است که اگر این موضوع شکل نگیرد در جای دیگر نمی‌توان آن را جستجو کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: قدر دانستن این رویداد و تقویت نهاد دانشگاه که منطق آن بر اساس منطق گفت‌وگو است منجر به تقویت نهاد دانشگاه خواهد شد.دکتر کلانتری با بیان اینکه هر نهاد منطق خاص خود را دارد، عنوان کرد: هر خرده نظامی منطق خود را دارد در اقتصاد بازار، در سیاست قدرت و در دانشگاه منطق گفت‌وگو است، هر چه قدر که این موضوع در دانشگاه به چالش کشیده شود منجر به قدرت نهاد دانشگاه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سه رویداد ملی در حوزه کرسی آزاد اندیشی داریم، گفت: رویداد مناظره جهاددانشگاهی که با سدشکنی این نهاد چالاک ایجاد شده است، رویداد بحران در وزارت علوم شکل گرفته و کرسی آزاداندیشی نیز در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این سه رویداد ملی با مشارکت طرفین و اطلاع و همدلی مجموعه آموزش عالی مسیر رو به رشدی را طی می‌کنند، گفت: اما هنوز با افق مطلوب فاصله داریم و تمدن ایران با وجود هجوم ایده و مکاتب بیگانه توانست قوی بماند و با این وجود امروز در شرایط مطلوب نیست. بنابراین باید همه دست به دست هم دهیم تا به افق مطلوب برسیم و در این مسیر کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات ضرورت تاریخی ما است و همکاری میان همه گروه‌ها باعث تقویت اندیشه انقلاب اسلامی خواهد شد.

وی در پایان سخنانش تأکید کرد: همه باید همکاری کنیم تا این نهال نوپا رشد کند و سال‌های آینده تعداد بیشتری از دانشجویان در این رویداد شرکت کنند.

لازم به ذکر است؛ این رویداد که امروز شنبه (5 خردادماه) آغاز شده تا پنج شنبه 10خرداد ادامه دارد و 64 گروه دانشجویی از سراسر کشور به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. 


نظر شما :