آغاز دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران/ جهاددانشگاهی به دنبال اشاعه فرهنگ گفت‌وگو است

۰۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۲۴ کد : ۷۱۸۶۵ فرهنگی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با بیان اینکه برگزاری مناظرات برکات فراوانی برای جامعه علمی‌ کشور داشته است، گفت: این نهاد به دنبال اشاعه فرهنگ گفت‌وگو و مناظره، اعتماد به جوانان، تلاش جهادگونه و فرهنگ عزت آفرین و امیدبخش است.
آغاز دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران/ جهاددانشگاهی به دنبال اشاعه فرهنگ گفت‌وگو است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، امروز شنبه (5 خردادماه 1403) مراسم افتتاحیه مرحله کشوری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با رقابت ۶۴ گروه دانشجویی برگزیده و با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی برگزار شد.

دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در این مراسم با تسلیت شهادت خادمان ملت و در صدر آنان رئیس جمهور مردمی شهید آیت الله رئیسی بیان کرد: باعث افتخار است که جهاددانشگاهی توفیق پیدا کرده در سال جاری مرحله کشوری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران را برگزار کند.

وی با بیان اینکه این نهاد در طول 44 سال گذشته مبدع فرهنگ خود باوری ملی و خط شکنی در علوم جدید و توسعه آن در کشورمان بوده است گفت: این نهاد به دنبال اشاعه فرهنگ گفت‌وگو و مناظره، اعتماد به جوانان، تلفیق علم و ایمان، تلاش جهادگونه و عالمانه و فرهنگ ما می‌توانیم، فرهنگ عزت آفرین و پویا و شادی آفرین و امیدبخش است.

رییس جهاددانشگاهی یکی از برنامه‌های تأثیرگذار این نهاد را فرهنگ سازی در حوزه گفت‌وگو دانست و تصریح کرد: این‌ مناظرات برکات فراوانی برای جامعه علمی‌ کشور داشته است. بنابر آیات الهی قرآن کریم، لازمه علم‌آموزی و شناخت احسن ارائه قول، استماع قول و تبعیت از قول است که ان‌شاء‌الله همه عزیزان آن را پیگیری می‌کنند.

دکتر مسلمی ‌نائینی در ادامه گفت: آزاداندیشی و آزادی فکر از مسائلی است که از سوی جهاددانشگاهی و با تأسی به اندیشه امام(ره)، مقام معظم رهبری و شهیدانی همچون شهید مطهری(ره) و ... مورد توجه قرار گرفته است. مقام معظم رهبری نیز در سال ۸۸ در دیدار با نخبگان علمی کشور تأکید کردند که کرسی آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها به وجود آورند.

وی با بیان اینکه شهید آیت‌الله رئیسی نیز همواره این‌گونه بیان می‌کردند که کرسی نظریه‌پردازی و نقد و مناظره راهی برای تغییر و گسترش مرزهای دانش است ادامه داد: شخص شهید آیت‌الله رئیسی الگوی این مسأله بوده و همواره خود را در معرض افراد با تفکرات مختلف قرار می‌دادند. جهاددانشگاهی نیز به عنوان یک نهاد پیشرو و دانش‌بنیان، مسابقات مناظرات دانشجویان را از سال ۹۱ آغاز کرده و البته باید این موضوع با کیفیت بهتر برگزار شود.

دکتر مسلمی‌ نائینی با تأکید بر اینکه امروز باید کلاس‌های درسی از حالت متکلم وحده عبور کرده و با بحث و گفت‌وگو پیش‌ برود، عنوان کرد: یکی‌ از اهداف جهاددانشگاهی در برگزاری این‌ مسابقات، یادگیری و تمرین دانشجویان برای گفت‌وگو، بحث و جدل احسن است. جهاددانشگاهی به دنبال کیفیت هرچه بهتر این مسابقات بوده و امیدواریم‌ با تجربه‌های به دست آمده از این مسابقات، تحولی در حوزه مناظرات ایجاد شود و بتوانیم منویات مقام معظم رهبری در این زمینه که ۲۲ سال از آن می‌گذرد را تحقق بخشیم.

وی در ادامه گفت: جهاددانشگاهی به دنبال افزایش کیفیت مناظرات با اصلاح شیوه‌نامه‌های قبلی و همچنین تقویت موضوعات و روزآمدی آن از طریق کمیته علمی مناظرات است. موضوعاتی مانند محور مقاومت، مسأله فلسطین، انتخابات و موضوعات کلان اقتصادی و... از مسائلی است که در این دوره از مناظرات در نظر گرفته شده است.

رییس جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های جهاددانشگاهی تقویت حضور موثر در دانشگاه و ایجاد جریان فرهنگی در محیط دانشگاهی برای دانشجویان است.

دکتر مسلمی نائینی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب بر تداوم آزاداندیشی و مسیر نقد و مناظره پافشاری کردند، گفت: ایشان، خود نیز از پیش‌قدمان این راه بودند و با کسانی که حتی ضد انقلاب ملت ایران بودند به بحث و تبادل‌نظر و مناظره و نقد برخاستند و تمهیدات استحکام این ویژگی بنیادین و مردمی انقلاب و نظام برآمده از آن را برقرار داشتند.

وی اظهار کرد: برپاداشتن کرسی‌های آزاداندیشی خصوصا در دانشگاه و در بین اهل علم و جویندگان دانش و حقیقت به‌عنوان وظیفه‌ای ملی، انقلابی، اسلامی و انسانی و نمادی از تداوم انقلاب ملت مسلمان ایران همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار داشته که به ‌منظور پاسخگویی به این مطالبه، جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی انقلابی که فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، بخشی اساسی و جدانشدنی از اقدامات آن به شمار  می‌رود و از سال 1390 اقدام به طراحی و اجرای «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» کرده است.

رییس جهاددانشگاهی افزود: تاکنون در شرایطی شاهد برگزاری دوازده دوره از این مسابقات توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی هستیم که این نهاد در دوره‌های مختلف، فعالیت‌های جدید و تازه فرهنگی را در دانشگاه‌ها پایه گذاری کرده که مشخصۀ اساسی آنها تکیه و توجه به حضور فعالانه و مشارکت اثربخش دانشجویان در برنامه‌ریزی و اجرای این برنامه‌ها است.

دکتر مسلمی نائینی ادامه داد: به گواه بسیاری از مسئولان، کارشناسان، نخبگان، مدیران کشوری و دانشگاهیان، این مسابقات یکی از طرح‏های موفق فرهنگی است که امروز پس از تجربه موفق جهاددانشگاهی، در قالب‌های مشابه در سایر دانشگاه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته که از آنان نیز دعوت می‌شود تا در اجرای این رویداد همیار این نهاد باشند.

وی افزود: جهاددانشگاهی امروز در ادامه این اقدامات با تأسیس مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی وارد مرحله نوین و تخصصی‌تری شده و امیدوار است با مسأله شناسی تخصصی و علمی در این مرکز بتواند قدمی در مسیر حل مسائل و چالش‌های کشور بردارد و وظیفه ملی و انقلابی خود را به ثمر برساند.

وی در پایان سخنان خود از همکاری‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، شورای فرهنگی دانشگاه‌ها، واحدهای مختلف جهاددانشگاهی و همچنین تلاش‌ها و اقدامات معاونت فرهنگی این نهاد در برگزاری این مسابقات قدردانی و تشکر کرد.

مسابقات مناظره محلی برای تمرین شنیدن و گفت‌وگو

در ابتدای این مراسم نیز دکتر مهدی باصولی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ طی سخنانی ضمن خیر مقدم به حضار در مراسم و تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه، بیان کرد: برای دانشگاه علم و فرهنگ مایه افتخار است که برای دومین سال پیاپی میزبان مرحله نهایی مسابقات مناظره دانشجویان است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای دفاع مقدس، شهدای آزادسازی خرمشهر و شهدای جهاددانشگاهی، گفت: مسابقات مناظره محلی برای تمرین شنیدن و گفت‌وگو و جایی برای آموختن نقدپذیری است.

باصولی تصریح کرد: برگزاری یک رویداد طی سنوات متعدد نشان از آن دارد که برگزارکنندگان آن مراسم هدف‌ گیری صحیحی داشته و مسیر را دقیق در نظر گرفته‌ و تغییراتی را بجا و به‌روز در برگزاری رویداد انجام داده‌اند. لذا مسابقات مناظره نیز امسال بسیار بهتر و با کیفیت‌تر از گذشته برگزار خواهد شد.

خاطراتی از شهید تقوی

در ادامه این مراسم دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی در رابطه با شهید تقوی که در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی در سال 1396 به شهادت رسید، بیان کرد: یاد و خاطره شهدای خدمت، رئیس‌جمهور محترم و هیأت همراه را گرامی می‌داریم. یکی از شهدای عزیزی که در جهاددانشگاهی به درجه رفیع شهادت رسید، شهید سیدمهدی تقوی است. ایشان در مدت خدمت خود در جهاددانشگاهی رئیس سازمان  قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا بود.

وی اظهار کرد: جمعه پیش از شهادت در خدمت ایشان بودیم و به بنده گفتند که بنده دیگر کاری در این دنیا ندارم و خداوند نیز به تازگی زهراسادات را به من عطا کرده است. همچنین، منزلی در تهران داشتم که با وام بانکی حدود ۲۰ متر به متراژ آن اضافه کردم و برای خانواده باقی است. ایشان تأکید داشتند که کارهای خود را انجام داده‌ام و باید به سوریه بروم. یک‌ هفته از این اتفاق نگذشته بود که خبر شهادت ایشان در مجلس منتشر شد. یکی از دغدغه‌های ایشان پیگیری برنامه‌های فرهنگی کشور در مجلس بود که همواره در این مسیر حرکت کردند.

امسال از تمامی استان‌های کشور در مسابقات مناظره نماینده داریم

دکتر رضا فریدزاده، رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران بود و طی سخنانی گفت: یکی‌ از نکات مسابقات امسال این است که در مرحله نهایی مسابقات و با حذف مرحله منطقه‌ای، از تمامی استان‌های کشور نماینده حضور داشته و امسال ۶۴ تیم در این مرحله از مسابقات به رقابت می‌پردازند.

وی‌ افزود: امسال و پس از شیوع بیماری کرونا در کشور برای اولین‌ بار تمامی مراحل مسابقات به صورت حضوری برگزار شد. همچنین، از لحاظ ساختاری نیز امسال در مرحله کشوری هر تیم ۱۸ دقیقه برای بیان نظرات خود فرصت دارد. بخش گزاره‌های طلایی نیز از بخش‌های اضافه شده به مسابقات امسال است.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه استان‌های قزوین، مرکزی، گلستان، زنجان، اصفهان، دانشگاه تهران، یزد و مازندران بیشترین تعداد تیم‌ها را در مسابقات این دوره داشته‌اند بیان کرد: شورای سیاست‌گذاری مسابقات امسال برای اولین بار با حضور نهادهای مرتبط برگزار شد که نویدبخش تداوم با کیفیت مسابقات در سال‌های آتی خواهد بود. امسال ۵۶ درصد از شرکت‌کنندگان که از حدود ۹۰۰ گروه کشور در مسابقات حضور داشتند، از آقایان و ۷۹ درصد شرکت‌کنندگان نیز در مقطع کارشناسی هستند. در مرحله کشوری علاوه بر سه عضو هیأت علمی، سه نفر دانشجوی برگزیده دوره‌های قبلی نیز به داوری مسابقات می‌پردازند. همچنین، داور نکته‌یاب از مرحله یک چهارم‌ پایانی به بالا در مسابقات حضور داشته و در پایان نیز یک نفر از دانشجویان به عنوان سخنران برتر معرفی می‌شود. در مراسم اختتامیه مسابقات نیز تیم‌ اخلاق مسابقات امسال معرفی خواهد شد.

این مسابقات درسی برای مدیران آینده باشد

در ادامه این مراسم، محمدابراهیم سقزچی، دبیر شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها نیز در سخنانی بیان‌ کرد: سخن گفتن در میان اهل سخن و گفت‌وگو کاری دشوار است. یکی‌ از نکات مهم سیره شهید آیت‌الله رئیسی، احترام و حرمت به مردم بود. امیدواریم این مسابقات درسی برای مدیران آینده باشد که بتوانند اخلاقی‌تر عمل کرده و به جدال احسن دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه شالوده کرسی‌های آزاداندیشی مقدمه تولید علم برای تمدن‌سازی است، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند برای بیدار کردن عقل جمعی چاره‌ای جز مشاوره و مناظره نیست. اگر دانشجویان بتوانند جایگاه خود را به درستی احصاء کنند، می‌توانند در حل مسایل کشور به خوبی نقش‌آفرینی کنند.

سقزچی گفت: نکته مهم این‌ است که در عین خوب حرف زدن، حرف‌های خوب بیشتری نیز بزنیم. کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند فرصت و ممارست کافی برای حل مسئله را در میان دانشجویان ایجاد کند. به مجریان این مسابقات پیشنهاد می‌کنم که از نظام موضوعات مسابقات به نظام مسائل و کمک گرفتن از دانشجویان برای شناخت مسائل حرکت کنند. همچنین، به دانشجویان نیز پیشنهاد می‌کنم‌‌ که نحوه دستیابی به جدال احسن را پیگیری کرده و به چگونگی آن دست پیدا کنند. یکی از مصادیق مناظره اسلامی، مناظره شیخ بهایی و مقدس اردبیلی بود که در حضور شاه عباس انجام شد.

لازم به ذکر است در این مراسم کتاب «استدلال درست» رونمایی شد و در پایان برگزاری این مراسم و با حضور مسئولان حاضر، از خانواده شهید سیدمهدی تقوی، رییس اسبق سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل اسبق خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) که در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی به شهادت رسید، تجلیل شد.


نظر شما :