مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خبر داد:

تاسیس مرکز تخصصی تشخیص و درمان ناباروری جهاددانشگاهی برای مقابله با پیری جمعیت

۰۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۱ کد : ۷۱۸۵۳ پژوهش و فناوری
مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع جوانی جمعیت در کشور گفت: در این راستا یکی از سیاست‌های توسعه‌ای سازمان جهاددانشگاهی، تاسیس مرکز تخصصی تشخیص و درمان ناباروری است که در حال حاضر اقدامات اولیه تاسیس آن انجام شده است و در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره برداری آن خواهیم بود.
تاسیس مرکز تخصصی تشخیص و درمان ناباروری جهاددانشگاهی برای مقابله با پیری جمعیت

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، «دکتر رضا جعفرزاده» با اشاره به هفته ملی جمعیت، اظهار کرد: ایران در حال گذار از یک تحول جمعیتی مهم است. نرخ باروری به طور قابل توجهی دست خوش تغییرات شده و این امر منجر به پیر شدن جمعیت و کاهش نیروی جوان کشور شده است.

وی ضمن تشریح راهکارهای مقابله با پیری جمعیت، افزود: این مساله، چالش‌های متعددی را برای آینده کشور به وجود خواهد آورد. یکی از راهکارهای مقابله با این چالش، توجه به مسئله ناباروری و افزایش دسترسی به درمان‌های مربوطه است. ناباروری مشکلی شایع است که حدود 20 درصد از زوج‌های ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جعفرزاده با بیان اینکه به طور کلی می‌توان اهمیت جوانی جمعیت را در چند مورد اساسی مورد بررسی قرار داد، بیان کرد: جمعیت جوان، نیروی محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری است. جوانان خلاق، نوآور و پرانرژی هستند و می‌توانند به پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف کمک کنند. نسل جوان، موتور محرکه نوآوری و خلاقیت در جامعه است و ایده‌های جدید و ابتکارات آنها می‌تواند به حل مشکلات و چالش‌های کشور کمک کند.

مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه جامعه‌ای با جمعیت جوان، از ثبات و امنیت اجتماعی بیشتری برخوردار خواهد بود، تصریح کرد: همچنین، انتقال ارزش‌ها و فرهنگ‌ها به نسل‌های آینده، از طریق خانواده و جامعه صورت می‌گیرد. جمعیت جوان، ضامن حفظ و ترویج ارزش‌های فرهنگی است.

جعفرزاده یکی از مهمترین راهکارهای افزایش نرخ جمعیت را درمان ناباروری عنوان کرد و افزود: درمان ناباروری می‌تواند به زوج‌های نابارور در باردار شدن و فرزندآوری کمک کند و به این ترتیب، به افزایش نرخ باروری و جوان شدن جمعیت کشور کمک می‌کند. باید توجه داشت که پیری جمعیت، هزینه‌های زیادی را به دولت و جامعه تحمیل می‌کند که با افزایش نرخ باروری و جوان شدن جمعیت، این هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با تمرکز بر انجام تست‌های بروز آزمایشگاهی گامی ارزشمند در تشخیص آزمایشگاهی انواع ناباروری برداشته است، افزود: علاوه بر این، مرکز مشاوره ژنتیک این سازمان نیز در همکاری با مراکز مهم ناباروری استان در حال ارائه مشاوره و آزمایشات تخصصی ژنتیکی مورد نیاز در روند تشخیص و درمان زوجین نابارور است.

مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در کنار این خدمات، مرکز روانشناسی این سازمان نیز با ارائه خدمات روانشناسی به زوجین نابارور و یا زوجینی که نیاز به مشاوره پیش از فرزند آوری دارند خدمات تخصصی روانشناسی ارائه می دهد،  باید توجه داشت که جوانی جمعیت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که ایران با آن روبرو است و درمان ناباروری می‌تواند نقش کلیدی در حل این مشکل و تضمین آینده‌ای روشن برای کشور ایفا کند.

جعفرزاده تصریح کرد: در همین راستا یکی از سیاست‌های توسعه‌ای سازمان جهاددانشگاهی، تاسیس مرکز تخصصی تشخیص و درمان ناباروری است که در حال حاضر اقدامات اولیه تاسیس آن انجام شده است و در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره برداری آن خواهیم بود.


نظر شما :