«خستگی‌ناپذیر» در رسیدگی به محرومان و «تقویت گفتمان مقاومت» دو ویژگی شهید آیت الله رئیسی بود

۰۳ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۰ کد : ۷۱۸۲۲ فرهنگی
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی مهمترین دستاورد دولت شهید آیت‌الله رئیسی را احیای سنت خدمت به مردم و مستضعفان و اهتمام جدی به این موضوع دانست و گفت: مهمترین ویژگی این شهید بزرگوار خدمت خستگی‌ناپذیر در دو بُعد پرداختن به مسائل و مشکلات محرومان و تقویت گفتمان مقاومت در منطقه بود.
«خستگی‌ناپذیر» در رسیدگی به محرومان و «تقویت گفتمان مقاومت» دو ویژگی شهید آیت الله رئیسی بود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر علیرضا کلانترمهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا، به تبیین شخصیت شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پرداخت و اظهار کرد: در ابتدا به نوبه خود شهادت خادم‌الرضا(ع) آیت‌الله رئیسی که خادم ملت ایران بودند و همچنین، شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که وزیری انقلابی و جهادی بوده و تلاش کردند تا گفتمان انقلاب اسلامی و مسیر و مطالبه‌ای که انتظار می‌رفت در حوزه روابط خارجی محقق شود را بیش از پیش تقویت کنند و نیز نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان ایشان را به مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: نکته مهمی که نباید فراموش کنیم، این است که به نظر می‌رسد براساس تجربه زیسته جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، در میان تمامی تب و تاب‌های اجتماعی که آن‌ها را در جامعه ایران تجربه کرده‌ایم، قطعیت مسلمی وجود دارد که عبارت از این است که نهال انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب در مسیر رسیدن به آرمان‌ها و ارزش‌های خود نیاز به انسان‌های وفادار، مخلص، جهادگر و از خودگذشته داشته که از جمله شاخص‌های مهم آن برای شناسایی این مصادیق، گذشت از خود، زندگی و خانواده برای دستیابی به یک هدف بالاتر است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: این تجربه زیسته جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که در مقاطع مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی با نقاط عطفی مواجه هستیم. در این راستا بسیاری از شخصیت‌های ملی و خاص را در مسیر پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از دست داده‌ایم و با خلأ وجود آن‌ها مواجه شده‌ایم؛ یک بعد قضیه این است که احساس می‌کنیم فقدان بزرگی در کشور اتفاق افتاده است؛ اما واقع مطلب این است که این مسئله برای ما فقدان نیست، یعنی اگر اصل انقلاب اسلامی و گفتمان و اهداف و آرمان انقلاب اسلامی را مدنظر قرار دهیم، قطعاً رسیدن به این آرمان، اهداف و ارزش‌ها نیازمند فداکاری‌های فراوان است.

دکتر کلانترمهرجردی بیان کرد: شهید آیت‌الله رئیسی در فرآیند انتخاب دولت سیزدهم، به عنوان نماینده مردم ایران برای اداره قوه مجریه برگزیده شدند و تلاش وافری داشتند که در این مسیر بتوانند عنصری مؤثر و خادمی واقعی برای ملت و نظام اسلامی باشند. لذا به همین دلیل خلأ عدم وجود ایشان امروز کاملاً محسوس است. یعنی همانطور که احساس می‌کنیم شهید سلیمانی در دل مردم جای گرفته بود و مردم از ته دل ایشان را دوست داشتند، شهید آیت‌الله رئیسی نیز به خاطر این تلاش وافر و خلوصی که در پیگیری اهداف داشت، علیرغم مسائل و مشکلات بسیار گسترده که جامعه و کشور در این مقطع با آن مواجه بود، در دل مردم جای گرفته بود و با تلاش خود نشان داد که این مشکلات با تکیه بر مردم، قابل پیگیری و حل است.

نگاه دقیق شهید جمهور به حل مشکلات

وی افزود: نگاه دقیق برگزیده مردم، به جامعه این بود که می‌توان مشکلات را به توکل الهی و همراهی مردم شناسایی و حل کرد. ایشان اعتقاد داشت که برای حل مسائل باید به توان ملت مراجعه کرد؛ یعنی برای رشد و تعالی جامعه و پیشرفت جمهوری اسلامی چاره‌ای جز این نیست که مسائل و مشکلات را با تحرک و توان مضاعف در خدمت و تکیه بر توان مردم حل کرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: این رویکرد راهبردی در نگاه شهید آیت‌الله رئیسی در دوره سه ساله راهبری دولت، کاملا مشهود بود. لذا فقدان ایشان، اثری محسوس برای جامعه داشته و خواهد داشت و امید است که جامعه ایران اسلامی به مدد الهی و با هدایت مقام معظم رهبری از این نقطه حساس به خوبی عبور کند.

دکتر کلانترمهرجردی اشاره کرد: دولت سیزدهم با زعامت شهید آیت‌الله رئیسی حداقل حامل دو پیام در پیگیری گفتمان انقلاب اسلامی بود. پیگیری جدی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی از مهمترین فاکتورها در این دوره است. این مهم، در راهبری اجرایی کشور در دو زاویه مهم برجسته شد. مسئله اول اصل خدمت به مردم و محرومان در کشور است. اگر به مجموعه تلاش‌هایی که دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف کشور از جمله در حوزه سلامت و شاخص‌های رفاه مراجعه شود، مشاهده می‌کنیم تلاش بر این بود با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های حل مسئله، مسائل و مشکلاتی که در صورت و ظاهر حل ناشدنی جلوه می‌‌نمود در مسیر کاراندیشی قرار گیرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نکته بعدی را اصل تقویت و تحکیم جریان مقاومت اسلامی دانست و گفت: شهید آیت‌الله رئیسی گفتمان انقلاب اسلامی را در دو زاویه در بعد داخلی، پرداختن به مسائل و مشکلات محرومان و در بعد بیرونی، تقویت گفتمان مقاومت در منطقه برجسته کرد. لذا یک روی سکه برجستگی خدمت ایشان، در بعد سیاست داخلی و روی دیگر آن نیز در بعد سیاست خارجی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است. اگر این مسئله را مفروض بدانیم مهمترین ویژگی شهید آیت‌الله رئیسی، خدمت خستگی‌ناپذیر در این دو بعد بود.

شهید آیت‌الله رئیسی و پیشبرد گفتمان انقلاب

کلانترمهرجردی گفت: شهید آیت‌الله رئیسی در دیدارهای خود که با هیئت‌های خارجی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشتند، گفتمان انقلاب اسلامی را صراحتاً تبیین می‌کردند. اظهارات ایشان در دوره پیش از انتخابات و در سفرهای انتخاباتی که به جای جای ایران بالاخص روستاها داشتند، رویه خود برای دوران پس از انتخابات را به تصویر کشیدند، که نشان می‌داد به دنبال تقویت گفتمان اصیل انقلاب و رفع دل‌نگرانی‌ها و کاستی‌های تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه ویژگی مهم آیت‌الله رئیسی خدمت خستگی‌ناپذیر و بی‌منت به مردم بود، گفت: بعضا می‌بینیم که اگر خدمت و فعالیتی انجام می‌‌شود، افراد کارهای انجام داده خود را به صورت گسترده و بعضا غیر واقعی در بوق می‌کنند؛ اما شهید آیت‌الله رئیسی به دنبال به دیده آمدن، تعریف و تمجید نبود. در همین راستا، یکی از توصیه‌های جدی مقام معظم رهبری به دولت سیزدهم این بود که خدماتی که برای مردم انجام می‌دهید را برای جامعه و مردم بیان کنید تا جامعه نیز در این وانفسای شیپور بدآهنگ رسانه‌های معاند، در جریان مسائل باشد. دشمنان جمهوری اسلامی همواره با بهره‌گیری از سلطه رسانه‌ای خود تلاش می‌کنند تا خدمات نظام به مردم را زیر سؤال برده و آن‌ها را کوچک و ناچیز جلوه دهند، لذا لزوم رسانه‌ای کردن خدمات ارائه شده به کشور از ضروریات است و مقام معظم رهبری نیز این مسئله را تأکید کردند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم شهید آیت‌الله رئیسی را پذیرایی از نقد و انتقاد دانست و گفت: این پذیرایی نقد یکی از نکات مهمی بوده که در فرمایش رهبران انقلاب در پیشبرد امور، مهم ارزیابی شده است. مهمترین دستاورد دولت شهید آیت‌الله رئیسی، احیای سنت خدمت بی‌منت به مردم، طبقات کمتر برخوردار و مستضعف بود. همگی ما شنیده بودیم که مسئله مردم‌داری و خدمت خالصانه در دولت‌هایی پس از انقلاب اسلامی برجسته‌تر شد که یکی از نمونه‌های بارز آن، دولت شهید رجایی و دولت مقام معظم رهبری بود.

کلانترمهرجردی اظهار کرد: شهید آیت‌الله رئیسی تلاش می‌کرد تا در مسیر احیای سنت خدمت به مردم، خود و دولتمردان را بسیار پرتلاش و پرتکاپو نشان دهد. ایشان حاضر بود که سختی سفر و رفتن به نقاط دورافتاده و دوردست را به جان بخرد تا این مهم احیا شود. آخرین سفری که ایشان به آذربایجان شرقی داشتند نیز نشان از همین امر دارد. افتتاح رسمی پروژه‌ای مهم در مسیر خدمت به میهن و حضور ایشان در یک منطقه صعب‌العبور و دیدار با مردم محلی نشان دهنده آن است که نگاهی عادلانه به تمامی نقاط کشور داشتند.

وی افزود: آخرین حضور ایشان در میان مردم برای افتتاح سدی مشترک بین ایران و آذربایجان بود که در این سفر با رئیس‌جمهور کشور همسایه، آذربایجان هم دیدار کردند؛ در شرایطی که بسیباری از دشمنان ایران اسلامی تلاش می‌کنند که روابط میان ایران و آذربایجان را تیره کنند و در مقطعی نیز شاید تاحدودی به اهداف خود رسیدند، اما سیاست دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی که مبتنی بر تقویت روابط با همسایگان بود، به فهم و شناخت نقشه دشمنان برای مردم منطقه منجر شد.

به گفته معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دولت‌های قبلی کشور را با شعار اعتدال، به سمت مسیری خاص هدایت کرده بودند که یکی از مصادیق این بود که کشور با بخشی از دنیا نوعی تعامل یک طرفه داشته باشد، به نوعی رویکرد غالب این‌گونه برداشت می‌شد که کشور لاجرم باید به تعاملی یک طرفه با بخشی از دنیا تن دهد اما شهید آیت‌الله رئیسی این تفکر را شکست و با حضور در تعاملات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و عضویت رسمی ایران در مجامع مهم، این تفکر را از بین برد.

وی ادامه داد: مسیر رشد و توسعه انقلاب اسلامی مسیری خودتنظیم است و اینکه بخواهیم توسعه کشور را منوط به ارتباط با بخشی از دنیا کنیم، حتماً ما را دچار مشکلات عدیده خواهد کرد که اتفاق هم افتاد. شهید آیت‌الله رئیسی تلاش کرد با ایجاد تعامل با تمامی کشورها در شرق و غرب عالم، این منطق اصولی را محقق کند؛ چراکه نگاه فراگیر در حوزه تعامل با جهان، زمینه را برای پیشرفت همه‌جانبه فراهم می‌کند. فراموش نمی‌کنیم اندکی قبل‌تر، با کشورهای منطقه همچون عربستان و ... مشکل جدی داشته و روابط ما به شدت بحرانی بود اما شهید آیت‌الله رئیسی با بکارگیری سیاست خارجی عمل‌گرا، به تأکید مجددی بر اولویت منطقه‌ای در این حوزه روی آوردند و بهبود روابط و تعامل با کشورهای منطقه و غرب آسیا ماحصل آن است.

رویکرد صریح ضد استکباری

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اظهار کرد: دولت سیزدهم رویکردی مردم‌محور را در دستور کار داشت و صرفاً به دنبال رویکردی قومی و نخبه‌محور نبود. دولت شهید آیت‌الله رئیسی به دنبال حضور در میان مردم و گفت‌و‌گو با مردم و در کنار آن بهره‌گیری از نظرات و اندیشه نخبگان و گروه‌ها برای حل مشکلات کشور بود؛ رویکرد صریح ضد استکباری و مقاومت شهید جمهور هم قابل کتمان نیست. ایشان مکرر در برابر مطامع دولت‌های زورگو و بی‌منطق دنیا ایستادند. این مسئله و بازتاب این رویکرد در نوع کنشگری دنیای دوست و حتی متخاصم با ایران اسلامی پس از شهادت آیت‌الله رئیسی کاملا مشهود است.

وی افزود: مواضع و نوع کنش و واکنش دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به ویژه دولت‌های متخاصم پس از شهادت آیت‌الله رئیسی نشان دهنده نحوه رفتار ایشان، با دنیا بود. رویکرد ایشان، همان رویکرد مقام معظم رهبری است که فرمودند هر کجا یک قدم عقب گذاریم، دشمن یک قدم جلو آمده و به اهداف خصمانه خود نزدیک می‌شود اما اگر دولت‌ها در مسیر حق قدم بردارند، دشمنان ناچار می‌شوند تا منطق و حرف حق ایران را بپذیرند.

کلانترمهرجردی بیان کرد: اگر بتوانیم همانند زنده یاد آیت‌الله رئیسی که نماد و شاخصی در مسیر رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی بودند، در مسیر انقلاب حرکت کنیم، حتما به آرمان‌ها و اهداف نظام اسلامی دست پیدا خواهیم کرد. یکی از قطعیت‌های تجربه شده در مورد انقلاب اسلامی این بود که نهال انقلاب برای رسیدن به آرمان‌ها و افقی که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی بدان اشاره می‌کنند حتما نیازمند ازخودگذشتگی است و این ازخودگذشتگی‌ها در صور مختلف همچون شهادت شهید سلیمانی به دست نظام استکبار جهانی و یا شهادت آیت‌الله رئیسی در مسیر خدمت به مردم نمایان می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: شهادت این بزرگواران و ایثار ایشان نقطه عطفی برای جهش انقلاب اسلامی خواهد شد. البته از دست دادن این عزیزان حتما کاستی و خلأ برای جامعه و نزدیکان در پی خواهد داشت اما از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که در منطق حرکت، انقلاب اسلامی برای رسیدن به آرمان‌های خود نیازمند انسان‌های از جان گذشته و خدوم است و از این باب باید به ملت ایران تبریک گفت که انقلاب اسلامی توانسته چنین بندگانی را پرورش دهد و ان‌شاءالله در ادامه مسیر نیز مسئولانی که از سوی مردم انتخاب می‌شوند، همین مسیر را طی کرده و چنین ویژگی‌هایی داشته باشند تا بتوانند خدمات شایسته مردم و جامعه در راستای حل مشکلات ارائه دهند. نگاه رئیس فقید دولت سیزدهم؛ این بود که با تکیه به مردم و همت مسئولان و کار شبانه‌روزی می‌توان مسائل را حل کرد. امیدواریم ایشان و همراهانشان که امروز در جایگاه بلند و رفیعی قرار گرفتند، با الگویی که بجا گذاشته اند بتوانند همچنان در تشخیص راه درست از خطا مؤثر و منشأ تأمل باشند.

شهید خادم ملت؛ نماد تفکر و عمل جهادی

کلانترمهرجردی در ادامه به چگونگی تربیت نیروهای جهادی و ترویج فرهنگ جهادی در کشور پرداخت و اظهار کرد: دستیابی به روحیه خدمت و تربیت انسان‌های جهادی نیازمند مجموعه عواملی است که دست به دست هم داده و موجبات پرورش انسان‌های جهادی را فراهم می‌کند. یکی از این عوامل، اتمسفر تربیت فرد است. زیسته فرد عنصر مهمی در داشتن روحیه جهادی است.

وی با بیان اینکه تجربه زیسته افراد، ترکیبی از جهان بینی و عمل اجتماعی ایشان است، افزود: بررسی زندگی شخصیت‌های بزرگی مانند مرحوم امام خمینی(ره) شهید بهشتی و شهید مطهری و ... به عنوان اسوه‌های خدوم جهادگر نشان دهنده مدلی از تجربه زیسته متکی بر مکتب است که می‌توان این بزرگان را نمونه‌ و الگویی برای تربیت افراد جهادی معرفی کرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: برای تربیت انسان جهادی، باید به صورت ویژه به فرهنگ و زیسته انسان توجه داشت و حتما امروز از بخش‌های مهم در حوزه فرهنگ و تربیت جهادی، نظام آموزشی، خانواده و سایر نظامات اجتماعی است. آیت‌الله رئیسی که خود تربیت یافته خانواده‌ای مذهبی و معنوی و متعلم در محضر علمای حوزه‌های علمیه بودند عوامل و عناصر فرهنگ مجاهده و خدمت را در خود پروراندند.

وی ساخت اداری جامعه را نیز از دیگر مواضع و گره‌های مؤثر در این مسئله دانست که در تربیت فرهنگی تأثیر دارد و گفت: اینکه نظام اداری به گونه‌ای باشد که افراد در آن احساس کنند که باید به تلاش و خدمت بیشتر به مردم بپردازند نیز موضوع بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود. یکی از ویژگی‌های مهم آیت‌الله رئیسی این بود که ایشان پشت میز نشین نبودند و همواره در میدان حاضر بوده و با تلاش و تکاپوی فراوان به دنبال رفع مشکلات و باز کردن معابر کور و بسته بودند.

کلانترمهرجردی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات موجود در کشور ناشی از این است که نظام اداری دچار روزمرگی شده و برخی سنت‌ها و رویه‌های جاری برای ما به صورت اصل تعریف شده است. هنر شخصیت جهادی، این است که از این رویه‌های تحمیلی و توقف‌زا عبور کرده و به آنچه حق و عدالت است بیندیشد و عمل کند. این رئیس جمهور مجاهد توانست بسیاری از فرآیندهای کشور را در مسیر درست باز آفرینی و هدایت کند. امیدواریم در دولت آتی نیز این مسیر ادامه پیدا کرده و خدمت بی‌منت به مردم به عنوان گفتمان غالب دولت‌ها تداوم پیدا کند.


نظر شما :