در مراسم رونمایی از کتاب «صنعت سبز در خدمت فلز سرخ» بیان شد:

ورود فناوری پیشرفته به کشور با همت جهاددانشگاهی/مجتمع فرآوری معدنی کرمان در ایستگاه ۸۰

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۲ کد : ۷۱۱۴۲ عمومی
رییس جهاددانشگاهی استان کرمان با اعلام پیشرفت ۸۰ درصدی روند احداث مجتمع فرآوری معدنی جهاددانشگاهی در نزدیکی شهر کرمان اظهار امیدواری کرد که با بهره برداری از آن، مجتمع غیر از فرآوری مواد معدنی دارای ارزش افزوده و تامین نیاز شرکت های معدنی استان و کشور، بتواند به محلی برای آموزش های عملیاتی در رشته های معدن و نیز تولید قطعه و ارایه خدمات فنی- مهندسی به صنایع استان تبدیل شود و همچنین شرکت های دانش پایه نیز در این مجتمع فعالیت خود را از سر بگیرند.
ورود فناوری پیشرفته به کشور با همت جهاددانشگاهی/مجتمع فرآوری معدنی کرمان در ایستگاه ۸۰

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کرمان، با حضور دکتر مهدی بازمانده رییس جهاددانشگاهی استان کرمان، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان، مدیر عامل شرکت زغال سنگ استان، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کرمان، عضو شورای مرکزی نظام مهندسی معدن ایران و مدیران مجتمع‌های تولید مس استان از کتاب صنعت سبز در خدمت فلز سرخ در جهاددانشگاهی کرمان رونمایی شد.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان در این مراسم با اعلام پیشرفت ۸۰ درصدی روند احداث مجتمع فرآوری معدنی جهاددانشگاهی در نزدیکی شهر کرمان اظهار امیدواری کرد که با بهره برداری از آن، این مجتمع غیر از فرآوری مواد معدنی دارای ارزش افزوده و تامین نیاز شرکت های معدنی استان و کشور، بتواند به محلی برای آموزش های عملیاتی در رشته های معدن و نیز تولید قطعه و ارائه خدمات فنی- مهندسی به صنایع استان تبدیل شود و همچنین شرکت های دانش پایه نیز در این مجتمع فعالیت خود را از سر بگیرند.

دکتر مهدی بازمانده در این مراسم با اشاره به کارخانه فرآوری مواد معدنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و برشمردن اهداف راه‌اندازی این کارخانه، گفت: «جهش تولید با مشارکت مردم» رهنمودی است که امسال از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است که ان شاءالله با احداث این کارخانه بتوانیم گام موثری در این مسیر برداریم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب عنایت ویژه ای به جهاددانشگاهی دارند، گفت: این مطلب مسوولیت ما را دو چندان می کند و ایشان در یکی از سخنانشان فرموده‌اند " مسوولیت جهاددانشگاهی،‌ بالاتر از آن چیزی است که حتی به عنوان وظیفه جهاددانشگاهی – یعنی تحقیقات و کار فرهنگی- معین شده است".

دکتر بازمانده همچنین پیام دکتر مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی کشور را مبنی بر استفاده از شبکه جهاددانشگاهی در کشور در حوزه های ساخت قطعات، پژوهش و فناوری، به مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران ابلاغ کرد.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان با بیان اینکه کارخانه فرآوری جهاددانشگاهی فصل جدیدی را در توسعه صنایع و معادن استان کرمان رقم خواهد زد، گفت: جهاددانشگاهی به معنای واقعی ارتباط دانشگاه و صنعت را شکل داده است.

وی تصریح کرد: قریب به سه سال جهاددانشگاهی استان کرمان به صورت تخصصی در حوزه صنعت و معدن فعالیت دارد و به طور ویژه فرآوری مواد معدنی و کم عیار که حاصل زحمات پژوهشگران جوان این نهاد علمی در حوزه پژوهشی است را دنبال می کند و به فضل الهی در این خصوص فعالیت‌های مثمرثمری داشته ایم.

دکتر بازمانده در ادامه افزود: بحث تخصصی پروژه فرآوری مواد معدنی را از آزمایشگاه تخصصی شروع کردیم، آزمایشگاهی که کاری دانش‌بنیان و به دست متخصصین جهاددانشگاهی استان بوده است و در این آزمایشگاه بر تدوین دانش فنی فرآوری منابع کم عیار آهن، مس و کرومیت کار شده است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی بستری برای نخبگان ایجاد کرده است، گفت: بازیگران اصلی آن دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، مراکز صنعتی و شرکت های دانش بنیان هستند که جهاددانشگاهی این بستر را به عنوان یک زیست بوم فناوری و نوآوری فراهم کرده است.

رییس جهاددانشگاهی استان کرمان با تاکید بر اینکه باید در راستای فناوری‌های نوآورانه برنامه‌ریزی کنیم، گفت: فرمول اصلی پیشرفت در صنایع و معادن، فناوری نوآورانه است.

دکتر بازمانده گفت: آنچه که می تواند معادلات حوزه صنعت و معدن را تحت الشعاع قرار دهد استفاده از نخبگان، آشنایی با علوم روز، پرهیز از استراتژی های شعار گونه و روشن نمودن نقشه راه در این زمینه است.

در ادامه دکتر حسین مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت:

حسین مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران در این مراسم با بیان اینکه منابع مس ما در کشور بسیار فراتر از فولاد و آلومینیوم است اما رشد و توسعه این ۲ فلز پس از انقلاب اسلامی بسیار بیشتر از مس بوده است تاکید کرد: مس ما ظرفیت کسب رتبه های بالاتر دنیا را دارد اما باید برای جهش تولید این فلز پیوندی با مراکز پژوهشی و نوآوری داشته باشیم.

وی با اشاره به ذخایر خدادادی و بزرگ مس، ارزش اقتصادی، راهبردی بودن این فلز و جایگاه فعلی کشور از این منظر اظهار داشت: آمار تولید مس ایران در خور شان ظرفیت های نظام نیست و ما می توانیم به هدف گذاری تولید یک میلیون تن کاتد در سال برسیم.

ورود فناوری پیشرفته به همت جهاددانشگاهی

مدیرعامل صنایع ملی مس ایران با بیان اینکه جهاددانشگاهی فناوری پیشرفته و دانش روز را برای جهش تولید مس به کشور وارد کند تصریح کرد: با پشتیبانی مسئولان استانی و ملی، جهش تولید مس کاتد در کشور اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: دانش باید به کالاهای صنعتی و ثروت‌آفرین تبدیل شود و نقش مجموعه های صنعتی در این حوزه بسیار مهم است.

مدرس خیابانی افزود: هر طرح نوآورانه باعث ارتقای بهره وری و کاهش هزینه می شود که در این زمینه به لحاظ مادی و معنوی حمایت می کنیم و صندوق سرمایه گذاری در استان تشکیل داده ا یم تا حلقه پایین دستی مس را شکل دهیم.

وی با بیان اینکه باید صنایع کوچک و مشاغل کارگاهی اطراف معادن مس شکل گیرد افزود: باید تلاش کنیم جوانان و نخبگان ما با این دانش، کارگاه ها و صنایع پایین دستی را ایجاد کنند و امیدوارم با هماهنگی، همت و تلاش مهندسان، نخبگان و حمایت مسئولان ملی و مجموعه مدیریتی و مهندسی شرکت ملی مس گام های بزرگی در این بخش برداریم.

مدیرعامل صنایع ملی مس ایران با بیان اینکه ۴۰ هزار نفر خانواده شرکت مس در ایران را تشکیل می دهند گفت: فرصتی که در چالش ها وجود دارد، در فرصت ها نیست و در این زمینه خودباوری و اعتماد به نفس می تواند به ما کمک کند.

ضرورت تکمیل زنجیره ارزش در مس؛ تولیدات فعلی نیمه‌خام است

امیر حسن زاده در این آیین به توسعه صنعت مس با رونمایی از کتاب «صنعت سبز در خدمت فلز سرخ» افزود: قطعه سازان خوبی در استان کرمان داریم و صنایع پایین دستی با کار تیمی استان، دانشگاه و بنگاه های اقتصادی باید توسعه یابد.

وی تصریح کرد: استان از افزایش و جهش تولید به صورت ۱۰۰ درصد حمایت می کند اما شرکت ملی مس نیز بایستی در تکمیل زنجیره تولید و صنایع پایین‌دستی ورود جدی‌تری داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: خودروهای تولیدی ما در حالت عادی به ۲۰ کیلوگرم مس نیاز دارند اما اگر همین خودرها برقی شوند ۱۰۰ کیلوگرم مس استفاده می کنند لذا آینده به سمت استفاده بیشتر از این فلز پیش می رود؛ در منطقه رفسنجان به سمت تولید خودروهای سنگین رفتیم و با نگاه تکمیل زنجیره ارزش افزوده طرح های توسعه را اجرایی می کنیم.

ضرورت توسعه اکتشافات معدنی

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ذخایر آهن به مشکل خوردیم ادامه داد: استان کرمان ذخایر خدادادی خوبی در حوزه مس دارد و در مجموع ذخیره زیادی در کشور وجود دارد که این ذخایر باعث شده به سمت اکتشافات نرویم و از فلزات موجود بهره برداری کنیم.

حسن زاده عنوان کرد: توقع ما در حوزه اکتشافات از شرکت ملی مس بیشتر است و زون معدنی که از کشور ما عبور کرده، بیشتر مس است لذا پیشنهاد می کنیم فرایند اکتشافات در مجتمع های معدنی استان کرمان به صورت عملیاتی پیش برود.

وی همچنین با بیان اینکه پس از برگزاری همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴، به سمت شرکت های دانش بنیان و IT می رویم تصریح کرد: شرکت های فولادی، مس و زغال سنگ باید در این همایش (۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت ماه جاری در کرمان) حضور داشته باشند و حتی برای این همایش سیستم حضور غیاب را طراحی می کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان افزود: همچنین بازخورد حضور شرکت ها را در اجرای سیاست های استان و این همایش رصد و بررسی می کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت خوب جهاددانشگاهی استان کرمان یادآور شد: یکی از مشکلات استان کرمان دانشجویان بیکار است لذا ظرفیت های استان از جمله دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جهاددانشگاهی را پای کار آوردیم و در این زمینه کنسرسیومی با محوریت فنی و حرفه ای راه اندازی کردیم.

حسن زاده گفت: کنسرسیوم اشتغال استان کرمان در تفاهم‌نامه‌ای با همکاری شرکت های مختلف اقدام به جذب دانشجو می‌کند و شرکت های زیرمجموعه و ملی مس از این ظرفیت استفاده کنند.

وی تاکید کرد: به واژه تیم اقتصادی در استان اعتقاد داریم و با وجود وسعت استان بزرگ کرمان از کارگر معادن تا کشاورزان دور افتاده ترین نقاط استان در تیم اقتصادی ما قرار دارند.

گفتنی است: کتاب صنعت سبز در خدمت فلز سرخ کتابی با روش نوین، اقتصادی و کاربردی برای تولید مس کاتد است که توسط دکتر محمدجواد مظفرپور تالیف و سازمان انتشارات جهاددانشگاهی کار چاپ آن را انجام داده است.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی استان کرمان


نظر شما :