نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

ایکنا شوق قرآن‌فهمی را در جامعه ایجاد کند

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۶ کد : ۷۱۱۴۰ عمومی
یکی از مأموریت‌های مهم ایکنا باید ایجاد شوق قرآن‌فهمی و قرآن‌آموزی میان مردم و آسیب‌شناسی حضور کمرنگ مردم در محافل قرآنی باشد.
ایکنا شوق قرآن‌فهمی را در جامعه ایجاد کند

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و هیئت همراه امروز، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا بازدید کرد و با جلیل بیت‌مشعلی، رئیس سازمان و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا به گفت‌وگو پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب ضمن سخنانی در این دیدار، حضور در خبرگزاری ایکنا را توفیق دانست و گفت: قرآن یک مأدبه(سفره پرنعمت و برکت) الهی است و مقام معظم رهبری هوشمندانه جهاددانشگاهی را به این سمت هدایت کردند.

وی با اشاره به اینکه ایکنا می‌تواند اقدامات مهمی برای مردم ایران و مسلمانان جهان انجام دهد، گفت: ایکنا تاکنون کارهای نو و فاخری داشته که مشخص است براساس نیازسنجی انجام شده و رشد روزافزون تعداد بازدیدکنندگان این رسانه قرآنی مؤید این موضوع است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه گفت: با وجود اینکه اکنون مربیان و اساتید مسلط قرآنی و صاحب اثر زیادی در همه استان‌های کشور حضور دارند، اما با این حال هنوز ارتباط مردم با قرآن کمرنگ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب به انس مردم مظلوم غزه با قرآن اشاره کرد و گفت: بسیاری از کودکان و نوجوانان در نوار غزه حافظ بخشی از آیات قرآن هستند و در برخی موارد، مشاهده می‌شود وقتی با فردی که خانه و همه اعضای خانواده خود را از دست داده، مصاحبه می‌کنند عبارت «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ» (خداوند ما را کفایت می‌کند و چه وکیل خوبی) را تکرار می‌کند. قرآن کریم با روح مردم فلسطین عجین است و آن‌ها خود را فدای کشورشان کرده‌اند و روح و جان خود را خون‌بهای فلسطین و عزت و شرافت وطن می‌دانند.

آسیب‌شناسی حضور کمرنگ مردم در محافل قرآنی

سرپرست حجاج ایرانی گفت: یکی از اقداماتی که ایکنا در حوزه امور قرآنی می‌تواند انجام دهد‌، این است که اهتمام و اقبال کمرنگ مردم به قرآن کریم را مورد آسیب‌شناسی قرار دهد. مردم در مراسم‌ دینی مختلف همچون قرائت دعای کمیل، دعای ندبه و دعای توسل حضور گسترده‌ای دارند و این مراسم‌ را همراهی می‌کنند، اما اگر محفلی با هدف قرائت سوره «یس» یا سوره «الرحمن»(عروس قرآن) برگزار شود، شاهد حضور کمرنگ مردم هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در ادامه گفت: محافل ختم قرآن که طی ماه رمضان در حرم‌های بزرگ برگزار می‌شود، بسیار مفید و مؤثر است، اما انگیزه مردم برای حضور در این محافل کسب ثواب ختم قرآن است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه فهم قرآن را بسیار مهم و ارزشمند دانست و گفت: خبرگزاری ایکنا در این زمینه می‌تواند اقدامات مؤثری را انجام دهد و در زمینه ایجاد شوق قرآن‌فهمی و قرآن‌آموزی بسیار مؤثر باشد. اقدام دیگری که بعد از آسیب‌شناسی حضور کمرنگ مردم در محافل قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد، بررسی این موضوع از نظر روانشناسی و استفاده از چارچوب‌های خوب در این زمینه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به صفحه‌خوانی قرآن که در بسیاری از مساجد برگزار می‌شود، گفت: ایکنا می‌تواند در برخی از این محافل که عموماً بعد از نماز برگزار می‌شود، یک کارشناس مستقر کند و این کارشناس نکته‌ای درباره سبک زندگی از این آیات استخراج کند؛ تأکید رهبر معظم انقلاب بر سبک زندگی در اصل هفتم بیانیه گام دوم انقلاب نیز مؤید اهمیت این موضوع است.

وی با اشاره به این که گاهی یک نکته راهبردی می‌تواند زندگی افراد را متحول کند، گفت: استخراج نکات مربوط به سبک زندگی اسلامی از سوی کارشناس ایکنا حتی برای ائمه جماعت نیز می‌تواند راهگشا باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در بخشی دیگری از سخنان خود به مسئله حج اشاره کرد و گفت: در حج برائت انتظار داریم که ایکنا کلیپ‌هایی به زبان‌های مختلف تولید کند و این کلیپ‌ها در اختیار زائران بیت‌الله الحرام از کشورهای مختلف قرار گیرد. در تولید این کلیپ‌ها باید دقت شود که در همان ابتدا در مقابل دشمن گارد گرفته نشود و مظلومیت مردم فلسطین را طوری منتقل کنیم که نوعی همگرایی با ملت فلسطین ایجاد کند و منجر به واگرایی با دشمن صهیونیستی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در پایان گفت: استفاده از تصاویر و فیلم‌هایی که اوج مظلومیت مردم غزه همچون تکه تکه شدن پیکر کودکان و ظلم و ستم علیه مردم این منطقه را نشان می‌دهد، می‌تواند برائت از دشمن ایجاد کند.

مأموریت مهم ایکنا ایجاد شوق قرآن‌فهمی و قرآن‌آموزی باشد

ایکنا افتخار نظام جمهوری اسلامی است

جلیل بیت‌مشعلی، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا نیز در این دیدار گفت: جهاددانشگاهی در اوایل پیروزی انقلاب و به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) تأسیس شد و مقام معظم رهبری نیز پیوسته نگاه ویژه‌ای به این نهاد انقلابی داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی نیز به خوبی توانسته است اعتماد مقام معظم رهبری را پاسخ دهد، گفت: درمان ناباروری در پژوهشکده رویان، بحث سلول‌های بنیادی، بومی‌سازی ساخت لوکوموتیو و فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی از جمله اقدامات بزرگ جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف است.

جلیل بیت‌مشعلی در ادامه تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن به‌عنوان نخستین خبرگزاری تخصصی قرآنی در جهان و راه‌اندازی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) را از اقدامات مهم جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ و رسانه دانست و گفت: مقام معظم رهبری در بازدیدی که در سال ۱۳۸۶ از پژوهشکده رویان داشتند فرموند که «جهاددانشگاهی باید کار گزین و برتر انجام دهد».

وی اضافه کرد: در راستای اهتمام ویژه جهاددانشگاهی به بحث فرهنگ و قرآن، این نهاد انقلابی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور را تأسیس کرد که این سازمان اکنون دارای بخش‌های مختلفی شامل خبرگزاری ایکنا، مرکز تربیت مربی قرآن در دانشگاه‌ها، مرکز تولیدات چندرسانه‌ای مبین، مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن و... است و دو نشریه با عنوان «رایحه» و نشریه «مطالعات میان  رشته‌ای قرآن» از سوی این سازمان منتشر می‌شود.

بیت‌مشعلی با اشاره به اینکه ایکنا دارای ۳۱ شعبه در سراسر ایران است، گفت: خبرگزاری ایکنا اکنون روزانه به ۲۲ زبان خبر منتشر می‌کند و در ۳۷ نقطه از جهان خبرنگار فعال مستقر دارد.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ کلیپ با موضوع حج از سوی ایکنا در فرآیند تولید و آماده‌سازی قرار دارد که در ایام حج منتشر خواهد شد. همچنین با کاروان فعالان قرآنی «نور» ارتباط برقرار شده که در ایام حج اخبار مربوط به فعالیت‌های این کاروان را برای ایکنا ارسال کنند.

جلیل بیت‌مشعلی یادآور شد: خبرگزاری ایکنا در نظر دارد که سه وبینار متناسب با شعار حج امسال برگزار کند و تلاش خواهد شد در این وبینارها از شخصیت‌های حاضر در حج استفاده کنیم.

مدیرعامل ایکنا با اشاره به اینکه این رسانه قرآنی ۳۷۶ خبر و مطلب درباره عملیات «وعده صادق» تولید و منتشر کرد، گفت: در تولید این مطالب تلاش شد که مبنای قرآنی دفاع از خاک، شرافت و شهادت تبیین شود و از دیدگاه شخصیت‌های دانشگاهی نیز در این زمینه استفاده کردیم.

وی در ادامه خبرگزاری ایکنا را از افتخارت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ایکنا درصدد راه‌اندازی زبان‌های جدیدی است که در این مقوله به دو بحث تهدیدمحور و فرصت‌محور بودن توجه خواهد شد و زبان عبری از جمله زبان‌هایی است که این رسانه قرآنی درصدد راه‌اندازی آن است.

راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی

مدیرعامل ایکنا در پایان به راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی از سوی این رسانه قرآنی اشاره کرد و گفت: ایکنا آرشیوهای بسیار خوبی از درس‌گفتارها با شخصیت‌های دینی و قرآنی دارد که در این درس‌گفتارها به موضوعات مختلفی در حوزه آموزش، خانواده، سبک زندگی اسلامی و.. پرداخته شده است و تلاش خواهد شد با راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی این مطلب در اختیار مخاطبان قرار قرار گیرد.

مأموریت مهم ایکنا ایجاد شوق قرآن‌فهمی و قرآن‌آموزی باشد

در پایان این دیدار، تفاهم‌نامه همکاری میان بعثه مقام معظم رهبری و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امضا شد.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، در پایان این دیدار از بخش‌های مختلف ایکنا بازدید کرد و در جریان روند تولید و انتشار اخبار در رسانه قرآنی قرار گرفت و با انتشار مکتوب این رسانه با عنوان «رایحه» از جمله آخرین شماره این نشریه با موضوع «قرآن به قرائت قرائتی» آشنا شد.

وی همچنین، در جریان فعالیت بخش‌های مختلف سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور از جمله مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای، استودیو مبین، مرکز دانشجو معلم و.. قرار گرفت و در پایان با حضور در استودیو «مبین» ایکنا، با این رسانه قرآنی مصاحبه اختصاصی انجام داد که طی روزهای آینده منتشر می‌شود.

کلید واژه ها: سید عبدالفتاح نواب خبرگزاری ایکنا


نظر شما :