چاپ کتاب «پوشش های سبز، شیمی فناور» در انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۲ کد : ۷۱۱۲۹ فرهنگی
کتاب «پوشش های سبز، شیمی فناور»نوشته پونه کاردر و رضا امینی توسط انتشارات جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.
چاپ کتاب «پوشش های سبز، شیمی فناور» در انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب "پوشش های سبز، شیمی فناور" نوشته پونه کاردر و رضا امینی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.


در پیشگفتار این کتاب آمده است:
"پاسبانی از میراث محیط زیست که پیشکش خداوند به انسان هاست، یک بایستگی گرانبهاست که همگان باید در این راستا بکوشند. چرا که این گنجینه ی ارزشمند، زیستگاه همه ی مردم جهان است و چنان چه آسیبی به آن وارد شود، بازتابش را همه ی آدمیان احساس خواهند کرد. از این رو، سال هاست که سازمان های دست اندرکار محیط زیست، بر نگهداری و پاسبانی یکپارچه ی محیط زیست پافشاری کرده اند و در این راستا کارهایی را انجام داده اند.  
بر پایه ی پژوهش های انجام شده در دهه ی 70 یکی از سرچشمه های آلوده کننده ی محیط زیست، حلال های آلی مورد استفاده در صنایع شیمیایی به ویژه صنایع رنگ سازی و رزین سازی و صنایع وابسته به آن ها بوده است. ترکیبات آلی فرار، سنتز شیمیایی اوزون را در لایه های نزدیک به زمین سرعت می بخشند و سبب ساز شکل گیری اوزون در لایه های پایین جو می شوند که برای انسان و دیگر موجودات بسیار خطرناک است. در پی نشست های فراملی و بَرنَهادن قانون ها در مورد اندازه ی پذیرفتنیِ آلودگی محیط زیست، در دهه ی 80 حرکت به سمت شیوه های نوین اجرای رنگ و تهیه ی ترکیب های تازه ی زیست سازگار در دستور کار مراکز پژوهشی صنایع رنگ قرار گرفت.
گُذاردَنِ برچسب محیطِ زیستی بر روی فرآورده ها، چاپ دفترچه ی راهنما برای چارچوب های ایجادشده، گردآوری استانداردها و روش های اندازه گیری مقدار ترکیبات آلی فرار، از جمله گام های نخستین بودند. در مورد جایگزینی ترکیب های نو، پژوهش ها بر روی رنگ های پُرجامد و بی حلال،  پودری،  پایه آب و تابش پز، تکیه دادند. به دنبال آن فرآورده هایی با مقدار مواد فرار کمتر، تهیه و روانه ی بازار مصرف شدند. به طور کلی هدف روش های نوین، کاهش یا حذف کامل به کارگیریِ حلال های آلی، سمی و آتش زاست.
از این روی، باز بر آن شدیم که قلم به دست گیریم و آموخته های به روزِ پژوهشی و علمی خویش و دیگر کشورها را برگزینیم و در این کتاب با زبان رسا و شکرین فارسی، به آن ها بپردازیم. اگرچه یادآوری کم لطفی ها، کاستی ها و دشواری های نگارشِ کتاب های پیشین، اندکی قلبمان را می فشارد، وجدان، ایمان و اشتیاقِ دست یابی به هدفمان، هم افزاینده وار ما را بر آن می دارند که تمام اراده و تلاشمان را برای خدمت به مردم عزیز سرزمینمان به کار گیریم و هم چنان نستوه و خستگی ناپذیر ادامه دهیم."
شایان ذکر است این کتاب در 256 صفحه، 8 فصل و با قیمت 600  هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.
روش های خرید
حضوری: تهران، خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه، فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر
فروشگاه اینترنتی: http://jdamirkabir.ac.ir/shop

تلفن تماس: ۶۴۵۴۲۳۲۶ ـ ۰۲۱

 


نظر شما :