با حکم‌ معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی؛

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، به عنوان مسئول« بسیج منابع کنوانسیون تنوع زیستی» منصوب شد

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۶ کد : ۷۱۰۰۱ عمومی
معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی، دکتر سید مجتبی خیام نکویی طی حکمی؛ دکتر حسین شاهسوارانی سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران جهاددانشگاهی را به عنوان مسئول « بسیج منابع کنوانسیون تنوع زیستی»منصوب کرد.
سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، به عنوان مسئول« بسیج منابع کنوانسیون تنوع زیستی» منصوب شد

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی جهاددانشگاهی، خیام نکویی در بخشی از حکم انتصاب شاهسورانی آورده است:

با توجه به سوابق علمی و تجربیات ارزنده جنابعالی به موجب این ابلاغ به مدت دو سال به عنوان " نقطه تماس ملی بسیج منابع کنوانسیون تنوع زیستی " منصوب می شوید. انتظار می رود در راستای اهداف ملی مرجع تنوع زیستی با اهتمام لازم و بهره گیری از تمامی ظرفیتهای علمی و اجرایی کشور و نیز هماهنگی با دستگاهها و نهادهای ذی ربط در انجام وظایف محوله از جمله موارد ذیل موفق باشید:

  • کمک به افزایش درک نیازهای و فرصتهای مالی و ارتقاء برنامه ریزی تنوع زیستی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی.
  • تسهیل گنجانده شدن تنوع زیستی در برنامه های توسعه ای و بودجه بندی بخشی و میان بخشی.
  • ارتقاء ارتباط بین منابع مالی و سازوکارهای مالی.
  • کمک به تامین مالی کنوانسیونهای مرتبط با تنوع زیستی.
  • افزایش اثر بخشی و کارایی دسترسی به منابع مالی ملی و بین المللی.
  • ایجاد چارچوبی شفاف برای گفتگوی میان ذینفعان مختلف در طراحی آماده سازی و اجرای راهبردهای بسیج منابع با توجه به شرایط کشور.

گفتنی است: کنوانسیون تنوع زیستی معاهده‌ای بین‌المللی است که در ژوئن ۱۹۹۲ میلادی و در خلال برگزاری کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در ریودوژانیرو برزیل به تصویب رسید و در ۲۹ دسامبر سال ۱۹۹۳ لازم‌الاجرا شد. اهداف این کنوانسیون بر طبق ماده یک آن عبارت از حفظ تنوع زیستی، استفاده پایدار از گونه‌ها و سهیم‌ شدن عادلانه و برابر در مزایای حاصل از کاربرد منابع ژنتیکی، از جمله از طریق دسترسی مناسب به منابع ژنتیکی و انتقال صحیح تکنولوژی‌های مربوط به آن، با در نظر گرفتن‌ همه حقوق مربوط به آن منابع و تکنولوژی‌ها، همچنین از طریق تأمین مالی لازم می‌باشد. الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون، در جلسه روز یکشنبه ششم خرداد ماه 1375 مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و بر این اساس، دولت جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به این کنوانسیون ملحق گردیده است.

کلید واژه ها: معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی


نظر شما :