کارگاه اموزشی رابطان طرح داناب در اردبیل برگزار شد

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۷ کد : ۷۰۹۳۵ فرهنگی
با حضور مسوولان استانی و معلمان منتخب کارگاه اموزشی طرح ملی داناب در اردبیل برگزار شد .
کارگاه اموزشی رابطان طرح داناب در اردبیل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل؛ حسام رسولی رییس جهاددانشگاهی استان اردبیل ، ۱۳ اردیبهشت در کارگاه آموزشی رابطان طرح داناب استان اردبیل که به همت جهاددانشگاهی استان اردبیل در سالن اجتماعات شرکت مخابرات برگزار شد، ضمن گرامی داشت هفته مقام معلم اظهار کرد: جامعه محصول هنر و فکر معلم و قطعا هر موفقیتی در جامعه حاصل پرورش و آموزش معلمان است و اگر نقصی در جایی وجود دارد از آن  ناشی می شود که حرف معلمان خود را خوب گوش ندادیم.

رسولی ادامه داد: برای جلوگیری از بحران های جامعه و بحران های تدریجی مثل بحران بیکاری، بحران کاهش جمعیت و شیب هرمی جمعیت که به سمت پیری پیش می رود و همچنین بحران های اعتیاد و یکی از بحران های مهم جهان که با آن مواجهیم بحث بحران آب، نیازمند برنامه ریزی مدون، منطقی و علمی هستیم.

 وی افزود: دنیا با دو بحران هویت و آب مواجه است که هر دو نیازمند ایفای نقش معلم است و در استان ما نیز معضل آب  محرز شده، بگونه ای که در دوره آبیاری در منطقه آمار مراجعه به پزشکی قانونی زیاد می شود و علت آن تنش آبی در روستاها و همچنین شهرها است.

رییس جهاددانشگاهی اردبیل تصریح کرد: ما بایستی علاوه بر پرداختن به بحث کیفیت آب، کمیت آب را نیز در نظر داشته باشیم که در بحران آب تاثیر گذاشته و در این حال، شرکت آب منطقه ای، آموزش و پرورش و جهاددانشگاهی دست به دست هم داده اند تا بتوانند نقطه شروعی در جلب مشارکت کسانی باشند که پیرو برنامه مدون اهداف طرح داناب را به جلو ببریم.

وی اذعان کرد: بحث آب بحث کوتاه مدت نیست بلکه باید طرح مسئله شود و آب را دانش آموزان یک مسئله بدانند بنابراین دانش آموزان ما که ذهنشان خلاق است حتما برای این مسئله و مشکل راه حل پیدا خواهند کرد.

رسولی خاطرنشان کرد:  این طرح را باید برای نسل جدید طرح مسئله کنیم و مطمئنا نسل جدید با کمک علم و فناوری خود این مسئله را حل خواهد کرد.

 وضعیت بحران آب در استان بحرانی است 

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای استان اردبیل نیز در این کارگاه با اشاره به اهداف طرح داناب گفت: طرح داناب با هدف ایجاد مشارکت کلیه بهره برداران و کلیه ذینفعان که از منابع آب استفاده می کنند شکل گرفته که در واقع بحث نجات آب است.

فراهم کاظمی آذر اظهار کرد: در حال حاضر در وضعیت بحران آب در استان قرار داریم و امیدوار هستیم که بتوانیم با کمک آموزش دهندگان و معلمان به اهداف مورد نظر این طرح برسیم.

سفیران نجات آب در استان باشیم

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این رویداد آموزشی گفت: در طرح داناب در راستای افزایش مثبت و تغییر نگرش و به عنوان سفیرانی که بتوانیم در جهت حفظ و نگهداری محیط زیست و نجات آب کار بکنیم، نقش داریم.

محمود مشکی با بیان اینکه برای پیش بینی طرح داناب و پیشگیری از بحران آب نیازمند همکاری معلمان و مدیران مدارس هستیم، اظهار کرد: باید دانش اموزان را به سمتی هدایت کنیم که در کنار بحث درس در مدرسه به مسئله های مختلف تز جمله آب ورود کنند.

وی افزود: ما با چهار نوع ارتباط مواجه هستیم ارتباط با خود، ارتباط با دیگران، ارتباط با خدا و ارتباط با طبیعت که همه این ارتباط ها در سند تحول موقعیت آفرین هستند.

مشکی ادامه داد: شناخت مهم ترین پایه حرکت است و در موضوع آب  بحث شناخت و آموزش اهمیت موضوع حائز اهمیت است.

وی افزود: بین افکار و رفتار رابطه است و مبنای هر چیزی و عملی با توسعه آموزش است بنابراین بحث مدیریت در مسئله آب حائز اهمیت است تا فرصت های جدید در توسعه ایجاد شود.

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: بر اساس جامعه آماری ما که زیاد هم می باشد، در کلاس های درسی انتظار از معلمان و مدیران این است که بتوانیم اکثریت دانش آموزان را از این آموزش های طرح بهره مند کنیم و آموزش کیفی در این بحث در اولویت می باشد.

وی اذعان کرد: با اجرای پویش و اطلاع رسانی ها، استفاده از پوسترها و وسایل آموزشی امیدوار هستیم که بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

مشکی در پایان بیان کرد: دانش آموزان دوره اول متوسطه در پایه های هفتم، هشتم و نهم در مناطق نوزده گانه استان از آموزش های داناب بهره مند خواهند شد و این با کمک کلیه عوامل مدارس اعم از مدیران معلمان و کلیه نواحی آموزشی خواهند بود.

در ادامه این کارگاه آموزشی از پوستر مفهومی طرح داناب رونمایی شد و کارشناسان و متخصصان شرکت آب منطقه ای استان، به ارائه مباحث آموزشی و تبیینی پیرامون طرح داناب پرداخته و به سوالات حاضران پاسخ دادند.

طرح داناب در استان اردبیل با همکاری شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش و مشاوره اجرایی جهاد دانشگاهی استان اردبیل اجرایی می شود.

 


نظر شما :