بازدید قائم مقام حوزه علمیه قم از خبرگزاری ایکنا

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۰ کد : ۷۰۷۹۷ فرهنگی
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی قائم مقام حوزه علمیه قم، ۱۱ اردیبهشت ماه از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ایکنا وابسته به جهاددانشگاهی بازدید کرد.
بازدید قائم مقام حوزه علمیه قم از خبرگزاری ایکنا

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم، در آستانه روز معلم ضمن بازدید از سازمان قرآنی دانشگاهیان و آشنایی با بخش‌های مختلف این سازمان و با حضور در تحریریه خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به اهمیت فعالیت رسانه‌ای در حوزه دین و قرآن تأکید کرد.

وی با اشاره به آیه «مَنْ یَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً یَکُنْ لَهُ نَصِیبٌ مِنْهَاوَ مَنْ یَشْفَعْ شَفَاعَةً سَیِّئَةً یَکُنْ لَهُ کِفْلٌ مِنْهَا»، گفت: شفاعت دو نوع است؛ شفاعت پیش از عمل و شفاعت پس از عمل. اینکه اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) شفیع ما هستند، شامل شفاعت پس از عمل می‌شود. هنگامی که پس از عمری زندگی و خطاهایی که انجام داده‌ایم، به دیار باقی و نشئه دیگر وارد می‌شویم، اهل‌ بیت(ع) از ما دستگیری می‌کنند. البته این شفاعت نیز نیازمند لازمه‌هایی است.

حجت‌الاسلام ملکی در بیان شفاعت پیش از عمل، اظهار کرد: آن هنگام که فردی در کار خوب و حسنه‌ای شریک شود و کمک کار باشد، برای آن فرد، نصیب و بهره‌ای خواهد بود یعنی ثواب آن فرد مانند همان کسی است که آن کار نیک و حسنه را انجام داده است. پس هنگامی که آیه‌ای، تفسیری و ترجمه‌ای از قرآن را منتشر و به نوعی در رساندن آن پیام به مخاطب کمک می‌کنید؛ جوانی آن را متوجه می‌شود و به آن عمل می‌کند، شما هم در میزان ثواب عمل آن کار خیر، شریک هستید «لَهُ نَصِیبٌ».

قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: «مـَنْ اَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهى عَنْ مُنـْکَرٍ دَلَّ عَلى خَیْرٍ اَوْ أَشارَ بِهِ فَهُوَ شَریکٌ» بنابراین هنگامی که شما در خبرگزاری ایکنا به دلیل نوع حرفه و کارتان، فردی را و لو با یک اشاره «اَوْ أَشارَ بِهِ» متوجه اقدام نیک و حسنه‌ای کنید و مخاطب شما حالش خوب شود، شما در آن حال خوب شریک هستید. در روایتی از امام صادق(ع) آمده است؛ نه تنها شریک هستید بلکه دو برابر ثواب می‌برید، بالعکس آن (راهنمایی به عمل سیئه) نیز صادق است. 

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام ملکی ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت خبرنگاران قرآنی گفت: اگر در حق یکدیگر دعا کنید، قطعا مورد اجابت قرار می‌گیرد، این یک قاعده است، همانطور که در روایت آمده است دعای خیر مؤمن پشت سر مؤمن مستجاب است. خداوند سبحان بر طبق آیه «مَنْ یَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً یَکُنْ لَهُ نَصِیبٌ مِنْهَاوَ مَنْ یَشْفَعْ شَفَاعَةً سَیِّئَةً یَکُنْ لَهُ کِفْلٌ مِنْهَا» برای شما ثواب در نظر گرفته است. 


نظر شما :