مدیر دبیرخانه تبصره ۱۸ اشتغال وزارت اقتصاد:

تاکید بر استفاده از ظرفیت های جهاددانشگاهی در توسعه طرح های کارآفرینی/ طرح رویش کارآفرینان جوان در سراسر کشور اجرا می شود

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۱ کد : ۷۰۷۳۶ آموزش و کارآفرینی
مدیر دبیرخانه تبصره ۱۸ اشتغال وزارت اقتصاد با حضور در دفتر بازارکار جهاددانشگاهی به تشریح طرح رویش کارآفرینان جوان پرداخت و اعلام کرد: طرح رویش کارآفرینان جوان در سراسر کشور اجرا می شود.
تاکید بر استفاده از ظرفیت های جهاددانشگاهی در توسعه طرح های کارآفرینی/ طرح رویش کارآفرینان جوان در سراسر کشور اجرا می شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر سید سجاد پادام با اشاره به جزئیات طرح رویش کارآفرینان جوان گفت: تربیت و پرورش کارآفرین از موضوعات مهمی است که در صدد هستیم در اجرای طرح ها و پروژه های بالای  10 میلیارد تومان از نخبگان و دانش آموختگان استفاده کنیم و به تربیت شبکه ای از کارآفرینان بپردازیم.

وی توضیح داد: کارآفرینی در حال حاضر اینگونه است که اگر پدر کارآفرین باشد پسر نیز راه وی را در پیش می‌گیرد و اصطلاحاً کارآفرینی نیز ارثی شده است. ما برنامه داریم تا با اجرای طرح رویش کارآفرینان جوان کارآفرینی را به صورت شبکه ای تربیت کنیم.

 مدیر دبیرخانه تبصره 18 اشتغال وزارت اقتصاد  با اشاره به اینکه این طرح در کل استان‌ها اجرا خواهد شد یادآور شد:  طبق برآورد ما می‌توان در سال اول اجرای این پروژه ۹۰۰ نخبه را در سراسر کشور به کار گرفت. این طرح را در وزارت اقتصاد طراحی و تدوین شده و دغدغه ما تربیت کارآفرینان موفق است.

 مدیر دبیرخانه تبصره 18 اشتغال وزارت اقتصاد  درباره اینکه کدام دستگاه ها در اجرای این طرح مشارکت  نمایند تصریح کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند کمک بسیار خوبی در این پروژه به ما بکند‌. نهادهایی مانند بنیاد نخبگان و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز می‌توانند در این طرح به ما کمک کنند.

 وی با اشاره به مسیر درست اکثر کسب و کارهایی که تسهیلات دریافت کرده اند گفت: طبق نظارت ارزیابی میدانی ما تقریبا ۵ درصد کسب و کارهایی که تسهیلات دریافت کرده اند به انحراف رفته و برخی نیز در اجرای درست و اصولی کسب و کار خود اشتباه کرده اند‌. این به عقیده من آمار خوبی است.

بودجه و تسهیلات خوبی برای اشتغال دانش آموختگان اختصاص یافته است

دکتر پادام در ادامه با اشاره تبصره ۱۸ و بودجه درنظر گرفته شده برای اشتغال دانش آموختگان گفت: بودجه و تسهیلات خوبی برای اشتغال دانش آموختگان اختصاص یافته است. منابع خوبی در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اختصاص داده شد که این منابع با تلفیق در منابع بانکی در سال 1400 بالغ بر 1.8 همت و در سال 1401 حدود ۲.۵ همت بود. علاوه بر این بندی در دستورالعمل قرار گرفت که بر اساس آن سایر دستگاه های اجرایی باید ده درصد اشتغال و منابع ایجاد شده خود را به بخش دانش بنیان اختصاص دهند.  علاوه بر این در سایر منابع دستگاهها مانعی برای استفاده دانش آموختگان از آن وجود ندارد. علاوه بر این صندوق های پژوهش و فناوری هم هستند که می‌تواند به اشتغال دانش آموختگان کمک کنند.

وی افزود: همچنین یک استثنا برای فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود دارد که می‌توانند بالاتر از سقف تسهیلات قرض‌الحسنه مشمول این تسهیلات شوند.

مدیر دبیرخانه تبصره 18 اشتغال وزارت اقتصاد در ادامه یادآور شد:  در سال ۱۴۰۲ افزایش سرمایه صندوق های پژوهش و فناوری نیز انجام شد و در نتیجه قدرت ضمانت این صندوق‌ها در بازارکار تقویت و به 10 برابر افزایش یافت. این اتفاق در بیست استان کشور رخ داده است. استان هایی هم که در این لیست نیستند خودشان نخواستند که در این لیست قرار بگیرند.

به گزارش بازار کار، گفتنی است در این نشست که امیر علی بینام مدیر مسئول بازارکار نیز حضور داشت، همکاران اداره کل آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی، برخی از ظرفیت ها و توانمندی های جهاددانشگاهی در حوزه آموزش، اشتغال و کارآفرینی را تشریح کردند.


نظر شما :