برگزاری رویداد روز جهانی مالکیت فکری در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی/ ارائه خدمات آنلاین و رایگان در این حوزه

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۷۰۶۱۳ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تاپ خبر
رویداد روز جهانی مالکیت فکری با عنوان «دیدار پایدار» با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و رییس جهاددانشگاهی برگزار و با امضای تفاهم نامه‌ای بر ارائه خدمات آنلاین و رایگان در حوزه مالکیت فکری تاکید شد.
برگزاری رویداد روز جهانی مالکیت فکری در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی/ ارائه خدمات آنلاین و رایگان در این حوزه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، رویداد روز جهانی مالکیت فکری با عنوان «دیدار پایدار» با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی امروز، یکشنبه 9 اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ و با همکاری جهاددانشگاهی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش بنیان ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

مالکیت فکری بن سازه اقتصاد دانش بنیان است

در این رویداد معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه از مالکیت فکری بسیار عقب هستیم و باید با سرعت بسیار زیادی در حوزه مالکیت فکری کار کنیم، گفت: مالکیت فکری بایستی به صورت جدی در کشور مورد توجه قرار گیرد، چرا که معتقدیم اگر قرار باشد ساختمان و بنای اقتصاد دانش‌بنیان در کشور بنا شود، نیاز به بن سازه‌ای است که این بن‌سازه فقط مالکیت فکری خواهد بود.

وی با اشاره به این که ارزش ذاتی اقتصاد دانش‌بنیان، در تبدیل علم و فناوری به دارایی‌های فکری نهفته است، افزود: این دارایی‌ها، که شامل اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و ... می‌شوند، هویت و اعتبار یک شرکت دانش‌بنیان را شکل می‌دهند. ما سال‌های سال در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کار کرده‌ایم، ولی مشاهدات نشان می‌دهد حدود ۹۸ درصد از دارایی‌های ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا شامل دارایی‌های نامشهود است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ادامه داد: آن چیزی که برای شرکت‌ها ایجاد ارزش می‌کند، شامل نیروهای‌ انسانی، فناوری‌ها، اعتبار و برند است.

دکتر دهقانی فیروزآبادی از برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) در ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با کسب تجارب بین‌المللی در این زمینه، شاهد ارتقای جایگاه مالکیت فکری در کشور باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به عزم جدی که در مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری وجود دارد، به‌زودی شاهد یک نظام کارا برای ارزیابی و اعتباردهی باشیم.

توجه به توسعه نوآوری و خلاقیت ضروری است

در ادامه دکتر مهدی باصولی رییس دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی گفت: دانشگاه علم و فرهنگ، وابسته به جهاددانشگاهی و یکی از اجزای مهم اکوسیستم علمی و پژوهشی این نهاد است.

وی با اشاره به این که دانشگاه علم و فرهنگ با ۹ هزار نفر دانشجو،۱۲۰ هیات‌علمی و بیش از ۲۳ هزار نفر فارغ‌التحصیل در این سال‌ها فعالیت داشته است، گفت: همچنین سال گذشته در رتبه‌بندی ISC رتبه اول دانشگاه‌های غیردولتی کشور را کسب کردیم و در رتبه‌بندی سایمگو سه سال پیاپی رتبه اول نوآوری کشور را به دست آورده‌ایم و جزء ۵۰ دانشگاه اول در رتبه‌بندی سایمگو در شاخص جامع هستیم.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: این دانشگاه دارای ۶ دانشکده تخصصی است و یکی از افتخارات ما این است که دانشکده‌های دانشگاه علم و فرهنگ به جهاددانشگاهی متصل است، به عنوان مثال دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی ما به پژوهشگاه رویان متصل است و به‌نوعی یکی از سازوکارهای توسعه ما در دانشگاه اتصال به مراکز پژوهشی است.

دکتر مهدی باصولی بیان کرد: با توجه ‌به اینکه دانشگاه علم و فرهنگ یک دانشگاه غیردولتی است، توجه خاصی به بحث کارآفرینی داشته و با شعار دانشگاه کارآفرین و نوآور و در نهایت دانشگاه ارزش‌آفرین توانسته با ایجاد ارزش برای مخاطبینش وجه تمایزی ایجاد کند.

وی عنوان کرد: در این راستا رویدادهایی را میزبان هستیم و میزبانی این رویداد نیز باعث افتخار است، زیرا تمام افرادی که در اکوسیستم مالکیت فکری نقش دارند، اینجا حضور داشته و امیدوارم در سال‌های آینده اگر قرار است این تشکل ایجاد شود، شاهد پیوستن افراد و گروه‌های بیشتری به آن باشیم.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ در پایان عنوان کرد: در خصوص موضوع مالکیت فکری نیز باید بگویم، ما باید به فکر توسعه نوآوری و خلاقیت باشیم و حضور مسئولین از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش بنیان ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و جهاددانشگاهی را به فال نیک بگیریم و امیدواریم این هم‌افزایی موجب اتفاقات بهتری در این حوزه شود.

در ادامه این رویداد آرزو خسروی مدیرعامل فرش آنلاین به سخنرانی با موضوع نوآوری در ارایه محصولات نوآورانه مبتنی بر دانش سنتی حیطه فرش و محصولات مرتبط و توسعه بازار خارجی پرداخت و دکتر بهروز شاهمرادی هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گزارشی از نقشه اختراعات کشور با شاخص پیچیدگی فناوری ارایه داد و شوآن صدر قاضی پژوهشگر نوآوری سازمان ملل به سخنرانی با موضوع نوآوری اجتماعی برای توسعه پایدار پرداخت و در پایان تفاهم نامه همکاری بین دکتر سجاد محمد علی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر شقایق حق جوی جوانمرد رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری با هدف ترویج فرهنگ‌سازی، برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه فناوری و کمک به بهره‌برداری از دارایی‌های فکری ایجاد شده در وزارت علوم منعقد شد.

همچنین تفاهم نامه دیگری نیز بین صندوق نوآوری و شکوفایی و کانون مدیریت مالکیت فکری برای ارائه خدمات آنلاین و رایگان در حوزه مالکیت فکری  امضا شد.


نظر شما :