گذری بر طرح‌های شاخص واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در سال ۱۴۰۲

۰۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۱ کد : ۶۹۷۳۳ عمومی تاپ خبر
جهاددانشگاهی از ابتدای تشکیل تاکنون توانسته نقش مهمی در توسعه دانش و فناوری در کشور ایفا کند و دستاوردهای مهم این نهاد انقلابی که با بهره‌مندی از توان و ظرفیت متخصصان و فناوران واحدهای سازمانی آن در سراسر کشور طراحی و تولیدشده، توانسته نام ایران را همواره در سطح ملی و منطقه‌ای بر سر زبان‌ها انداخته و پرچم سه رنگ ایران اسلامی را بر قله‌های پیشرفت و پیشتازی در عرصه‌های مختلف به اهتزاز درآورد.
گذری بر طرح‌های شاخص واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در سال ۱۴۰۲

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، جهاددانشگاهی از ابتدای تشکیل در سال 1359 تاکنون توانسته نقش مهمی در توسعه دانش و فناوری در کشور ایفا کند و دستاوردهای مهم این نهاد انقلابی که با بهره‌مندی از توان و ظرفیت متخصصان و فناوران واحدهای سازمانی آن در سراسر کشور طراحی و تولید شده، توانسته نام ایران را همواره در سطح ملی و منطقه‌ای بر سر زبان‌ها انداخته و پرچم سه رنگ ایران اسلامی را بر قله‌های پیشرفت و پیشتازی در عرصه‌های مختلف به اهتزاز درآورد.

در آستانه سال 1403در این گزارش، به بخشی از توانمندی‌هایی که حاصل تلاش متخصصان، فناوران و پژوهشگران این نهاد در جای‌جای کشور است، می‌پردازیم.

 

پژوهشگاه رویان

اخذ موافقت اصولی تأسیس مرکز جامع ژنتیک رویان
این مرکز در سال 1402 موافقت اصولی خود را از جهاددانشگاهی و مجوز آزمایشگاه تشخیص ژنتیک را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کسب کرد. ارایه خدمات تخصصی این مرکز در زمینه ژنتیک و پزشکی مبتنی بر فرد با استفاده از توالی‌یابی در حوزه‌های بیماری‌های نوپدید و بازدید خواهد بود.

اخذ پروانه بهره‌برداری آزمایشگاه کنترل کیفی
اخذ پروانه بهره‌برداری آزمایشگاه مجاز سازمان غذا و دارو برای آزمایشگاه کنترل کیفیت محصولات سلولی، ژن و بافت با همکاری شرکت رویان آتی تک فارمد، همچنین اختتام طرح‌های پژوهشی کارآزمایی بالینی فاز یک کاربرد کیمیاسل در درمان آرتریت روماتوئید ((RA، کارآزمایی بالینی فاز یک کاربرد کیمیاسل در درمان کمردرد مزمن ناشی از تخریب دیسک، کارآزمایی بالینی فاز یک کاربرد ورقه کراتینوسیت روئین گرف در زخم پای دیابتی و کارآزمایی بالینی فاز یک کاربرد ورقه کراتینوسیت روئین شیت در سوختگی درجه سه از سوی آزمایشگاه مرکزی توسعه فناوری محصولات پیشرفته درمانی از دیگر کارهای انجام شده در این پژوهشگاه است.
 

سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت

دستگاه اندازه‌گیری تلفات عایقی- تانژانت دلتا (TCM-400)

عملکرد ایمن و قابل‌اعتماد هر تجهیز فشارقوی بستگی اساسی به وضعیت عایق آن تجهیز دارد. دستگاه تانژانت دلتا یکی از تجهیزات مهم اندازه‌گیری در صنعت فشارقوی محسوب می‌شود که ازآن‌جهت اندازه‌گیری ضریب تلفات در عایق‌های الکتریکی و کنترل کیفیت عایق‌ها استفاده می‌شود.

بومی‌سازی فناوری تولید اینورترهای خورشیدی توان بالای مگاواتی

با توجه به اهمیت توسعه و خودکفایی تولید اینورترهای خورشیدی در صنعت نیروگاهی و امنیت انرژی کشور، جهاددانشگاهی علم و صنعت با کسب موفقیت در دستیابی به دانش طراحی و تولید انواع مبدل‌های الکتریکی با کاربرد در شارژر و اینورترهای صنعتی، درایوهای ولتاژ متوسط و سیستم رانش قطارهای مترو، از سال‌ها قبل تلاش خود را برای توسعه دانش فنی تولید اینورترهای خورشیدی توان بالا معطوف کرده و برای اولین بار در کشور طراحی و تولید اینورترهای توان بالای خورشیدی را در دستور کار قرار داده است و در حال حاضر توانسته با بومی‌سازی فناوری تولید اینورترهای خورشیدی توان بالای مگاواتی نیاز کشور را تأمین کند.

 

جهاددانشگاهی واحد ایلام

پایان فاز اول عملیات عمرانی ساختمان پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی ایلام به مساحت 2420 مترمربع

به همت جهاددانشگاهی ایلام نیز فاز اول عملیات عمرانی ساختمان پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی ایلام در سال 1402 که شامل اجرای فونداسیون و بتن‌ریزی اسکلت ساختمان به مساحت 2420 مترمربع بود به پایان رسید و هم‌اکنون عملیات عمرانی فاز دوم آغاز شد.

 

جهاددانشگاهی واحد قم

ساخت دستگاه اعلام وضعیت و هشدار راه دور دستگاه انکوباتور در قم

به همت محققان و مهندسان معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی قم و با همکاری دانشگاه صنعتی قم برای اولین بار در ایران دستگاه اعلام وضعیت و هشدار راه دور دستگاه‌های انکوباتور برای تمامی انواع برندهای این دستگاه طراحی و ساخته شد.

دستگاه‌های انکوباتور در مراکز تحقیقاتی و درمان ناباروری نقش بسیار مهمی دارند و کار اصلی آن‌ها تأمین فضای مناسب جهت نگهداری و رشد نمونه‌های زیستی شامل سلول‌های زنده یا جنین‌های حاصل از روش‌های درمان ناباروری در شرایطی شبیه به شرایط محیط بدن انسان است.
 

جهاددانشگاهی واحد کرمان

دستیابی به دانش فنی فرآوری کرومیت‌های کم‌عیار 7 درصد و تبدیل آن به کنسانتره 34 درصد

جهاددانشگاهی کرمان با دستیابی به دانش فنی فرآوری کرومیت‌های کم‌عیار 7 درصد و تبدیل آن به کنسانتره 34 درصد توانسته کمک شایانی به پیشرفت در حوزه صنایع معدنی داشته باشد.

محققان جهاددانشگاهی در طول یک سال توانسته‌اند به این دانش دست یابند. کرومیت به‌عنوان یک ماده معدنی، ارزش تجاری بسیار بالایی دارد. کروم یکی از اجزای ضروری صنایع فولادسازی است که در تولید فولادهای خاص و آلیاژهای فروکروم، مواد نسوز، مواد شیمیایی و رنگ‌ها کاربرد دارد.

موافقت اصولی درمانگاه عمومی

موافقت اصولی جهت تأسیس درمانگاه عمومی شامل بخش‌های پزشکی عمومی، داخلی، اطفال، زنان، مامایی، پوست، قلب و عروق، عفونی، رادیولوژی و سونوگرافی، رادیولوژی دهان، فک و صورت (پانورکس سفالومتری آنالوگ)، طب اورژانس، دندانپزشکی، گوش، حلق و بینی، مشاوره ژنتیک، تغذیه، کاردرمانی، گفتاردرمانی، روان‌پزشکی، درمان اختلالات مصرف مواد از دانشگاه علوم پزشکی کرمان اخذ شد.

 

جهاددانشگاهی واحد استان مرکزی

آغاز به کار نخستین مؤسسه خیریه درمان ناباروری کشور در جهاددانشگاهی استان مرکزی

هم‌زمان با فرارسیدن هفته جمعیت، نخستین مؤسسه خیریه کشور در حمایت از زوج‌های نابارور محروم در جهاددانشگاهی استان مرکزی افتتاح شد. این موسسه اولین مرکز خیریه در کشور است که حمایت از زوجین نابارور نیازمند را در دستور کار قرار داده است و امید است که با افتتاح این مرکز دغدغه مالی زوجین کم بضاعت، در حوزه فرزندآوری، برطرف شود.

افتتاح مرکز "خدمات تخصصی و مطالعات سنگ محلات و نیم‌ور"

مرکز خدمات تخصصی و مطالعات سنگ محلات و نیم‌ور وابسته به جهاددانشگاهی استان مرکزی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در شهرستان محلات افتتاح شد. این مجموعه می‌تواند در حوزه‌های مختلف ازجمله اکتشاف، فراوری، صادرات و همچنین در حوزه پشتیبانی علمی از پژوهشگران و فعالان بخش سنگ نقش برجسته ایفا کند.

پیشرفت ۸۰ درصدی طرح ملی "بررسی وضعیت شاخص‌های توسعه اجتماعی در ایران" در استان مرکزی

مدیر گروه پژوهشی توسعه اجتماعی جهاددانشگاهی استان مرکزی از پیشرفت ۸۰ درصدی طرح ملی "بررسی وضعیت شاخص‌های توسعه اجتماعی در ایران" در استان خبر داد.

طرح ملی بررسی وضعیت شاخص‌های توسعه اجتماعی در ایران (سطوح شهرستان، استان و ملی) با کارفرمایی مرکز رصد اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در استان در حال اجراست و ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

 

جهاددانشگاهی واحد همدان

تولید سفالینه‌های میناکاری شده مطابق با استاندارد INSO 20758

وجود بیش از 1000 کارگاه کوچک و بزرگ تولیدکننده محصولات سفالی و سرامیکی، اشتغال بیش از ده‌هزارنفری در این زمینه، تولید روزانه بیش از صد هزار قطعه در روز، صادرات چشمگیر محصولات به خارج از کشور، کسب عنوان شهر جهانی سفال و بسیاری از موارد مهم دیگر، مؤید ظرفیت و پتانسیل بسیار بالا در زمینه هنر- صنعت سفال و سرامیک در شهر کوچک لالجین است.

یکی از محصولاتی که در سالیان اخیر در این زمینه به‌وفور تولید و عرضه‌شده است، محصولات سفالی پوشش داده‌شده با تکنیک لعاب برجسته است که یکی از کارهای جهاددانشگاهی واحد همدان تولید سفالینه‌های میناکاری شده مطابق با استاندارد INSO 20758 است.

 

جهاددانشگاهی واحد سمنان

دستیابی به دانش فنی، ثبت اختراع و تولید سه محصول فناورانه توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی سمنان

اولین کود گرانوله آهسته رهش هفت جزئی دنیا و کشور متشکل از مواد معدنی و ارگانیک، مالچ معدنی زیست سازگار و زئوتیمول افزودنی خوراک دام توسط محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی استان سمنان در سال 1402 ثبت اختراع و نمونه اولیه این سه محصول فناورانه تولید شده است.

 کود گرانوله آهسته رهش به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان، برای اولین بار در سطح جهانی فرموله شده است و متشکل از چندین ماده معدنی و آلی است و تمامی آن‌ها در داخل استان تأمین می‌شود و حاوی ترکیبات مغذی و کانی‌های معدنی با هدف اصلاح بستر و کاهش شوری خاک است.

دست‌یابی به دانش فنی تولید مالچ معدنی زیست سازگار

همچنین پژوهشگران و محققان جهاددانشگاهی استان سمنان توانستند به دانش فنی تولید مالچ معدنی زیست سازگار به‌منظور تثبیت خاک و کنترل ریزگرد دست پیدا کنند. در پی گسترش بیشتر ریزگرد طی سالیان اخیر در کشور، مسئولین، پژوهشگران و محققان راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از این پدیده بیان می‌کنند.

در فرمولاسیون این محصول املاح جاذب رطوبت از هوا شامل کلسیم کلراید و منیزیم کلراید به همراه بنتونیت و زئولیت و هیدروژل CMC با نسبت مشخص باهم ترکیب شده به‌طوری که ترکیب به دست آمده پس از اجرا بیشترین مقدار جذب و نگهداری رطوبت را دارا است.

دستیابی به دانش فنی و تولید محصول فناورانه زئوتیمول (افزودنی خوراک دام)

با تلاش پژوهشگران و محققان جهاددانشگاهی استان سمنان، در سال 1402، دستیابی به دانش فنی و تولید محصول فناورانه زئوتیمول (افزودنی خوراک دام) نیز در جهاددانشگاهی سمنان انجام شد.

بخش وسیعی از نهاده‌های دامی آلوده به سموم قارچی است، حدود 88 درصد از نهاده‌های دامی بررسی شده در سراسر جهان حاوی حداقل یکی از سموم قارچی هستند.

بارزترین اثرات منفی این سموم بر عملکرد دام‌ها عبارتند از کاهش بهره‌وری اقتصادی، بروز سقط جنین، سرکوب سیستم ایمنی و عمده‌ترین روش‌های مقابله با این اثرات نیز استفاده از جاذب‌های معدنی در جهت حذف اثرات منفی سموم قارچی است.

زئوتیمول یک توکسین بایندر دامی با بهره‌گیری از منابع معدنی و ذخایر غنی گیاهان دارویی استان است، مواد بکار گرفته شده در این محصول، بر اساس آخرین نتایج علمی در راستای جذب حداکثری سموم قارچی (به‌طور خاص فومونیزین و دئوکسی نیوالنول) فرآوری شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

مهم‌ترین اجزاء این محصول فناورانه نیز شامل، اسانس آویشن (تیمول) کپسوله شده، بنتونیت (مونت موریلونیت) ساختاریافته با یون آلومینیوم، زئولیت (کلینوپتیلولیت) فعال‌شده با حرارت و کربن اکتیو باردار شده توسط یون پتاسیم است.

 

جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان

محلول براق‌کننده و لکه بردار فلزات، مس برنج و برنز

محصولات با ارزش زیادی از فلزات مس، برنج و برنز ساخته می‌شود که به دلیل آلودگی جوی، شرایط محیطی و جابجایی‌ها مستعد کدر شدن و لکه‌دار شدن می‌باشند. این آلودگی‌های فلزی اغلب می‌تواند رسوبات سطحی از یک یا چند اکسید فلزی یا سولفید فلزی تشکیل دهند که حذف آن‌ها بدون تغییر در ظاهر، کیفیت و خلوص سطح فلز دشوار است. این محصول جهت پولیش شیمیایی قطعات فلزی مس، برنج و برنز در دستگاه ویبره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید شربت فروکتوز از ضایعات خرما

هدف ایجاد ارزش افزوده از پسماندهای کشاورزی و تأمین بخشی از نیاز صنایع غذایی کشور

ایران همواره یکی از تولیدکنندگان اصلی خرما در جهان بوده است. بااین‌حال، حدود ۳۰٪ از خرمای تولیدی کشور به دلیل کیفیـت کـم بـرای مصرف تازه خوری یا هدر می‌رود یا به کارگاه‌های شیره‌کشی سپرده می‌شود. تولید شربت فروکتوز ۴۲ و ۵۵٪ - باوجود شیرینی 7/1 برابری فروکتوز نسبت به ساکارز - به‌عنوان یک فرآورده ارزشمند می‌تواند بر ارزش افزوده خرمای ضایعاتی بیفزاید و جایگزینی بومی برای شربت فروکتوز حاصل از ذرت وارداتی باشد. این طرح در گروه پژوهشی فرآوری پسماند و ضایعات کشاورزی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان انجام شده است و در حال تجاری‌سازی است.

تولید محصولات با ارزش افزوده از بلوط

در سالیان گذشته درخت بلوط به‌عنوان پادشاه درختان شناخته می‌شد زیرا بلوط به‌عنوان یک محصول با ترکیبات مشابه غلات، نقش مهمی در احیای سلامت افراد گرسنه و مبتلابه سوءتغذیه بر عهده داشته است. میوه بلوط علاوه بر مواد مغذی از قبیل نشاسته، پروتئین چربی و فیبر منبع خوبی از مواد معدنی و ترکیبات فعال زیستی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی آلفا و گاما توکوفرول، تانن، گالیک و الاجیک اسید است که باعث فراسودمندی آن می‌شود؛ یعنی علاوه بر تأمین مواد غذایی، موجب ارتقاء سلامتی مصرف کننده نیز می‌گردد. مغز بلوط نیز که سرشار از مواد مغذی (مخصوصاً نشاسته، روغن، فیبر و مواد معدنی) است، فرآوری شده و در دو شکل آرد تلخی زدایی شده و پرمیکس آرد بلوط ارائه می‌شود. پرمیکس آرد بلوط، در واقع آرد بلوط محتوی بهبوددهنده است تا در زمان کاربرد در نان کیک و سایر محصولات نانوایی و شیرینی شکل و بافت محصول نهایی را تغییر ندهد و فرمولاسیون را به هم نریزد. میوه درخت بلوط در صنایع داروئی به عنوان قابض و ضد اسهال کاربرد دارد بسیاری از گیاهان حاوی تانن هستند اما تنها برخی از آن‌ها دارای ارزش تجاری هستند. بلوط به عنوان یک محصول کم‌ارزش، به‌صورت تجاری برای استخراج تانن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیبات تاننی عمدتاً در پوست و جفت بلوط وجود دارند. دانش فنی این محصولات در گروه پژوهشی فرآوری پسماند و ضایعات کشاورزی کسب شده است و آماده تجاری‌سازی است.

هدف این طرح کسب دانش فنی تولید انواع محصولات با ارزش افزوده از بلوط از قبیل آرد و پرمیکس آرد با هدف کاربرد در صنایع نانوایی و کیک و شیرینی و عصاره تاننی بلوط (با هدف کاربرد در صنایع غذایی داروئی و چرم و غیره و زمینه‌سازی برای تجاری‌سازی محصولات) است.

 

پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران

راه‌اندازی آزمایشگاه اندازه‌گیری آلاینده‌های آلی با دستگاه مدرن LC MSMS

هدف از تأسیس این آزمایشگاه اندازه‌گیری آلاینده‌های آلی زیست‌محیطی و غذایی است که مقادیر بسیار ناچیز آن‌ها می‌تواند موجب بروز سرطان و ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج گردد. در این میان پایش باقیمانده سموم کشاورزی، نیروز آمین‌ها، گندزداهای آلی، رنگ‌های غیر مجاز در آبزیان و همچنین اندازه‌گیری باقیمانده داروهای آنتی‌بیوتیک در فراورده‌های دامی در جهت تأمین امنیت غذایی در کشور بسیار مهم است. حساسیت بالا و سرعت آنالیز بسیار بالا از مزیت‌های دستگاه LC MSMS است که موجب برتری این آزمایشگاه نسبت به سایر آزمایشگاه‌های تخصصی در کشور است.

راه‌اندازی آزمایشگاه اندازه‌گیری آلاینده‌های فلزی با دستگاه مدرن ICP MS

هدف از تأسیس این آزمایشگاه اندازه‌گیری بسیار دقیق فلزات سنگین در انواع مواد غذایی، دارویی و شیمیایی است. با توجه به مخاطرات بالای فلزات سنگین در تهدید سلامت جامعه، پایش مقادیر بسیار ناچیز و دقیق این فلزات بسیار حائز اهمیت است. همچنین بافت و ماتریکس نمونه‌ها مزاحمت بسیار زیادی را در اندازه‌گیری این ترکیبات ایجاد می‌کند. به کارگیری دستگاه مدرن ICP MS در عین افزایش دقت و حساسیت اندازه‌گیری به دلیل استفاده از آشکارساز جرمی می‌تواند اثرات بافت نمونه را به‌طور کامل حذف نماید. همچنین مهم‌ترین مزیت این دستگاه نسبت به سایر روش‌ها، اندازه‌گیری فلزات سنگین به‌صورت هم‌زمان در یک نمونه است.                          

اجرای طرح پایش باقیمانده سموم و آلاینده‌های شیمیایی (سرب، کادمیوم، نیترات) در محصولات باغی و زراعی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران

در این طرح پایش باقیمانده سموم و آلاینده‌های شیمیایی (سرب، کادمیوم، نیترات) در محصولات باغی و زراعی و بررسی کیفیت و سلامت محصولات غذایی عرضه‌شده در میادین و بازارهای تابعه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در فصل پاییز و زمستان 1402 انجام شد. با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی در کشور در این طرح بیش از 992 نمونه پایش باقیمانده سموم و 620 نمونه پایش آلاینده‌های شیمیایی از 400 نمونه محصولات غذایی عرضه‌شده در سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در فصل پاییز و زمستان سال 1402 با موفقیت انجام شد.

دستیابی به دانش فنی و آغاز تولید نیمه‌صنعتی پکیج کامل افزایه‌های سیمان‌کاری چاه‌های نفت

سیمان‌کاری چاه‌ها یکی از مهم‌ترین مراحل حفاری در چاه‌های نفت و گاز است. با توجه به شرایط سازند (دما، فشار، نوع سازند) لوله گذاری و سیمان‌کاری در مراحل مختلفی انجام می‌شود و متناسب با شرایط عملیاتی از انواع مواد شیمیایی برای نیل به اهداف هر مرحله از سیمان‌کاری استفاده می‌شود. این مواد که با نام افزایه‌های سیمان‌کاری شناخته می‌شوند عمدتاً وارداتی هستند.

مهم‌ترین افزایه‌های سیمان کاری شامل دیسپرسنت آب شور و شیرین، ریتاردرهای دمای بالا و دما پایین، کنترل کننده هرز روی آب دوغاب در دمای بالا، کنترل کننده هرز روی آب دوغاب در آب‌های شیرین و شور و همچنین افزایه ضد مهاجرت گاز هستند که گروه پژوهشی صنایع شیمیایی معدنی از سال 1392 اقدام به ایجاد دانش فنی و بومی‌سازی فرایند تولید نیمه‌صنعتی این افزایه‌ها نموده است. در حال حاضر پکیج کامل افزایه‌های سیمان کاری چاه‌های نفت قابل‌تولید و عرضه صنعتی است.

تولید اسانس‌های دود مایع و دود پودری با مشارکت بخش خصوصی

پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی با مشارکت بخش خصوصی اقدام به تدوین دانش فنی تولید و عرضه انواع اسانس‌های دود (پودری، محلول در آب و محلول در روغن) کرد.

یکی از افزودنی‌های مجاز مواد غذایی برای ایجاد عطروطعم بهتر، دود و اسانس دود است. اسانس دود مورد استفاده در کشور، بیشتر وارداتی بوده و با توجه به افزایش قیمت ارز، هزینه تأمین این طعم‌دهنده‌ها برای صنعت مقرون به صرفه نیست بنابراین تولید محصول باکیفیت و باقیمت مناسب مخاطبان زیادی در صنایع تولیدی کشور دارد. برای پاسخگویی به نیاز بازار پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی با مشارکت بخش خصوصی اقدام به تدوین دانش فنی تولید و عرضه انواع اسانس‌های دود (پودری، محلول در آب و محلول در روغن) نمود. زمینه علمی و تحقیقاتی و دانش فنی موجود در پژوهشکده این محصول را بسیار متنوع و متمایز از محصولات مشابه خارجی و قابل بهینه‌سازی نسبت به سفارش صنعت نموده است که اشتیاق بیشتری در مصرف کننده ایجاد می‌نماید. کاربرد این محصولات در صنایع مختلفی همچون فراورده‌های گوشتی، انواع ناگت، مرینیت مواد پروتئینی، انواع کنسروها، گوشت قرمز و سفید، ماهی، انواع سس، ترشیجات، انواع سرکه، آجیل و مغزها، لبنیات، برنج، آرد و نان و ... است.

شدت عطر و کیفیت طعم اسانس دود پودری از ویژگی‌های آن بوده و میزان مصرف را در محصولات کاهش می‌دهد. در اسانس محلول در روغن از ادویه جات مختلف برای بهبود رنگ و طعم افزودنی استفاده می‌شود. ترکیب اسانس‌های پودری، محلول در آب و محلول در روغن باعث بهبود کیفیت و پایداری بیشتر رایحه در محصولات می‌شود.

 

جهاددانشگاهی واحد خراسان شمالی

افتتاح و راه‌اندازی مرکز تشخیص، کنترل و درمان سرطان بانوان (برست) مرکز خراسان شمالی

با راه‌اندازی مرکز تخصصی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان در خراسان شمالی، شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان به شمال شرق کشور گسترش یافت. این چهارمین مرکز کشوری و سومین مرکز استانی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان‌های بانوان – پس از اهواز و زاهدان – است که با همکاری پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد.

افتتاح و راه‌اندازی اولین آزمایشگاه تخصصی آنالیز شیر در استان خراسان شمالی از دیگر فعالیت های این واحد سازمانی است.

 

جهاددانشگاهی واحد اصفهان

به‌روزرسانی طرح جامع گردشگری استان اصفهان
پیش‌نویس اولیه گزارش نهایی «بازنگری طرح جامع گردشگری اصفهان»، جهت بررسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تحویل داده شد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در سال 1400 طی فراخوانی به دانشگاه‌ها و جهادهای دانشگاهی «بازنگری طرح جامع گردشگری استان اصفهان» را اعلام کرد که در نهایت این طرح به معاونت پژوهش جهاددانشگاهی اصفهان سپرده شد. اگرچه این طرح از سطح بازنگری فراتر رفت و به نوعی طرح جامع گردشگری اصفهان از اول تدوین شد. اهمیت انجام طرح چنین است که طی دهه‌های گذشته اصفهان هیچ طرح فرادستی در حوزه گردشگری وجود نداشته است.

راه‌اندازی و استقرار مرکز تخصصی آموزش هنر
دپارتمان هنر جهاددانشگاهی واحد اصفهان در مرکز شماره ۲ (خواجو) در سال 1402 شروع به فعالیت کرد. مرکز شماره ۲ جهاددانشگاهی واحد اصفهان که به عنوان مرکز تخصصی زبان انگلیسی ویژه بزرگسالان شناخته می‌شود، دوره‌های هنری را به مجموعه دوره‌های آموزشی خود اضافه کرد. در دپارتمان هنر جهاددانشگاهی واحد اصفهان، دوره‌های هنری طراحی لباس، پتینه، نقاشی خط، نقش برجسته مدرن، کارگاه تولید محتوا و تدوین موبایل و … آموزش داده می‌شود.شرکت در دوره‌های هنری جهاددانشگاهی به هنرجویان مهارت کافی برای کسب درآمد مستقل را می‌دهد و آنها را با روش‌های جدید و به‌روز شده مهارت‌های هنری آشنا می‌کند، به گونه‌ای که فراگیران می‌توانند ایده‌های شخصی خود را پیاده‌سازی کنند.

ایجاد مرکز نوآوری و شتابدهی (منش) در حوزه سلامت دیجیتال
مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت دیجیتال با هدف ایجاد مسیری برای حرکت به سمت فناوری‌های نوظهور، ایجاد بستری مناسب برای اشتغال و کارآفرینی، مشاوره  و آموزش‌های تخصصی  از مرحله ایده تا تجاری سازی، کمک به عرضه ایده¬های نو و استمرار فعالیت¬های نوآورانه و تسهیل تجاری سازی و فروش محصولات نوآورانه و خلاق در سال 1402 راه‌اندازی شد.

 

سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه

افتتاح اولین واحد تولید کربن فعال از قیر طبیعی کشور

در آستانه چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، اولین واحد تولید کربن فعال از قیرطبیعی کشور با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از مسئولین استان کرمانشاه افتتاح شد.

کربن فعال به عنوان یک محصول استراتژیک است و در صنایع مختلف نظامی، دفاعی، هسته ای، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع غذایی کاربرد دارد.

پژوهشگران جهاددانشگاهی کرمانشاه تولید کربن فعال از قیرطبیعی را از ۱۵ سال پیش آغاز کرد و توانست طی سه فاز آن را اجرایی و تجاری سازی کند.

راه اندازی مرکز توسعه بازار و تبادل فناوری برای نخستین بار در غرب کشور

برای نخستین بار در غرب کشور مرکز توسعه بازار و تبادل فناوری  در پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی استان کرمانشاه راه اندازی شد.

این مرکز با هدف توسعه بازار شرکت های فناور و دانش بنیان از طریق تبادل فناوری، پروژه یابی ،سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های صادرات محصولات توسط رئیس جهاد دانشگاهی کشور افتتاح شد

 

سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران

راه‌اندازی مرکز ارتقای سلامت با حمایت سفارت ژاپن در ایران

مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با حمایت سفارت ژاپن با هدف تبدیل این مرکز به اولین مرکز مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه سالمندان تهران افتتاح شد.

دریافت مجوز اولین مرکز نوآوری زخم و مهندسی بافت از وزارت بهداشت

مرکز نوآوری و شتابدهی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران موفق به اخذ مجوز فعالیت از وزارت بهداشت به عنوان "اولین مرکز نوآوری زخم و مهندسی بافت" شد.

مرکزنوآوری سلامت نهادی جهت فراهم نمودن فضای تبادل فکر و شکل گیری ایده های جدید میان اساتید و دانشجویان و سایر بازیگران زیست بوم نوآوری سلامت است که با ایجاد فرصت تعامل و همکاری گروهی، زمینه را برای توسعه نوآوری فراهم می آورد. از جمله وظایف این مرکز شناسایی مبتکرین و پژوهشگران، کمک به تشکیل تیم های کاری موفق و مؤثر و دادن مشاوره تخصصی توسط اساتید مجرب و امکانات جهت تحقیق و  توسعه است.

 

جهاددانشگاهی واحد خراسان جنوبی

 تدوین اطلس کاربردی گیاهان دارویی خراسان جنوبی

این اطلس در چهار فاز انجام خواهد شد که فاز اول آن در فروردین ۱۴۰۲ به اتمام رسید و در این راستا ۳۴۰ گونه گیاه دارویی در منطقه بیرجند و خوسف مورد بررسی قرار گرفت.

تهیه نمونه اولیه مکمل ضد فشار خون عناب و مکمل ضد گاستروانتریت زرشک

تهیه نمونه اولیه مکمل ضد فشار خون عناب و تهیه نمونه اولیه مکمل ضد گاستروانتریت زرشک از دیگر دستاوردهای این واحد است.

 

جهاددانشگاهی واحد آذربایجان شرقی

افتتاح دفتر جهاددانشگاهی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز

دفتر جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز آغاز به کار کرد.این دفتر وابسته به سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی بوده و قرار است با هدف دسترسی بهتر دانشگاهیان دانشگاه هنر، ماموریت‌های این نهادانقلابی را در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در این دانشگاه ایفا کند.

 

جهاددانشگاهی واحد هنر

برگزاری رویداد نمایشگاه و کارگاه «نجوای قلم»

این رویداد به مناسبت گرامی‌داشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از 15 تا 17 بهمن‌ماه 1402 در نگارخانه باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.  در نمایشگاه «نجوای قلم» بیش از 150 اثر قلمزنی در گرایش‌های نقش‌برجسته، ریزه‌قلم و زیورآلات از آثار هنرآموختگان ممتاز دوره قلمزنی سبک اصفهان مرکز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی هنر به نمایش گذاشته شد. همزمان در این سه روز 23 هنرمند، با هدف معرفی هر چه بیشتر این هنر اصیل ایرانی-اسلامی و به صورت کارگاهی به خلق اثر پرداختند.

برگزاری نمایشگاه آثار هنرجویان مُد و لباس جهاد دانشگاهی هنر با عنوان «ردا»

این رویداد به بهانه گرامی‌داشت روز خیاط از 12 تا 16 دی‌ماه 1402 در محل نمایشگاه دائمی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی هنر برگزار شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه، به نمایش درآوردن مهارت‌های کسب شده توسط هنرآموزان برتر دوره‌های مُد و لباس مرکز آموزش های تخصصی جهاد دانشگاهی هنر و توانمندسازی آن‌ها در ارائه آثارشان بود. در رویداد «ردا» سی و یک اثر شامل انواع پوشاک و اکسسوری‌های مرتبط با آن، که از میان بیش از 140 اثر رسیده انتخاب شده بودند به نمایش درآمد. 

برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی به مناسبت چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی

این رویداد به مناسبت گرامی‌داشت چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی از 21 مرداد تا 3 شوریورماه 1402 در محل نمایشگاه دائمی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی هنر برگزار شد.

هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد فضایی پویا در جهت معرفی، ارائه و بازدید از آثار هنرمندان تازه‌کار و هنرجویان برتر مرکز آموزش‌های تخصصی هنر جهاددانشگاهی در نظر گرفته شده بود. این رویداد شامل 43 اثر از رشته‌های مجسمه‌سازی، چرم دست‌دوز، قلمزنی، سفال و هنرهای دکوراتیو بود.

 

پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی

برگزاری نمایشگاه معرفی دستاورد ها و ظرفیت های شرکت های خلاق و دانش بنیان پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و انعقاد تفاهم نامه با شرکت مخابرات ایران در راستای فعالیت های تخصصی و گسترش زمینه های مرتبط با صنایع فرهنگی، مراکز رشد و شتابدهنده های این حوزه وتفاهم نامه همکاری سه جانبه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و دانشگاه پیام نور و پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه همکاری در حوزه های فناوری و نوآوری، صنایع فرهنگی و خلاق در خارح از کشور از فعالیت های شاخص پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است.

 

پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی

طراحی مدل اخذ مجوزهای لازم و آغاز واگذاری اراضی پارک به شرکت های دانش بنیان و فناور؛ راه اندازی دو ساختار فناورانه جدید در استان البرز توسط پارک شامل: پردیس تخصصی فناوری و نوآوری مواد و انرژی  و مرکز نوآوری و مهارت شهر کرج؛ اخذ رتبه اول توسط پارک علم و فناوری البرز در سامانه جان جریان اقتصادی (نوین) وزارت عنف در بین تمامی پارک های علم و فناوری کشور؛ انتخاب پارک علم و فناوری البرز به عنوان دبیرخانه سیاستگذاری توسعه و ترویج مالکیت فکری کشور از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اخذ میزبانی چهارمین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک های فناوری و سازمان های نوآوری ایران در سال ۱۴۰۳ از مهم ترین اقدامات پارک علم و فناوری البرز است.

 

پژوهشکده علوم بهداشتی

انتشار اولین دستورالعمل جهانی گزارش مطالعات مروری کتاب سنجی در ادبیات علوم پزشکی و سلامت توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی

پژوهشگران پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی موفق به انتشار دستورالعملی برای گزارش مطالعات کتاب سنجی در ادبیات علوم پزشکی و سلامت، با نام اختصاری BIBLIO شدند.

 

 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی

●انجام طرح ملی پیمایش بزه دیدگی در ایران

●اتمام طرح تحقیقاتی بررسی و تحلیل نسبت هویت ملی و هویت قومی در سینمای ایران 

●اتمام طرح تحقیقاتی راهکارهای جذب مخاطب برای فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور، حال و آینده

●اتمام طرح تحقیقاتی آینده پژوهی و تدوین سند راهبردی سالمندی شهر تهران

●انجام طرح تحقیقاتی شناسایی موقعیت ها و مصادیق تعارض منافع در حوزه‌های بازرگانی خارجی؛ کشاورزی و امور دام؛ بخش اکتشافات ذخایر معادنی و منشأ یابی و پایش مخاطرات طبیعی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی

●اتمام طرح تحقیقاتی طرح آسیب شناسی و ارتقاء عملکرد گروه های دوام.

 مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

●تولید سه نمونه محصول پروبیوتیک

●ذخیره و دفریز موفق نمونه های سلولی 7 گونه حیات وحش شامل:

-یوز پلنگ ایرانی

-خرس سیاه مازندران

-یوز پلنگ کوشکی در منطقه توران

-یوز پلنگ پیروز

-یوزپلنگ ماجراد- براثر تصادف در سمنان

-یوز پلنگ هومینو در منطقه بافق یزد

●راه اندازی خط تولید کمک به فرایند تولیدپایه های کشت بافتی

●راه اندازی روش نگهداری و ارایه 24 ساعته میکروارگانیسمها از طریق سواب داکرون

●ایجاد کلکسیون بومی از میکروارگانسمهای کاربردی و مولد محصولات جدید –مرحله اول سویه های مولد 5 آنزیم

 

 


نظر شما :