در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ رقم خورد؛

انتشار ۱۰ عنوان کتاب چاپ نخست از سوی انتشارات جهاددانشگاهی اصفهان

۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۵ کد : ۶۹۷۲۷ فرهنگی
 در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۱۰ عنوان کتاب چاپ نخست از سوی انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان به چاپ رسید.
انتشار ۱۰ عنوان کتاب چاپ نخست از سوی انتشارات جهاددانشگاهی اصفهان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، «سنگ‌شناسی دگرگونی با نگرشی بر سنگ‌های دگرگونی ایران‌زمین»، «گزیده اسناد انتخابات مجلس شورای ملی در اصفهان»، «شفافیت نظام‌ رسانه‌ای»، «روان‌شناسی، آموزش و توان‌بخشی افراد نابینا و کم‌بینا»، «ده گام سالمندی خوشایند»، «آمار و احتمالات کاربردی»، «بیانیه‌ها و منشورهای ایکوموس»، «طراحی خط‌ مشی استراتژیک (رویکردی عملی برای دولت‌سازی)»، «مبانی آموزش تربیت‌ بدنی» و «اتصال‌دهی فاز مایع گذرا» عناوین 10 کتابی است که امسال برای نخستین بار به چاپ رسید.

انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان در نیمه دوم امسال همچنین 20 عنوان کتاب تجدید چاپ کرد و 13 کتاب نیز در دست چاپ دارد.

کتاب «سنگ‌شناسی دگرگونی با نگرشی بر سنگ‌های دگرگونی ایران‌زمین» اثر سیدمحسن طباطبایی‌منش، عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان پژوهشی در خصوص شناخت سنگ‌های دگرگونی، ساختارشان و نحوه تشکیل آنها با مثال‌های متنوع از سنگ‌های دگرگونی ایران است. از محسنات این اثر ارائه مباحث نظری درباره سنگ‌های دگرگونی با معرفی مصادیق آنها از سنگ‌های دگرگونی‌ ایران محسوب می‌شود. در این کتاب با مطالعه انواع دگرگونی و سنگ‌های وابسته، پتروگرافی و پترولوژی به‌صورت کاملاً مرتبط بیان شده و ضمن توصیف‌های دقیق کانی‌شناسی و سنگ‌شناسی، با ارائه مثال‌هایی متنوع از سنگ‌های دگرگونی ایران و چگونگی تشکیل آن‌ها بحث های کاربردی صورت گرفته است.

کتاب «گزیده اسناد انتخابات مجلس شورای ملی در اصفهان» به کوشش مرتضی نورائی عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان و محمد افقری دانش‌آموخته دوره پسادکتری و تاریخ نگار دوره معاصر تدوین شده است. این کتاب مجموعه‌ای از اسناد انتخابات مجلس شورای ملی در حوزه انتخابیه اصفهان است که نظر به اهمیت تاریخی و فرهنگی اصفهان در ایران معاصر، شایان استنساخ و انتشار به منظور بهره‌برداری عموم پژوهشگران است. در حقیقت این اثر، پژوهشی است که مسیر تحقیقات تاریخی را برای پژوهندگان دیگر هموار می‌کند و می‌تواند مورداستفاده تاریخ‌پژوهان و اصفهان شناس‌ها و محققان تاریخ مجلس باشد.

کتاب «شفافیت نظام‌ رسانه‌ای» تألیف عباس زمانی و فائزه تقی‎پور اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، نمونه مشابهی در عرصه رسانه و سواد رسانه‌ای کشور ندارد و می‌تواند مورد رجوع دو دسته مخاطب باشد. گروه اول، مخاطبان دانشگاهی و فرهیخته جامعه در حوزه‌های متنوع ارتباطات، جامعه‌شناسی، حقوق و… هستند که بیشتر از دید نظری این کتاب برایشان سودمند خواهد بود. دسته دوم که یافته‌ها و تأملات کتاب در عمل برایشان کاربردی خواهد بود، مدیران و مسئولان رسانه، به‌خصوص فعالان حوزه سیاست‌گذاری کلان کشور هستند. خلاصه مباحث پیش روی این کتاب به چند کلمه کلیدی «پاسخگویی»، «حاکمیت» و «رسانه» معطوف می‌شود که در یک الگو با عنوان «شفافیت نظام رسانه‌ای» مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته و عوامل، راهبردها و پیامدهای آن به تفصیل بیان شده است.

کتاب «روان‌شناسی، آموزش و توان‌بخشی افراد نابینا و کم‌بینا» اثری از محمد عاشوری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان است. کتاب حاضر به‌طور جامع مباحث مرتبط با مبانی نابینایی و کم‌بینایی، روان‌شناسی افراد نابینا و کم‌بینا، رویکردهای آموزشی، توانبخشی افراد نابینا و کم‌بینا و خانواده، جامعه و افراد نابینا و کم‌بینا را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. این کتاب منبع درسی ارزشمندی برای دانشجویان و استادان رشته‌های روان‌شناسی، کودکان استثنایی، علوم تربیتی، مشاوره، توان‌بخشی، بینایی‌سنجی، مددکاری و سایر شاخه‌های وابسته است. همچنین برای همه گروه‌های سنی که مشکلات بینایی دارند و افرادی که با آنها زندگی می‌کنند، آموزه‌های شایسته‌ای دارد.

کتاب «ده گام سالمندی خوشایند»، نوشته گای رابرتسون با ترجمه محسن لعلی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان و ناهید رمضانی در واقع نقشه راهی برای داشتن یک سالمندی خوشایند است. مخاطبان با راهنمایی این کتاب می‌توانند نگرش مناسبی نسبت به زندگی ایده‌ال در دوران سالمندی داشته باشند و همچنین برای دستیابی به آن گام‌های عملی بردارند. یک مقدمه در باب سالمندی، روبه‌روشدن با مرگ، راستی‌آزمایی اخبار جعلی درباره سالمندی، مراقبت از نگرش در دوران سالمندی، برخورداری از همراهان خوب در این دوران، داشتن نگرش آگاهانه درباب خود، ارتقا دادن بهزیستی خود، درس‌ گرفتن از گذشته، آگاهی فرد از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائلش یا اولویت‌هایش در سالمندی، آشنایی با چشم‌اندازی نو در دوران سالمندی، تاب‌آوری و در نهایت شناخت ارکان تاب‌آوری ده گام معرفی شده در این کتاب هستند.

کتاب «آمار و احتمالات کاربردی» تألیف محمد بامنی‌مقدم، عضو هیئت ‌علمی گروه آمار دانشگاه علامه طباطبائی و آیتین سعادت ملی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد است. این کتاب در ۸ بخش تدوین شده و هدف اصلی نویسندگان این بوده که برای دانشجویان رشته‌های علوم انسانی، مانند مدیریت، اقتصاد، حسابداری، روان‌شناسی، کاربرد داشته باشد. آن‌ها در درس «آمار یک» می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. برای رشته‌های روان‌شناسی در درس «آمار توصیفی» هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. در بین رشته‌های مهندسی نیز باید گفت که این کتاب به کار دانشجویان عمران، مکانیک و صنایع خواهد آمد و به‌طور مشخص برای درس «احتمال» آنان مناسب است. در رشته‌های مهندسی پزشکی، مواد، کامپیوتر و برق نیز برای تدریس «آمار و مهندسی» منبعی درخور اعتناست.

کتاب «بیانیه‌ها و منشورهای ایکوموس» شورای بین المللی یادمان‌ها و محوطه‌ها (ویراست دوم)» با گردآوری و ترجمه بهنام پدرام عضو هیئت ‌علمی دانشگاه هنر اصفهان و محمدمهدی هوشیاری با گذشت چند سال پس از انتشار ویراست اولِ این مجموعه، بازنگری یافت. رویکرد ویراست دوم شامل افزودن برخی از منشورها و اعلامیه‌های از قلم افتاده در ویراست اول و همچنین افزودن گزیده‌ای از متن مصوبات ایکوموس از سال 2014 تا 2022 و البته انجام ویرایش‌های نگارشی بوده است. اکنون این مجموعه به‌عنوان یک کتاب کمک‌درسی یاری‌رسان بهتری برای دانشجویان رشته حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی، باستان‌شناسی و گردشگری خواهد بود.

 کتاب «طراحی خط‌ مشی استراتژیک (رویکردی عملی برای دولت‌سازی)» نوشته جک شو توسط حمیدرضا محمدی سیاهبومی ترجمه شده است. از آنجایی‌که یکی از وظایف بسیار مهم قوه مقننه و نمایندگان مجلس در هر کشوری، قانون‌گذاری است در این کتاب سه بخش اصلی مأموریت، اهداف و برنامه‌های استراتژیک و راهبردی، تشریح شده تا نقشه راهی برای تصمیم‌گیران و سیاست‌گذارن کشور باشد. مولف، این کتاب را به‌عنوان شکلی عملی از «نرم‌افزار فکری» برای سیاست‌گذاری قابل ‌اجرا، نه‌تنها در بخش دولتی، بلکه برای هر سازمانی_اعم از دولتی، خصوصی یا غیرانتفاعی_ ارائه می‌کند.

کتاب «مبانی آموزش تربیت‌بدنی» توسط شهرام عروف‌زاد عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان و مهدی نصیری تألیف شده و عنوان ابزاری ارزشمند، می‌تواند منبع درسی مفیدی برای دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی (علوم تربیتی) در دانشگاه فرهنگیان باشد و بستر لازم جهت بهبود کیفیت فرآیندهای آموزشی درس تربیت‌بدنی را در دوره‌های اول و دوم مقطع ابتدایی فراهم سازد. این کتاب به توسعه حرفه‌ای دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی و سایر معلمان دوره ابتدایی در فرآیند برنامه‌ریزی و تدریس درس تربیت بدنی کمک خواهد کرد.

کتاب «اتصال‌دهی فاز مایع گذرا» به کوشش مسعود کثیری، مجتبی نعل‌چیان، مجتبی صادقی و حمیدرضا بخششی‌راد تدوین شده است. اتصال‌دهی فاز مایع گذرا برای ساخت و تعمیر پره‌های توربین در صنایع هوافضا و سایر کاربردهایی که به استحکام زیاد در دمای بالا نیاز دارد، استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، این روش اتصال­دهی می­تواند برای اتصال قطعات کاشتنی پزشکی، میکروالکترونیک، کامپوزیت‌های زمینه فلزی، آلیاژهای حافظه‌دار، تک‌کریستال‌ها، ترکیبات بین‌فلزی و سرامیک­ها نیز جذاب و کاربردی باشد. در این کتاب سعی شده مبانی علمی و کاربردی این فرایند تشریح شود. این کتاب برای تمامی اساتید و دانشجویان رشته­های مهندسی مواد و مهندسی مکانیک با گرایش تخصصی جوشکاری و اتصال­دهی و نیز صنعت­گران این حوزه مفید است. 

کلید واژه ها: کتاب اصفهان انتشارات جهاددانشگاهی اصفهان چاپ کتاب تجدید چاپ در دست چاپ چاپ نخست


نظر شما :