معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی:
نوآوری، جذابیتهای قرآن را به جامعه معرفی میکند
سعید خدیوی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، در گفتوگو با ایکنا، در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن و عترت مشهد، اظهار کرد: کتاب قرآن نسبت به سایر کتب الهی ویژگی منحصر به فردی دارد که آن ویژگی همین فرهنگ چندمعنایی است، زیرا از هر آیه قرآن چند معنای مختلف تعبیر میشود و فهم جدیدی را به مخاطبان ارائه نماید. این ظرفیت قرآن باعث میشود که در هر عصری بتوانیم با نگاه جدیدی به قرآن رجوع کنیم و مسائل خود را از درون آن پیدا نماییم.
وی ادامه داد: یکی از کلیدهای گمشده در فرهنگ، نوآوری است. این نوآوری نیازمند این است که چشمهای خود را بشوییم و نگاه جدیدی به کلام الهی داشته باشیم. نوآوریهای جدید به این معناست که ما بتوانیم فهم جدیدی نسبت به نیازهای امروز خود از ادبیات قرآنی استخراج کنیم، زیرا این کلام الهی، هیچگاه پایانی ندارد و در تمامی جوامع متناسب با آن جامعه پاسخهای جدیدی را ارائه میکند.
خدیوی بیان کرد: امروزه در فرهنگ جامعه دچار تشتتهای بسیاری شدهایم که اگر تمدن مظاهر بیرونی جامعه باشد، فرهنگ، مظاهر درونی جامعه است که از نظام اخلاقها، ارزشها و باورها نشأت گرفته میشود. این نظام درونی به دلیل هجوم غرب، جهانی شدن و... در دوران مدرن درگیر سردرگمی شده است و از مظاهر درونی به مظاهر بیرونی هم سرایت کرده است. یعنی این ناآگاهی فرهنگی که در درون جامعه بوده است در مظاهر عینی و بیرونی هم نمایان شده است. به عنوان مثال این سردرگمی در همین نمایشگاه قرآن و عترت هم نمایانگر است، زیرا وقتی از بیرون به بخشهای مختلف نمایشگاه میپردازیم، متوجه میشویم که هماهنگی نسبی میان آنها وجود ندارد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: همه ما میدانیم که ادیان برای کمکرسانی به مردم و حل مشکلات فرهنگی از جانب خداوند نازل شدهاند، لذا دین اسلام که آخرین و کاملترین دین محسوب میشود نیز برای رفع و حل مشکلات فرهنگی به پیامبر(ص) نازل شده است. وقتی به مشکلات و معضلات جامعه توجه میکنیم، متوجه میشویم که دو مسئله اجتماعی و فردی باعث پدید آمدن چنین ناآگاهی شدهاند. مشکلات اجتماعی همان جداافتادگی تفکرات و قطبی شدن جامعه محسوب میشود، اما قرآن که نسخهای شفابخش برای همه انسانها است، در خود راهحلهایی بیان کرده است که انسانها را نجات دهد.
وی گفت: خداوند در آیه ۱۰۳ سوره «آل عمران» فرموده است: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُون؛ و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راههای متفرق نروید و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دلهای شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد. بدین گونه خدا آیاتش را برای (راهنمایی) شما بیان میکند، باشد که هدایت شوید.» این آیه به خوبی راهحل را برای مشکلات اجتماعی در جامعه بیان کرده است، ریسمان الهی هم که به گفته پیامبر اکرم(ص) قرآن و اهل بیت هستند.
خدیوی افزود: تمامی انسانها حق دارند که قرائت و درک مخصوص خود را از قرآن داشته باشند، اما در قسمتهایی که دچار مشکل شدهایم، باید به کلام الله رجوع کرده و مشکل خود را با نظر الهی حل نماییم. این امر تنها برای جامعه ما صدق نمیکند، بلکه برای همه مسلمانان است. به عنوان مثال این جنایاتی که روزانه در غزه اتفاق میافتد و ظلم عیانی که درحال شکلگیری به مردم سرزمین فلسطین است، به دلیل شکاف بین مسلمانان رخ داده است.
نظر شما :