زبان استاد قرائتی برای تمام مردم دنیا، قابل فهم است/ رونمایی از نشریه قرآنی «رایحه» ویژه نامه این استاد و مفسّر قرآن کریم

۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۹ کد : ۶۹۴۷۷ فرهنگی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی با قدردانی از تلاش‌های حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: این استاد و مفسّر قرآن کریم به زبانی صحبت می کنند که برای تمامی مردم دنیا قابل فهم است، چراکه زبان ایشان زبان فطرت است و تمامی انسان‌ها می‌توانند بر اساس آن آموزه‌های قرآنی را یاد بگیرند.
زبان استاد قرائتی برای تمام مردم دنیا، قابل فهم است/ رونمایی از نشریه قرآنی «رایحه» ویژه نامه این استاد و مفسّر قرآن کریم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم رونمایی از یکصدو پنجاهمین شماره نشریه قرآنی «رایحه» ویژه نامه استاد و مفسّر قرآن کریم حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی صبح امروز شنبه (19 اسفندماه) با حضور این مفسّر قرآن کریم و دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و برخی مدیران و مسئولان حوزه فرهنگ قرآنی کشور در ستاد اقامه نماز برگزار شد.

از هر ابزاری برای تفسیر قرآن استفاده کنید

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی استاد و مفسّر قرآن کریم با تأکید بر اینکه از هر ابزاری می‌توانید برای نشر و تفسیر قرآن استفاده کنید، بیان کرد: باید از هر آنچه در جهت تقسیر قرآن اعم از گزارش، فیلم و نشریه کمک می‌کند، استفاده کنید.

وی با بیان اینکه هیچ‌ وقت‌ درگیر برگزاری مراسم‌های تشریفاتی نباشید، گفت: حتی اگر می‌توانید جلسات یک نفره تفسیر برگزار کنید. برای خانواده و برای فرزندان خود جلسات ۱۰ دقیقه‌ای بگذارید، حتما از میان تفسیرها روان‌ترین را انتخاب کنید و یک آیه را انتخاب و تفسیر آن‌ را بخوانید.

این مفسّر قرآن کریم در ادامه خاطرنشان کرد: از ماه رمضان امسال تصمیم بگیریم‌ هر کدام‌ یک جلسه قرآن برگزار کنیم و این‌ کار را از خانواده، بچه‌های محله و سپس فامیل خود شروع کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: تجوید و صوت خوب است اما نه اینکه یک عمر قاری باشیم و فقط به الفاظ بسنده کنیم؛ بلکه یک آیه را بخوانید و تفسیر آن را بگویید تا به فهم مردم کمک کنید. در همین ستاد اقامه‌ نماز ما ۴۰۰ دقیقه تفسیر کوتاه شده یک دقیقه‌از قرآن کریم داریم که می‌توانید استفاده کنید.

باید نهضتی برای قرائت و ترویج قرآن ایجاد شود

وی با بیان اینکه باید نهضتی برای قرائت و ترویج قرآن وجود داشته باشد، تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند بگوید من‌ به آخر قرآن رسیده‌ام. امیرالمونین(ع) می‌فرمایند «قرآن دریای بیکرانی است که هرآنچه در آن بروید انتها ندارد». پس به مطالعه یک تفسیر اکتفا نکنید. مثلا نکات زیادی در تفسیر نمونه است، اما در تفسیر المیزان نیست؛ یا خیلی نکته در تفسیر نور وجود دارد که در تفسیر نمونه نیست.

این استاد قرآن بیان کرد: اینکه خدا می‌گوید در قرآن تدبر کنید به این‌ خاطر است که همیشه موضوعات نو و جدیدی در قرآن وجود دارد. منظور از تدبر در قرآن یعنی اینکه همیشه یک نکته جدید در آن یافت می‌شود. به طور مثال هندسین چرا هرچه می‌سازند با هم متفاوت است با اینکه مواد اولیه یکی است. قرآن هم دقیقا همین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه اظهار داشت: بعضی چیزها اگر به روز نشود لغو می‌شود. به همین‌ منظور از قرآن با توجه به نیازهای روز می‌توان نکات مهمی را استخراج کرد.

وی یادآور شد: قرآن را سر سفره خودمان بیاوریم. البته تفسیر باید عوام ‌فهم باشد و در  عین حال خواص بپسندند. از این رو امسال نذر کنید هر شب پنج دقیقه تفسیر قرآن بخوانید. کسانی هم کلاس تفسیر دارند خواهش می‌کنم کلاس کوتاه برگزار کنند و از کلاس‌های طولانی خودداری کنند.

بدون بهانه کار کنیم

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: مجله‌هایی همچون‌ «رایحه» که در حوزه قرآن چاپ‌ می‌شود را خواص می‌خوانند پس آن‌ را کوتاه کنید تا همه آن را بخوانند. همچنین کاری نکنید به دولت نیاز داشته باشید. سیاست خود را بر اساس برنامه‌ریزی خود انجام دهید. من هیچ‌ وقت منتظر دولت نبودم؛ بارها در کلاس‌های خودم تخته سیاه هم نبوده اما به هر شکلی شده کلاس را برگزار کرده‌ام.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان سخنانش گفت: اگر بخواهید واقعا کاری بکنید هیچ وقت بهانه‌ای نیاورید، ترجمه قرآن را شیرین بیان کنید. قرآن را هم قابل فهم بیان‌ کنید. همیشه کاشی کاری قرآنی به در و دیوار مساجد می‌بینیم اما کسی چیزی نمی‌فهمد. همان آیات را اگر فارسی روی دیوار و مقابل چشم مردم بگذاریم، ارزشمند است. درهای مسجد که باز می‌شود کاشی‌هایی باید ببینیم که فارسی و قابل فهم‌ باشد.

حجت الاسلام قرائتی هیچ وقت به منافع خودشان توجه نکردند

دکتر حسن مسلمی نائینی در این مراسم ضمن برشمردن خصوصیات بارز شخصیتی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: این استاد و مفسّر قرآن کریم طی 50 سال فعالیت خستگی ناپذیر و مستمر به دنبال پر کردن خلأ جامعه در حوزه فرهنگ قرآنی است و در حوزه سوادآموزی و زکات نیز فعالیت داشته و رهبری نیز از اقداماتی که در این حوزه‌ها انجام داده اند قدردانی نموده اند.

وی افزود: جهاددانشگاهی نیز از ابتدای فعالیت همانند حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به دنبال رفع خلأهای موجود در جامعه در حوزه‌های مختلف فنی مهندسی، پزشکی، فرهنگی، علوم انسانی و علمی و پژوهشی بوده است که رهبری از این نهاد انقلابی هم تقدیر و به نیکی یاد کرده‌اند.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی حتی یک بار درباره پول و مسائل مادی در رادیو و تلویزیون صحبت نکردند. همچنین ایشان به دنبال اینکه جلسه‌ برگزار کنند نبودند و جایی که مستمع حضور داشته سخنانشان را مطرح کرده‌اند.

دکتر مسلمی نائینی با بیان اینکه ایشان به زبانی صحبت می کنند که برای همه مردم دنیا قابل فهم است، گفت: زبان حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی زبان فطرت است و تمامی انسان‌ها می‌توانند بر اساس آن آموزه‌های قرآنی را یاد بگیرند. ایشان در تمام دوران فعالیتشان از دوران جنگ تحمیلی گرفته و پس از آن به همه موضوعات توجه داشته‌اند و هیچ وقت به منافع خودشان نگاه نکردند.

وی با بیان اینکه افتخار می کنیم امروز در خدمت شما استاد و مفسّر قرآن هستیم، اظهار داشت: از خبرگزاری قرآنی ایکنا و مجموعه قرآنی جهاددانشگاهی تشکر می‌کنیم که با انتشار فصلنامه رایحه از سال 83، به معرفی و قدردانی از فعالان حوزه قرآنی از جمله امام خمینی(ره)، امام موسی صدر، آیت‌الله جوادی آملی، دکتر طاهره صفارزاده و... پرداخته است و این راه را ادامه می‌دهند.

جهاددانشگاهی نگاه دغدغه‌مندی به حوزه قرآنی دارد

جلیل بیت مشعلی سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) جهاددانشگاهی بیان کرد: مدیریت جدید جهاددانشگاهی نگاه دغدغه‌مندی به حوزه قرآنی دارند و بر این اساس کارهای بسیار خوبی در این رابطه صورت گرفته که یکی از این اقدامات تقدیر و تشکر از برخی بزرگان حوزه ترویج و تفسیر قرآن کشور است و این مراسم نیز به همین منظور برای قدردانی از دِین بسیار بزرگی که حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی بر گردن تمامی اقشار و جوانان دارد برگزار شده است.

وی افزود: نشریه «رایحه» مجله‌ای در خصوص تکریم شخصیت‌ها و موضوعات قرآنی است. در رابطه با یکصدوپنجاهمین شماره این نشریه که در خصوص شخصیت حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی استاد و مفسّر قرآن کریم است، سازمان قرآنی جهاددانشگاهی با بسیاری از شاگردان، علما و شخصیت‌ها مصاحبه گرفته که در این مجله تحت عنوان رایحه تقدیم مجموعه‌های قرآنی و جوانان می‌شود.

ایشان در موضوع قرآن بسیار جدی و پرانرژی هستند

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام حسینی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان خاطره‌ای از حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: زمانی که بنده در حوزه قرآن حوزه‌های علمیه فعالیت داشتم یک شب تلفن همراه من ساعت ۱۲ بامداد زنگ خورد. تلفن را که برداشتم دیدم آقای قرائتی است و در مورد طرح چهره به چهره تبلیغی که آن زمان قرار بود برگزار شود نکاتی را به من گفتند و تاکید داشتند که حتما موضوع تفسیر قرآن را در این طرح تبلیغی درج کنیم.

وی ادامه داد: من در همان لحظه گفتم حتما این موضوع را مطرح خواهم کرد و ایشان بلافاصله گفت همین الان مطرح کنید و پاسخ را به من بدهید و من ۳۰ دقیقه دیگر تماس می‌گیرم. برای بنده جای تعجب داشت که ایشان با چه جدیتی موضوع قرآنی را پیگیری می‌کنند. ایشان در موضوع قرآن بسیار جدی و پرانرژی هستند و در تمام این سال‌ها و همین امروز هم ایشان در این خصوص همچنان پر انرژی فعالیت دارند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: هرکسی در هر جایگاهی برای ترویج امر قرآن باید به همین‌ شکل باشند. با این همه تلاش آقای قرائتی معتفد است حق قرآن ادا نشده است. امیدواریم بتوانیم در امر قرآن هرآنچه در توان داریم بگذاریم.

آقای قرائتی یکی ‌از ربّانیون هستند

حجت‌الاسلام تقی‌زاده رئیس سازمان دارالقرآن کریم نیز با اشاره به آیه ۷۹ سوره آل عمران اظهار کرد: حلقه‌های میانی برای اتصال ولایت و مردم را رهبر معظم انقلاب بارها مطرح می‌کنند، ربّانیون در ادبیات قرآنی‌ نیز منظور کسانی هستند که این هدف را به پیش می‌برند. آقای قرائتی یکی ‌از این ربّانیون هستند.

در پایان این مراسم یکصدوپنجاهمین شماره نشریه رایحه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین رونمایی شد.


نظر شما :