شاخص‌های ارزیابی، نحوه و تاریخ اجرای طرح نظام مسیر عالی رشد اعضای جهاددانشگاهی(معراج)/ جبران خدمات جهادگران بر اساس شایستگی

۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۶ کد : ۶۹۴۷۵ عمومی تاپ خبر
مدیرکل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه جهاددانشگاهی شاخص‌های ارزیابی، نحوه و تاریخ اجرای طرح نظام مسیر عالی رشد اعضای جهاددانشگاهی(معراج) که به تصویب هیات امنای این نهاد رسیده است را تشریح کرد.
شاخص‌های ارزیابی، نحوه و تاریخ اجرای طرح نظام مسیر عالی رشد اعضای جهاددانشگاهی(معراج)/ جبران خدمات جهادگران بر اساس شایستگی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر تیمور مرجانی مدیرکل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه جهاددانشگاهی بابیان اینکه سرمایه انسانی در جهاددانشگاهی نقش بی‌بدیل، بسیار حیاتی و اساسی و جایگاه مهمی در پیشرفت و توسعه این نهاد دارد گفت: ازآنجاکه سرمایه انسانی به‌عنوان یکی از دارایی‌های اصلی این نهاد عظیم و شبکه گسترده در سطح کشور در حوزه‌های متعدد علمی و تخصصی در راستای چشم‌انداز کشورمان فعالیت می‌کند نیازمند برخورداری از یک نظام منسجم، شفاف، عادلانه و برانگیزاننده متناسب با شرایط ویژه خود به‌منظور بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری و خلق ارتباطی مؤثر و مناسب با جامعه مخاطب و ذینفعان است، با عنایت به رویکرد ویژه رییس و مدیران ارشد این نهاد در ارتباط با بهره‌مندی از نظام جبران خدمات عادلانه‌تر و انگیزه‌بخش برای جبران بخشی از زحمات این سرمایه دانشی ارزشمند، با پیشنهاد معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع، اجرای طرح نظام مسیر عالی رشد اعضای جهاددانشگاهی (معراج) در تاریخ 14 اسفندماه 1402 به تصویب هیات امنا رسید.

دکتر مرجانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های سازمانی عادلانه، شفاف و برانگیزاننده بودن نظام جبران خدمات و پاداش است ادامه داد: نظام مسیر عالی رشد اعضای جهاددانشگاهی (معراج) دقیقاً برای پاسخ به همین مسائل و چالش‌ها تهیه و تدوین‌شده است. در این طرح باکار کارشناسی چندماهه و با بهره‌مندی از نظرات خبرگان این حوزه سعی شده است تا جبران خدمات و پاداش اعضای این نهاد بر اساس شاخص‌هایی که هم برای اعضا و هم برای شبکه بزرگ جهاد ارزش‌آفرین هستند انجام‌شده و پرداخت صورت گیرد.

مدیرکل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه جهاددانشگاهی پیرامون شاخص‌های ارزیابی اعضا در این طرح گفت: نظام جامع جبران خدمات مورداشاره برای پیاده‌سازی در جهاددانشگاهی از مدل‌های استاندارد منابع انسانی اقتباس‌شده است که مبنای آن چهار مؤلفه مؤثر (4P) است که به‌اختصار بیانگر شغل (Position)، شاغل (Person)، عملکرد (Performance) و عضویت (Partnership) است.

وی ادامه داد: این نظام با فرآیندهای ارزیابی و ارزش‌گذاری مبتنی بر توانمندی‌ها و شایستگی‌های اعضا ازیک‌طرف منجر به نگهداشت اعضا با شایستگی بالاتر در واحدهای سازمانی مجموعه جهاددانشگاهی می‌شود و از طرف دیگر با فراهم کردن بستر و امکان ارتقا شغلی برای همه اعضا بدون ضرورت جابجایی در پست سازمانی یا ارائه مدرک تحصیلی بالاتر، افزایش انگیزش ایشان را به دنبال خواهد داشت.

دکتر مرجانی در خصوص طرح توسعه فردی و فعالیت‌های ویژه نیز گفت: طرح توسعه فردی به‌نوعی همان آموزش و توانمندسازی اعضا، منتها در گستره‌ای عمیق‌تر و حرفه‌ای‌تر است. فعالیت‌های ویژه هم فعالیت‌هایی هستند که همکاران خارج از چارچوب شرح وظایف جاری سازمانی خود انجام می‌دهند و برای جهاددانشگاهی ارزش‌آفرین است، مثل مدیریت پروژه، راه‌اندازی مراکز درمانی یا آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادها و ...

 وی در پاسخ به این سؤال که چه نتایجی را از اجرای این طرح انتظار دارید؟ عنوان کرد: انتظار این است که اجرای این طرح در مرحله اول موجب حفظ و نگهداشت و رضایت شغلی بیشتر سرمایه‌های انسانی متخصص و نخبه جهاد شود، همچنین موجب جذب افراد توانمند از صنعت و دانشگاه‌های برجسته می‌شود؛ از دیگر مزایای طرح می‌توان به ایجاد بستری مناسب برای ارتقا افقی اعضا بدون نیاز به تصدی پسته‌ای مدیریتی اشاره کرد.

مدیرکل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه جهاددانشگاهی با بیان اینکه ایده اصلی این طرح در سال‌های گذشته چندین بار در سطح مدیران ارشد مطرح‌شده بود، اما هر بار به دلیل سختی و پیچیدگی کار به نتیجه نهایی نرسیده بود ادامه داد: اما این بار با پیگیری تأکیدهای رییس جهاددانشگاهی و حمایت و پیگیری معاون پشتیبانی و مدیریت منابع، پس از برگزاری جلساتی، طراحی و تدوین طرح به‌صورت رسمی از ابتدای سال 1402 توسط تیم کارشناسی به کمک و یاری سایر همکاران و متخصصان حوزه سرمایه انسانی شروع شد و تا دی‌ماه به طول انجامید. پس‌ازآن هم یک‌فاز اجرای آزمایشی و تحلیل نتایج آن در سطح محدود اجرا شد تا اشکالات اجرایی آن شناسایی و رفع شود. سپس برای تصویب هیئت‌امنا ارسال و به تصویب رسید.

وی در پاسخ به این سؤال که تهیه و تدوین این طرح چه چالش‌ها و مشکلاتی داشت؟ گفت: طیف وسیع محصولات و خدمات قابل‌ارائه توسط جهاددانشگاهی و تنوع صنعت‌های گوناگونی که این نهاد در آن فعالیت می‌کند از یک‌سو و دانش، مهارت و شایستگی‌های مختلف اعضای متخصص و خبره‌ از سوی دیگر، پیچیدگی طرح‌ریزی این پروژه کلان را مضاعف می‌ساخت و با توجه به تأثیر مستقیم معراج برای دریافتی اعضا این طرح با دقت مثال‌زدنی و بررسی ابعاد گوناگون به‌منظور جلوگیری از تضییع حقوق احتمالی اعضا پیش‌رفت و پس از برگزاری جلسات بسیار با مدیران ارشد و کسب نظرات متخصصین و صاحب‌نظران از واحدهای تابعه جهاد و همچنین جلسات خبرگانی با متخصصین دانشگاهی و سایر سازمان‌های برجسته و بزرگ طی سال جاری به نتیجه رسید.

دکتر مرجانی افزود: اما مهم‌ترین چالش و مسئله اجرای شایسته و موفق این طرح در شبکه جهاددانشگاهی است، به‌ویژه اینکه چنین طرح گسترده و پیچیده‌ای برای اولین بار در جهاددانشگاهی اجرا می‌شود و به علت سروکار داشتن با حق‌وحقوق همکاران عزیز از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است؛ امیدواریم که مرحله اجرا را هم با حمایت و پشتیبانی مدیران عالی و همدلی و همیاری اعضای جهاددانشگاهی به‌عنوان سرمایه‌های اصلی این نهاد مقدس پیش ببریم و بتوانیم گامی در جهت تعالی هرچه بیشتر در راستای اهداف عالی جهاددانشگاهی برداریم.

مدیرکل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه جهاددانشگاهی در پایان سخنانش در رابطه با نحوه و تاریخ اجرای این مصوبه چگونه خواهد بود؟ گفت: ضمن ابلاغ این مصوبه و دستورالعمل مربوطه به کلیه واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی، فرآیندهای اجرایی، راهنمایی‌هایی لازم، فرهنگ‌سازی و آموزش‌های مورد نیاز توسط کمیته‌های اجرایی مشخص شده در سطح شبکه بزرگ جهاددانشگاهی صورت خواهد گرفت و همچنین به اطلاع جهادگران می‌رساند تاریخ مصوبه (14 اسفندماه 1402) ملاک اجرا و تاریخ صدور احکام اعضای جهاددانشگاهی خواهد بود.


نظر شما :